sobhe-no.ir
878
دوشنبه، ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
7
نکته

گل نرگس بوی عید می‌دهد

گزارش «صبح‌نو» درباره کاهش تولید خودروسازان کشور و افزایش قیمت خودرو را بخوانید

بازار خودرو ترمز ندارد

بازار خودروی کشور در یک رهاشدگی خاصی همچنان در جاده افزایش قیمت تخته گاز می‌رود و البته تاکنون هیچ برنامه و دستور و ضرب‌الاجلی از سوی مسوولان نتوانسته است این بازار ترمز بریده را کنترل کند. شاهد این مدعا هم افزایش 6 تا 10‌میلیونی در برخی از خودروهای تولید داخل است.

صبح نو

گزارش «صبح‌نو» درباره کاهش تولید خودروسازان کشور و افزایش قیمت خودرو را بخوانید

بازار خودرو ترمز ندارد

بازار خودروی کشور در یک رهاشدگی خاصی همچنان در جاده افزایش قیمت تخته گاز می‌رود و البته تاکنون هیچ برنامه و دستور و ضرب‌الاجلی از سوی مسوولان نتوانسته است این بازار ترمز بریده را کنترل کند. شاهد این مدعا هم افزایش 6 تا 10‌میلیونی در برخی از خودروهای تولید داخل است.


همزمان با نوسانات اقتصادی ناشی از تحریم و افزایش قیمت ارز که در یکسال‌و‌نیم گذشته گریبان مردم را گرفته است بازار خودرو هم شروع به سرکشی کرده است. بسیاری از خودروهای متوسط داخلی که در رده قیمتی 30 تا 50‌میلیون تومان داشتند این روزها از 90 تا 180‌میلیون تومان قیمت‌گذاری شده و خرید و فروش می‌شوند. همچنین خودروی پرتیراژی مانند پراید که خودرویی کوچک و اقتصادی برای بیشتر خانواده‌های ایرانی به حساب می‌آمد این روزها به قیمت میانگین 60‌میلیون تومان رسیده و در بازار یکه‌تازی می‌کند. براساس آخرین اخبار موجود در بازار خودروی کشور به خوبی مشاهده می‌شود که در یک هفته گذشته برخی از خودروها شاهد افزایش قیمت 6تا 10‌میلیون تومانی بوده‌اند. در گروه خودروهای سایپا که معروف‌ترین آن پراید است، هر دستگاه پراید‌۱۱۱ به ۶۳‌میلیون تومان، پراید‌۱۳۱ به ۵۹‌میلیون تومان، پراید‌۱۵۱ به ۶۵‌میلیون تومان و تیبا صندوق‌دار ۷۱‌میلیون تومان قیمت خورد. همچنین انتشار خبر توقف تولید کیا سراتو محصول سایپا هم موجب شد تا این خودرو قیمت 400‌میلیون تومانی را در بازار تجربه کند. این در حالی است که همین خودرو پیش از آغاز نوسانات اقتصادی به صورت شرایطی و با قیمت تمام شده 94میلیون تومان در اختیار مشتریان قرار می‌گرفت. اما در گروه ایران خودرو هم محصولات شاهد افزایش قیمت بودند. هر دستگاه پژو‌۲۰۶ تیپ‌۲ به‌عنوان یکی از خودروهای همچنان محبوب کشور، بسته به امکانات (ضبط و پخش و سنسور دنده عقب) بین ۹۶ تا ۹۸‌میلیون تومان، پژو‌۲۰۶ تیپ‌۵ بین ۱۱۶ تا ۱۲۲‌میلیون تومان، پژو‌۲۰۶ وی‌۸ بین ۱۱۷ تا ۱۲۳‌میلیون تومان، سمند ال.‌ایکس ۹۴‌میلیون تومان، دنا ساده ۱۳۷‌میلیون تومان و پژو پارس ۱۱۵‌میلیون تومان قیمت‌گذاری شد. در گروه خودروهای مونتاژی هم می‌توان به هایما اس‌۷ با ۳۴۰‌میلیون تومان، چانگان با ۲۲۵میلیون تومان، سیتروئن سی‌۳ با ۴۶۰‌میلیون تومان و جک‌اس‌۵ با ۳۴۰‌میلیون تومان قیمت اشاره کرد. در گروه خودروهای خارجی هم هر دستگاه النترا ۶۴۰‌میلیون تومان، سانتافه یک میلیارد و ۱۰‌میلیون تومان، رنو تلیسمان ۸۰۰‌میلیون تومان، رنو کولیوس ۹۵۰‌میلیون تومان و اسپورتیج مدل‌۲۰۱۸ به ۹۷۰‌میلیون تومان قیمت خوردند.

