sobhe-no.ir
865
سه شنبه، ۲۴ دی ۱۳۹۸
10
گزارش

پول مالیات خانه‌های خالی به جیب چه کسی می‌رود؟

گزار ش «صبح‌نو» از پروژه در دست اجرای زیرگذر پل گیشا و دردسرهایش را بخوانید

گره ترافیکی در زندگی شهروندان

گزارش زهرا اردشیری / خیلی وقت است که می‌گویند طرح زیرگذر پل گیشا در مراحل پایانی است. اما انگار خبری از اتمام طرح و سر و سامان دادن به خیابان جلال‌آل‌احمد نیست. این پل که در اردیبهشت سال‌‌98 جمع‌آوری شد و قرار شد زیرگذری به جای آن احداث شود همچنان برای اهالی آن منطقه دردسرساز است. مشکل اصلی این است که حجم ترافیک این خیابان به اندازه‌ای زیاد است که اغلب اوقات ترافیک به بزرگراه چمران کشیده می‌شود. پل گیشا در منطقه‌2 یک پل استراتژیک محسوب می‌شد که با جمع‌آوری پل، مسیر تردد خودروها از شرق به غرب و از غرب به شرق مختل و این موضوع ترافیک این محدوده را افزایش داد. اینطور که معلوم است شهردار تهران قول افتتاح زیرگذر گیشا را برای اسفند‌ماه امسال داده است، اما آیا این طرح تا کمتر از دو ماه دیگر به سرانجام می‌رسد؟

صبح نو

گزار ش «صبح‌نو» از پروژه در دست اجرای زیرگذر پل گیشا و دردسرهایش را بخوانید

گره ترافیکی در زندگی شهروندان

گزارش زهرا اردشیری / خیلی وقت است که می‌گویند طرح زیرگذر پل گیشا در مراحل پایانی است. اما انگار خبری از اتمام طرح و سر و سامان دادن به خیابان جلال‌آل‌احمد نیست. این پل که در اردیبهشت سال‌‌98 جمع‌آوری شد و قرار شد زیرگذری به جای آن احداث شود همچنان برای اهالی آن منطقه دردسرساز است. مشکل اصلی این است که حجم ترافیک این خیابان به اندازه‌ای زیاد است که اغلب اوقات ترافیک به بزرگراه چمران کشیده می‌شود. پل گیشا در منطقه‌2 یک پل استراتژیک محسوب می‌شد که با جمع‌آوری پل، مسیر تردد خودروها از شرق به غرب و از غرب به شرق مختل و این موضوع ترافیک این محدوده را افزایش داد. اینطور که معلوم است شهردار تهران قول افتتاح زیرگذر گیشا را برای اسفند‌ماه امسال داده است، اما آیا این طرح تا کمتر از دو ماه دیگر به سرانجام می‌رسد؟

بیش از 4‌دهه از عمر پل گیشا گذشته بود که مدیران شهری تصمیم گرفتند کاربری آن را تغییر داده و تردد شهروندان در این محدوده را 
سر و سامان ببخشند. اینطور که می‌گویند این پل در آزمایش‌های بهسازی زلزله رد شده بود و به‌دلیل فرسودگی دیگر نمی‌شد آن را حفظ کرد. اما قرار بر این بود که این پل به شکل دیگری در شهر دیده شود. پلی شبیه به پل طبیعت و زمزمه‌های پل زندگی دهان‌به‌دهان چرخید. به گفته صفا صبوری‌دیلمی، سرپرست معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران از سال‌ها قبل از جمع‌آوری پل گیشا فکر جایگزین آن را کرده بودند و این طرح دو تا سه سال پیش آغاز شد و زمستان سال‌۱۳۹۶ فعالیت این پروژه از سر گرفته شده بود. اما حالا نه خبری از پل زندگی است و نه زیرگذر آماده بهره‌برداری است.

