sobhe-no.ir
878
دوشنبه، ۱۴ بهمن ۱۳۹۸
15
گفت‌و‌گوی «صبح‌نو» با سام کلانتری، کارگردان فیلم «جایی برای فرشته‌ها نیست»

مستند، مسیر خود را در سینما پیدا کرده است

گفت‌وگو زهرا‌سادات مصطفوی / جدیدترین ساخته سام کلانتری «جایی برای فرشته‌ها نیست» مستندی درباره تیم ملی هاکی زنان است که به تشکیل این گروه و برخی مشکلاتی که این تیم با آن مواجه است، می‌پردازد.

صبح نو

گفت‌و‌گوی «صبح‌نو» با سام کلانتری، کارگردان فیلم «جایی برای فرشته‌ها نیست»

مستند، مسیر خود را در سینما پیدا کرده است

گفت‌وگو زهرا‌سادات مصطفوی / جدیدترین ساخته سام کلانتری «جایی برای فرشته‌ها نیست» مستندی درباره تیم ملی هاکی زنان است که به تشکیل این گروه و برخی مشکلاتی که این تیم با آن مواجه است، می‌پردازد.

سام کلانتری، کارگردانی ا‌ست که به رغم جوان بودن، سابقه حدود سه دهه ارتباط و پیوند مداوم با مستند و سینمای مستند را در کارنامه خود دارد. از «خانه شماره ۳۷» درباره صادق هدایت و «خاطراتی برای تمام فصول» با محتوایی از دفاع مقدس را می‌توان از جمله آثار برجسته این مستندساز نام برد. همچنین نامزدی سیمرغ بلورین بهترین تحقیق و نگارش برای فیلم «خاطراتی برای تمام فصول» از سی‌و‌دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر و نامزدی تندیس بهترین پژوهش از هفتمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت حاصل تلاش‌های او در حرفه فیلمسازی است.«جایی برای فرشته‌ها نیست» که خود فیلمساز در صحنه‌هایی از آن حضور دارد با بازی ایران در کره‌جنوبی شروع می‌شود و بعد فلش‌بک می‌خورد به ایران و روزهای پیش از این بازی؛ به فردی که این تیم را جمع کرده و خودش بازیکن هاکی بوده است و مردی که تصمیم می‌گیرد به این تیم سروسامان داده، برای تیم حمایت‌کننده مالی پیدا کند و آن را انسجام دهد. در واقع در اولین فلش‌بک پس از پیروزی در مقابل کره‌جنوبی به پشت صحنه موفقیت می‌رویم، جایی که لزوماً همه چیز زیبا نیست و با دردها و رنج‌ها، استرس‌ها و شرایط نابسامان روحی دخترانی مواجه می‌شویم که پس از عدم توانایی تأمین هزینه آنان توسط فدراسیون، به نوعی بن بست رسیده‌اند. در جریان فیلم با چند نفر از اعضای تیم آشنا می‌شویم و به درون خانواده این اعضا می‌رویم و واکاوی روابط این اعضا با خانواده را شاهد هستیم. در حین کار دکتر روانپزشک به تیم اضافه می‌شود. دکتری که به این زنان اعتماد به‌نفس می‌دهد، ذهن و روح آن‌ها را آماده می‌سازد، موانع فکری و ذهنی آنان را از بین می‌برد و در نهایت تلاش می‌کند تا آن‌ها را برای مبارزه آماده سازد. با کمک همین دکتر و شیوه درمان جدید اوست که تیم سروشکلی می‌گیرد و کمپینی در ایسنتاگرام راه می‌افتد و هزینه‌ها از طریق کمک‌های مردم برآورده می‌شود. فیلمبرداری کار توسط رضا تیموری و تدوین آن به دست هایده صفی‌یاری انجام شده است. به بهانه حضور این فیلم گفت‌وگویی با سام کلانتری داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

