sobhe-no.ir
831
شنبه، ۰۹ آذر ۱۳۹۸
6
گزارش «صبح‌نو» درباره کیفیت هوای کلان‌شهرها و وضعیت وخیم زندگی مردم را بخوانید

مدفون در حجم آلودگی

آلودگی هوای تهران در کلان‌شهرهایی چون تهران، کرج، مشهد، اراک و اصفهان نفس مردم را به شماره انداخته و گویا مدیران دولتی کشور همانطور که از گران شدن بنزین بی‌خبر بودند، از تشدید آلودگی هوای شهرها در یک هفته گذشته هم بی‌خبر هستند. آلودگی هوا معضلی است که با تدبیر مدیران کشورها و شهرهای توسعه یافته برطرف شده، در کشور ما مدام قانون و مصوبه تصویب می‌شود اما همچنان هوای شهرها آلوده است.

نکته

مدیریت تغذیه به سبک قدیمی‌ها

مهدیه‌سادات شاهمرادی خبرنگار گروه زندگی

صبح نو

گزارش «صبح‌نو» درباره کیفیت هوای کلان‌شهرها و وضعیت وخیم زندگی مردم را بخوانید

مدفون در حجم آلودگی

آلودگی هوای تهران در کلان‌شهرهایی چون تهران، کرج، مشهد، اراک و اصفهان نفس مردم را به شماره انداخته و گویا مدیران دولتی کشور همانطور که از گران شدن بنزین بی‌خبر بودند، از تشدید آلودگی هوای شهرها در یک هفته گذشته هم بی‌خبر هستند. آلودگی هوا معضلی است که با تدبیر مدیران کشورها و شهرهای توسعه یافته برطرف شده، در کشور ما مدام قانون و مصوبه تصویب می‌شود اما همچنان هوای شهرها آلوده است.

امروز که شما این گزارش را می‌خوانید مدارس و دانشگاه‌های تهران به‌طور کامل تعطیل شده‌اند. کارمندان نیز می‌توانند پس از هماهنگی با مسوولان مرتبط امروز را مرخصی بگیرند و در خانه بمانند. تهران در 10‌روز گذشته هوای ناسالمی داشته است. این تجربه دردناک کلان‌شهرهای دیگر کشور هم بوده است. اما در تهران اوج آلودگی به بعد از ظهر روز پنج‌شنبه 
باز می‌گردد که شاخص میانگین به عدد‌176 رسید. این عدد بیان‌کننده این است که در همان ساعات شاخص آلودگی هوا در برخی محله‌های تهران به عدد‌200 هم رسید. برای امروز تهران اما تصمیمات دیگری هم گرفته شده است. اجرای یک طرح ترافیکی به نام زوج‌و‌فرد که مدیران فعلی تهران آن را غیرکارشناسی اعلام کرده بودند امروز یکبار دیگر در شهر احیا شده و قرار است تردد خودروها براساس رقم سمت راست پلاک آن‌ها (زوج یا فرد) از در منازل ممنوع باشد. ورود و تردد کامیون‌ها در تهران هم با اعلام پلیس راهور از روز پنج‌شنبه ممنوع اعلام شده است. اما مردم این سوال را از مسوولان اجرایی کشور و مدیران شهری می‌پرسند که راه چاره اصلی برای رفع آلودگی هوا چیست؟ توسعه حمل‌و‌نقل عمومی شامل مترو و اتوبوسرانی، به‌کارگیری خودروهای پاک هیبریدی و برقی یا توزیع سوخت با کیفیت چقدر در کاهش هوای شهرهای تأثیر خواهد داشت و این موارد از چه طریقی باید در شهرهای کشور اجرایی شوند؟

