sobhe-no.ir
893
دوشنبه، ۰۵ اسفند ۱۳۹۸
12
خبر

گفت‌و‌گوی «صبح‌نو» با راحله امینیان، مجری برنامه «به خانه برمی‌گردیم»

هنر اصلی رسانه حفظ مخاطب است

گفت‌وگو زهراسادات مصطفوی / برنامه «به خانه برمی‌گردیم» جزو معدود برنامه‌هایی است که سال‌هاست روی آنتن شبکه پنج سیما می‌رود و در نوع خود برنامه بسیار موفقی بوده و مخاطبان انبوهی را در طول این سالها با خود همراه کرده است. سبک زندگی خانواده ایرانی در برنامه ترکیبی «به خانه برمی‌گردیم» با استراتژی‌های سیمای جمهوری اسلامی ایران، مورد توجه قرار گرفته است. برنامه «به خانه برمی‌گردیم» یک برنامه ترکیبی است که با رسوخ به خانواده‌ها مأمن امنی برای آموزش هنرهای خانگی و سبک زندگی به وجود آورده است. به بهانه این برنامه پرمخاطب در شبکه پنج گفت‌و‌گویی با راحله امینیان، مجری این برنامه داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

صبح نو

گفت‌و‌گوی «صبح‌نو» با راحله امینیان، مجری برنامه «به خانه برمی‌گردیم»

هنر اصلی رسانه حفظ مخاطب است

گفت‌وگو زهراسادات مصطفوی / برنامه «به خانه برمی‌گردیم» جزو معدود برنامه‌هایی است که سال‌هاست روی آنتن شبکه پنج سیما می‌رود و در نوع خود برنامه بسیار موفقی بوده و مخاطبان انبوهی را در طول این سالها با خود همراه کرده است. سبک زندگی خانواده ایرانی در برنامه ترکیبی «به خانه برمی‌گردیم» با استراتژی‌های سیمای جمهوری اسلامی ایران، مورد توجه قرار گرفته است. برنامه «به خانه برمی‌گردیم» یک برنامه ترکیبی است که با رسوخ به خانواده‌ها مأمن امنی برای آموزش هنرهای خانگی و سبک زندگی به وجود آورده است. به بهانه این برنامه پرمخاطب در شبکه پنج گفت‌و‌گویی با راحله امینیان، مجری این برنامه داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

برنامه «به خانه برمی‌گردیم» سال‌هاست که روی آنتن بوده و مخاطب‌های خاص خود را دارد و شما هم سال‌های زیادی هست که با این برنامه همکاری می‌کنید؛ دلیل محبوبیت و ماندگاری 
«به خانه برمی‌گردیم» چیست؟
این برنامه قدمتی 20 ساله دارد و طبق آخرین نظرسنجی‌های سازمان، پرمخاطب‌ترین برنامه خانواده سیما و همچنین جزو پرمخاطب‌ترین برنامه‌های تلویزیونی است. تا چند سال قبل در نظرسنجی‌ها بعد از برنامه «نود» بیشترین مخاطب را برنامه ما داشت و درحال حاضر با وجود برنامه‌های پرمخاطبی مانند «خندوانه» و «دورهمی»، رتبه کنونی «به خانه برمی‌گردیم» در جایگاه ششم قرار دارد. این برنامه پرمخاطب‌ترین برنامه تلویزیونی در حوزه خانواده است که همچنان پیشتازی می‌کند. این مساله نشان‌دهنده آن است که مخاطب برنامه را پذیرفته و با آن ارتباط برقرار کرده است. همین موضوع نشان‌دهنده درنظرگرفتن نظر مخاطب و اعمال نظر آن‌هاست. من معتقدم دلیل اصلی این استقبال از جانب مخاطب این است که مخاطبان خود را در برنامه سهیم می‌دانند و مشارکت دارند زیرا احساس می‌کنند نظرات‌شان در برنامه خیلی جدی دیده شده و به کار گرفته می‌شود. ما واقعا به مشارکت مردم نیاز داریم و بسیاری از نظرات را در دستور کار خود قرار می‌دهیم.

همانطور که خودتان فرمودید این برنامه 20 سال است که روی آنتن شبکه پنج سیما می‌رود و قطعا دلیل اصلی آن استقبال مخاطبان از این برنامه بوده است؛ شما به‌عنوان یک برنامه موفق تا چه اندازه با مخاطب همراه می‌شوید و طبق نظرات او تغییراتی در برنامه ایجاد می‌کنید؟
رسانه همیشه به مخاطب خود نیاز داشته و دارد. نه‌تنها تلویزیون بلکه هر رسانه دیداری یا شنیداری برای ادامه حیات خود نیاز به مخاطب دارد، پس باید برای جذب و حفظ آن تلاش کند. از نظر من هنر اصلی در هر رسانه حفظ مخاطب خود است. هر برنامه‌ای برای اینکه بتواند خود را سرپا نگه دارد، نیازمند آن است که مخاطب خود را ثابت نگه داشته و مخاطبان جدیدی به جرگه مخاطبانش اضافه کند. این مساله یک امر بدیهی است. ما باید با نظر مخاطب همراه باشیم و مطابق آن خود را تغییر دهیم در غیر این صورت هیچ ‌رسانه‌ای مانا نخواهد شد. اگر رسانه‌ای بخواهد مستقل از مخاطب عمل کند قطعا به حیات خود لطمه زده است.

