sobhe-no.ir
884
چهارشنبه، ۲۳ بهمن ۱۳۹۸
12
خبر

منتقدان در گفت‌وگو با «صبح‌نو» به جمع‌بندی سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر پرداختند

معضل تولید سینمای بی‌مخاطب

گزارش زهرا‌سادات مصطفوی /جشنواره سی‌وهشتم فیلم فجر با تمام مسائل، کاستی‌ها، تلخی و شیرینی‌های خود به پایان رسید. جشنواره‌ای که از چند روز قبل از آغاز با حواشی اهالی هنر همراه بود و دل آن نیز از مسائل گوناگون خالی نبود. حال جشنواره فیلم فجر به پایان رسیده و فیلم‌های جدید بر روی پرده نقره‌ای رفته و هنرمندان جدیدی به سینما و مخاطبان آن معرفی می‌شوند. عده‌ای از فیلم‌ها رضایت دارند و عده‌ای دیگر مخالف کامل تعدادی از این فیلم‌ها می‌شوند. با پایان یافتن مهم‌ترین رویداد فرهنگی کشور گفت‌و‌گویی با منتقدان و اهالی این دوره از جشنواره داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

صبح نو

منتقدان در گفت‌وگو با «صبح‌نو» به جمع‌بندی سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر پرداختند

معضل تولید سینمای بی‌مخاطب

گزارش زهرا‌سادات مصطفوی /جشنواره سی‌وهشتم فیلم فجر با تمام مسائل، کاستی‌ها، تلخی و شیرینی‌های خود به پایان رسید. جشنواره‌ای که از چند روز قبل از آغاز با حواشی اهالی هنر همراه بود و دل آن نیز از مسائل گوناگون خالی نبود. حال جشنواره فیلم فجر به پایان رسیده و فیلم‌های جدید بر روی پرده نقره‌ای رفته و هنرمندان جدیدی به سینما و مخاطبان آن معرفی می‌شوند. عده‌ای از فیلم‌ها رضایت دارند و عده‌ای دیگر مخالف کامل تعدادی از این فیلم‌ها می‌شوند. با پایان یافتن مهم‌ترین رویداد فرهنگی کشور گفت‌و‌گویی با منتقدان و اهالی این دوره از جشنواره داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

محمود گبرلو
دقت بیشتر بر روی سیاست‌گذاری‌ها
ترکیب هیات انتخاب، ترکیب متوازن و حرفه‌ای بود و علیرغم موج‌های منفی شکل گرفته آثار منطقی‌تری را وارد بخش‌های گوناگون جشنواره کرد. هیات انتخاب خیلی وابسته به سیاست‌گذاری سینما بودند تا خود سینما و طبیعتاً روی موضوع و محتوا دقت بیشتری صورت گرفته بود. بعد از گذشت چهل سال از انقلاب اسلامی یک توان جدی از لحاظ سیاست‌گذاری باید در سینما وجود داشته باشد. ما نمی‌توانیم به سیاست‌های سال‌های گذشته اتکا کنیم و حتماً باید تحولی اساسی در سیاست‌های جشنواره اعمال شود. سینما به این شکل نیست که تمام اجزای آن در مدت زمانی مشخص تکمیل شود؛ بنابراین سیاست‌گذار هم نمی‌داند که سال‌های آینده سینما چه قوانینی در شورای پروانه ساخت و نمایش تصویب خواهد شد. یکی از ضعف‌های اصلی در این‌باره این است که نمی‌توانیم تمام فیلم‌های متقاضی چه در بخش مسابقه و چه خارج از آن را مشاهده کنیم تا به تحلیلی درست و اصولی برسیم.
حال فرض کنید که هیات انتخاب مجموعه‌ای از فیلم‌های جشنواره را انتخاب و برای ما نمایش می‌دهد که نشانگر تولیدات سال پیش روی سینماست. من به‌عنوان فردی که شیفته سینماست می‌گویم که جوانان و فیلمسازان فیلم اولی بسیار پیشرفت کرده‌اند و هرکدام به موضوعاتی ملتهب و پر هیجان نزدیک می‌شوند اما اگر از نظر سیاست‌گذاری بخواهم این موضوع را تحلیل کنم باید بگویم که این فیلم‌ها آثاری نیستند که مردم برای آن‌ها بلیط بخرند تا آن‌ها را ببینند. بزرگترین معضل ما این است که تعداد بالایی از مردم را نمی‌توانیم جذب سینما کنیم و تعدادی محدود مخاطب جدی سینما هستند. ما در سیاست‌گذاری‌هایمان باید به این موضوع توجه کنیم. اگر با این فیلم‌ها سینما را در دست بگیریم مخاطب به سینما نمی‌آید. از نظر من سال آینده سینمای ایران بایک معضل جدی روبه‌رواست و آن حجم انبوهی از فیلم‌هایی است که مخاطب چندانی به خود جذب نمی‌کنند. مسأله مهم‌تر این است که اگر تماشاگر به سینما نیاید و سینما خالی بماند گردش مالی آن چطور به چرخش درمی‌آید. این موضوع چیزی نیست که سطحی از کنار آن عبور کنیم. بخشی از سینما برای تفریح و سرگرمی است اما جای سرگرمی مبتذل نیست. در طول تاریخ و در تمام دنیا اینطور بوده و هست. علاقه‌مندان سینما تفریح را در کنار اندیشیدن قرار داده و به آن اهمیت می‌دهند. وقتی سینما آنطور که باید نباشد مخاطب نیز از رفتن به سالن‌های سینما دلسرد می‌شود.

