sobhe-no.ir
834
سه شنبه، ۱۲ آذر ۱۳۹۸
7
«صبح‌نو» نحوه نظارت مجلس بر «قانون هوای پاک» مصوبه دو سال قبل این نهاد را بررسی می‌کند

قانونی روی هوا

گزارش مهدیه سادات شاهمرادی / به‌روزهای نیمه آذرماه و اوج آلودگی هوای شهرهای بزرگ که می‌رسیم، همه به یاد قانونی می‌افتیم که بعد از افت‌وخیزهای فراوان، بالاخره در سال‌96 به تصویب رسید و دولت موظف به اجرای بندهای آن شد؛ قانونی که تا امروز به‌درستی اجرانشده و هر ارگان مسوولی، ناکارآمدی‌اش در اجرای این قانون را به گردن ارگان دیگر یا تحریم‌های خارجی می‌اندازد؛ قانونی فراموش‌شده به نام قانون هوای پاک.

یادداشت

مدیریت علمی یا مدیریت بادی

سید جعفر تشکری‌هاشمی معاون پیشین شهردار تهران

صبح نو

«صبح‌نو» نحوه نظارت مجلس بر «قانون هوای پاک» مصوبه دو سال قبل این نهاد را بررسی می‌کند

قانونی روی هوا

گزارش مهدیه سادات شاهمرادی / به‌روزهای نیمه آذرماه و اوج آلودگی هوای شهرهای بزرگ که می‌رسیم، همه به یاد قانونی می‌افتیم که بعد از افت‌وخیزهای فراوان، بالاخره در سال‌96 به تصویب رسید و دولت موظف به اجرای بندهای آن شد؛ قانونی که تا امروز به‌درستی اجرانشده و هر ارگان مسوولی، ناکارآمدی‌اش در اجرای این قانون را به گردن ارگان دیگر یا تحریم‌های خارجی می‌اندازد؛ قانونی فراموش‌شده به نام قانون هوای پاک.

هوای پایتخت و کلان‌شهرهای بزرگ کشور روزبه‌روز آلوده‌تر می‌شود؛دولت و شهرداری‌ها برای درمان این درد بزرگ، تنها راهکارهای مقطعی و کم اثر را پیشنهاد می‌دهند، یک روز طرح تردد زوج یا فرد خودرو یا جایگزین‌های جدیدش را پیشنهاد می‌دهند و روز دیگر مدارس و دانشگاه‌ها را تعطیل می‌کنند و وقتی از این شیوه‌های مقطعی و کم اثر نتیجه‌ای نمی‌گیرند سر به آسمان بلند کرده و منتظر می‌مانند تا بادی بوزد و آلودگی‌ها را به نقطه‌ای دیگر منتقل کند.
همه این اقدامات در حالی صورت می‌گیرد که در سال‌96 قانون جامعی برای بهبود وضعیت هوا تصویب شد و دولت را موظف کرد تا اقدامات زیرساختی برای بهبود وضعیت هوا در شهرهای بزرگ انجام دهد؛ اقداماتی همچون خروج خودروهای فرسوده شخصی، توسعه حمل‌ونقل عمومی پاک و نوسازی ناوگان عمومی، ارتقاء کیفیت تولید خودرو و سوخت، افزایش سرانه فضای سبز، ساماندهی موتورسیکلت‌های کاربراتوری، استفاده از سیستم‌های الکترونیک و هوشمند و ارائه خدمات الکترونیکی به مردم تنها بخش‌هایی از این قانون جامع بود اما به نظر می‌رسد که متأسفانه تا امروز هیچ‌یک از بندهای قانون هوای پاک محقق نشده است.
برخی کارشناسان یکی از دلایل اجرایی نشدن این قانون را هزینه‌های آن می‌دانند درحالی‌که از یک‌سو بودجه این قانون در مجلس تصویب‌شده و از سوی دیگر آلودگی هوا هزینه سنگین‌تری به اقتصاد و سلامت مردم تحمیل می‌کند.

همه اختیارات در دست دولت است
آقای اصغر سلیمی، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در گفت‌و‌گو با «صبح‌نو» می‌گوید: بحث هوای پاک امروز دغدغه اصلی مردم است. با توجه به آلودگی کلان‌شهرها که باعث تعطیلی مدارس شده و مشکلاتی را برای بیماران به‌وجود می‌آورد، مجلس قانون هوای پاک را تصویب کرد و دولت باید آن را اجرا کند. او تصریح می‌کند: در بودجه‌های سنواتی، ما مبالغی را برای این بحث در نظر گرفته‌ایم اما متأسفانه با توجه به تحریم‌هایی که دشمن اعمال می‌کند و اعتباراتی که گاهی تخصیص داده نمی‌شود، قانون هوای پاک تا این لحظه به‌درستی اجرا نشده است.
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس ضمن تقاضا از دولت برای اجرایی کردن این قانون می‌افزاید: دولت باید نظر ویژه‌ای را بر روی اجرای درست و اساسی قانون هوای پاک داشته باشد؛ زمینه حذف خودروهای فرسوده و دودزایی که باید از رده خارج شوند را فراهم آورد و حمل‌ونقل عمومی را گسترش دهد. از سوی دیگر باید قطار بین‌شهری و مترو را گسترش داده و همچنین تولید خودروهای برقی در دستور کار قرار گیرد.
به گفته نماینده مردم سمیرم، مجلس تصویب کرده تا خودروهای هیبریدی وارد کشور شوند یا اگر کارخانه‌های ما توانایی تولید چنین خودروهایی رادارند آن را تولید کنند زیرا وضعیت آلودگی شهرهای ما به‌دلیل فرسوده بودن خودروها و کارخانه‌های ماست و دولت موظف است تا در این زمینه گام‌های بزرگی را بردارد. مجلس نیز مصوبات خوبی را به تصویب رسانده اما دولت اقدامی برای تحقق این مصوبات انجام نمی‌دهد. سلیمی در پاسخ به این سؤال که آیا بودجه اجرایی شدن قانون هوای پاک در اختیار دولت قرارگرفته است توضیح می‌دهد: دولت خودش طرح پیشنهادی بودجه را می‌نویسد و به مجلس ارائه می‌دهد؛ بنابراین همه‌چیز در اختیار خودش است.
 