خانم امینیان، مهمانان برنامه در بخش‌های گوناگون براساس چه معیار‌هایی انتخاب می‌شوند؟
برنامه «به خانه برمی‌گردیم» چهار بخش اصلی دارد؛ بخش آشپزی، بخش هنری، بخش گفت‌و‌گوی پزشکی و بخش گفت‌و‌گوی روانشناسی. این‌ها بخش‌های اصلی و تغییرناپذیر برنامه هستند که اگر در هر کدام تغییری حتی کوچک ایجاد شود، مخاطب واکنش نشان می‌دهد ولی برای اینکه این چهار بخش بتوانند خیلی مفید و مورد توجه باشند حساسیتی در انتخاب کارشناسان هر بخش وجود دارد. نکته‌ای که باید بدان اشاره کنم این است که ما در مقاطعی اشتباهاتی نیز داشته ایم. در دوره‌ای که اداره بازرگانی سازمان ورود تبلیغات به صورت گسترده را به برنامه‌های تلویزیونی تحمیل کرد، مخاطبان بسیار ناراضی بودند و حقیقتا خود ما هم بسیار از این موضوع آزار می‌دیدیم اما در حال حاضر انتخاب مهمان بسیار برایمان مهم است، به دلیل اینکه ما هم باید اطلاعات را به‌روز در اختیار مخاطب قرار دهیم و هم از ارائه موضوعات تکراری پرهیز کنیم. دادن اطلاعات تکراری و موضوعاتی که خود مخاطب از آن اطلاع کامل دارد در دستور کار ما قرار ندارد و ما تلاش می‌کنیم اطلاعات جدید و کاربردی در اختیار مخاطبان‌مان قرار دهیم. ما دراین بخش‌ها به تمام اجزای خانواده پرداخته و سعی می‌کنیم موضوعاتی را که خانواده در معرض تهدید آن قرار دارد، عنوان کنیم. یکی دیگر از دلایل موفقیت این برنامه همراهی با موضوعات روز و دعوت مهمانان و کارشناسان قابل اعتماد بوده است. شاید اشتباهاتی در این روند بوده اما به لطف خدا خیلی زود آن را رفع کرده‌ایم.

شما سال‌ها در این برنامه و به‌طور کلی در تلویزیون فعالیت دارید؛ به نظر شما آیا میزان تماشای مخاطب و به طورکلی تعداد تماشاگران تلویزیون مانند سابق است یا کاهش داشته؟
من 24سال است که در سازمان فعالیت دارم و حدود 19 سال است که فقط در شبکه پنج هستم. من نمی‌توانم این ادعا را بکنم که مخاطب ما مثل 19 سال گذشته است زیرا آن زمان رادیو و تلویزیون تنها رسانه‌های گروهی مردم بودند؛ بی‌ هیچ ‌رقیبی ولی الان دامنه رسانه‌های جمعی بسیار گسترده شده است و ما دنیا را جهان بدون مرز خطاب می‌کنیم. حضور این رقبا با قابلیت‌های غیرقابل انکار ردکردنی نیست چون واقعا وجود دارند اما این مساله را هم اصلا قبول ندارم که کسی تلویزیون ایران را نگاه نمی‌کند. این حرف را با دلیل می‌گویم زیرا همه افرادی که مدعی هستند تلویزیون ایران را نگاه نمی‌کنند، بعضا در مواجهه با ما حرف‌هایی می‌زنند که متوجه می‌شویم چقدر دقیق رسانه را پیگیری می‌کنند. اگر کوچک‌ترین گافی در تلویزیون ما داده شود در کمتر از چند روز در فضای مجازی منتشر شده و مردم پیگیر آن می‌شوند؛ اما این نکته وجود دارد که مخاطبان ما نسبت به گذشته کمتر شده‌اند و دلیل آن تنوع رسانه‌ها و تعدد شبکه‌های مجازی است. میزان افرادی که روزنامه یا مجله بخرند نسبت به گذشته کمتر شده اما دلیل بر این نیست که به‌طور کل مخاطب نداشته باشند بلکه مردم به نوعی دیگر اخبار را پیگیری می‌کنند. در رسانه و تلویزیون هم این موضوع صدق می‌کند، یعنی رقبایی آمده‌اند که میزان مخاطب را کاهش داده‌اند اما به صورت کامل آنها از بین نبرده‌اند.
 

captcha
شماره‌های پیشین