sobhe-no.ir
875
سه شنبه، ۰۸ بهمن ۱۳۹۸
14
گفت‌وگوی«صبح‌نو» با محمد صادق باطنی به بهانه اجرای برنامه «زاکر برگر»

‌دنبال ترویج فرهنگ استفاده از اینستاگرام نیستیم

گفت‌وگو زهرا‌سادات مصطفوی / «زاکر برگر» عنوان ویژه برنامه زنده گروه اجتماعی شبکه پنج سیماست که از 5‌بهمن‌ماه در یک ویژه برنامه با رویکرد ترور مجازی صفحات اینستاگرام ساعت ۳۰‌دقیقه بامداد روی آنتن می‌رود. این برنامه ترکیبی با محوریت و رویکرد ترور مجازی صفحات اینستاگرام بعد از شهادت سردار حاج‌قاسم سلیمانی است و دارای بخش‌های مختلفی مانند گفت‌وگو تلفنی با چهره‌های فرهنگی، هنری، اجتماعی مرتبط با موضوع برنامه، میان برنامه، تحلیل کارشناسی است. این برنامه با شعار روایت یک نسل‌کشی مجازی به مدت 40‌دقیقه از شبکه پنج سیما پخش می‌شود. محمدصادق باطنی، مجری و کارشناس این برنامه است که به تحلیل موضوع برنامه می‌پردازد. به همین بهانه گفت‌و‌گویی با او داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

منیژه لشکری، همسر خلبان شهید حسین لشکری درگذشت

کتاب «روزهای بی‌آینه» داستان زندگی زنده‌یاد لشکری است

صبح نو

گفت‌وگوی«صبح‌نو» با محمد صادق باطنی به بهانه اجرای برنامه «زاکر برگر»

‌دنبال ترویج فرهنگ استفاده از اینستاگرام نیستیم

گفت‌وگو زهرا‌سادات مصطفوی / «زاکر برگر» عنوان ویژه برنامه زنده گروه اجتماعی شبکه پنج سیماست که از 5‌بهمن‌ماه در یک ویژه برنامه با رویکرد ترور مجازی صفحات اینستاگرام ساعت ۳۰‌دقیقه بامداد روی آنتن می‌رود. این برنامه ترکیبی با محوریت و رویکرد ترور مجازی صفحات اینستاگرام بعد از شهادت سردار حاج‌قاسم سلیمانی است و دارای بخش‌های مختلفی مانند گفت‌وگو تلفنی با چهره‌های فرهنگی، هنری، اجتماعی مرتبط با موضوع برنامه، میان برنامه، تحلیل کارشناسی است. این برنامه با شعار روایت یک نسل‌کشی مجازی به مدت 40‌دقیقه از شبکه پنج سیما پخش می‌شود. محمدصادق باطنی، مجری و کارشناس این برنامه است که به تحلیل موضوع برنامه می‌پردازد. به همین بهانه گفت‌و‌گویی با او داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.


از نحوه شکل‌گیری و کلیت فضای برنامه «زاکر برگر» بفرمائید.
برنامه «زاکر برگر» درفضای حذف صفحات و پست‌های مربوط به حاج قاسم سلیمانی بعد از ایام شهادت ایشان در اینستاگرام شکل گرفت. بعد از اینکه اینستاگرام شروع به حذف پست‌های مرتبط با این موضوع کرد، موجی از نارضایتی در میان کاربران ایرانی این شبکه مجازی شکل گرفت. بحث آزادی بیان درصفحات مجازی خصوصاً اینستاگرام خیلی حائز اهمیت بود. در نهایت ما به یک نتیجه کلی دراین باره رسیدیم که تعارف‌های مرسوم را کنار گذاشته و از رویکردی فعال استفاده کنیم. یک رویکرد مردمی شکل دادیم تا اعتراض خود را نمایان کنیم. هدف ما از این رویکرد سنجش میزان جریان‌سازی درمیان کاربران ایرانی اینستاگرام بود.

رویکرد شما دراین برنامه آشنایی بیشتر مردم با شبکه‌های مجازی است یا کارکرد درست آن از سمت مردم؟
رویکرد کلی برنامه «زاکر برگر» تبادل رسانه‌ای است. ما درسواد رسانه‌ای بحث مواجهه فعالانه و خلاقانه با پیام‌های رسانه‌ای را داشتیم که معمولاً در تلاش هستیم حضوری فعال داشته باشیم؛ یعنی اگر می‌توانیم به‌نحوی اعتراض خود را به گوش مالکان اینستاگرام برسانیم با ابزارهای مدنی خود اینستاگرام این کار را انجام دهیم. گرچه کارهای دیگری هم در برنامه انجام شده از جمله جمع‌آوری کمک‌های مردم برای سیل‌زدگان سیستان‌و‌بلوچستان تا افزایش تعداد کاربران مؤسسات خیریه. به‌طور کل به‌دنبال این مسأله بودیم که در بستر بحث فیلترینگ با یک رویکرد متفاوت با کمک تلویزیون و شبکه پنج سیما برنامه‌ای را در اختیار مخاطب قرار دهیم.

