sobhe-no.ir
882
یکشنبه، ۲۰ بهمن ۱۳۹۸
15
گزارش

نشست خبری فیلم «خروج» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا جنجالی شد من با فیلمم حرف می‌زنم، نه با اینستاگرام

فیلمی که بر جهان متضاد «وسترن بودن» در عین «ایرانی بودن»، فرمانروایی می‌کند

خروجِ حاتمی‌کیا

یادداشت فاطمه ترکاشوند / «خروج»، آخرین ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا، عصر جمعه در سینمای رسانه‌های سی‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد تا مثل همیشه پرحاشیه‌ترین و جنجالی‌ترین فیلم جشنواره از سوی شناخته‌شده‌ترین کارگردان سینمای ایران باشد. فیلمی درباره مطالبه‌گری، انتقاد و اعتراض در چارچوب نظام که آغاز تولید آن در تابستان‌97 نشان می‌دهد که چشم‌های نگران برخی هنرمندان به واکنش نظام برای تنظیم حدود برخورد با گلایه، انتقاد، اعتراض و مطالبه‌گری دوخته شده و مجدانه می‌کوشند این نگرانی را هم به گوش مسوولان و هم به گوش مردم برسانند.

صبح نو

گزارش

نشست خبری فیلم «خروج» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا جنجالی شد من با فیلمم حرف می‌زنم، نه با اینستاگرام

