sobhe-no.ir
880
چهارشنبه، ۱۶ بهمن ۱۳۹۸
10
گزارش «صبح‌نو» درباره ادعای شهردار تهران مبنی بر بی‌تاثیر بودن بزرگراه طبقاتی صدر را بخوانید

آمار واقعی تردد را ارائه کنید

همزمان با نزدیک شدن به ایام انتخابات مجلس شورای اسلامی، یکبار دیگر اصلاح‌طلبان حاضر در مدیریت شهری که این روزها بابت عملکردشان در شهرداری تهران مورد سوال افکارعمومی هستند در فرارهای رو به جلو تلاش می‌کنند تا وجه شهردار جهادی تهران را خراب کنند. این در حالی است که اتهامات مطرح شده از سوی جریان فعلی مدیریت شهری تهران مواردی هستند که قوه‌قضاییه به آ‌نها رسیدگی کرده و احکام قضایی مرتبط را نیز صادر کرده است. احکامی که به منع تعقیب و عدم محکومیت منجر شده‌اند.

جریان حامی همچنان به‌دنبال تخریب شهردار جهادی تهران است

تکرار اتهامات پایان یافته

همزمان با نزدیک شدن به ایام انتخابات مجلس شورای اسلامی، یکبار دیگر اصلاح‌طلبان حاضر در مدیریت شهری که این روزها بابت عملکردشان در شهرداری تهران مورد سوال افکارعمومی هستند در فرارهای رو به جلو تلاش می‌کنند تا وجه شهردار جهادی تهران را خراب کنند. این در حالی است که اتهامات مطرح شده از سوی جریان فعلی مدیریت شهری تهران مواردی هستند که قوه‌قضاییه به آ‌نها رسیدگی کرده و احکام قضایی مرتبط را نیز صادر کرده است. احکامی که به منع تعقیب و عدم محکومیت منجر‌شده‌اند.

صبح نو

گزارش «صبح‌نو» درباره ادعای شهردار تهران مبنی بر بی‌تاثیر بودن بزرگراه طبقاتی صدر را بخوانید

آمار واقعی تردد را ارائه کنید

همزمان با نزدیک شدن به ایام انتخابات مجلس شورای اسلامی، یکبار دیگر اصلاح‌طلبان حاضر در مدیریت شهری که این روزها بابت عملکردشان در شهرداری تهران مورد سوال افکارعمومی هستند در فرارهای رو به جلو تلاش می‌کنند تا وجه شهردار جهادی تهران را خراب کنند. این در حالی است که اتهامات مطرح شده از سوی جریان فعلی مدیریت شهری تهران مواردی هستند که قوه‌قضاییه به آ‌نها رسیدگی کرده و احکام قضایی مرتبط را نیز صادر کرده است. احکامی که به منع تعقیب و عدم محکومیت منجر شده‌اند.

