sobhe-no.ir
889
چهارشنبه، ۳۰ بهمن ۱۳۹۸
14
جای خالی سرود و آهنگ‌های انقلابی در بسته پرتنوع سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر

یک ناهماهنگی ساده، یک فقدان پردرد

سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر که به دبیری شاهین فرهت از روز 24 بهمن ماه کار خود را آغاز کرد پس از پوشش دادن به بیش از 80 اجرا در 6سالن بزرگ سطح شهر تهران امروز، 30 بهمن در حالی به کار خود خاتمه می‌دهد که در برنامه این دوره آن، اجراهای متنوعی از موسیقی جهان، موسیقی کلاسیک، موسیقی نواحی، موسیقی سنتی، بانوان و آثار پاپ گنجانده شده اما تنها جای یک شاخه خالی بود: سرود و آهنگ‌های انقلابی.

صبح نو

جای خالی سرود و آهنگ‌های انقلابی در بسته پرتنوع سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر

یک ناهماهنگی ساده، یک فقدان پردرد

سی و پنجمین جشنواره موسیقی فجر که به دبیری شاهین فرهت از روز 24 بهمن ماه کار خود را آغاز کرد پس از پوشش دادن به بیش از 80 اجرا در 6سالن بزرگ سطح شهر تهران امروز، 30 بهمن در حالی به کار خود خاتمه می‌دهد که در برنامه این دوره آن، اجراهای متنوعی از موسیقی جهان، موسیقی کلاسیک، موسیقی نواحی، موسیقی سنتی، بانوان و آثار پاپ گنجانده شده اما تنها جای یک شاخه خالی بود: سرود و آهنگ‌های انقلابی.

امسال سی و پنجمین سالی است که جشنواره موسیقی فجر در کشور برگزار می‌شود و این بدان معناست که موسیقی تنها با یک فاصله 5ساله از انقلاب اسلامی پس از جشنواره فیلم و تئاتر، تبدیل به یکی از سه رویداد مهم فرهنگ و هنر کشور شده است. مهم‌ترین رویداد هنری در حوزه موسیقی در کشور سال 1364 فعالیت خود را با عنوان «جشنواره سرود و آهنگ‌های انقلابی» آغاز کرد اما حالا که پس از سی‌وپنج دوره باز هم به حضور این سبک از موسیقی در بسته متنوع جشنواره بیش از پیش احساس نیاز می‌شود، جای آن خالی است. حالا همین مساله شاید به مهم‌ترین چالش جشنواره موسیقی سی‌وپنجم بدل شده باشد.
بنا بود امسال بخش «سرود و آهنگ‌های انقلابی» در جشنواره فجر به دبیری جمشید جم خواننده باسابقه و رییس انجمن موسیقی سازمان بسیج هنرمندان کشور برگزار شود اما او دوشنبه ضمن اعلام خبر حذف این بخش که برای اجرای این بخش برنامه‌ریزی‌های مربوطه از جمله اجرای یک سرود 100نفره در مراسم اختتامیه را انجام داده بود، گفت: «متاسفانه پس از مدتی از سوی دوستان وزارت ارشاد بر سر برخی مفاد تفاهم‌نامه که به امضا هم نرسید، از جمله میزبان تامین بودجه و نحوه مشارکت مالی انجمن موسیقی سازمان بسیج هنرمندان نکاتی را مطرح کردند که به اعتقاد من نشأت گرفته از عدم تمایل‌شان برای همکاری بود. همین نکات هم باعث شد نتوانیم کار را استارت بزنیم. این در حالی است که ما بر اساس این تفاهم‌نامه کارهای اجرایی را آغاز کرده و بر آن بودیم تا به بهانه برگزاری جشنواره موسیقی فجر که مزین به نام انقلاب اسلامی است، باکیفیت‌ترین کارها را 
پیش روی مخاطبان قرار دهیم.»
جم در گفت‌وگو با مهر همچنین تصریح کرد: «نمی‌دانم چه اتفاقاتی افتاد که دوستان ارشاد سیاستی را اعمال کردند که ما با در جشنواره موسیقی فجر حضور نداشته باشیم. جالب اینکه ماجرا حتی تا این حد جلو رفت که نام بنده به عنوان مدیر بخش جنبی سرود و آهنگ‌های انقلابی جشنواره هم قید شده بود اما متأسفانه ماجرا به 
سمت و سویی رفت که به دلیل همین عدم همکاری‌ها، بخش سرود از جشنواره حذف شود.»
دیروز روابط عمومی دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در واکنش به این گلایه بر آمادگی خود برای میزبانی از این بخش تاکید کرده و توضیح داد: «متن پیش‌نویس تفاهم‌نامه فی‌مابین، بر اساس مذاکره و موارد توافق‌شده نیز در دو مرتبه ردوبدل و اصلاحات مربوطه اعمال شد و در آخرین نوبت در تاریخ بیستم بهمن ماه از سوی انجمن موسیقی ایران برای امضای طرف مقابل ارسال و به‌صورت تلفنی نیز آمادگی لازم برای کمک به برگزاری جشنواره مذکور اعلام شد، اما پاسخی از طرف برگزارکننده دریافت نشد.» بر اساس این پرسش و پاسخ، بخش «سرود و آهنگ‌های انقلابی» را می‌توان قربانی یک ناهماهنگی اداری دانست، اما مساله آن است که اگرهر شاخه موسیقی دیگری به جای این بخش بود، نه تنها حذف آن سر و صدای بیشتری به پا می‌کرد بلکه به احتمال زیاد گروه‌های ذی‌نفع در آن شاخه‌ها اساسا اجازه وقوع چنین اتفاقی را در جشنواره نمی‌دادند. شاید هنوز هم موسیقی بانوان یا موسیقی نواحی، از مهجورترین بخش‌های جشنواره موسیقی باشند اما فجر موسیقی، احتمالا هیچ وقت به خود اجازه نخواهد داد که مخاطب جشنواره را از اجراهای مربوط به این بخش‌ها صرفا به علت یک ناهماهنگی محروم کند.
حالا اگر به جشنواره موسیقی فجر به عنوان ویترینی از شاخه‌های مختلف موسیقی در ایران بنگریم جای بخش سرود و آهنگ‌های انقلابی به شکلی دردناک خالی خواهد بود. این درحالی است که اجراهای پاپ به عنوان پرمخاطب‌ترین اجراهای جشنواره شاید دورترین بخش از هویت فرهنگی موسیقی ایرانی باشند. حالا باید نه تنها از دبیرخانه و ستاد برگزاری بلکه از جامعه موسیقی کشور و مخاطبان نیز پرسید که چطور فقط با گذشت سه دهه، مهم‌ترین رویداد موسیقی کشور می‌تواند یکی از جدی‌ترین و اثرگذارترین و خاطره‌انگیزترین شاخه‌های موسیقی در چند دهه اخیر تاریخ ایران را به فراموشی بسپارد و یک ناهماهنگی ساده را به عنوان توجیهی برای آن ذکر کند. آیا هیچ گروهی برای احیای این بخش و جدی گرفته شدن آن در فجر موسیقی، همت خواهد کرد؟
 

captcha
شماره‌های پیشین