نشست بررسی فیلم «خروج» آخرین ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا با حضور عوامل فیلم و استقبال بسیار زیاد اصحاب رسانه برگزار شد. در این نشست که به دلیل سؤالات و البته برخی هیجانات از وقت مقرر هم گذشت، حاتمی‌کیا درباره مهندسی آرای مردمی انتقادات زیادی مطرح کرد.
در این نشست، ابراهیم حاتمی‌کیا گفت: هرچه سن ما بالاتر می‌رود فیلمسازی سخت‌تر می‌شود و به همان نسبت توقعات بالا رفته است. کارگردان فیلم «خروج» در پاسخ به این سؤال که آیا این فیلم را به دلیل انتقاد به دولت فعلی ساخته‌اید، بیان کرد: هر دولتی سر کار بیاید این بحث مطرح می‌شود، در حالی‌که ایده این فیلم سال 89 به ذهن من رسید اما شرایط برای ساختن آن فراهم نشد و رسید به اینجا. حاتمی‌کیا در واکنش به این سؤال که شما با ساختن این فیلم قصد شوخی با سینما را داشته‌اید، گفت: در جواب به این سؤال نمی‌دانم چه بگویم.
ابراهیم حاتمی‌کیا در پاسخ به این سؤال که منظور شما از دیالوگ امامزاده پاستور و واکسن ضدهاری چیست، گفت: این شوخی کلامی است و پاستور را همه می‌شناسید که چه کسی است. حاتمی‌کیا این سؤال را که اگر فیلم شما در جشنواره مورد توجه قرار نگیرد، چه واکنشی خواهید داشت، اینگونه پاسخ داد: من آنقدر فیلم ساخته‌ام که این اتفاقات برایم عجیب نیست؛ اگر هم به آن توجه نشود، مهم نیست. من در یک دوره از جشنواره «بوی پیراهن یوسف» و «برج مینو» را ساختم که اصلاً به آن اعتنا نکردند و آیا به «چ» اعتنا کرده‌اند؟ هر تصمیمی بگیرند، می‌پذیریم.
کارگردان فیلم «خروج» در خصوص علت تفاوت لهجه اهالی یک روستا گفت: باور کنید وقتی داشتم تحقیق می‌کردم انواع گویش‌ها را در یک روستا دیدم و متوجه شدم که این ترکیب وجود دارد و اگر الان هم به جنوب بروید، این تفاوت لهجه‌ها را می‌بینید. فیلم «خروج» در واقع روستایی در شوشتر را نشان می‌دهد و آنچه در تصویر نشان داده شده در واقعیت رخ داده است.
حاتمی‌کیا در واکنش به این سؤال که شما می‌گویید برای مردم فیلم می‌سازید اما فیلم شما از آرای مردمی خارج شده است، گفت: من این را یک شوخی بزرگ می‌دانم و یک نوع... نمی‌دانم باید این را گفت یا نه؛ اما شما خودتان می‌دانید و می‌خواهید از زبان من بشنوید. این صحبت حاتمی‌کیا که همهمه‌ای در نشست ایجاد کرد، اینگونه ادامه یافت: ای کاش، ای کاش، ای کاش هیأتی تشکیل شود و بررسی کنند کسانی که این کارت‌ها را (کارت ورود به جشنواره) در اختیار دارند چه کسانی هستند و چه کارهایی می‌کنند. این یک بازی در ظاهر ساده و به نظر من پیچیده است. زمان مشخص خواهد کرد که کدام فیلم می‌ماند و کدام فیلم از ذهن مردم پاک می‌شود. اشکالی ندارد و من لذت می‌برم از این مشتی که این دوستان می‌زنند. حاتمی‌کیا در پاسخ به این سؤال که آیا شما نگران هجمه رسانه‌های دولتی به فیلم خود نیستید، گفت: نه، این چیزی است که همیشه هست و خوشبختانه در نقد فیلم «خروج» انواع طیف‌ها حضور دارند. نقد اشکالی ندارد اما بی‌ادبی بد است. گناه ما چیست که فیلم می‌سازیم؟ ما یک فیلم ساخته‌ایم، چرا دادگاهی می‌کنید. من سربازی هستم که کار می‌کنم و زبانم روشن و مشخص است اما این چه لحن بی‌حیایی است؟ یکی نوشته دهه‌ات گذشته است؛ جمله خودم را به خودم پس می‌دهد. روزی که مرحوم علی حاتمی از دنیا رفت، آیا کسی توانست جای او را پر کند؟ ما کنار می‌رویم و الهی این اتفاق بیفتد و از این جهان برویم اما شما لذت می‌برید و کیف می‌کنید؟ من از این فضا دلخورم. این بیستمین فیلم من است اما چرا هر سال سخت‌تر می‌شود و وقتی می‌آییم مثل فشار قبر است. شما این فضا را می‌سازید. من حرفم را با هر فیلمم می‌زنم. حاتمی‌کیا گفت: از شخص آقای قریبیان بسیار سپاسگزارم و من در عمر 58 ساله خود ندیدم که بازیگری اینقدر فرهیخته و بااصول باشد. بازیگرانی داریم که اصلاً چنین شرایطی را تحمل نمی‌کنند اما آقای قریبیان در نقش خود هضم شد و در قالب نقش قرار گرفت و همه این سختی‌ها را تحمل کرد و من بر ایشان سر تعظیم فرود می‌آورم. سه بار فیلمنامه نوشته شد و هر بار تصمیم داشتیم شخصیت‌هایی را تغییر دهیم اما با توجه به اینکه در سال 97 اتفاق واقعی و مرتبط با این داستان رخ داد، باعث شد که فیلم این مسیر را طی کند.  حاتمی‌کیا در پاسخ به این سؤال که قبول دارید نظام باید بستر اعتراض مسالمت‌آمیز را فراهم کند، گفت: چراکه نه. هنوز این مسیر را پیدا نکرده‌ایم اما می‌بینیم که در فرانسه چند ماه است اعتراضات رخ می‌دهد ولی ما نتوانسته‌ایم این اعتراضات را به جایگاه واقعی خود منتقل کنیم و با هر اعتراضی کل نظام زیر سؤال می‌رود. اعتراض‌ها که حق است اما وقتی این فضا و بستر فراهم نشود، می‌بینیم اتفاقات ناراحت‌کننده‌ای مثل اتفاقات آبان‌ رخ می‌دهد و اتفاقاً وقتی ما فیلم را می‌ساختیم بیرون از شهر بودیم و وقتی بازگشتیم همانند اصحاب کهف شده بودیم. این مطالبه‌گری باید اتفاق بیفتد. مسوولان نظام باید پاسخگو باشند و به نظرم اتفاقاتی دارد می‌افتد و این فیلم می‌تواند به‌شدت سخت باشد و آیا فکر می‌کنید نمی‌توانستم فیلم تلخی بسازم؟ به سادگی می‌توانستم بسازم اما من دلم نمی‌خواهد، من کشورم را دوست دارم و آنهایی هم که آمدند و اعتراض کردند، کشورشان را دوست دارند اما باید راهی پیدا شود.
کارگردان فیلم «خروج» در پاسخ به این سؤال که چگونه است شما از مردم دم می‌زنید اما واکنشی به اتفاقات آبان‌ یا سانحه هواپیما ندارید، گفت: من فیلمسازم و خودم را سیاستمدار نمی‌دانم. مساله من کشور است و وقتی من در حال ساخت فیلم بودم این اتفاقات رخ نداده بود. من با فیلمم حرف می‌زنم و هرکسی بخواهد صحبت کند باید با فیلم صحبت کند و اینستاگرام و نوشتن چهار جمله در آن کار نمی‌کند. به همین دلیل است که فیلم من از آرای مردمی خارج می‌شود.

captcha
شماره‌های پیشین