حمیدرضا مدقق
فیلمنامه ضعف اصلی در سینما ایران
 از نظر من میانگین کلی کیفیت فیلم‌های بخش نگاه نو خیلی بهتر از بخش سودای سیمرغ بوده است. فیلمسازان جوانی که برای اولین‌بار در جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کردند قوی‌تر از سایرین ظاهر شدند. این مسأله از جهتی نقطه قوت محسوب می‌شود زیرا ما امیدوار به آثار بعدی آن‌ها خواهیم شد و در انتظار فیلم‌های بعدی آن‌ها می‌مانیم. از لحاظ فنی سینمای ایران رشد خود را ادامه داده؛ در زمینه‌هایی مثل طراحی صحنه، صدابرداری،صداگذاری، جلوه‌های رایانه‌ای، فیلمبرداری و حتی بازیگری که امسال شاهد بازی‌های خوبی از بازیگران در آثار متعدد بودیم. اما اعتقاد من این است که فیلمنامه ضعف اصلی در آثار ماست، فیلم‌هایی که تقریباً بخشی از قصه را خوب روایت می‌کنند ولی در نتیجه و پایان‌بندی دچار مشکل می‌شوند. از لحاظ برگزاری، سینماهای مردمی همچون سال‌های گذشته عمل کرده و مخاطبان خاص خود را داشته ولی پراکندگی همچون سال قبل بوده است. در شهرستان‌های گوناگون چندین سالن به سالن‌های فیلم‌های نمایش‌دهنده اضافه شده است که جزو ویژگی‌های مثبت فجر امسال به حساب می‌آید. در سینما‌رسانه انتخاب افراد حرفه‌ای نسبت به سال‌های گذشته با دقت بیشتری صورت گرفته و ما امسال با آرامش نسبتاً خوبی مواجه شده‌ایم. ما همچون سال‌های گذشته تعدادی فیلم خوب، تعدادی فیلم متوسط و یک سری فیلم ضعیف داشته‌ایم که در تمام دوره‌ها و جشنواره‌های گوناگون خارجی هم این مسأله وجود داشته است.

افشین علیار
سال آینده سینما در هاله‌ای از ابهام!
 جشنواره سی‌وهشتم فیلم فجر نسبت به سال‌های گذشته جشنواره‌ای متوسط به حساب می‌آید. هر سال که می‌گذرد کیفیت فیلم‌های حاضر در جشنواره به قدری ضعیف‌تر می‌شود که امکان پیش‌بینی چگونگی اکران در سال بعد عملاً وجود ندارد. فیلم‌هایی که ما دراین 10روز مشاهده کردیم چه از لحاظ مضمون و ساختار و چه کیفیت و تکنیکال از استانداردهای لازم برخوردار نبودند. در هر دو بخش جشنواره فیلم‌هایی بود که در اکران عمومی برای مخاطب هیچ جذابیتی نخواهد داشت. اساساً مخاطب و نظر آن در فیلم‌های امسال هیچ جایگاهی ندارد. البته برخی از فیلم‌ها به‌دلیل جذابیت در مضمون می‌توانند مورد پسند مخاطبان قرار بگیرند البته این موضوع هم نیاز به زمان و نظر مردم دارد. اساساً جشنواره فیلم فجر بهار سینمای ایران است و ما 10روز فیلم‌هایی را می‌بینیم که در سال آینده قرار است به نمایش عمومی دربیایند. فروش فیلم‌های 
سال گذشته به ما نشان می‌دهد که تنها یک فیلم (متری شیش‌و‌نیم) که در جشنواره فیلم فجر حضور داشت مورد استقبال عموم مردم قرار گرفت. اما در حال حاضر نمی‌توانیم بگوییم که کدام‌یک از فیلم‌های جشنواره امسال در اکران سال آینده خود موفق می‌شوند و فروش بالای پانزده میلیارد خواهند داشت. من گمان می‌کنم فیلم‌های «شنای پروانه »، «خروج» و «خورشید» از موفقیتی نسبی برخوردار شوند.

آنتونیا شرکا
جشنواره‌ای که تلخی را پیش‌کش کرد
 عمده فیلم‌ها را می‌توانیم به دو دسته فیلم‌های ملودرام تلخ اجتماعی و فیلم‌های جنگ و دفاع مقدس تقسیم‌بندی کنیم. البته فیلم‌های دیگری خارج از این دسته‌بندی وجود دارد مثل «خوب،بد، جلف2: ارتش سری» که کمدی است اما نمی‌دانم چطور به جشنواره راه پیدا کرده است و فیلم‌های هنر و تجربه‌ای. من صریحاً باید بگویم که فیلم خیلی شاخصی که بگویم بسیار بااهمیت است و یک سر و گردن از فیلم‌های دیگر بالاتر است در جشنواره امسال مشاهده نکردم. فیلم‌هایی دیدیم که هرکدام در نوع خود ویژگی‌هایی داشتند اما حقیقتاً فیلم برتری در میان این تعداد وجود نداشت.
خیلی خوشحال هستم با تمام مشکلات و بحث‌های گوناگون قبل از آغاز این رویداد در جشنواره شرکت کردم و کاملاً بر این موضوع قائل هستم که جشنواره فیلم فجر بزرگترین و مهم‌ترین رویداد سینمایی ما به حساب می‌آید. می‌توان پیش‌بینی کرد که تعدادی از این آثار در سال پیش‌رو دیده شوند اما متاسفم که این آثار با تلخی‌های فراوانی که از لحاظ بصری و موضوع دارند قرار است گیشه سال آینده را در دست بگیرند زیرا این تلخی به جامعه و افراد آن هم تزریق و تأثیر خود را خواهد گذاشت.

captcha
شماره‌های پیشین