sobhe-no.ir
876
شنبه، ۱۲ بهمن ۱۳۹۸
15
گفت‌وگوی«صبح‌نو» با سمیرا حسن‌پور به بهانه حضور فیلم جدیدش در جشنواره فیلم فجر

«سه کام حبس» مورد استقبال قرار می‌گیرد

گفت‌وگو زهراسادات مصطفوی / «سه کام حبس» آخرین ساخته سامان سالور، از آثار حاضرشده در بخش مسابقه سی‌و‌هشتمین جشنواره فجر است که در نخستین سانس نمایش فیلم‌ها در سینمای رسانه (پردیس ملت) اکران می شود. محسن تنابنده، پریناز ایزدیا و سمیرا حسن‌پور، بازیگران اصلی فیلم «سه کام حبس» هستند. به بهانه حضور این فیلم در جشنواره فیلم فجر گفت‌وگویی با سمیرا حسن‌پور، بازیگر این فیلم داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

گزارش

دیدار شهاب حسینی با رابرت دنیرو

نگاه «صبح‌نو» به مستند «مهدی عراقی را بکش» به بهانه حضور در جشنواره فیلم فجر

مهدی عراقی پهلوانی عمل‌گرا بود

«مهدی عراقی را بکش» اولین اثر مستند عبدالرضا نعمت‌اللهی به‌عنوان کارگردان است. این مستند روایتی از زندگی و زمانه مرید وثیق و یاور راستین امام خمینی ؟ره؟شهید مهدی عراقی است که در چهار فصل موضوعی مجزا به مرور خاطرات، روایات و وقایع موثر حادث‌شده در زندگی شهید عراقی می‌پردازد؛ از نحوه ارتباط و آشنایی او با شهید نواب صفوی گرفته تا حضور پررنگش در نوفل لوشاتو و همراهی پیوسته با امام‌خمینی؟ره؟ در سال‌های پیش و پس از وقوع انقلاب اسلامی، جملگی در این مستند به تصویر کشیده شده است. به بهانه حضور این مستند در جشنواره فیلم فجر امسال گفت‌وگویی با کارگردان آن داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

صبح نو

نگاه «صبح‌نو» به مستند «مهدی عراقی را بکش» به بهانه حضور در جشنواره فیلم فجر

مهدی عراقی پهلوانی عمل‌گرا بود

«مهدی عراقی را بکش» اولین اثر مستند عبدالرضا نعمت‌اللهی به‌عنوان کارگردان است. این مستند روایتی از زندگی و زمانه مرید وثیق و یاور راستین امام خمینی ؟ره؟شهید مهدی عراقی است که در چهار فصل موضوعی مجزا به مرور خاطرات، روایات و وقایع موثر حادث‌شده در زندگی شهید عراقی می‌پردازد؛ از نحوه ارتباط و آشنایی او با شهید نواب صفوی گرفته تا حضور پررنگش در نوفل لوشاتو و همراهی پیوسته با امام‌خمینی؟ره؟ در سال‌های پیش و پس از وقوع انقلاب اسلامی، جملگی در این مستند به تصویر کشیده شده است. به بهانه حضور این مستند در جشنواره فیلم فجر امسال گفت‌وگویی با کارگردان آن داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

