sobhe-no.ir
881
شنبه، ۱۹ بهمن ۱۳۹۸
7
نکته

کرونا یا آنفلوآنزا؛ کدام خطرناک‌تر است؟

گزارش «صبح‌نو» از احتمال گازسوز شدن موتورسیکلت‌های بنزینی را بخوانید

فراموشی برقی‌ها، ورود گازی‌ها

سه برابر شدن قیمت بنزین از 24‌آبان‌ماه‌98 که به صورت ناگهانی انجام و حتی رییس‌جمهوری نیز از آن خبر نداشت؛ بازتاب گسترده‌ای در کشور داشت و اعتراضاتی را به‌دنبال خود. این تصمیم مردم را بیشتر از آن جهت ناراحت کرد که قیمت بنزین تاثیر مستقیمی در دیگر هزینه‌های زندگی آن‌ها خواهد داشت. البته دولت تلاش کرد تا با در نظرگرفتن سهمیه‌های ویژه سوخت برای خودروهای حمل‌و‌نقلی بار و مسافر، امدادی و غیره مانع از تاثیرگذاری بنزین بر قیمت اجناس شود. حالا خبر می‌رسد که دولت تلاش دارد تا موتورسیکلت‌ها را هم بعد از خودروها گازسوز کند.

صبح نو

گزارش «صبح‌نو» از احتمال گازسوز شدن موتورسیکلت‌های بنزینی را بخوانید

فراموشی برقی‌ها، ورود گازی‌ها

سه برابر شدن قیمت بنزین از 24‌آبان‌ماه‌98 که به صورت ناگهانی انجام و حتی رییس‌جمهوری نیز از آن خبر نداشت؛ بازتاب گسترده‌ای در کشور داشت و اعتراضاتی را به‌دنبال خود. این تصمیم مردم را بیشتر از آن جهت ناراحت کرد که قیمت بنزین تاثیر مستقیمی در دیگر هزینه‌های زندگی آن‌ها خواهد داشت. البته دولت تلاش کرد تا با در نظرگرفتن سهمیه‌های ویژه سوخت برای خودروهای حمل‌و‌نقلی بار و مسافر، امدادی و غیره مانع از تاثیرگذاری بنزین بر قیمت اجناس شود. حالا خبر می‌رسد که دولت تلاش دارد تا موتورسیکلت‌ها را هم بعد از خودروها گازسوز کند.


براساس آمار اعلام شده حدود 12‌میلیون دستگاه انواع موتورسیکلت در سراسر کشور وجود دارند که حدود 35‌درصد از وسایل نقلیه کشور را در برمی‌گیرند. سهولت استفاده از موتورسیکلت در معابر پرترافیک شهری و حتی مسیرهای سخت و دشوار روستایی و عشایری موجب شده است تا اقبال مردم نسبت به خرید و استفاده از این وسیله نقلیه زیاد باشد. گفته می‌شود در تهران به‌عنوان پایتخت نیز حدود 4‌میلیون دستگاه موتورسیکلت وجود دارد. اما نکته قابل تأمل در موتورهای موجود در کشور مربوط به سیستم احتراق یا همان سیستم سوخت‌رسانی و موتور آن‌هاست. ایرانیان از گذشته‌های دور موتورهای‌125 که متعلق به یک شرکت معروف ژاپنی بود را قبول کرده و در تمام سال‌های گذشته که آن نوع از موتور دیگر از سوی شرکت ژاپنی تولید نشده اما شرکت‌های ایرانی، چینی و تایوانی زیادی اقدام به کپی کردن ظاهر و تولید انبوه انواع آن موتور کرده‌اند. وجه اشتراک همه این موتورها که از قدیم به قدرت زیادشان معروف بوده‌اند کاربراتوری بودن آن‌هاست. اگرچه برخی تولیدکننده‌ها نیز ‌با ارتقای سیستم سوخت‌رسانی دستگاه انژکتوری را روی این موتورها نصب کرده‌اند. موتورهای کاربراتوری به‌طور میانگین 6 تا 8‌برابر یک خودرو با استاندارد  یورو4 آلودگی تولید می‌کنند. این را بررسی‌های دانشگاهی و تحقیقاتی ثابت کرده است. البته علت توجه مردم به این نوع موتورها قیمت همچنان مناسب آن‌هاست. به عبارت دیگر با وجود افزایش قیمت ارز و بالا رفتن بهای این موتورها، باز هم همین موتورهای کاربراتوری از دیگر موتورها ارزان‌تر هستند.

