sobhe-no.ir
881
شنبه، ۱۹ بهمن ۱۳۹۸
14
در حاشیه پخش دربی در جشنواره فیلم فجر

دربی،سینمایی‌تر از فیلم‌های فجر

یادداشت مهدی مافی

نوید محمودی از «مردن در آب مطهر» به «صبح‌نو» می‌گوید

معضلات جوانان افغانستانی در بستری عاشقانه

«مردن در آب مطهر» ساخته جدید برادران محمودی در سی‌و‌هشتمین جشنواره فیلم‌فجر حضور دارد. برادران محمودی که با فیلم «شکستن همزمان بیست استخوان» تجربه موفقی را در سینما کسب کردند به سراغ ساخت فیلم دیگری رفتند تا در سی‌و‌هشتمین جشنواره فیلم فجر حرفی برای گفتن داشته باشند. «مردن در آب مطهر» با مضمونی اجتماعی و عاشقانه داستان چند جوان افغانستانی که قصد مهاجرت به اروپا را دارند به تصویر می‌کشد. علی شادمان، علیرضا آرا، ندا جبرائیلی، متین حیدرنیا، صدف عسگری، سوگل خلیق ، امیررضا رنجبران و خیام وقارکاشانی بازیگران فیلم برادران محمودی را تشکیل می دهند. به بهانه حضور این فیلم در جشنواره گفت‌و‌گویی با کارگردان آن داشته‌ایم که در ادامه میخوانید.

صبح نو

نوید محمودی از «مردن در آب مطهر» به «صبح‌نو» می‌گوید

معضلات جوانان افغانستانی در بستری عاشقانه

«مردن در آب مطهر» ساخته جدید برادران محمودی در سی‌و‌هشتمین جشنواره فیلم‌فجر حضور دارد. برادران محمودی که با فیلم «شکستن همزمان بیست استخوان» تجربه موفقی را در سینما کسب کردند به سراغ ساخت فیلم دیگری رفتند تا در سی‌و‌هشتمین جشنواره فیلم فجر حرفی برای گفتن داشته باشند. «مردن در آب مطهر» با مضمونی اجتماعی و عاشقانه داستان چند جوان افغانستانی که قصد مهاجرت به اروپا را دارند به تصویر می‌کشد. علی شادمان، علیرضا آرا، ندا جبرائیلی، متین حیدرنیا، صدف عسگری، سوگل خلیق ، امیررضا رنجبران و خیام وقارکاشانی بازیگران فیلم برادران محمودی را تشکیل می دهند. به بهانه حضور این فیلم در جشنواره گفت‌و‌گویی با کارگردان آن داشته‌ایم که در ادامه میخوانید.


لطفاً مقداری از نحوه شکل‌گیری فیلمنامه بفرمائید. چه موضوعاتی منجر به شکل‌گیری داستان شد و چرا شما تصمیم گرفتید که این موضوعات را در غالب فیلم سینمایی به تصویر بکشید؟
مهم‌ترین چیزی که در فیلم برای من اهمیت داشت قصه آن بود. قصه فیلم درباره مهاجران افغان است که درکنار آن داستانی عاشقانه و موضوعات روز روایت می‌شود. من تلاش کردم دراین فیلم به موضوع تغییر دین پناهندگان خاورمیانه در اروپا در بستری عاشقانه اشاره کنم.

منظور شما از تغییر دین مردم افغانستانی چیست؟ امکان دارد توضیح بیشتری دراین‌باره بدهید؟
در حال حاضر یکی از مسائلی که باعث می‌شود مردم خاورمیانه بتوانند در اروپا پناهنده شوند، مسأله تغییر دین است. زمانی که مسلمانان در اروپا تغییر دین خود‌را علنی کنند دیگر امکان بازگشت به کشورهای اسلامی را ندارند. من سعی کردم در فیلم به این موضوع اشاره مستقیمی داشته باشم.

آثارقبلی شما درسال های گذشته نیز به مسائلی از این دست اشاره داشته، بازخورد و نحوه 
ارتباط‌برقرار کردن مخاطبان با آثار شما چطور 
بوده است؟
من فیلم‌هایم را با تمامی مخاطبان ندیده‌ام اما درباره «چند متر مکعب عشق» باید بگویم که با استقبال داخلی و بین‌المللی بی‌نظیری مواجه شد. در جشنواره‌های داخلی این مسأله نشان‌دهنده ارتباط خوبی است که فیلم با مخاطبانش برقرار کرده است.

با توجه به آثار پیشین شما که بسیار مورد استقبال قرار گرفت، حضور«مردن در آب مطهر» را در جشنواره امسال چطور ارزیابی می‌کنید؟
احساس می‌کنم با توجه به اینکه این کار یک فیلم عاشقانه است می‌تواند مورد توجه باشد.

