sobhe-no.ir
893
دوشنبه، ۰۵ اسفند ۱۳۹۸
3
یادداشت

جامعه را به صحن دوم مجلس بدل کنیم

دکتر حسین کچویان

«صبح‌نو» در گفت‌و‌گو با مالک شریعتی و معصومه آباد، فرصت‌های پایین‌آمدن متوسط سنی مجلس آینده را بررسی کرد

مزایای مجلس جوان

از 30 نفر لیست وحدت تهران، 18 نفر پایین 50 سال سن دارند. همین یک قلم آمار کوچک نشان از کاهش متوسط سنی مجلس یازدهم دارد. این جوان‌شدن البته مختص تهران نبوده و در بقیه شهرها و استان‌ها نیز مردم، به جوانان بیشتر از پیران اقبال نشان داده‌اند. این جوان‌گرایی در نوع خود حامل فرصت‌ها یا حتی تهدیدها یا به بیانی دیگر حامل مزایا و معایبی است که بررسی دقیق آنها، می‌تواند هزینه‌های مترتب بر کنشگری و سیاست‌ورزی در پارلمان را تا حد زیادی، کاهش دهد.

صبح نو

یادداشت

جامعه را به صحن دوم مجلس بدل کنیم

دکتر حسین کچویان

پیروزی جبهه انقلابی در انتخابات مجلس باید با کنشگری فعالانه و انتقادی عمومی تکمیل و تقویت شود. راه هدایت انتقادی منتخبین، تداوم کنشگری انتقادی تمامی افراد جبهه انقلابی است. از هم‌اکنون باید ضمن ایجاد اجماع نظری و عملی بر سر لزوم ایفای نقش هدایتگری انتقادی عمومی خاصه نیروهای انقلابی، کار را برای توافق بر سر برنامه‌ای مشخص برای کنشگری از حیث موضوعات و شیوه‌های انجام آن مهیا کنیم.
اتخاذ رویه یا رویکرد هدایتگری انتقادی به این معناست که منتخبین نمایندگی یک لحظه از حیث هدایت به سمت تحقق اهداف جبهه و ائتلاف که در واقع اهداف انقلاب اسلامی مطابق با اقتضائات مرحله تاریخی کنونی بالاخص گام دوم است، فارغ نشوند. این هدایتگری خاصه متوجه نظارت و مهار نمایندگان از حیث عدم انحراف از مسیر دستیابی به اهداف این مرحله است. این نظارت و مهار همه‌جانبه باید ناظر بر انطباق با شاخص‌های زندگی معیار یک نماینده انقلابی و عدم تخطی از آن باشد و خاصه وجهی جمعی دارد که باید رصد‌کننده کنشگری نمایندگان در داخل برنامه و اهداف نیروهای جبهه انقلاب باشد.
بعد از این مجمل که صرفاً بیان طرح‌گونه‌ای از الزامات و استلزامات عملکرد درست مجلس مطابق اقتضائات خاص کنونی انقلاب بود، به نمونه‌ای از آنچه می‌تواند در این چارچوب و در این آغازین مراحل شکل‌گیری مجلس انجام گیرد، اشاره می‌شود که درگیری و سوق دادن نیروهای انگیخته در جریان فعالیت‌های انتخاباتی به سمت انجام آن، زمینه و بستری را برای شکل‌دهی به این رابطه تازه یا هدایتگری انتقادی صحابی عام انقلاب نسبت به مجلس تازه نیز فراهم می‌کند.
این طرح اقدامی است که انجام آن همزمان از همین آغاز، به شکل‌گیری مواجهه انتقادی نیروهای انقلاب با منتخبین مردم منجر خواهد شد. به علاوه، این حرکت مشخص خواهد کرد که نیروهای فعال در جریان تلاش‌های انتخاباتی بنا ندارند رابطه سنتی موجود در این زمینه را ادامه داده و با انتخاب نمایندگان به خانه‌های خود رفته و منتخبین را به دست خود و تقدیرات یا بازی‌های معمول سیاست بسپارند و در پایان دوره چهارساله مرحله تازه‌ای از این چرخه معیوب را ناامیدانه آغاز کنند و تحولات را به دست احتمالات و تقدیر بسپارند.
