sobhe-no.ir
877
یکشنبه، ۱۳ بهمن ۱۳۹۸
7
نکته

سرنوشت خوشی در انتظار کولبرها نیست

زهرا اردشیری خبرنگار گروه زندگی

گزارش «صبح‌نو» از لایحه جدید شهرداری برای افزایش نرخ محدوده طرح ترافیک را بخوانید

همه ناراضی غیر از شهرداری

محدوده مرکزی تهران یا همان محدوده طرح ترافیک که سال‌ها در مناطق 11 و 12 تهران اجرایی می‌شد، در دو سال اخیر شاهد تغییراتی بوده که موجبات گلایه مردم و حتی پلیس راهور را هم فراهم کرده است. این در حالی است که با نزدیک شدن به نیمه بهمن ماه و زمان ثبت‌نام برای دریافت مجوز لازم، این موضوع باز هم مورد توجه شهروندان قرار گرفته است.

صبح نو

گزارش «صبح‌نو» از لایحه جدید شهرداری برای افزایش نرخ محدوده طرح ترافیک را بخوانید

همه ناراضی غیر از شهرداری

محدوده مرکزی تهران یا همان محدوده طرح ترافیک که سال‌ها در مناطق 11 و 12 تهران اجرایی می‌شد، در دو سال اخیر شاهد تغییراتی بوده که موجبات گلایه مردم و حتی پلیس راهور را هم فراهم کرده است. این در حالی است که با نزدیک شدن به نیمه بهمن ماه و زمان ثبت‌نام برای دریافت مجوز لازم، این موضوع باز هم مورد توجه شهروندان قرار گرفته است.

شهرداری تهران لایحه پیشنهادی خود برای افزایش نرخ طرح ترافیک در سال 99 را آماده و به شورای شهر تهران ارسال کرده است. بر اساس شواهد موجود گفته می‌شود که در این لایحه پیشنهاد داده شده که این نرخ حداقل 40 درصد افزایش پیدا کند. این در حالی است که در دو سال گذشته هم که آقای محسن پورسیدآقایی، سمت معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران را برعهده داشت، این انتقاد مطرح می‌شد که برنامه ارائه‌شده برای محدوده طرح ترافیک بیشتر به دنبال درآمدزایی برای شهرداری است تا توجه به حمل‌و‌نقل عمومی. البته در همان سال 96 که مدیریت شهری از نیمه آن تغییر کرد، موارد زیادی درباره برنامه مدیران جدید مطرح شد. این موارد به قدری پیچیده و حاشیه‌ساز شدند که ثبت‌نام طرح سال 97 در اوایل همان سال انجام شد و مجوزهای سال قبل تا دو ماه از آغاز سال 97 تمدید شدند. البته در سال 97 تغییرات جوی موجب شد تا هوای تهران وضعیت خوبی داشته باشد و مدیران حمل‌و‌نقل و ترافیک تهران هم از این موضوع استفاده کردند و ارتقای کیفیت هوای شهر را به اجرای طرح جدید ترافیکی در تهران مربوط دانستند؛ اگرچه در پاییز و زمستان امسال که روزهای آلوده هوا و تعطیلی مدارس پایتخت رکوردشکنی کرد، مشخص شد که طرح ترافیکی مدیران فعلی هیچ‌تاثیری در کاهش آلودگی هوای تهران نداشته است.