لطفاً یک مقدار از نحوه شکل‌گیری فیلمنامه مستند «جایی برای فرشته‌ها نیست» بفرمایید. این موضوع چطور به ذهن شما رسید و دغدغه اصلی شما به‌عنوان مستندساز از ساخت این اثر چه بود؟
من با سرمربی و بعضی از اعضای تیم ملی هاکی بانوان آشنایی خانوادگی داشتم و یکبار هم از سمت آن‌ها برای تمرین تیم دعوت شدم. این دیدار باعث آشنایی بیشتر من با بچه‌های تیم ملی هاکی و شکل گیری نطفه ابتدایی قصه فیلم شد. از طرفی من با دوست دیگری که مشاور روانپزشک بود در حال تبادل نظر بودم و نهایتاً به این نتیجه رسیدم که این و موضوع را با یکدیگر ترکیب کنم و مستندی که امروز ما شاهد آن هستیم شکل گرفت.
مستند «جایی برای فرشته‌ها نیست» در جشنواره امسال پذیرفته شده است. پیش‌بینی شما از استقبال مردم، منتقدان و اهالی رسانه از اثرتان چیست؟
فیلم ما در جشنواره سینما حقیقت توانست بخشی از جوایز بین‌الملل اصلی و مهم را از آن خود کند. این نشان‌دهنده این مسأله است که فیلم «جایی برای فرشته‌ها نیست» این پتانسیل را دارد که با مخاطب ارتباط مستقیم برقرار کند و مردم هم بسیار این فیلم را دوست داشته‌اند، مشخص نیست در جشنواره فیلم فجر چه اتفاقی رخ می‌دهد. به هرحال مخاطب جشنواره فیلم فجر مخاطب فیلم‌های داستانی است ولی ما در سال‌های گذشته با یک روند و شیب صعودی شاهد تغییر این مسیر هستیم.
 مخاطب عام و بدنه سینمای داستانی هم درحال برقراری ارتباط با سینمای مستند است. من براین باور هستم که در سال‌های آینده، همانطور که در جشنواره‌های مهم جهانی مستندها مورد استقبال بخش اعظمی از مخاطبان قرار گرفته، مستندها بیش از پیش می‌تواند موفق باشد و با فیلم‌های داستانی به رقابت بپردازد.
 از نظر من، ما نیز ناگزیر هستیم که با جریان سینمای جهان که رقابت همه فیلم‌ها در کنار یکدیگر قرار دارد، همراه شویم و آن زمان طبعاً مستندهایی مورد توجه قرار می‌گیرند که مردم آن‌ها را دوست داشته باشند.

آقای کلانتری! همانطور که خودتان گفتید رویکرد جشنواره فیلم فجر فیلم‌های داستانی است و به آن اندازه به فیلم‌های مستند و کوتاه بهایی داده نمی‌شود. نظر شما به‌عنوان فیلمساز در این زمینه چیست؟
شما الان از اصطلاحی اشتباه استفاده کردید، سینمای مستند و سینمای کوتاه را کنار یکدیگر قرار دادید، این‌ها دو دنیای متفاوت از یکدیگرند و اصلاً باهم قابل مقایسه نیستند.جهان امروزه با یک ظرافت خاصی به مستند نگاه می‌کند. از سینمای مستند به شدت می‌توان پول درآورد شاید در طول بازده زمانی بتوان پول بیشتری از فیلم مستند نسبت به فیلم داستانی درآورد. بسترهایی که امروز وجود دارد سینمای مستند را خیلی متفاوت‌تر از گذشته ارائه می‌دهد. بازار ارائه فیلم‌های مستند هیچ ارتباطی به فیلم‌های کوتاه ندارد از تلویزیون‌های ملی گرفته تا پلتفرم‌های مجازی. برای بسیاری از مستندها بسترهای درآمدزایی فراوانی وجود دارد. اگر ما هم بتوانیم استانداردهای جهانی را رعایت کنیم سوژه و فیلمسازهای عالی در کشورمان کم نداریم.

آیا به جایزه و دریافت سیمرغ فکر می‌کنید یا خیر؟
از این موضوع اطلاعی ندارم. به هرحال هرکسی که در جشنواره شرکت می‌کند به جایزه و دریافت آن فکر می‌کند. آثار دیگری هم جز فیلم من وجود دارد که ممکن است دیده شوند و جایزه را از آن خود کنند. من معتقد هستم فیلم‌هایی که تا این مرحله رسیده‌اند حتماً چیزی برای عرضه به مخاطب در آن‌ها وجود دارد.

captcha
شماره‌های پیشین