به دریافت جایزه هم می‌اندیشید؟
واقعیت مسأله این است که تا زمانی که ما همه آثار را نبینیم نمی‌توانیم قضاوتی درباره آن‌ها داشته باشیم. حتی من به این مسأله خیلی قائل نیستم که قبل از آغاز جشنواره پیش‌بینی شود یک اثری جوایز متعددی می‌گیرد یا خیر. از نظر من جشنواره باید شروع و تنور دیدن فیلم‌ها داغ شود. در زمان فعلی هیچ چیز مهم‌تر از داوران و نظر رسمی آن‌ها نیست. فکر می‌کنم فیلم ما در بخش‌هایی می‌تواند دیده شود. «مردن درآب مطهر» شامل دقت‌ها و ریزه‌بینی‌هایی است که می‌تواند برای مخاطب جذاب باشد.

آقای محمودی، بازیگران کار بر چه اساس انتخاب شدند؟
من شرایطی داشتم که خیلی نمی‌توانستم از بازیگران افغان استفاده کنم. دلیل اصلی این ماجرا هم زمان طولانی فیلمبرداری و رسیدن به نقش‌ها توسط آن‌ها بود. برای همین تصمیم گرفتم به سراغ بازیگرانی بروم که اطمینان داشتم از عهده اینگونه نقش‌ها برمی‌آیند. با علی شادمان در «چند متر مکعب» صحبت‌هایی داشتیم که بازی در آن فیلم میسر نشد و دراین کار نقش یک افغان بی‌نظیر را ایفا کرده است. ندا جبرئیلی همچنین درفیلم قبلی من «هفت‌و‌نیم» نقش یک دختر افغان را بازی کرده بود و اینجا نقشی جدی‌تر از آن را بازی کرد. با متین حیدرنیا نیز در فیلم قبلی‌ام کار کرده بودم و از صدف عسگری فیلم «ناپدید شدن» را دیده بودم و به نظرم گزینه مناسبی برای نقش اصلی دختر بود. مجموع همه این‌ها باعث شد من به سمت این بازیگرانی بروم که تجربه دارند تا خیلی درگیر بازی آن‌ها نباشم. ولی مدت زمانی برای رسیدن آن‌ها به نقش شخصیت‌های افغان طبیعتاً زمان‌بر بود که نهایتاً توانستیم به نتیجه دلخواه برسیم.
دو شخصیت اصلی داستان علی شادمان و ندا جبرئیلی هستند؟
قصه درمورد دختر و پسری است که صدف عسگری و متین حیدرنیا ایفاگر آن هستند اما در کل فیلم حضور ندارند و حضور بازیگران مکمل در قصه شاید از شخصیت‌های اصلی بیشتر باشد.

با توجه به شرایط اجتماعی پیش آمده ما امسال با پدیده عجیب انصراف از سوی هنرمندان مواجه‌شدیم. نظر شما دراین باره چیست؟ آیا این انصراف‌ها ارتباطی با هنر و فضای هنری حاکم بر جشنواره فجر دارد؟
از نظر من این کار خوشایندی نیست. ما می‌توانیم با جامعه در خیلی از موضوعات و مسائل همراه باشیم. من احساس می‌کنم نیازی نیست از این دست از اتفاقات رخ دهد. با توجه به اتفاقات تلخی که رخ داده هیچکس شاد نیست. از نظر من باید کمی مهربان‌تر با مسائلی از این دست برخورد شود. امیدوار بودن ما شاید به افرادی که ناامید شده‌اند امید دهد. من دوست ندارم. ما هم به‌عنوان هنرمند دراین ناامیدی فرو برویم، زیرا امید است که ما را زنده و سرپا نگه می‌دارد. من به افرادی که دست به چنین کاری زده‌اند گلایه‌ای نمی‌کنم زیرا یک عمل کاملاً شخصی است، اما دوست دارم با یکدیگر مهربان باشیم و راه مهربانی را در پیش بگیریم. این حرفی است که می‌خواهم به همه بگویم؛ چون مهربانی باعث می‌شود همه به هدف بزرگ درکنار یکدیگر بودن برسیم.

آیا به جایزه و دریافت سیمرغ می‌اندیشید؟ به‌طور کل این مسأله برای شما قابل اهمیت هست یا خیر؟
همیشه دیده شدن و مورد تشویق قرار گرفتن برای همه جذاب بوده است. اما اینکه چقدر می‌تواند مسیر فردی را متفاوت کند بستگی به آن فرد دارد. حقیقتاً جایزه برای من تعیین‌کننده مسیر نبوده. همانطور که پیش‌تر اشاره‌کردم من جوایز متعددی را دریافت کرده‌ام و همه این‌ها درست بودن راه را برایم تداعی کرده است.

مورد استقبال قرار گرفتن فیلم از سمت جشنواره و منتقدان برای شما قابل اهمیت‌تر است یا مردم؟
به نظر من این دو مکمل یکدیگر هستند. اگر فیلمی ساخته شود که از سمت مردم با استقبال مواجه شود و در جشنواره هم موفق باشد بسیار عالی است. اگر فیلمساز بتواند حد وسط و میانه را نگه دارد موفق‌تر خواهد بود.

captcha
شماره‌های پیشین