sobhe-no.ir
877
یکشنبه، ۱۳ بهمن ۱۳۹۸
15
روی خط جشنواره 38

بهرنگ دزفولی‌زاده از «بی‌صدا حلزون» به «صبح‌نو» می‌گوید

ناشنوایان را توانمند نشان دادیم

گفت‌وگو زهرا سادات مصطفوی / فیلم سینمایی «بی‌صدا حلزون» اولین اثر بلند سینمایی بهرنگ دزفولی‌زاده در جشنواره فیلم فجر امسال است. دزفولی‌زاده پیش از این بیش از ۸۰ فیلم سینمایی و سریال تلویزیونی را عکاسی کرده و سازنده ۹ فیلم کوتاه مستند و داستانی است که این آثار در اکثر جشنواره‌های خارجی و داخلی حضور داشته و موفق به دریافت جایزه شده است. هانیه توسلی، مهران احمدی، پدرام شریفی و محسن کیایی با حضور علیرضا جلالی‌تبار، بهنوش بختیاری، الهه حسینی و بیژن بافکار بازیگران «بی‌صدا حلزون» هستند. «بی‌صدا حلزون» داستان زنی است که بین احساس و منطقش در حال تصمیم‌گیری است. به بهانه حضور این فیلم در جشنواره فیلم فجر گفت‌وگویی با بهرنگ دزفولی‌زاده داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

صبح نو

بهرنگ دزفولی‌زاده از «بی‌صدا حلزون» به «صبح‌نو» می‌گوید

ناشنوایان را توانمند نشان دادیم

گفت‌وگو زهرا سادات مصطفوی / فیلم سینمایی «بی‌صدا حلزون» اولین اثر بلند سینمایی بهرنگ دزفولی‌زاده در جشنواره فیلم فجر امسال است. دزفولی‌زاده پیش از این بیش از ۸۰ فیلم سینمایی و سریال تلویزیونی را عکاسی کرده و سازنده ۹ فیلم کوتاه مستند و داستانی است که این آثار در اکثر جشنواره‌های خارجی و داخلی حضور داشته و موفق به دریافت جایزه شده است. هانیه توسلی، مهران احمدی، پدرام شریفی و محسن کیایی با حضور علیرضا جلالی‌تبار، بهنوش بختیاری، الهه حسینی و بیژن بافکار بازیگران «بی‌صدا حلزون» هستند. «بی‌صدا حلزون» داستان زنی است که بین احساس و منطقش در حال تصمیم‌گیری است. به بهانه حضور این فیلم در جشنواره فیلم فجر گفت‌وگویی با بهرنگ دزفولی‌زاده داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

ویژگی‌های فیلمنامه آقای رهگذر چه بود که شما تصمیم گرفتید این فیلم را بسازید؟ آیا این فیلمنامه از ابتدا نوشته شده بود یا با مشورت شما برای ساخت چنین فیلمی به نگارش درآمد؟
در واقع بخش اول این فیلمنامه قصه‌ای در آتلیه عکاسی را روایت می‌کند. ایده اولیه برای من بوده، آن هم به دلیل شغلی که سال‌ها داشتم و من را با آن موضوع درگیر کرده بود. در این پنج سال فکر می‌کنم چهار فیلمنامه‌نویس مختلف روی این اثر کار کردند. من ابتدا فکر می‌کردم که این فیلمنامه پتانسیل تبدیل‌شدن یه یک فیلم بلند را ندارد. با مشورت یک تعداد از دوستان به این نتیجه رسیدم که می‌توانم فیلمنامه را همانطور که علاقه دارم بسازم. آقای رهگذر از طریق پیام کرمی که نویسنده بودند و هستند به من معرفی و مشاور فیلمنامه ما شدند و ما شروع به نوشتن فیلمنامه کردیم. در چند جلسه این قصه توسط رهگذر مطرح شد و او مستنداتی را عنوان کرد. همان زمان احساس کردم این فیلم چقدر می‌تواند جذاب باشد. من در این فیلم سعی کردم ناشنوایان را توانمند نشان دهم و هیچ‌وقت از نگاه ترحم به آنها نگاه نکردم. شاید این مساله بستری شد که ناخودآگاه این حس را در من به وجود آورد که بتوانم روی آن به‌عنوان اولین فیلم سینمایی خود حساب باز کنم.

موضوعی که در فیلم به آن اشاره کردید معلولیت است.آیا آن را در اطراف خودتان شاهد بودید یا اینکه دغدغه شخصی داشتید؟
دغدغه شخصی‌ام بود و اینکه معلولیت ناشنوایان را از نزدیک لمس نکرده بودم و این فیلمنامه بستری شد که مدت‌های زیادی را در انجمن‌های ناشنوایان باشم و با آنها صحبت کنم. «بی‌صدا حلزون» باعث شد که تصمیم بگیرم از دل خود آنها مسائلی که درباره ناشنوایان است در فیلمنامه بیاورم.
حضور«بی‌صدا حلزون» را در جشنواره امسال چطور ارزیابی می‌کنید؟
من اهل گله‌مندی نیستم اما فکر می‌کنم جشنواره‌ای که قرار است امکان ویژه‌ای برای ناشنوایان داشته باشد موجب بی‌مهری قرار گرفته شده است. این فیلم در بخش سودای سیمرغ نیست و جزو لیست رزرو محسوب می‌شود. با احترام به دوستانی که در بخش نگاه نو جشنواره حضور دارند، اما احساس می‌کنم قراردادن فیلمی که آماده نمایش شده با توجه به اینکه سیاست جشنواره این است که فیلم‌هایی را نمایش می‌دهند که آماده باشد و به مرحله نمایش رسیده و شرایط نمایش داشته باشد، در برابر فیلم‌هایی که در مرحله تدوین هستند و در بخش نگاه نو حضور دارند و به بخش سودای سیمرغ آمدند، منصفانه نیست اما در کل بسیار خوشحالم که این فیلم در این بخش حضور دارد و در این رقابت توانسته فضایی ایجاد کند که دیده شود.

