sobhe-no.ir
865
سه شنبه، ۲۴ دی ۱۳۹۸
14
دبیر رویداد بازارسازی فرهنگی ایکال می‌گوید درآمد کمپانی سازنده باب اسفنجی سالانه هشت میلیارد دلار است

دنبال انتفاع نیستیم، همگرایی ایجاد می‌کنیم

اولین رویداد بازار‌سازی محصولات فرهنگی «ایکال» توسط صنایع خلاق رضوی وابسته به آستان قدس رضوی با همکاری مجمع نوشت‌افزار ایرانی-اسلامی (ایران‌نوشت) و با حضور صاحبان ایده و محصول و کارشناسان این حوزه از تاریخ ۲۵ تا ۲۷ دی‌ماه برگزار می‌شود.

صبح نو

دبیر رویداد بازارسازی فرهنگی ایکال می‌گوید درآمد کمپانی سازنده باب اسفنجی سالانه هشت میلیارد دلار است

دنبال انتفاع نیستیم، همگرایی ایجاد می‌کنیم

اولین رویداد بازار‌سازی محصولات فرهنگی «ایکال» توسط صنایع خلاق رضوی وابسته به آستان قدس رضوی با همکاری مجمع نوشت‌افزار ایرانی-اسلامی (ایران‌نوشت) و با حضور صاحبان ایده و محصول و کارشناسان این حوزه از تاریخ ۲۵ تا ۲۷ دی‌ماه برگزار می‌شود.

 نمایشگاه ایکال، یک نمایشگاه تخصصی است که سالانه با حضور هنرمندان، تولیدکنندگان، سرمایه‌گذاران، رسانه‌ها و سایر ارگان‌ها و سازمان‌ها به‌منظور فراهم آوردن بستری برای تجاری‌سازی عناصر موجود در فرهنگ بومی و محصولات حاوی این عناصر طی سه روز برگزار می‌شود. در نمایشگاه ایکال، این متولیان و فعالان صنعت، تجارت و سرمایه‌گذاری نیستند که به یاری و ترویج نمادهای فرهنگ بومی می‌آیند بلکه نمادها هستند که عرصه جدیدی برای رونق بازار ملی ایجاد می‌کنند. در این جشنواره با گردآوری مجموعه‌ای از آثار فاخر هنرمندان ایرانی که برگرفته از نمادهای رضوی است عناصر ایرانی را در قالب نمادهای ملی، زینت خود کرده‌اند. برای بزرگداشت مقام سردار پرافتخار اسلام و ایران بخش ویژه‌ای برای رونمایی آثار هنری با محوریت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی اختصاص داده شده است. نمایشگاه ایکال از ۲۵ تا ۲۷ دی ماه در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی سرچشمه برگزار خواهد شد. در نشست خبری نمایشگاه بازارسازی محصولات فرهنگی «ایکال» که توسط صنایع خلاق آستان قدس رضوی برپا خواهد شد، رضا دستمالچی، دبیر این رویداد به توضیح درباره این نمایشگاه و موضوعات محوری آن پرداخت.

رقابت نابرابر کاراکترهای ایرانی و خارجی
رضا دستمالچی در ابتدای این نشست درباره مفهوم بازارسازی فرهنگی گفت: در حوزه کسب‌و‌کار خصوصاً کسب‌وکارهای فرهنگی یکی از مهم‌ترین ارکان بازارسازی فرهنگی است. پس از خلق شخصیت در قالب انیمیشن، تقاضا برای دیدن آن‌ها در کشور رشد زیادی می‌کند. به کارهای مختلف تیم‌های متخصص برای ایجاد محبوبیت و مقبولیت کاراکترها و معرفی آن‌ها، بازارسازی می‌گویند.
وی با ارائه آمارهایی که از سوی گروه پژوهشی اقتصاد فرهنگ انجام گرفته است، بیان کرد: ۳۰ کاراکتر محبوب کودکان در ایران مشخص شده است که شخصیت باب اسفنجی با ۲۸ درصد محبوبیت در رتبه اول قرار دارد. کاراکترهایی مثل فروزن، بنتن، اسپایدرمن و... در رده‌های بعدی قرار دارند.
دبیر رویداد بازارسازی فرهنگی ایکال افزود: در رده‌بندی محبوب‌ترین کاراکترها در بین کودکان، شخصیت‌های کارتون شکرستان  ۱/۵ درصد و عروسک مل‌مل که سال‌ها از طریق شبکه پنج برای کودکان برنامه اجرا می‌کند  ۱/۳ درصد محبوبیت دارند که این موضوع به دلیل ضعف یا عدم‌جذابیت این شخصیت‌های ایرانی نیست و به دلیل کوتاهی در بازارسازی با ابزار و محصولات فرهنگی مختلف است. از سال ۱۳۷۱ و ۱۳۷۲ که مباحث تهاجم فرهنگی از سوی مقام معظم رهبری مطرح شد، بسیاری از دغدغه‌مندان و دوستداران فرهنگ و ادب ایران و اسلام شروع به فعالیت در این زمینه کردند. یکی از مصادیق بارز مقابله با تهاجم فرهنگی ورود در حوزه معرفی و تولید کاراکترها و شخصیت‌های داخلی و بومی است.
شکست دارا و سارا به‌دلیل عدم بازارسازی فرهنگی بود
وی با اشاره به تجربیات مختلف مجموعه‌های فرهنگی در تولید و فعالیت در بحث قهرمان‌‌سازی ابراز کرد: اوایل دهه ۸۰ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شخصیت دارا و سارا را معرفی و وارد بازار کرد. با تمام فعالیت‌هایی که برای این پروژه انجام دادند، این کار در بحث تجاری‌سازی با شکست مواجه شد و ضرر هنگفتی هم روی دست بازاری‌ها و تاجرانی که روی آن سرمایه‌گذاری کرده بودند، گذاشت. عوامل شکست آن عدم‌حمایت مطبوعاتی و بازارسازی فرهنگی بود.

