sobhe-no.ir
876
شنبه، ۱۲ بهمن ۱۳۹۸
7
نکته

شکست در برابر هیچ

عارف چراغی خبرنگار گروه زندگی

«صبح‌نو» از لغو هشدار ممنوعیت پرواز از سوی آژانس امنیت پرواز اروپا گزارش می‌دهد

تداوم پروازهای امن در آسمان ایران

گزارش عارف چراغی / ایران یکی از کشور‌هایی است که بیشترین امنیت را برای پرواز‌های عبوری دارد اگرچه بعد از سانحه هواپیمای اوکراینی، آژانس امنیت پرواز اروپا هشداری را مبنی بر ممنوعیت پرواز از آسمان ایران صادر کرد. اما طولی نکشید که این هشدار در روز پنج‌شنبه گذشته از سوی همین آژانس لغو شد. رضا جعفرزاده، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور درباره بازگشت دوباره ایرلاین‌ها به آسمان ایران به «صبح‌نو» می‌گوید: «‌ایران به لحاظ موقعیت جغرافیایی که دارد شرکت‌های هواپیمایی که مسیرشان غرب - شرق و بالعکس است، آسمان ایران را به‌خاطر کوتاه بودن مسیر و صرفه‌جویی در سوخت و مقرون به‌صرفه بودن انتخاب می‌کنند.»

صبح نو

«صبح‌نو» از لغو هشدار ممنوعیت پرواز از سوی آژانس امنیت پرواز اروپا گزارش می‌دهد

تداوم پروازهای امن در آسمان ایران

گزارش عارف چراغی / ایران یکی از کشور‌هایی است که بیشترین امنیت را برای پرواز‌های عبوری دارد اگرچه بعد از سانحه هواپیمای اوکراینی، آژانس امنیت پرواز اروپا هشداری را مبنی بر ممنوعیت پرواز از آسمان ایران صادر کرد. اما طولی نکشید که این هشدار در روز پنج‌شنبه گذشته از سوی همین آژانس لغو شد. رضا جعفرزاده، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور درباره بازگشت دوباره ایرلاین‌ها به آسمان ایران به «صبح‌نو» می‌گوید: «‌ایران به لحاظ موقعیت جغرافیایی که دارد شرکت‌های هواپیمایی که مسیرشان غرب - شرق و بالعکس است، آسمان ایران را به‌خاطر کوتاه بودن مسیر و صرفه‌جویی در سوخت و مقرون به‌صرفه بودن انتخاب می‌کنند.»


نهم بهمن‌ماه بود که هشدار موقت آژانس امنیت پرواز اروپا برای عدم پرواز بر فراز عراق و برای توقف پرواز بر فراز ایران صادر شده بود لغو شد. بنا بر آنچه رسانه‌ها اعلام کرده‌اند آژانس امنیت پرواز اروپا، این آژانس در 28‌ژانویه جلسه‌ای برای بررسی آخرین اطلاعات در مورد امنیت پرواز بر فراز ایران و عراق برگزار کرد. در نتیجه این جلسه، هشدار موقت این آژانس که در هشتم ژانویه برای عدم پرواز بر فراز عراق و در یازدهم ژانویه برای توقف پرواز بر فراز ایران صادر شده بود لغو شد. براساس اطلاعات به دست آمده خطوط هوایی باید از پرواز بر فراز عراق غیر از دو کریدور هوایی خاص دوری کنند و می‌توانند در ارتفاعی بالاتر از 25‌هزار فوت در آسمان ایران پرواز کنند.
این هشدار که به‌دلیل حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی به ایران نسبت داده شده بود همان موقع هم صرفاً در حد یک هشدار پیشگیرانه بود و بسیاری از ایرلاین‌ها نیز با وجود این هشدار؛ همچنان از آسمان ایران برای پرواز و رسیدن به مقاصد خود استفاده می‌کردند. البته برخی کشورها و شرکت‌های هواپیمایی، آن روزها در پی تشدید تنش‌ها در خاورمیانه اعلام کردند که پروازهای خود بر فراز آسمان ایران و عراق و پروازهایشان را به مقصد تهران و بغداد را ممنوع، متوقف یا تعلیق خواهند کرد. اما پس از برطرف شدن التهاب به‌وجود آمده از سوی آمریکا، ایرلاین‌های خارجی متوجه امنیت هوایی ایران شده و دوباره پروازها برقرار شده است به طوریکه طی یک چند روز اخیر پروازها افزایش 
یافته است. در عین حال بنا بر آنچه مقامات مسوول هوایی مطرح کرده‌اند در این مدت هیچ مذاکره و اقدامی برای ترغیب ایرلاین‌های خارجی جهت افزایش پروازها انجام نشده و این تمایل از سوی آن‌ها بوده است. با این حال تنها چند ساعت بعد از لغو هشدار از طرف آژانس امنیت پرواز اتحادیه اروپا، گروه بررسی مخاطرات ایمنی هوانوردی اتحادیه اروپاهم در بیانیه‌ای اعلام کرد: بر اساس اطلاعاتی که تا پایان روز ۲۸‌ژانویه‌۲۰۲۰ به‌دست آورده، حمل‌و‌نقل هوایی تجاری بر فراز آسمان ایران و عراق مطابق آیین‌نامه‌های ایمنی و امنیت پروازی اتحادیه اروپاست.