پس احتمال می‌دادید که فیلم در بخش سودای سیمرغ پذیرفته شود؟
بله.

آقای دزفولی‌زاده، بازیگران کار بر چه اساس انتخاب شدند؟
در بخش فیلمنامه و انتخاب بازیگران کارمان سخت بود. حدود یک‌سال به غیر ‌از آن پنج سال روی این فیلمنامه کار شده است. درباره بازیگران و پیش‌تولید فیلم پروسه پیچیده‌تر بود و به دلیل وجود ناشنوایان حدود چهار‌ماه درگیر انتخاب بازیگران بودیم. این اولین فیلمی است که ناشنوایان با دست‌های خود حرف‌ها و مفهوم را می‌رسانند و برای ما مهم بود که این اتفاق درست رخ دهد. خیلی از بازیگران از ایفای این نقش‌ها ترسیدند، به دلیل اینکه نماینده یک جامعه و قشری از آن هستند. چند ماهی تمرین روی بازیگران توسط «مربیان اشاره» انجام شد، گویشی که یک ناشنوا باید داشته باشد و کلماتش خیلی نامفهوم نباشد؛ مخصوصا شخصیت زن داستان. همچنین دیدن فیلم‌هایی در ارتباط با این حوزه به تکمیل این پروسه به این شکل بسیار به ما کمک کرد. مشکل اساسی‌تر فیلم، کودک داستان بود که اصرار داشتیم که حتما ناشنوا باشد تا ارتباط برقرار‌کردن طبیعی‌تر جلوه کند و هماهنگی او با پدر و مادری که در این فیلم بودند شرایط را برای ما سخت‌تر از فیلم‌های دیگر کرد.

پس اینطور که شما اشاره کردید اولین ساخته سینمایی‌تان روند سختی را پشت سر گذاشته است.
بله، بسیار سخت بود.

با توجه به شرایط اجتماعی پیش‌آمده، ما امسال با پدیده عجیب انصراف از سوی هنرمندان مواجه شدیم. نظر شما دراین‌باره چیست؟ آیا این انصراف‌ها ارتباطی با هنر و فضای هنری حاکم بر جشنواره فجر دارد؟
من فکر می‌کنم فضای فرهنگی و در واقع جایگاه فرهنگی که روز به روز کمرنگ می‌شود را نباید خالی کرد و اعتراض‌ها را به شکل‌های دیگری هم می‌توان بیان کرد. احساس می‌کنم در اثر یک نقاش یا عکاس و کارگردان به شکل دیگری می‌توان انصراف‌ها را گنجاند و فکر می‌کنم تاثیر ماندگار‌تری در ذهن مخاطب خواهد داشت. با احترام به افرادی که این کار را کردند، من فکر می‌کنم اگر جشنواره‌ای سرپا باشد و پس از آن این کار را انجام دهند این کار قابل پذیرش‌تر باشد.

آیا به جایزه و دریافت سیمرغ می‌اندیشید؟ به‌طور کلی این مساله برای شما قابل اهمیت است یا خیر؟
من فکر می‌کنم نفس جایزه دو اتفاق را به وجود می‌آورد؛
 اول اینکه اثر تشویق خوبی می‌شود و دیگر اینکه توقع دیگران از فرد فیلمساز بیشتر می‌شود. خود فرد توقعش بالا می‌رود و به نظرم هدایت‌کردن و مدیریت مسیر سخت‌تر می‌شود اما جشنواره فجر ویترین خوبی برای دیده‌شدن آثار است و مخاطبان با فیلم‌ها آشنا می‌شوند و فیلم می‌تواند اکران بهتری داشته باشد. یک بخش عمده کار ما 
آزمون و خطا بود. ناشنوایان افراد باهوش و توانمندی هستند و امکان دارد عدم‌توجه به ویژگی‌های آنها در روحیه آنان که بسیار صاف و ساده هستند، مشکل ایجاد کند.

اگر نکته یا مساله‌ای در ارتباط با جشنواره فیلم فجر به‌عنوان سخن پایانی وجود دارد بفرمایید.
آرزوی موفقیت برای تمام دوستان و همکارانم در بخش رقابتی دارم و امیدوارم با رای صادقانه و غیر‌سلیقه‌ای‌شان به فیلم‌ها شاهد اتفاقات خوبی در روند داوری و نمایش فیلم‌ها در جشنواره باشیم.

captcha
شماره‌های پیشین