sobhe-no.ir
863
یکشنبه، ۲۲ دی ۱۳۹۸
7
موارد مشابه اسقاط هواپیماهای مسافری کدام‌ها بوده‌اند

شجاعت و عقلانیت در اعلام علت سانحه

فرمانده هوافضای سپاه: گردنم از مو باریک‌تر است و مسوولیت هدف قرار دادن هواپیمای اوکراینی را می‌پذیرم

النجاة فیِ الصِّدق

ماجرای سقوط هواپیمای اوکراینی که صبح روز چهارشنبه گذشته و تنها چند ساعت بعد از هجوم ایران به پایگاه آمریکایی عین‌الاسد روی داد، اتفاقی دردناک بود. از همان ساعات بعد از این سانحه تلخ نکاتی درباره علت این اتفاق مطرح شد. اگرچه کارشناسان بسیاری براساس شواهد موجود اعلام می‌کردند که هواپیما به‌دلیل برخورد موشک سقوط نکرده اما صبح دیروز ستاد کل نیروهای مسلح با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که این هواپیما به‌دلیل برخورد موشک سقوط کرده است، اما ظهر دیروز هم سردار حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه به میان رسانه‌ها آمد و در سخنانی شفاف و شجاعانه از اشتباهی گفت که صورت گرفته است.

صبح نو

فرمانده هوافضای سپاه: گردنم از مو باریک‌تر است و مسوولیت هدف قرار دادن هواپیمای اوکراینی را می‌پذیرم

النجاة فیِ الصِّدق

ماجرای سقوط هواپیمای اوکراینی که صبح روز چهارشنبه گذشته و تنها چند ساعت بعد از هجوم ایران به پایگاه آمریکایی عین‌الاسد روی داد، اتفاقی دردناک بود. از همان ساعات بعد از این سانحه تلخ نکاتی درباره علت این اتفاق مطرح شد. اگرچه کارشناسان بسیاری براساس شواهد موجود اعلام می‌کردند که هواپیما به‌دلیل برخورد موشک سقوط نکرده اما صبح دیروز ستاد کل نیروهای مسلح با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که این هواپیما به‌دلیل برخورد موشک سقوط کرده است، اما ظهر دیروز هم سردار حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه به میان رسانه‌ها آمد و در سخنانی شفاف و شجاعانه از اشتباهی گفت که صورت گرفته است.

فرمانده نیروی هوا فضای سپاه ظهر دیروز به میان خبرنگاران آمد تا توضیحات تکمیلی و صادقانه‌ای را درباره اتفاق تلخی که صبح چهارشنبه روی داده بود برای مردم تشریح کند. سردار امیرعلی حاجی‌زاده در همان ابتدای سخنان خود گفت: موقعی که اطمینان پیدا کردم این اتفاق افتاده واقعاً آرزوی مرگ برای خود کردم که ‌ای‌کاش می‌مردم و چنین حادثه‌ای را 
شاهد نبودم.
وی درباره زمان مطلع شدنش از این حادثه اظهار داشت: حادثه دلخراش سرنگونی هواپیمای مسافربری خطوط هوایی اوکراین را بنده در غرب کشور و بعد از اجرای عملیات ضربات موشکی علیه پایگاه‌های آمریکا شنیدم و موقعی که اطمینان پیدا کردم این اتفاق افتاده واقعاً آرزوی مرگ برای خود کردم. وی افزود: ما یک عمر خود را پیش‌مرگ مردم کردیم و امروز هم آبروی‌مان را با خداوند متعال معامله می‌کنیم و در این شرایط سخت حاضر شدیم تا توضیح دهیم.