پس بعد از اینکه موضوع حذف پست‌های اینستاگرامی پیش آمد شما به سراغ این موضوع رفته و تصمیم به برنامه‌سازی در این‌باره گرفتید؟
بله چون دراین ایام هر فردی که پست‌های صفحه خودش حذف نشده باشد کم‌و‌بیش با حذف پست‌هایی در ارتباط با حاج قاسم سلیمانی مواجه بوده است. ما در برنامه گذشته خود روی صفحه سلبریتی‌ها تمرکز داشتیم. افراد مشهوری که به نوعی پستی در اینستاگرام منتشر کردند و آن توسط اینستاگرام حذف شد. نگاه‌مان دراین خصوص این است که حذف پست‌ها در اینستاگرام به نوعی واکنشی است که باید نسبت به آن توجه داشت. البته عده‌ای معتقدند با ساخت یک برنامه تلویزیونی نمی‌شود اینستاگرام را نسبت به پویش مردمی وادار به کنشی کرد اما ما اینطور فکر می‌کنیم که این برخورد از سمت آن‌ها به نوعی واکنش محسوب می‌شود. ما دراین برنامه به‌دنبال این هستیم که به بهانه این واکنش‌ها یک رویکرد جدید نسبت به اینستاگرام ایجاد کنیم.
با توجه به زمان پخش برنامه، به نظر شما آیا امکان جذب مخاطبان حداکثری به این برنامه وجود دارد؟
طبعاً ساعت پخش برنامه دیروقت است، اما چند مسأله در طراحی برنامه وجود دارد. موضوع اول این است که ما درباره یک ویژه‌نامه صحبت می‌کنیم و نه یک برنامه ‌دراز مدت، مسأله دیگر این است که ما به‌دنبال ترویج فرهنگ استفاده از اینستاگرام نیستیم و نمی‌خواهیم افراد کم سن و سال را به خودمان جذب کنیم تا به واسطه ما وارد این فضا شوند. مخاطب اصلی ما افرادی هستند که در اینستاگرام حضور دارند و در این شرایط هم متأثر از فضای آن بوده‌اند. به‌طور کل این برنامه فرصتی است برای کسانی که آن ساعت از نیمه شب تمایل به دیدن تلویزیون دارند. در شب اول برنامه، ما صفحه مارک زاکربرگ را منشن و انزجار خود را از این فیلترها عنوان نمودیم که تعداد قابل توجهی پرچم ایران در صفحه او توسط کاربران ایرانی به اشتراک گذاشته شد.

واکنش مخاطبان دراین چند شب که از پخش برنامه می‌گذرد چطور بوده است؟
واکنشی که تقریباً تمام افراد به ما نشان دادند این بود که چرا زودتر به فکر تولید این برنامه نیفتادید. انگار که ما همیشه یک رودروایسی در ارتباط با شبکه‌های مجازی خصوصاً اینستاگرام داشتیم که خیلی به سمت آن‌ها نمی‌رفتیم و آن‌ها بیشتر روی ما تأثیر می‌گذاشتند. افرادی که برنامه ما را دیده‌اند بر این اذعان داشته‌اند که ایده برنامه جدید است و می‌تواند بستری برای تکرار و دوام چنین برنامه‌هایی باشد. مردم هم تا حدی که دیده بودند رضایت نسبی از برنامه داشته‌اند با توجه به رویکرد جدیدی که داشته است.

مهمان‌های برنامه براساس چه معیارهایی انتخاب می‌شوند؟
مهمانان اصلی برنامه کسانی هستند که در ایام شهادت سردار سلیمانی پستی در ارتباط با ایشان منتشر کردند و این پست توسط اینستاگرام برداشته شد. و نام قربانیان مجازی برای آن‌ها گذاشتیم و به‌طور کلی شعار برنامه روایت یک نسل کشی مجازی است. مهمانان هم عموماً افرادی هستند که دنبال‌کننده‌های زیادی داشتند و این صفحات رسمی به‌طور کل بسته شده یا با اخطارهایی از سمت اینستاگرام مواجه شده‌اند.

captcha
شماره‌های پیشین