حمل‌ونقل شهری معطل اقدام دولت است
سلیمی تنها نماینده‌ای نیست که از کم‌کاری دولت در اجرای قانون هوای پاک می‌گوید؛ دو روز قبل خانم سیده‌فاطمه ذوالقدر نیز در گفت‌وگوی رسانه‌ای خود با اشاره به اینکه بسیاری از مواد قانون هوای پاک و برنامه ششم توسعه در رابطه با نوسازی و توسعه حمل‌ونقل عمومی اجرایی نشده است، تصریح کرد: 20‌دستگاه مسوول درزمینه آلودگی هوا وجود دارد و آلودگی‌های پی‌درپی هوا در پایتخت نشان می‌دهد که هیچ‌یک از این دستگاه‌ها به‌درستی به وظایف خود در قبال این پدیده عمل نکردند.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه مجلس شورای اسلامی مصوبات خوبی درزمینه آلودگی هوا به تصویب رسانده است که اغلب موارد آن به‌دلیل بار مالی اجرایی نمی‌شود، افزود: در این قانون به نوسازی ناوگان شهری اشاره‌شده ولی به‌دلیل کمبود اعتبارات هیچ اتوبوس جدیدی وارد ناوگان شهری نشده است. این نماینده مجلس نیز تقصیرها را به گردن دولت می‌اندازد و تأکید می‌کند که دولت هیچ اقدامی در راستای پرداخت سهم خود در قبال توسعه حمل‌ونقل انجام نداده است. به اعتقاد او مشکلاتی از قبیل اضافه نشدن واگن برای متروی تهران که در حوزه حمل‌ونقل عمومی شهری وجود دارد به‌خاطر این است که دولت سهم خودش را در این حوزه به شهرداری پرداخت نمی‌کند. به گفته ذوالقدر مجموع طلب دولت به شهرداری حدود 21‌هزار میلیارد تومان است.

توسعه حمل‌ونقل عمومی، قربانی همیشگی سیاست
در سال‌های گذشته تجهیز و توسعه وسایط نقلیه عمومی مانند اتوبوس، تاکسی و واگن‌های قطار شهری همیشه قربانی گروکشی‌ها و دعواهای سیاسی می‌شد چراکه معمولاً تیم شهرداری پایتخت و تیم دولت از دو جناح مختلف بودند و در تخصیص بودجه و اجرای مصوبات سنگ‌اندازی می‌کردند. حالا تیم‌های مدیریتی دولت و شهرداری هر دو از یک جناح هستند اما بازهم دولت حاضر نیست که طلبش را به شهرداری تهران بپردازد.
سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی معتقد است عمل نکردن به مصوبات مجلس درزمینه آلودگی هوا فقط معطوف به هوای پاک نمی‌شود بلکه مصوباتی در برنامه ششم توسعه و سایر قوانین وجود دارد که به آن‌ها عمل نمی‌شود؛ حتی هیات وزیران قرار بود یک‌و‌نیم میلیارد دلار برای تأمین تجهیزات خرید واگن مترو که سهم تهران 630‌دستگاه واگن بوده اختصاص یابد که متاسفانه این امر هنوز در پیچ‌وخم بروکراسی اداری گرفتارشده و عملیاتی نشده است.

برنامه‌ریزی و بودجه‌بندی باد هواست
حالا حدود دو سال از تصویب و ابلاغ قانون هوای پاک می‌گذرد، قانونی که در ۳۴‌ماده و ۱۳‌آیین‌نامه راهکارهایی را برای کاهش آلودگی هوا ارائه می‌دهد اما نه‌تنها تا این لحظه اجرای این مواد قانونی به تأخیر افتاده است بلکه به گفته آقای مسعود تجریشی، معاون محیط‌زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست هنوز دولت بودجه مشخصی را برای اجرای بندهای این قانون اختصاص نداده است. به گفته او در بودجه‌های سنواتی و قانون برنامه پنج‌ساله ششم نیز هیچ ردیفی برای اجرای قانون هوای پاک دیده نشده است. به نظر می‌رسد که دولت به‌طور کامل اجرای قانون هوای پاک را به‌کلی فراموش کرده است و منتظر است تا بادی بوزد و آلودگی‌ها را بی‌هیچ برنامه‌ریزی و هزینه‌ای با خود ببرد.

captcha
شماره‌های پیشین