فرمانده مسوول
سردار حاجی‌زاده دیروز درباره روند رسیدگی به این ماجرا گفت: در ابتدا عرض می‌کنم که بررسی و ارزیابی‌های این حادثه توسط ستادهای بالاتر و مجموعه قوه‌قضاییه انجام خواهد شد و اطلاعات تکمیل می‌شود، و همین ابتدای صحبت عرض می‌کنم که ما گردن‌مان از مو باریک‌تر است و همه مسوولیت این کار را می‌پذیریم و هرگونه تصمیمی که مسوولان بگیرند، مطیع به اجرای آن هستیم.
فرمانده نیروی هوافضای سپاه در تشریح جزئیات این حادثه گفت: مطلع هستید که بیش از یک هفته شرایط منطقه، التهابات منطقه و احتمال درگیری نسبت به سال‌های گذشته و حتی سال‌های ابتدایی انقلاب شاهد چنین شرایطی نبودیم و احتمال درگیری بسیار بالا بود چراکه هم آمریکایی‌ها و هم نیروهای مسلح ما در آماده‌باش صددرصد بودند. وی ادامه داد: آمریکایی‌ها تهدید کرده بودند که ۵۲‌نقطه از ایران را می‌زنند و به همین دلیل تمام یگان‌های آفندی و پدافندی در آماده باش ۱۰۰‌درصد بودند و طبیعتاً سامانه‌های پدافندی مستقر در تهران در همین شرایط بودند، آنچه در بررسی‌های انجام شده مشخص شد این است که در شب حادثه و حتی از غروب، وضعیت آمادگی را در شرایط جنگی و بالاترین سطح آماده‌باش توسط شبکه یکپارچه پدافند به سامانه‌ها ابلاغ می‌شود، در این شرایط تعدادی سامانه پدافندی به رینگ پدافند هوایی تهران اضافه شد. سردار حاجی‌زاده تاکید کرد: اولین سامانه‌ای که در محدوده غرب تهران مستقر می‌شود که این حادثه توسط آن رقم خورده، در اطراف بیدگنه مستقر می‌شود و در چندین مرحله این آماده‌باش‌۳-۳ که بالاترین سطح آماده‌باش است، به همه شبکه 
ابلاغ می‌شود.
کروزها شلیک شدند
فرمانده نیروی هوافضای سپاه با بیان اینکه در مراحل مختلف به این سامانه‌ها از جمله همین سامانه‌ای که درگیر شده است توسط شبکه یکپارچه اعلام می‌شود که موشک‌های کروزی به سمت کشور شلیک شده است، خاطرنشان کرد: در یک یا دو مرحله تاکید می‌شود که این موشک‌های کروز در مسیر هستند و آمادگی داشته باشید، یعنی سامانه‌ها در بالاترین سطح آمادگی قرار دارند و فقط کافی است شاسی را فشار دهید، این سامانه‌ای که درگیر شده و شلیک موشک داشته و پیش‌بینی کردیم مصاحبه‌ای با خود اپراتور صورت بگیرد، اپراتور اظهار می‌کند چندین‌بار درخواست کردیم فضای کشور از پرواز خالی شود و اصطلاحاً آسمان‌Clear شود، که این در شرایط‌۳-۳ طبیعی است که به‌خاطر برخی ملاحظات عزیزان این کار را دنبال نمی‌کنند، در همان لحظه این سامانه در فاصله ۱۹‌کیلومتری با هدفی که کروز تشخیص داده شده، مواجه می‌شود.
وی گفت: سامانه پدافندی ساعت ۱۲‌شب در این منطقه مستقر شده است و هواپیما پس از بلندشدن با توجه به اطلاعاتی که به اپراتور داده بودند که وضعیت جنگی است و کروز شلیک شده است، او این هدف را کروز تشخیص داده است، او موظف بوده که در این شرایط تماس بگیرد و تأییدیه بگیرد و خبط او از همین نقطه است، منتها ظاهراً سیستم ارتباطی او با اختلال مواجه بوده و نتوانسته ارتباط برقرار کند که ممکن است به‌دلیل سامانه‌های جمینگ یا شلوغی شبکه بوده و تنها 10‌ثانیه فرصت برای تصمیم‌گیری داشته که منجر به تصمیم بد او در هدف‌گیری می‌شود.
سردار حاجی‌زاده تاکید کرد: عزیزان هواپیمایی کشوری تا قبل از اعلام نیروهای مسلح محکم اعلام کردند که این موضوع اصابت موشک نیست و تحت بررسی است؛ اولاً آن‌ها براساس دانسته‌های خود عمل کردند و از این حادثه خبر نداشتند. بنده زمانی که مطلع شدم در صبح چهارشنبه بلافاصله به مسوولان اطلاع دادم این موضوع را به من گفتند هدفی را زده‌ایم اما تقارن آن با این موضوع من را به شک انداخت.