پلیس به دنبال رفع ایرادها
طرحی ترافیکی که از سوی آقای پورسیدآقایی، معاون سابق حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران مطرح شد با انتقاداتی از سوی مردم و پلیس مواجه شد. در طرح مربوطه روزهای پنجشنبه برای تردد تمام خودروهای شهر - آن هم در محدوده مرکزی تهران - آزاد اعلام شد. همین امر موجب شد تا روزهای پنجشنبه ترافیک سنگینی در مناطق 11 و 12 تهران و حتی برخی مناطق اطراف نیز به وجود بیاید. این اتفاق غیر‌از اینکه موجب بروز ترافیک سنگین و دردسر برای رانندگان و نیروهای پلیس شد، ساکنان مناطق یادشده را هم به زحمت انداخت چراکه در روزهای پنجشنبه زندگی برای این افراد کاملا مختل می‌شد. مورد دیگری که در طرح ترافیک موجب انتقاد مردم و پلیس شده بود مربوط به ساعات طولانی اجرای آن بود. طرح ترافیک از ساعت 6:30 صبح تا ساعت 17 ادامه داشت و ناگهان با تصمیم شهرداری این طرح تا ساعت 19 ادامه یافت. این مساله موجب تراکم ترافیکی بعد از ساعت 19 شده و در نتیجه منجر به افزایش ترافیک در ساعات شبانگاهی می‌شد. در شرایط فعلی هم که ماه بهمن به نیمه رسیده و دوباره زمزمه‌های مربوط به زمان ثبت‌نام طرح ترافیک مطرح می‌شود، پلیس هم نکات مورد‌نظر خود را مطرح کرده است. 
فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ دیروز از احتمال تغییر در طرح ترافیک تهران خبر داد. سردار حسین رحیمی در این‌باره اظهار کرد: جلسات کارشناسی ما در رابطه با بحث طرح ترافیک تهران و رفع معایب و نواقص و بررسی پیشنهادات زیادی که داده‌ایم، شروع شده و این جلسات در حال برگزاری است. وی با بیان اینکه امیدواریم با جمع‌بندی موارد، موضوع به شورای ترافیک تهران بیاید، تصریح کرد: در آنجا در مورد این طرح تصمیم نهایی اتخاذ خواهد شد. رییس پلیس پایتخت در پاسخ به اینکه آیا احتمال تغییر طرح ترافیک در سال آینده وجود دارد، به ایسنا گفت: بله، یکسری ایرادها باید برطرف شود و ما هم کتبا اعلام کردیم و هم در جلسات کارشناسی که داشتیم این موضوعات را بیان کردیم. همانطور که گفتم این جلسات به‌طور مرتب میان کارشناسان پلیس راهور با کارشناسان معاونت حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری در حال برگزاری است.

نرخی مغایر با سیاست‌های دولت
شهرداری تهران هر پیشنهاد یا برنامه‌ای برای اجرا در شهر داشته باشد باید نظر موافق شورای شهر تهران را به‌عنوان نهاد بالادستی و ناظر خود کسب کند. این در حالی است که شورای شهر تهران و به خصوص رییس کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل این نهاد نیز در دو سال گذشته انتقاداتی را از بابت شیوه اجرای طرح ترافیک مطرح کرده است. آقای محمد علیخانی دیروز نیز در گفت‌و‌گو با مهر نکاتی را درباره جزئیات لایحه تعیین عوارض تردد در محدوده‌های طرح ترافیک و کاهش تقاضای سفر در سال 99 ارائه کرد. وی با اشاره به بررسی لایحه تعیین عوارض تردد در محدوده‌های طرح ترافیک و کاهش تقاضای سفر در سال ۹۹ گفت: این طرح نوعی مدیریت تقاضای سفر است که می‌تواند به کاهش سفر با خودروهای شخصی و کاهش ترافیک منجر شود و البته به دلیل وجود برخی مشوق‌ها در این طرح مانند برخورداری دارندگان معاینه فنی برتر و خودروهای هیبریدی و کمتر آلاینده می‌تواند بر کاهش نسبی آلودگی هوا نیز مؤثر باشد. وی با اشاره به بررسی‌هایی که کمیسیون تخصصی روی این لایحه انجام داده ‌است، گفت: بر اساس پیشنهاد شهرداری در قالب لایحه تعیین عوارض تردد، هم برای ضریب و هم برای پایه نرخ عوارض افزایش‌هایی پیشنهاد شده که کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل با آن مخالف است. علیخانی تاکید کرده است که «شخصاً با افزایش بی‌رویه قیمت‌ها مخالفم زیرا تا زمانی که حمل‌و‌نقل همگانی به اندازه مورد نیاز وجود ندارد نباید صرفاً با ایجاد موانع و محدودیت‌های غیرمنطقی به مردم فشار بیشتری وارد کرد.»
رییس کمیسیون عمران و حمل‌و‌نقل شورای شهر تهران بیان کرد: پیشنهاد شهرداری تقریباً حدود ۶۰ درصد افزایش قیمت‌هاست که این نگاه با سیاست‌های کلی دولت مغایر است و در هیات تطبیق مستقر در فرمانداری نیز تأیید نمی‌شود. علیخانی در پاسخ به پرسشی که شنیده شده طرح سالانه دوباره در لایحه پیشنهادی پیش‌بینی شده است، افزود: برای کسانی که عوارض سهمیه سالانه طرح ترافیک خود را ابتدای دوره پرداخت کنند، تخفیف‌هایی پیش‌بینی شده است. این یکی از روش‌های وصول مطالبات عوارض تردد در محدوده‌های طرح ترافیک است که در دوره جاری با مشکل مواجه بود. وی تاکید کرد: کلیات این طرح مصوبه شورای ترافیک تهران است و شورای شهر فقط در مورد عوارض و مشوق‌های این طرح تصمیم‌گیری می‌کند.

captcha
شماره‌های پیشین