sobhe-no.ir
880
چهارشنبه، ۱۶ بهمن ۱۳۹۸
13
قد زبانی فیلم «تومان»

لهجۀ رنگ‌پریده و جمله‌های بریده

یادداشت احمد عبداله‌زاده‌مهنه

گفت‌وگوی «صبح‌نو» با محمد درمنش به بهانه اکران فیلم «آن شب» در سی‌و‌هشتمین جشنواره فیلم فجر

اثری شرقی تولید کردیم

گفت‌وگو زهرا‌سادات مصطفوی / فیلم «آن شب» به کارگردانی کوروش آهاری و تهیه‌کنندگی محمد درمنش به‌عنوان یکی از 10‌فیلم انتخابی بخش نگاه نو در سی‌و‌هشتمین جشنواره فیلم فجر معرفی شده است. شهاب حسینی که چهار سال پیش با فیلم «برادرم خسرو» در بخش نگاه نو جشنواره فجر حضور داشت امسال و در تجربه‌ای متفاوت با فیلم «آن شب»راهی جشنواره فیلم فجر شده است.«آن شب» اولین فیلم شهاب حسینی است که در آمریکا ساخته شده و او در این فیلم با ژانر معمایی و رمزآلود تجربه‌ای متفاوت کسب کرده است. به بهانه حضور این فیلم در جشنواره فیلم فجر گفت‌و‌گویی با محمد درمنش، تهیه‌کننده این فیلم داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

صبح نو

گفت‌وگوی «صبح‌نو» با محمد درمنش به بهانه اکران فیلم «آن شب» در سی‌و‌هشتمین جشنواره فیلم فجر

اثری شرقی تولید کردیم

گفت‌وگو زهرا‌سادات مصطفوی / فیلم «آن شب» به کارگردانی کوروش آهاری و تهیه‌کنندگی محمد درمنش به‌عنوان یکی از 10‌فیلم انتخابی بخش نگاه نو در سی‌و‌هشتمین جشنواره فیلم فجر معرفی شده است. شهاب حسینی که چهار سال پیش با فیلم «برادرم خسرو» در بخش نگاه نو جشنواره فجر حضور داشت امسال و در تجربه‌ای متفاوت با فیلم «آن شب»راهی جشنواره فیلم فجر شده است.«آن شب» اولین فیلم شهاب حسینی است که در آمریکا ساخته شده و او در این فیلم با ژانر معمایی و رمزآلود تجربه‌ای متفاوت کسب کرده است. به بهانه حضور این فیلم در جشنواره فیلم فجر گفت‌و‌گویی با محمد درمنش، تهیه‌کننده این فیلم داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

فیلمنامه«آن شب» چه ویژگی‌های بارزی داشت که شمارا ترغیب به همکاری و پذیرفتن تهیه‌کنندگی این اثر کرد‌؟
این فیلم به‌طور کلی در لوکیشن آمریکا تولید شده است. طبیعتاً ساخت فیلم در آمریکا این ذهنیت را برای مخاطب ایجاد می‌کند که ساختاری هالیوودی دارد اما این همه ماجرا نیست. هالیوود برای خود یک مجموعه تولیداتی دارد که بخشی از آ‌ن‌ها خصوصی است. که این بخش‌های خصوصی فیلم‌های خاص‌تری را تولید می‌کند برای مخاطب خاص خود. ما در استراتژی که داشتیم برای بخش خصوصی در آن فضا خارج از چرخه هالیوود در یک کمپانی ایرانی- آمریکایی به این نتیجه رسیدیم که یک اثر شرقی تولید کنیم حتی اگر ایرانی نباشد زیرا این موضوع مردم شرق برای غربیان مورد اهمیت است، خصوصاً موضوعات فرهنگی. همچنین تاکید داشتیم به موضوعاتی بپردازیم که تا حدودی ناشناخته است مثل ماورالطبیعه،غیب، اجنه و موجودات غیر ارگانیک. به همین دلیل در این زمینه به فکر نگارش فیلمنامه بودیم. بخش‌هایی از این فیلمنامه توسط میلاد جرموز که جزو اولین فعالیت فیلمنامه نویسی ایشان است و بخش‌هایی دیگر توسط کوروش آهاری به رشته نگارش درآمده . فیلم ما این چند مؤلفه را دارد که درباره یک خانواده شرقی و به صورت خاص ایرانی است و تا حدودی به خصوصیات ما برمی‌گردد. اگر این فیلم مورد استقبال قرار گیرد که من فکر می‌کنم این اتفاق می افتد رویکرد ما در عرصه فیلمسازی در آن لوکیشن با بازیگران ایرانی- آمریکایی با موضوعات مشابه به سینما عرضه می‌گردد.