در راه تهران
فرمانده نیروی هوافضای سپاه ادامه داد: بلافاصله به تهران حرکت کردم اما در بین راه به مسوولان اطلاع دادم که این اتفاق افتاده است و احتمال بالا می‌دهم که هواپیمای خودی را زده‌ایم. زمانی که به تهران رسیدم دیدم که ستادکل نیروهای مسلح یک تیم بررسی سانحه تشکیل داده است و تمام این تیم و افراد دخیل در این قضیه را کاملاً قرنطینه کرده بودند و ما اجازه نداشتیم اطلاع‌رسانی کنیم. وی تاکید کرد: تأخیر در اطلاع‌رسانی به این دلیل نبود که کسی بخواهد موضوعی را کتمان کند، بلکه روال همین است که ستادکل باید این موضوع را بررسی کند که پس از بررسی صبح جمعه همه اطلاعات جمع شد و مشخص شد که واقعه چه بوده است.
سردار حاجی‌زاده در ادامه افزود: باز تکرار می‌کنم که بنده در اولین ساعتی که مطلع شدم به مقامات اطلاع دادم، آن‌ها به واسطه اینکه باید این موضوع را بررسی و ارزیابی می‌کردند مربوط به ستادکل است که واقعاً هم سریع این کار را ظرف 48‌ساعت انجام دادند.
فرمانده نیروی هوافضای سپاه با اشاره به رد قاطع موضوع سرنگونی توسط هواپیمایی کشوری، گفت: آن‌ها براساس دانسته‌های خود عمل می‌کردند و اعلام می‌کنم که آن‌ها هیچ گناهی ندارند و تقصیری ندارند، هم هواپیما در مسیر بوده و هم خطایی نداشته و هم هواپیمایی کشوری وبقیه درست عمل کرده‌اند و اگر خبط و خطایی بوده از جانب عناصر ماست و چون از نیروهای تحت امر ماست، ما باید جوابگو باشیم.

انفجار موشک در کنار هواپیما
فرمانده نیروی هوا فضای سپاه درباره چگونگی اصابت موشک به هواپیما نیز گفت: عزیزان هواپیمایی کشوری بر این اساس که اگر موشکی به هواپیما بخورد، هواپیما منفجر می‌شود می‌گفتند این هواپیما منهدم نشده است، این هواپیما در ارتفاع کم و توسط یک موشک کوتاه برد که سر جنگی کوچک و مجاورتی دارد مورد اصابت قرار گرفته و این هواپیما فرصت پیدا کرده روی هوا متلاشی نشود و روی زمین متلاشی شود.
سردار حاجی‌زاده با بیان اینکه نه نیروهای مسلح و نه سپاه بنایی برای پنهان‌کاری نداشتند، گفت: ما هم مثل خانواده این شهدا خود را غمزده و صاحب عزا می‌دانیم. این‌ها هزینه شیطنت‌ها و التهابات آمریکا در منطقه است که آن شب آمادگی درگیری همه‌جانبه را داشتیم، خود من که در غرب کشور بودم هر آن احتمال درگیری را می‌دادم چراکه پروازهای زیاد جنگی بر فراز منطقه بود. متاسفانه به‌دلیل تصمیم‌گیری عجولانه یک فرد، چنین فاجعه بزرگی رقم خورد.
فرمانده نیروی هوافضای سپاه در پاسخ به این سؤال که آیا نباید فضای کشور چند ساعتی از پروازهای مسافری خالی می‌شد، خاطرنشان کرد: نمی‌خواهم کسی را متهم کنم، از دید من هروقت شرایط جنگی می‌شود باید این اتفاق توسط مسوولان ذی‌ربط می‌افتاد اما به هر ترتیب نیفتاد. اگر خبط و خطایی وجود دارد در بخش نیروهای مسلح است و در بخش دولتی و کشوری و شرکت فرودگاه‌ها هیچ قصور و تقصیری وجود ندارد، اگر از آن‌ها می‌خواستیم انجام می‌دادند، چون مسوول این کار ما نبودیم و افراد دیگری باید این کار را می‌کردند. وی عنوان کرد: همانگونه که من آن شب در غرب کشور عملیات ضربات موشکی را فرماندهی می‌کردم، عزیزان دیگری در این بخش هم مسوول بودند و باید این کار را می‌کردند، اما زمینه‌ای ایجاد شد تا این فرد این خطای بزرگ را انجام دهد.

captcha
شماره‌های پیشین