تولید محتوا و بازارسازی برای محتوا، مهم‌ترین موضوعات تجاری‌سازی
دبیر رویداد بازارسازی فرهنگی ایکال اظهار کرد: دو موضوع مهم در بحث تجاری‌سازی وجود دارد. موضوع اول، تولید محتوا و نکته دوم، بازارسازی فرهنگی برای این محتواهای تولیدشده است. هرکدام از این دو بخش دچار نقص باشد و انجام نشود، کار به صورت مناسب پیش نمی‌رود. در مجموعه صنایع خلاق رضوی درحال حاضر دو محور از فعالیت‌های شرکت را پیگیری می‌کنیم. یک موضوع در حوزه اسباب‌بازی است که این مساله دغدغه مقام معظم رهبری هم هست که گله‌مند هستند که چرا بازار از اسباب‌بازی‌های ایرانی خالی است.

ورود عروسک‌های ایرانی به شبکه نمایش خانگی
مدیرعامل شرکت صنایع خلاق رضوی گفت: در صنایع خلاق رضوی درحال تولید یک اسباب بازی استراتژیک هستیم و رقیب سرسخت برند‌های دیگر خواهد بود. این اثر در دو ماه آینده رونمایی خواهد شد که پیوست‌های فرهنگی مناسبی از گیم انیمیشن لوازم‌التحریر و... دارد که حاصل دو سال تحقیق و مطالعه است. در حوزه تصویری برای معرفی آثارمان در ساخت یک سریال شبکه‌خانگی با نام «افسانه هفت جنگل» مشارکت کردیم. این سریال حدود ۳۰ کاراکتر عروسکی دارد و چهار کاراکتر در این سریال از کاراکترهایی هستند که ما روی آن‌ها برنامه داریم و می‌خواهیم آن‌ها را معرفی کنیم. این سریال تمام ویژگی‌های یک کار جذاب برای کودکان و نوجوانان را دارد.
دستمالچی خاطرنشان کرد: در مردادماه گذشته در مشهد جشنواره‌ای با عنوان «هنر رضوان» برگزار شد. در این جشنواره هنرمندان و عکاسان حدود ۸۰۰ عکس از زوایای مختلف از حرم امام رضا؟ع؟ گرفته بودند که به نمایش درآمد و 400 طرح توسط ۲۰۰ طراح به دبیرخانه جشنواره رسید و حدود ۱۷۰ طرح پذیرفته شد و برگزیدگان خود را معرفی و جوایزی به آن‌ها اهدا شد و برای حمایت از طراحان تصمیم گرفتیم این طرح‌ها را تجاری‌سازی کنیم. مثلاً طرح‌های کاشی معرق حرم را در یک شال زنانه یا در لوازم منزل آوردیم تا آن‌ها را به منزل کسانی که علاقه‌مند هستند، ببریم.

نمایشگاهی برای بازاریابی 16 موضوع فرهنگی
وی با بیان اینکه در بحث بازاریابی فرهنگی ۱۶ رشته مثل لباس کودک، نوشت‌افزار، انیمیشن، بازی، زیورآلات و... مطرح هستند درباره مزایای بازارسازی فرهنگی گفت: اولین مزیت بازارسازی‌فرهنگی ایجاد گردش مالی است؛ مثلاً درآمد سالانه شخصیت باب‌اسفنجی از بازارسازی فرهنگی برای کمپانی سازنده آن هشت میلیارد دلار است و فقط از محل امتیاز دادن به شرکت‌ها و حق کپی‌رایت ۸۱۳ میلیون دلار درآمد کسب می‌کنند. درآمد کمپانی والت دیزنی ۱۹۴ میلیارد دلار است که 8 درصد از طریق بازارسازی فرهنگی کسب می‌شود.
دستمالچی به رویداد ایکال اشاره کرد و گفت: آشنایی فعالان و تولیدکنندگان فرهنگی یکی از اهداف رویداد ایکال است و باید تاکید کرد که ما در صنایع خلاق رضوی دنبال انتفاع نیستیم؛ در این رویداد حدود 130 تا 140 طرح قابل فروش آماده کرده‌ایم که روی هر طرح به‌طور متوسط سه تا چهار میلیون تومان قیمت گذاشته شده است. برآورد ما از فروش این رویداد حدود 500 میلیون تومان است، ولی همانطور که گفته شد دنبال انتفاع نیستیم بلکه می‌خواهیم این رویداد آغاز شود تا چرخه این حرکت و اتفاق شکل بگیرد؛ ضمن اینکه در این رویداد به دنبال همگرا‌کردن نیروهای فعال در این عرصه هستیم.
دبیر رویداد بازارسازی فرهنگی ایکال اظهار کرد: ایجاد کانال انتقال مفاهیم هدفمند، کنترل فضای فرهنگی جامعه در مقابل هجمه‌های بیگانه، جلوگیری از خروج ارز و ایجاد و تقویت زنجیره تولید فرهنگی که به ایجاد اشتغال کمک می‌کند از مزایای دیگر بازارسازی فرهنگی است.

captcha
شماره‌های پیشین