چرا مسیر هوایی ایران پرتردد است؟
آقای رضا جعفرزاده، سخنگوی سازمان شرکت‌های هواپیمایی کشور در گفت‌و‌گو با خبرنگار روزنامه صبح‌نو در این‌باره می‌گوید: «در چند روز گذشته آژانس امنیت اتحادیه اروپا در دو مرتبه متوالی هشدار ممنوعیت پرواز را برآسمان ایران لغو کرد و حالا باید منتظر تصمیم و عملکرد ایرلاین‌ها ماند. البته طی این مدت که هشدار ممنوعیت برقرار بود تعداد انگشت شماری از ایرلاین‌ها پروازهای خود را از آسمان ایران لغو کرده بودند و بقیه پروازها مانند قبل انجام می‌شد.» وی ادامه داد: «انتخاب مسیر از نظر شرکت‌های هواپیمایی برای عبور از آسمان هر کشوری در هر منطقه جغرافیایی، مبتنی بر کوتاهی مسیر و صرفه اقتصادی بیشتری است. کشور ما ایران به لحاظ موقعیت جغرافیایی که دارد شرکت‌های هواپیمایی که مسیرشان غرب - شرق و بالعکس است، آسمان ایران را به‌خاطر کوتاه بودن مسیر و صرفه‌جویی در سوخت و به لحاظ اقتصادی انتخاب می‌کنند.» جعفرزاده گفت: «در واقع کوتاه‌ترین مسیر بین جنوب شرق آسیا و اروپا برای هواپیماها، عبور از کشور ایران است و معمولاً شرکت‌های هواپیمایی ترجیح می‌دهند که از آسمان ایران عبور کنند. به همین دلایل عبور از آسمان ایران همواره برای آن‌ها جذاب بوده است.»
 علاوه بر این امنیت آسمان ایران در منطقه مثال‌زدنی است و در مقایسه با کشورهای اطراف مانند عراق و افغانستان به مراتب کم خطرتر بوده و هست و استقبال شرکت‌های هواپیمایی خارجی برای عبور از ایران به این به‌دلیل امنیت بالای فضای کشور است. به‌طوری که بنا بر آنچه اعلام شده طی سه هفته اخیر به‌طور مدام پرواز شرکت‌های هواپیمایی کشورهای عربی از جمله قطر، کویت و امارات عربی متحده به مقصد ایران برقرار بوده است. بنابر آنچه پیش از این اعلام شده بوده در سال‌۹۷ روزانه هزار پرواز عبوری از آسمان ایران انجام می‌شد. اما پس از آنکه آژانس هوانوردی آمریکا (FAA) آسمان ایران را ناامن اعلام کرد، برای مدت کوتاهی پروازهای عبوری از آسمان ایران کاهش یافت، اما این پروازها مجدداً روند افزایشی یافت. اکنون نیز به نظر می‌رسد رفته‌رفته با لغو هشدار ممنوعیت پرواز، تعداد این پروازهای عبوری از آسمان ایران بیشتر شود. گفته می‌شود نزدیک به 70‌درصد از درآمد شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از طریق پروازهای عبوری تأمین می‌شود.

کدام ایرلاین‌ها پروازهای خود را لغو کردند؟
پس از اعلام هشدار آژانس شرکت هواپیمایی ایرفرانس فرانسه اعلام کرد که همه پروازهای خود در حریم هوایی عراق و ایران را تا اطلاع‌ثانوی متوقف می‌کند. سخنگوی هواپیمایی لوفت‌هانزای آلمان هم اعلام کرد که این شرکت پروازهای روزانه خود از فرانکفورت به تهران را به حالت تعلیق درآورده است. اما حالا با اعلام لغو هشدار ممنوعیت پروازها، این ایرلاین‌ها درباره ادامه این وضعیت تصمیم خواهد گرفت.

پروازهای سوئدی در آسمان ایران
پس از خبر لغو هشدار ممنوعیت پروازها از آسمان جمهوری اسلامی ایران طولی نکشید که آژانس حمل‌و‌نقل سوئد مجدداً با برقراری پروازی هما از تهران به دو شهر سوئد موافقت کرد. اکنون با رفع محدودیت انجام شده، هما به‌زودی برنامه پروازی جدید خود به مقصد دو شهر استکهلم و گوتنبرگ را اعلام می‌کند. مسافران اروپایی هما تا چند روز آینده می‌توانند برای سفر به سوئد از شرکت هواپیمایی ایران‌ایر بلیت تهیه کنند. سازمان هوانوردی کشورسوئد، دهم ژانویه مصادف با بیست‌و‌یکم دی‌ماه، اعلام کرده بود پروازهای «هما» به مقصد استکهلم و گوتنبرگ کنسل است و سانحه هوایی بوئینگ اوکراینی را دلیل این تصمیم اعلام کرد.

captcha
شماره‌های پیشین