ترافیک عادی است
حتماً گذرتان به این خیابان افتاده است. خیابانی که جلال‌آل‌احمد را از شرق به بزرگراه کردستان و از غرب به بزرگراه شیخ فضل‌الله وصل می‌کند. اینکه این خیابان یکی از خیابان‌های مهم پایتخت محسوب می‌شود حرفی نیست چراکه در نزدیکی آن بیمارستان قلب شهید رجایی، کلینیک قلب تهران و دانشکده 
علوم تربیتی، مدیریت، علوم اجتماعی، اقتصاد، دانشکده‌های فنی و پردیس دانشگاه تهران و همچنین دانشگاه تربیت مدرس قرار دارد. همین مراکز مهم این خیابان را حسابی پر رفت‌و‌آمد کرده است. حالا از وقتی پل گیشا برداشته شده گره ترافیکی این محدوده به اندازه‌ای است که برای باز شدن آن دست‌کم 30دقیقه باید منتظر باشید. گاهی ترافیک تا بزرگراه چمران هم کشیده می‌شود و تاکسی‌ها مجبور می‌شوند از فرعی‌ها مسیر خود را طی کنند. اما ماجرا برای اتوبوس‌ها فرق می‌کند. آن‌ها مجبور هستند مسیر هر روزه و مشخص را طی کنند و به همین دلیل پشت یک ترافیک سنگین می‌مانند. به همین خاطر استفاده از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی در این محدوده بسیار کم شده است. اما خانم «زهرا نژاد‌بهرام» عضو هیات رییسه شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌و‌گو با «صبح‌نو» عنوان می‌کند: «این مساله بسیار عادی است». او می‌گوید: «بله با برداشتن پل گیشا ترافیک شدیدتر شده، اما در مقطع گذار هستیم و همانگونه که نمی‌شود برای این اقدامات و ساخت‌وسازها شهر را متوقف کرد، باید هزینه دوران گذار را هم تحمل کرد. 
در نظر داشته باشید که تحقیقات نشان می‌دهد، از دید ۸۰‌درصد شهروندان تهران، این شهر با دو مسأله عمده مواجه است؛ یکی ترافیک و دیگری آلودگی هوا. ما چاره‌ای نداشتیم . مجبور بودیم که این کار اصلاحی را انجام بدهیم. ترافیک برای انجام این طرح یک مساله کاملاً بدیهی بود.» او ادامه می‌دهد: «برای انجام این طرح پلیس هم همراهی کرد و همکاری مشترک پلیس و شهرداری منجر به این شد که این اقدام عمرانی سرعتش بالاتر برود.»

روز شمار اتمام پروژه برای شهروندان
پروژه پل گیشا حتی اگر یکی از طرح‌های عمرانی موفق هم باشد باعث کلافگی شهروندان 
شده است، اما اینطور که نژاد‌بهرام می‌گوید، این طرح تا پایان سال تمام می‌شود. او ادامه می‌دهد: «طرح زیرگذر پل گیشا اتفاقاً یکی از طرح‌های رو به جلوست و کاملاً مسیر آن مشخص است. حتی برای اینکه شهروندان بدانند طرح در چه مرحله‌ای است روز شمار گذاشته شده است.» او درباره روند تکمیل پروژه می‌گوید: «برخی از قسمت شرقی این طرح تمام شده و قسمت غربی آن هم رو به اتمام است. پل روی گذر هم به‌عنوان پیاده‌راه دوباره مورد استفاده قرار می‌گیرد.»