گاز به صرفه است؟
بسیاری از افراد هستند که به‌دلیل مشکلات اقتصادی به‌ کار کردن با موتور رو آورده‌اند. پیک‌های موتوری شاغل در رستوران‌ها یا شرکت‌های خصوصی و دولتی یا حتی افرادی که با موتور اقدام به جابه‌جایی مسافر و بار می‌کنند اگرچه آمار دقیقی از تعداد آن‌ها وجود ندارد، با این وجود جمعیت زیادی را تشکیل می‌دهند. حالا آقای بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت در برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری شبکه دو سیما خبر داده است که موتورسیکلت‌ها گازسوز می‌شوند. وی با بیان اینکه برای نخستین‌بار قرار است موتور سیکلت در کشور، که تعدادشان هم زیاد است، سی‌ان‌جی‌سوز شوند گفته است که «قرار هم نیست قیمت سی‌ان‌جی تغییر کند.» در حال حاضر قیمت هر لیتر بنزین 3‌هزار تومان است و قیمت هر لیتر CNG حدود 650‌تومان که در صورت گازسوز کردن می‌تواند منفعت اقتصادی بسیاری را برای موتورسواران به‌دنبال داشته باشد.
البته وزیر نفت به این مساله هم اشاره کرده است که برای این کار باید تعداد جایگاه‌های سی‌ان‌جی 
به صورت سیار و ثابت زیاد شود تا هم وقت موتورسواران تلف نشود و هم مجبور نشوند تا مسافت زیادی برای رسیدن به جایگاه طی کنند. این اتفاق در مرکز شهر نیز روی خواهد داد.

ماجرای عجیب نیسان آبی
برای بررسی میدانی این موضوع به سراغ برخی از موتورسوارانی که در گوشه‌ای از یک میدان پرتردد شهر ایستاده‌اند، می‌روم. با نزدیک شدنم به آن‌ها فکر می‌کنند که مسافرم و سریع از زین موتور پایین می‌پرند، اما وقتی می‌گویم که درباره گازسوز کردن موتورها نظرشان چیست، دورم جمع می‌شوند تا صحبت کنند. بهزاد که به قول خودش مهندسی خوانده و حالا از سر بیکاری با موتورکار می‌کند، می‌گوید: تجربه گازسوزکردن خودروها که بد نبود. البته این موضوع را باید از رانندگان تاکسی پرسید چراکه ماشین آن‌ها مدام با حداکثر ظرفیت در خیابان‌ها بالا و پایین می‌رود و استهلاک خودرو بالاست. شاید ماشین گازسوز برای استفاده شخصی خوب و به صرفه باشد اما برای کار جواب نمی‌دهد. یکی دیگر از موتورسواران که هاشم نام دارد و میانسال است، می‌گوید: برادر من نیسان آبی دارد که معروف است. یادتان باشد زمانی رنگ‌های دیگرش هم تولید شد، مثل سفید، سبز یا حتی قرمز. اما نیسان فقط آبی. چرا؟ چون همه نیسان‌دارها اعتقاد دارند که نیسان آبی قوی‌تر است. او در ادامه به خبرنگار ما می‌گوید: نیسان گازوئیلی هم داریم که الان کار می‌کند و به‌خاطر قدرت بیشتر مورد توجه است اما نیسان گازسوز نداریم. اگر هم باشد به درد باربری نمی‌خورد. برای موتور هم اینطور است. شاید موتور گازی درست کنند که برای تفریح و گشت زدن در شهر خوب باشد اما با آن نمی‌توان مسافر یا بار برد. وقتی به او می‌گویم که اصلاً کارکرد موتور برای بار و مسافر بردن نیست، می‌گوید: ما هم می‌دانیم اما ناچاریم این کار را کنیم. بهزاد دوباره به جمع ما اضافه شده و می‌گوید: نمی‌دانم طرح گازسوز کردن خودروها ممکن هست یا مثل برخی طرح‌های دیگر است که هیچ‌وقت اجرایی و فراگیر نمی‌شوند. البته حتماً برای اینکه مخزن گاز موتور کجا باشد یا موتورها کجا گاز بزنند فکر کرده‌اند اما واقعاً بهتر نیست به جای این کارها به فکر تولید موتورهای انژکتوری با قیمت کمتر باشند؟ او در ادامه تاکید می‌کند: موتورهای انژکتوری بنزین کمتری مصرف می‌کنند که به صرفه هستند. ضمن اینکه هوا را هم کمتر آلوده می‌کنند. آقای مرادی یکی دیگر از موتورسواران است که در ادامه صحبت‌های همکارانش می‌گوید: آقا، ما حالا مسافر می‌بریم. برخی بچه‌ها در اطراف بازار هستند که بار می‌برند. گاهی وزن باری که می‌زنند به حدود 200‌کیلو هم می‌رسد. مگر موتورگازی می‌تواند قدرت داشته باشد؟

برقی‌های فراموش شده
وزیر نفت در حالی از گازسوز شدن موتورسیکلت‌ها سخن گفته است که این طرح برای نخستین‌بار در سال‌95 مورد توجه جدی قرار گرفت. این در حالی است که پیش از طرح گازسوزکردن موتورها، طرح استفاده از موتورهای برقی قرار بود اجرایی شود. موتورهای برقی این روزها تجربه‌ای به دست آمده در زمینه حمل‌و‌نقلی جهان هستند که نمونه‌های مشابه آن زیاد است اما نپرداختن دولت به موضوع موتورهای برقی موجب شد تا تولیدکنندگان داخلی و حتی مردم نیز به این سمت گرایش نداشته باشند. این در حالی است که پاک بودن موتورهای برقی و نیز قدرت‌های مختلف آن‌ها در نظر گرفته شده بود. حالا باید دید طرح گازسوز کردن موتورسیکلت‌ها که این‌بار از سوی وزیر نفت مطرح شده چه زمانی شکل عملیاتی به خود خواهد گرفت؟

captcha
شماره‌های پیشین