مدیران ارشد شهرداری تهران که صبح روز دوشنبه برای افتتاح یک زیرگذر در مراسم بهره‌برداری از این پروژه منطقه‌ای حاضر شده بودند با اعتراضات مردمی مواجه شدند که 
نادیده گرفتن نظراتشان در اجرای یک پروژه را فریاد می‌زدند. اگرچه آنچه که شهروندان محله استادمعین به‌دنبال آن بودند و هستند دلیل اصلی اجرای طرح همان زیرگذر بود اما با نظر مسوولان فعلی شهرداری تهران تغییر کرد.
توجیه اصلی طراحی و اجرای زیرگذر استاد‌معین مسیر جنوب به شمال برای انتقال بار ترافیکی از خیابان آزادی به معابر شمالی این خیابان بود اما آنچه که افتتاح شد مورد اعتراض شهروندان قرار گرفت چراکه طرح به صورت شمالی - جنوبی افتتاح شد. البته شهردار تهران در مراسم رسمی این بهره‌برداری تلاش کرد تا اجرای این طرح را به دور پیشین شهرداری تهران ربط داده و خود را بی‌تقصیر جلوه دهد. 
آقای پیروز حناچی در این مراسم گفت: «در پلان شهر بعضی نقاط وجود دارد که در نگاه اول اتصال آن‌ها به هم منطقی است ولی این فقط روی نقشه اینطور است وقتی وارد فضای اصلی می‌شوید معلوم نیست انجام این کار در درازمدت به نفع باشد. جابه‌جا کردن یک محور یا یکطرفه و دوطرفه کردن باعث تغییراتی می‌شود که ممکن است به ضد خود تبدیل شود.» وی همچنین به بزرگراه طبقاتی صدر هم اشاره کرد و گفت: «هیچکس فکر نمی‌کرد دو طبقه کردن بزرگراه صدر هیچ تأثیری در ترافیک آن محدوده نداشته باشد. پرهزینه‌ترین پروژه اجرا شد اما امروز به جهت بهره‌وری ترافیکی مؤثر نیست.»
حناچی که در زمان عباس آخوندی، وزیر مستعفی وزارت راه‌و‌شهرسازی، معاونت وی را بر عهده داشت درباره این پروژه عظیم تهران هم که دستاوردهای مهندسی و شهرسازی بسیاری به‌دنبال داشت اظهار نظر کرده و آن را فاقد حتی چهار صفحه طرح مطالعاتی دانسته بود. این در حالی است که بعد از طرح این ادعا، آقای مازیار حسینی، که معاونت فنی و عمرانی و سپس معاونت حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران را بر عهده داشت به تفصیل درباره این صحبت معاون سابق وزیر راه و شهردار فعلی تهران پاسخ داد و دلایل کارشناسی و علمی نادیده را برشمرد که از حوصله این گزارش خارج است.
اما به راستی می‌توان ادعای شهردار فعلی تهران درباره بی‌تأثیر بودن بزرگراه طبقاتی صدر در ترافیک منطقه را قبول کرد؟ آیا شهروندان و اهالی محله‌های اطراف و حتی مسوولان و دولتمردانی که برای رسیدن به منازل مسکونی‌شان در منطقه لواسانات از بزرگراه طبقاتی صدر استفاده می‌کنند، این پروژه عظیم را فاقد کارکرد ترافیکی می‌دانند؟
صدر را فراموش نکنید
روزانه هزاران دستگاه خودرو از روی پل بزرگراه طبقاتی صدر عبور می‌کنند. هزاران دستگاه هم از تراز صفر این بزرگراه عبور می‌کنند. بزرگراه صدر در دوره مدیریت جهادی و در مدت 26‌ماه به بهره‌برداری رسید، آن هم در اوج دوران تحریم‌های بین‌المللی. حتی «گنتری کرین» یا همان جرثقیل عظیم پل‌ساز که همانند غولی آهنی بر فراز ستون‌ها جلو می‌رفت به‌دلیل تحریم‌ها با تأخیر به تهران رسید. اما هر آنچه که بود این پروژه عظیم افتتاح شد. طرحی که در تمام روزهای ساخت آن ترافیک در سطح بزرگراه صدر ادامه داشت و البته مشکلی هم برای مردم پیش نیامد. این پروژه در تقاطع با خیابان شریعتی شاهد خلق یک حماسه مهندسی دیگر بود که شاید بسیاری از شهروندان به آن توجه نکنند. متروی خط یک در زیر خیابان شریعتی، سطح صفر خیابان شریعتی، سطح بزرگراه صدر که روز خیابان شریعتی و نیز پل بزرگراه صدر که موجب شده است تا چهار شریان اصلی تردد و حمل‌و‌نقلی تهران در نقطه‌ای مهم با هم تلاقی 
داشته باشند. این پروژه عظیم گفتنی کم ندارد از جمله کانال تاسیسات شهری به طول 6‌کیلومتر که کابل‌های عظیم برق را که زمانی با ستون‌های بی‌قواره وسط بزرگراه صدر خودنمایی می‌کردند در خود جای داده است. بزرگراه طبقاتی صدر و تونل نیایش بعد از بهره‌برداری توسط اتاق کنترل ترافیکی مراقبت می‌شوند که آمار دقیق تعداد خودروهای عبوری را ثبت می‌کند. اگرچه مدیریت شهری در دوره فعلی آماری از مقدار تردد و تأثیر ترافیکی این بزرگراه ارائه نکرده است اما مروری بر آخرین آمار ارائه شده می‌تواند بخشی از ادعای این روزهای شهردار تهران درباره بی‌تاثر بودن بزرگراه طبقاتی صدر را مشخص کند. براساس آماری که در 19‌اردیبهشت سال‌98 ارائه شد در آن تاریخ روزانه حدود 110‌هزار دستگاه خودرو از روی پل طبقاتی صدر عبور می‌کردند. همچنین براساس شمارش صورت گرفته از روی 9‌آذر‌92 (روز افتتاح پل صدر) تا 1622‌روز بعد از آن حدود 178میلیون خودرو از روی پل صدر تردد کرده بودند. این مقدار در آن زمان 50‌برابر کل خودروهای تهران و 10‌برابر کل خودروهای کشور بوده است. همچنین براساس آمار ارائه شده مشخص شد که حجم تردد روزانه وسایل نقلیه روی بزرگراه طبقاتی صدر در مسیر حرکت شرق به غرب به‌طور متوسط ۶۰هزار وسیله نقلیه بوده که این آمار در مسیر حرکت غرب به شرق به ۵۳هزار وسیله نقلیه می‌رسد؛ به‌عبارت دیگر روزانه بالغ بر ۱۱۰هزار خودرو و ماهانه حدود ۳میلیون و ۴۰۰هزار خودرو از این پل برای رسیدن به مقاصد موردنظر استفاده می‌کنند. میزان تردد ماهانه در بزرگراه طبقاتی صدر نیز اگر با تعداد خودروهای عبوری در تراز صفر این بزرگراه جمع بسته شود، حاکی از تردد ماهانه ۶‌میلیون خودرو در این شریان حیاتی شبکه معابر بزرگراهی است. با توجه به این آمار حالا این سوال از شهردار تهران مطرح می‌شود که اگر این پروژه ساخته نشده بود وضعیت ترافیکی این منطقه چه شکلی داشت؟ حتی اگر آقای حناچی اصرار بر حرف خود دارد می‌تواند یک پیشنهاد جدی را اجرایی کند. کافی است آقای شهردار 48‌ساعت دستور به انسداد پل طبقاتی صدر و تونل نیایش دهد تا بتواند تأثیر ترافیکی این 
پروژه‌ها را ببیند.

captcha
شماره‌های پیشین