چرا گران شد؟
کارشناسان بازار خودرو افزایش قیمت خودرو در روزهای گذشته را ناشی از افزایش نرخ ارز در 
یک هفته گذشته از یکسو و کاهش عرضه خودرو از سوی دیگر اعلام می‌کنند. همین امر موجب شد تا افرادی که خودرو در اختیار داشتند از فروش منصرف شوند و البته خریداران هم دست از خرید بکشند.  آقای سعید موتمنی، رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت درباره وضعیت فعلی بازار خودرو به ایرنا گفته است: اختلاف قیمت کارخانه و بازار خودروهای داخلی که شهریورماه امسال سه تا ۱۳‌میلیون تومان بود، این روزها به ۲۵ تا ۵۵‌میلیون تومان رسیده و شیب قیمت‌ها به‌تدریج افزایش یافته است. به گفته وی قیمت ارز که بالا می‌رود، آرامش کسبه به هم خورده و قدرت تصمیم‌گیری از آنان سلب می‌شود. موتمنی، راهکار ثبات بازار و فروکش کردن التهاب آن را در بهتر شدن عرضه از سوی خودروسازان اعلام می‌کند.

خودروسازان و کاهش تولید
در ماه‌های گذشته کارشناسان و حتی مشتریان واقعی بازار این مساله را مطرح کرده‌اند که در صورت عرضه مناسب خودرو به بازار قیمت خودرو کاهش خواهد یافت و دست دلالان از بازار کوتاه می‌شود. این در حالی است که چندی قبل خبری از سوی یکی از خودروسازان بزرگ کشور درباره خالی شدن انبارها از خودروهای باقیمانده منتشر شد. همین خبر عاملی بود برای آغاز دوباره قیمت‌ها در بازار. اما نگاهی به آمار تولید خودرو در 10‌ماه گذشته از سال نشان می‌دهد که آمار تولید خودرو در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 17.7‌درصد کاهش یافته است. به عبارت دیگر در 10‌ماهه امسال 670‌هزار و 219‌دستگاه انواع خودرو در کشور تولید شده است. در این مدت 613هزار و 508‌دستگاه سواری توسط شرکت‌های خودروساز تولید شد که این رقم نیز در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 19.2‌درصد کاهش داشته است. همچنین دیگر آمار مربوط به خودروسازی کشور نشان می‌دهد که طی 10‌ماهه امسال تولید ون 85.5‌درصد، مینی‌بوس و میدل با 57.2‌درصد، اتوبوس 14.6‌درصد و کامیونت، کامیون و کشنده 72‌درصد افت داشته است. 
در عین حال، تولید وانت نسبت به مدت مشابه سال قبل 25.1‌درصد افزایش داشته است.
اگرچه خودروسازان با برندهای مختلف در کشور حضور دارند اما همیشه بازار از آن ایران خودرو و سایپا بوده است. اگرچه از بابت انحصار تولید خودرو نیز انتقاداتی مطرح شده است اما 
در هرصورت این دو خودروساز با وجود امتیازات بسیاری که در اختیار دارند در بازار حرف اول را می‌زنند. نگاهی به وضعیت تولید خودرو در شرکت ایران خودرو نشان می‌دهد که در 10‌ماهه امسال تولید انواع خودرو در این شرکت صنعتی 18.2‌درصد افت داشته است. به عبارت دیگر در این مدت 293هزار و 517‌دستگاه انواع خودرو توسط 
ایران خودرو به تولید رسیده است. همچنین در 10ماهه امسال تولید سواری توسط ایران خودرو با افت 17.6‌درصدی نسبت به دی‌97 همراه بوده و به عدد 288‌هزار و 251‌دستگاه رسیده است.
بررسی وضعیت گروه صنعتی سایپا هم از کاهش تولید انواع محصولات حکایت دارد. براساس آمار موجود در 10‌ماهه امسال تولید انواع خودرو در این گروه با افت 3‌درصدی روبه‌رو بوده است به‌طوری که در این مدت 342‌هزار و 383‌دستگاه انواع خودرو توسط سایپا به تولید رسیده است. تولید سواری در این گروه خودروسازی نیز طی 10‌ماهه امسال 300‌هزار و 224‌دستگاه بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 6.8‌درصد افت داشته است. در شرایط فعلی که تولید انواع قطعه و تأمین نیازهای مالی خودروسازان با دشواری و مشکلات روبه‌رو شده است باید دید مسوولان چه تدابیری برای کنترل بازار به کار خواهند بست تا شاید بتوانند بازار چهارچرخه‌های داخلی را که گویا ترمز بریده است کنترل کنند.

captcha
شماره‌های پیشین