مشکلات حذف دسترسی زیرگذر نصر به گیشا
آنطور که معلوم است بعد از اتمام پروژه زیرگذر گیشا دسترسی این محله به زیرگذر کاملاً بسته می‌شود. تغییر نقشه این پروژه قدیمی که مدتی است در حال اجراست اعتراض بخشی از اهالی این محل را به‌دنبال داشت. آن‌ها در نامه‌ای از شورای شهر تهران پیگیر تغییر این نقشه شده بودند. در بازدیدهای پیوسته‌ای که شهردار تهران و اعضای شورای شهر از این پروژه انجام می‌دادند نیز همیشه شهروندان معترض نگرانی‌های خود از حذف این دسترسی و مشکلاتی که اجرای پروژه زیرگذر نصر برای آن‌ها ایجاد کرده بیان می‌کردند.به اعتقاد مخالفان، حذف این دسترسی از طراحی اولیه، با حذف دسترسی زیرگذر به محله 
کوی نصر، دسترسی ترافیکی مسیر شرق زیرگذر به بلوار 
کوی نصر عملاً از طریق خیابان ناظریان قمی و چهارم، جفت دوربرگردان‌های پل آزمایش، دوربرگردان قبل از بزرگراه شهید چمران و خیابان لالی واقع در بزرگراه شیخ‌فضل‌الله‌نوری خواهد بود که استفاده از هریک از این دسترسی‌های جایگزین دارای مشکلاتی است.خیابان ناظریان قمی در مدخل ورودی، کم بوده و فقط یک خط ورود و یک خط خروج دارد و قبل عملیات اجرایی 
پل گیشا نیز با مشکلات ترافیکی و ایمنی مواجه بوده، وجود کاربری‌های بسیار زیاد آموزشی در خیابان ناظریان قمی، به صورتی است که در ساعات شروع و تعطیلی مدارس، امکان عبور از مسیر فوق نیست.پیش از تخریب پل گیشا که دسترسی مستقیم از شرق به کوی نصر وجود داشت، به‌دلیل تداخلات جریان خروجی از خیابان ناظریان قمی و خروجی جلال به سمت شیخ فضل‌الله شمال، در این ناحیه گلوگاه ترافیکی وجود داشته است و باعث کاهش سرعت، کاهش ظرفیت بزرگراه جلال، حرکات ناایمن و ... شده بود. با افزایش حجم ترافیک بزرگراه جلال و همچنین ورودی‌ها و خروجی‌ها در این ناحیه، این مشکل تشدید و عملاً ترافیکی که سابقاً قبل از پل گیشا وجود داشته است، به این ناحیه منتقل می‌شود. دومین دلیل مخالفت با حذف این زیرگذر افزایش استفاده از خیابان چهارم این محله است. درحالی که خیابان چهارم به‌دلیل اینکه انتهای آن با کانال (پاساژ نصر) مسدود می‌شود و خیابان فاضل جنوبی هم به سمت شرق یکطرفه است، ظرفیت و کارایی چندانی در انتقال بار ترافیکی آن محدوده ندارد، که با تغییر جهت حرکت فاضل جنوبی، وضعیت بدتر خواهد شد. استفاده از زوج دوربرگردان پل آزمایش و دوربرگردان قبل از بزرگراه شهید چمران هم آسیب‌های خود را به این محله خواهد زد. دوربرگردان پل آزمایش در زمان قبل و بعد از تخریب پل گیشا، همواره دارای پس‌زدگی ترافیک بوده است. با مسدود‌شدن حرکت‌های هم‌سطح تقاطع اصلی کوی نصر و بزرگراه جلال آل‌احمد (حرکت شمال به جنوب و شمال به غرب) نیز به دوربرگردان شرق به غرب زیر پل آزمایش اضافه خواهد شد. همچنین با احداث زیرگذر گیشا، حجم ورودی از بزرگراه شیخ فضل‌الله شمال به بزرگراه جلال آل‌احمد افزایش خواهد یافت و همزمان حجم ترافیک ورودی به دوربرگردان نیز با توجه به انسداد دسترسی زیرگذر به کوی نصر به این حجم اضافه خواهد شد. افزایش حجم‌های ترافیکی  منجر به تشدید صف ترافیک پشت دوربرگردان می‌شود و عملاً حرکت شرق به شرق بزرگراه با مشکل جدی مواجه خواهد شد.

captcha
شماره‌های پیشین