به هر حال، طرح یا اقدام مذکور می‌خواهد از همان آغاز نمایندگان ملت دریابند که این بار مردم خواهان رابطه تازه‌ای با منتخبین خود هستند و به همین دلیل این رابطه تازه را دقیقاً از جایی آغاز می‌کنند که نمایندگی در معنای رسمی آن آغاز می‌شود، یعنی تأیید یا رد اعتبارنامه‌های نمایندگان. مرحله تأیید یا رد اعتبارنامه‌های منتخبین توسط خود آنها در هر دوره مکمل فرایند مقدس و بابرکتی است که شورای نگهبان محترم با انجام نظارت استصوابی در تأیید یا رد نامزدی افراد متقاضی ورود در چرخه انتخابات و نمایندگی آن را به‌طور بنیادین و پایه‌ای آغاز می‌کند. اهمیت این مرحله تکمیلی در محدودیت‌هایی نهفته است که شورای نگهبان در انجام تام و تمام یا کامل بررسی صلاحیت‌های متقاضیان با آن مواجه است. این مرحله در عین آنکه می‌تواند کاستی‌های نظارت شورای نگهبان را تا حد ممکن بپوشاند، این کار را به شکلی انجام می‌دهد که به هیچ‌روی جنجال‌آفرینی‌هایی که با انجام آن غوغاسالاران، فشار شدیدی بر بررسی صلاحیت‌ها توسط شورای محترم نگهبان قانون اساسی وارد آورده و تا حدی آن را عقیم می‌گذارند، ممکن نیست، زیرا این کار به شکل درونی و توسط خود نمایندگان انجام می‌شود.
بنابراین، هدف اقدامی که در چارچوب طرح موضوعه در همین ابتدای شکل‌گیری مجلس جدید به همت صحابی عام انقلاب اجرا می‌شود، تأکید بر اهمیت تکمیلی، اما به‌شدت ضروری فرایند تأیید و رد اعتبارنامه‌های منتخبین توسط جمع خود آنان برای دستیابی به مجلسی سالم و پاک است. باید تأکید کرد که با توجه به محدودیت‌های شورای نگهبان در غربالگری، انجام مرحله تکمیلی تأیید و رد اعتبارنامه‌های منتخبین توسط خود آنان ضرورتی اجتناب‌نا‌پذیر دارد تا مجلس عصاره فضایل ملت باشد. در این چارچوب، کاری که صحابی عام انقلاب می‌تواند در صدد انجام آن باشد، آن است که با در نظرگرفتن اهمیت‌‌داشتن نمایندگانی سالم و پاک برای انجام درست وظایف نمایندگی و کارکرد درست مجلس، موضوع تأیید اعتبارنامه‌های منتخبین را از امری جزئی و حاشیه‌ای به امری محوری و کانونی بدل کنند. به این منظور در واقع هدف آن است که این را به‌عنوان مطالبه‌ای عمومی درآورند که صداقت و سلامت مجلس از همان آغاز با نوع برخورد مجلس با اعتبارنامه‌های نمایندگان مشخص می‌شود. اگر افرادی که سوابق سوئی داشته‌اند، توسط نمایندگان تأیید و اعتبارنامه‌شان رأی بیاورد، این مجلسی مبتنی بر معیارها و ضد‌فساد و تبعیض و علیه ظلم نیست و قطعاً بسته به میزان اختلال و نقصی که در این فرایند تکمیلی به وجود آید، مجلسی خواهیم داشت که نه‌تنها در حل مشکلاتش دچار ضعف و نقصان است، بلکه به احتمال قوی برای جامعه و نظام نیز مشکل‌زا خواهد بود.
بیایید بکوشیم مجلسی پاک و پاک‌دست، سالم و سلامت‌آفرین و بدون لکه یا لکه‌های پلیدی و زشتی یا آلودگی و فساد بر چهره و دست و پای نمایندگان شکل دهیم.
منبع: خبرگزاری مهر

captcha
شماره‌های پیشین