موضوع این مستند چطور به ذهن شما رسید و این موضوع تا چه اندازه دغدغه شخصی شما به‌عنوان مستندساز بود؟ لطفا یک مقدار از نحوه نگارش فیلمنامه بگویید.
آقای سید مصطفی حسینی، پژوهشگر فیلم مقاله‌ای نوشته بود درباره تاثیر اندیشه سیاسی امام خمینی بر صورت‌بندی عزاداری محرم و روی محرم سال 42 متمرکز شده بود. این مقاله بخشی از رساله دکتری‌اش بود در رشته تاریخ تحلیلی و تطبیقی هنر با عنوان مقایسه رابطه آیین‌های نمایشی سوگوارانه مذهبی و اندیشه سیاسی غالب شیعه در ایران. او می‌خواست توضیح دهد عزاداری سنتی چطور و در چه فرایندی به تظاهرات سیاسی تبدیل شده و برای شرح ایده‌اش ماجرای دسته عزای مسجد حاج ابوالفتح را مثال می‌زند که در صبح ۱۳ خرداد ۱۳۴۲ در تهران به راه افتاده و آدم اصلی‌اش مهدی عراقی بود. او از نقش حاج مهدی عراقی در راهپیمایی سال 1342 گفت و هر چه از حاج مهدی گفت، ماجرا جذاب‌‌تر شد. شخصیت مهدی عراقی برایمان جذاب بود. او به‌شدت عمل‌‌گرا بود و روحیات پهلوانی داشت. هم لات‌های تهران از او حساب می‌بردند، هم وعاظ معروف شهر حرفش را می‌خواندند. فرد شوخ‌طبعی بود و قصه‌‌های زیادی برای شنیدن داشت. ایده ساخت فیلمی مستند درباره حاج مهدی عراقی از همین‌جا آمد. فیلم را شروع کردیم و نتیجه‌‌اش شد «مهدی عراقی را بکش».
با توجه به حضور فیلم‌های مستند در کنار فیلم‌های داستانی در جشنواره فجر حضور مستند خود را در جشنواره امسال چطور ارزیابی می‌کنید؟
جشنواره فیلم فجر به هر حال جشنواره فیلم‌های داستانی است. اساسا فیلم‌های مستند در حاشیه‌ جشنواره‌اند اما از آنجا که این جشنواره مهم‌‌ترین رویداد سینمایی کشور است سهم‌‌داشتن فیلم‌های مستند در آن اتفاق مبارکی است. تعداد فیلم‌های مستند جشنواره بسیار محدود است و از اینکه فیلم من خودش را به اینجا رسانده بسیار خوشحال هستم. در جشنواره امسال قطعا مخاطبانی خواهیم داشت که در جشنواره سینماحقیقت نداشتیم. روبه‌‌رو‌شدن با آنها برایم فرصت مغتنمی است؛ چه از سینماگران و رسانه‌ها و چه از عموم مردم که در ایام جشنواره توجه‌‌شان معطوف به سینما می‌شود.
آیا به دریافت جایزه و سیمرغ فکر می‌کنید و اگر آن را دریافت نکنید از ادامه مسیر فیلمسازی خود مأیوس می‌شوید یا خیر؟
واقعا فکر می‌کنید دریافت‌نکردن سیمرغ ممکن است یک فیلمساز را از ادامه مسیرش مایوس کند؟ سیمرغ انتخاب هیات داوران و جمع‌‌بندی نظرات و سلیقه آنهاست.
همانطور که خودتان در جریان هستید فیلم‌های داستانی از جذابیت دراماتیک برخوردار هستند و مخاطب عام بیشتر به سمت اینگونه آثار هدایت می‌شود، شما برای جذابیت بیشتر اثر خود چه اصولی را در نظر گرفتید تا مخاطب بیشتر با فیلم شما همراه شود؟
به هر حال، امکان‌ها و جذابیت‌های عمومی فیلم‌های داستانی برای مخاطب عام بیشتر است ولی «دراماتیک»‌بودن اختصاصی به فیلم داستانی ندارد. مخاطب عام اگر با قصه و روایتی روان طرف شود با فیلم همراه خواهد شد. از آنجا که فیلم ما بر اساس خاطرات شفاهی پیش می‌رفت تلاش‌‌‌مان این بود که در چینش و رنگ‌آمیزی‌ شأن مصاحبه‌شوندگان درست رفتار کنیم. به علاوه فکر می‌کنم توانسته‌ایم ریتم‌‌مان را در تدوین به دست بیاوریم و آن را درست پیش ببریم. موسیقی فیلم‌ خیلی کمک‌مان می‌کند، هم در فضاسازی و هم در مسیر روایت داستان.
سوال آخر اینکه بعد از چندین تجربه مستند‌سازی آیا به ساخت فیلم بلند داستانی هم فکر می‌کنید یا خیر؟
این اولین فیلم مستند بلند من است. ساخت فیلم داستانی الزاماتی دارد که باید پیش آید. باید دید چه اتفاقاتی در آینده رخ می‌دهد.

captcha
شماره‌های پیشین