یک مقدار از تجربه همکاری با آقای آهاری بفرمائید. چرا تهیه‌کنندگی اثر ایشان را بر عهده گرفتید؟
تهیه‌کنندگی این فیلم در ابتدا قرار بود توسط محسن درمنش باشد. پسر من چندسالی است که در آمریکا زندگی می‌کند و به صورت خاص به کار تولید و پخش فیلم در آنجا می‌پردازد. ما آمادگی برای تهیه و تولید فیلم سینمایی در آمریکا داشتیم که در این مراحل محسن عزیز با آقای آهاری آشنا شد و آن‌ها تصمیم به تولید این اثر گرفتند. به این دلیل که کارگردان فیلم اول نمی‌تواند تهیه‌کننده اول داشته باشد در نتیجه از من دعوت شد تا به صورت رسمی تهیه‌کنندگی این اثر را برعهده بگبرم. به همین دلیل من با این مجموعه آشنا و شروع به همکاری کردیم. بخش تهیه‌کنندگی فیلم در آمریکا توسط محسن درمنش و در ایران 
بر عهده من بود. مسائلی که نیاز بود در ایران پیگیری شود توسط من انجام شد تا گروه به راحتی بتواند مراحل تولید و چیش تولید خود را پشت سر بگذارد.

آقای درمنش با توجه به موضوع و ژانرخاص فیلم، حضور آن را در جشنواره امسال چطور ارزیابی می‌کنید؟ آیا این فضای متفاوت می‌تواند نظر منتقدان و اهالی رسانه را به خود جذب کند؟
من امیدوار هستم این اتفاق محقق شود اما در مجموع در فضای سینمای ایران بنابه دلایل مختلف در سال‌هایی سینمای جنگ بسیار خودنمایی می‌کرد در ادامه سینمای اجتماعی بسیار مورد اهمیت بود و در مقاطعی هم سینمای کمدی با استقبال خوب مخاطبان مواجه می‌شد که در نوع خود اتفاق خوبی هم بود در مقابل تلخی‌ها و سختی‌های جامعه. این سه ژانر در سینمای ایران بسیار کار شده است اما ژانرهای گوناگونی از جمله ژانر کودک، وحشت، شاعرانه و... مغفول واقع شده است. اگر آثاری در اینگونه ژانرها با کیفیت کار شود طبیعتاً مخاطب هم از آن استقبال می‌کند. در ادامه باید این را اضافه کنم که این فیلم ژانر وحشت نیست بلکه رمزآلود و وهم‌آلود است و به‌دلیل نزدیکی به آن ژانر بیش از هر ژانر دیگری در این طیف تعریف می‌شود. سینمای ژانر وحشتی که ما از سینما هالیوود شاهد هستیم نه چندان با ذائقه مخاطبان ما همراه است و نه فیلم «آن شب» دراین مجموعه قرار می‌گیرد.

با توجه به ویژگی‌هایی که شما از فیلم 
«آن شب» گفتید آیا به جایزه و دریافت سیمرغ در بخش نگاه نو می‌اندیشید؟ به‌طور کل این مسأله برای شما قابل اهمیت هست یا خیر؟
من از منظر فردی صحبت می‌کنم که چهل سال دراین عرصه است. صادقانه می‌گویم که این مسأله اهمیتی برایم ندارد. اما به هرحال برای هر فیلمسازی دریافت جایزه بی‌تأثیر نیست. در دوره‌ای از جشنواره سیمرغ بهترین فیلمبرداری به من تعلق گرفت و شب قبل ازاهدا جوایز با نظر دبیر جشنواره این اتفاق میسر نشد. زمانی که این پروسه برای من طی شده دیگر دریافت جایزه برایم اهمیت خاصی ندارد.

اگر نکته یا مسأله‌ای در ارتباط با جشنواره فیلم فجر به‌عنوان سخن پایانی وجود دارد بفرمائید.
من امیدوار هستم در سال‌های آینده جشنواره فجر به این تلخی که در جامعه ما حاکم است نباشد و دل مردم شاد باشد و آن‌ها خوشحال باشند. همچنین امید دارم بتوانیم جشنواره‌ای را شاهد باشیم که حال تمامی عوامل آن خوش باشد.

captcha
شماره‌های پیشین