روزگار رهایی
ضعف حمل‌و‌نقل عمومی در شهرهای کشور ماجرای همیشگی است به‌نحوی که گویا اراده‌ای برای رفع آن وجود ندارد. این را هم بدانید که آقای بهزاد اشجعی، دبیر کمیته فنی صدور مجوزهای خودرویی در شهریور ماه امسال و در سالروز روز جهانی بدون خودرو با اشاره به خسارت مالی ناشی از آلودگی هوا گفته بود: بنا به گزارش بانک جهانی، آلودگی هوا سالانه 6/2‌میلیارد دلار به تهرانی‌ها خسارت وارد می‌کند. سرانه این عدد، حدود ۳۰۰‌دلار برای هر نفر در سال است. به عبارت ساده‌تر؛ به یک خانواده تهرانی چهار نفره سالی ۱۲۰۰‌دلار معادل حدود ۱۴‌میلیون تومان ضرر ناشی از آلودگی هوا وارد می‌شود.
نکته جالب دیگر در ماجرای آلودگی هوا بی‌خیالی دولت در کمک به حمل‌و‌نقل عمومی شهرها، بالا بردن استانداردهای خودرویی و کیفیت سوخت است. آقای محسن هاشمی‌رفسنجانی، رییس پنجمین شورای شهر تهران به تازگی گفته است: در طول هفت سالی که از عمر دولت می‌گذرد حتی یک اتوبوس هم به ناوگان شهری افزوده نشده است. آقای هاشمی در حالی مسأله را مطرح کرده است که حداقل از شهریورماه سال‌96 که شهرداری همسو با دولت در پایتخت فعالیت می‌کند همچنان رهاشدگی خاصی مشاهده می‌شود.
رییس شورای اسلامی شهر تهران در مجمع مشورتی رؤسای شوراهای اسلامی کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها گفته است: هرچند در دولت روحانی برای این موضوع مصوبات و تفاهم‌نامه‌های خوبی وجود داشت و در شورای ملی اقتصاد هم تصویب شد اما با گذشت دو سال از این مصوبات به‌دلیل ناهماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی هنوز اجرا نشده است. به گفته هاشمی‌رفسنجانی «طرح مناسبی برای تأمین ۱۹‌هزار اتوبوس و ۴۰‌هزار مینی‌بوس برای کل کشور در خرداد‌۹۷ تصویب شد اما بعد از گذشت یکسال و ۹‌ماه به‌دلیل عدم هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی از جمله وزارت کشور، وزارت صمت، وزارت راه، وزارت نفت، بانک مرکزی، بانک‌های عامل، سازمان برنامه‌و‌بودجه و صندوق ذخیره ارزی این مصوبه همچنان بلااستفاده باقی مانده است و با وجود افزایش قیمت سوخت به تعداد ناوگان شهرها افزوده نمی‌شود.» هاشمی تاکید کرد: «با گذشت حدود هفت سال از عمر دولت در این مدت حتی یک اتوبوس به ناوگان شهری کشور تزریق نشده و عمر ناوگان از حداقل پنج و متوسط به ۱۱‌سال رسیده است.» وی با اشاره به اینکه مصوبات و قوانین بسیاری در زمینه حمل‌و‌نقل عمومی و آلودگی هوا و مدیریت مصرف سوخت وجود دارد اما اجرا نشده‌اند افزود: بخش عمده‌ای از منابع هدفمندی یارانه‌ها باید به بخش حمل‌و‌نقل عمومی تخصیص پیدا می‌کرد اما تخصیص پیدا نکرده است.

تغییر موضع با تغییر مدیریت شهر
اعضای اصلاح‌طلب شورای فعلی شهر تهران و بسیاری از وابستگان سیاسی آن‌ها که در دوره پیشین مدیریت جهادی شهر تهران در زمان آلودگی هوا مطالبات خود از دولت را فراموش کرده و شهرداری را آماج حملات خود قرار می‌دادند و این روزها دیگر علاقه‌ای به کیفیت هوای شهر ندارند. آقای پیروز حناچی، شهردار منتخب این شورا نیز چندی پیش علاج آلودگی هوای تهران را وزش باد اعلام کرد. این در حالی است که در دوره شهردار جهادی تهران طرحی برای کاهش آلودگی هوا در تهران آماده و به دولت ارائه شد که البته به‌دلیل تفاوت‌های سیاسی دولت با شهرداری تهران مورد توجه قرار نگرفت. اما غیر از این مورد در طول دو دهه گذشته ده‌ها مصوبه و آیین‌نامه برای کنترل و کاهش آلودگی هوای تهران تصویب شده است؛ این مصوبات تقریباً اجرایی نشده‌اند. به‌عنوان مثال برخلاف ماده‌10 قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا مصوب سوم اردیبهشت ماه سال‌۷۴ که بر عدم شماره‌گذاری وسایل نقلیه آلاینده تاکید داشته، اما این وسایل همچنان شماره‌گذاری می‌شوند. همچنین 
هیات وزیران پنج سال قبل دستگاه‌های اجرایی را برای مقابله مؤثر با آلودگی هوا ملزم کرد. وزارت کشور هم باید برنامه نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی فرسوده را ارائه می‌کرد. وزارت صنعت، معدن و تجارت هم وظیفه داشت تا برنامه خودرو و موتورهای برقی و هیبریدی را تنظیم و اجرایی کند که دراین باره هم نتیجه عینی مشاهده نمی‌شود. نمونه‌هایی از این دست بسیار هستند که تعداد آن‌ها به حدود 60‌مورد خواهد رسید. مدیران شهری تهران هم در دوسال اخیر مدام از بی‌فایده بودن طرح‌های ترافیکی قبلی شهر گفته و طرح خود را اجرایی کردند. البته همزمان با اجرا شدن این طرح تغییرات جوی در زمستان دو سال گذشته موجب شد تا کیفیت هوای تهران خوب باشد، مساله‌ای که مدیران شهری آن را دستاورد خود دانستند، اما در سال جاری که تا کنون کیفیت هوای تهران به این وضعیت رسیده است یکبار دیگر طرح زوج و فرد سابق را در شهر اجرایی کرده‌اند.

تا دوشنبه زنده بمانید

مدیران کشوری و شهری که کاری برای مقابله با آلودگی هوا نکرده‌اند اما سازمان هواشناسی خبر داده است که از روز دوشنبه سامانه جدید بارشی وارد کشور می‌شود که موجب بارش باران و برف خواهد شد. البته این موضوع هم پیش‌بینی شده است که امروز و فردا وضعیت آلودگی هوا در کلان‌شهرها بدتر خواهد شد و حالا همه باید چشم به آسمان بدوزیم و ببینیم که آیا شنبه باد و باران حریف هوای آلوده تهران می‌شود یا نه؟

captcha
شماره‌های پیشین