sobhe-no.ir
831
شنبه، ۰۹ آذر ۱۳۹۸
15
اردشیر زابلی‌زاده، مدیر شبکه «ایران کالا» درگفت‌وگو با«صبح‌نو» مطرح کرد

رسانه ملی واسطه بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان

گفت‌وگو مصطفی پورکیانی / در جنگ اقتصادی دنیا علیه کشورمان که سال‌هاست در حال رخ دادن است، نگاه به توان داخلی و حمایت از تولیدکنندگان ایرانی از طرف رهبری و مسوولان دلسوز نظام بارها‌و‌بارها مطرح شده است اما متاسفانه کمترین میزان توجه به این بخش، ضربات گاها جبران‌ناپذیری برای ما به ارمغان داشته است. افتتاح شبکه «ایران کالا» و پخش برنامه‌های آن در این دو سال، شاید نور اندکی در این کورسوی ناامیدی به اقتصاد فلج و بیمار کشور در فضای رسانه‌ای کشور و با هدف حمایت از تولیدکنندگان ایرانی باشد. با اردشیر زابلی‌زاده، مدیر شبکه «ایران کالا» به بهانه دیدار اخیر رهبری با تولیدکنندگان و طرح جدید این شبکه در خرید مستقیم و بدون واسطه مردم از تلویزیون به گفت‌و‌گو نشسته‌ایم.

یادداشت

دولت اقناع پسینی را دریابد

دکتر سیدجواد میرخلیلی فعال رسانه‌ای

صبح نو

اردشیر زابلی‌زاده، مدیر شبکه «ایران کالا» درگفت‌وگو با«صبح‌نو» مطرح کرد

رسانه ملی واسطه بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان

گفت‌وگو مصطفی پورکیانی / در جنگ اقتصادی دنیا علیه کشورمان که سال‌هاست در حال رخ دادن است، نگاه به توان داخلی و حمایت از تولیدکنندگان ایرانی از طرف رهبری و مسوولان دلسوز نظام بارها‌و‌بارها مطرح شده است اما متاسفانه کمترین میزان توجه به این بخش، ضربات گاها جبران‌ناپذیری برای ما به ارمغان داشته است. افتتاح شبکه «ایران کالا» و پخش برنامه‌های آن در این دو سال، شاید نور اندکی در این کورسوی ناامیدی به اقتصاد فلج و بیمار کشور در فضای رسانه‌ای کشور و با هدف حمایت از تولیدکنندگان ایرانی باشد. با اردشیر زابلی‌زاده، مدیر شبکه «ایران کالا» به بهانه دیدار اخیر رهبری با تولیدکنندگان و طرح جدید این شبکه در خرید مستقیم و بدون واسطه مردم از تلویزیون به گفت‌و‌گو نشسته‌ایم.


با توجه به هدف و جنس خاص برنامه‌های این شبکه، چه راهکارهایی برای حمایت از اصناف مختلف جهت ارائه محصولات خودشان تدارک دیده‌اید؟
یکی از اهداف اصلی تأسیس شبکه «ایران کالا»، حمایت از تولید‌کنندگان است. این شبکه جهت کمک به تولید‌کننده‌های متوسط و خرد طراحی شده است، نه تولیدکنندگان بزرگ، البته آن هم در دستور کار ما قرار دارد. و جهت این حمایت، کل برنامه‌های ترکیبی، پویانمایی، مدل مسابقه و همه برنامه‌های این شبکه با رویکرد تبلیغ برای تولید و ارتقای کالای ملی است. ما برای تولیدات غیرملی هیچ اقدام و دستور کار خاصی نداریم و برای آن برنامه خاصی پخش نمی‌کنیم. برنامه «ایرانی‌جات» از  سری برنامه‌های مسابقه‌ای جدید ماست که هشت قسمت آن پخش شده و در کل برنامه‌های تولیدی آن 230‌کالای ایرانی تبلیغ، رونمایی و ارائه شده است و به برندگان این مسابقه جوایزی اهدا شده است. اکثر این کالاها توسط خود شبکه خریداری شده تا به تولید‌کننده فشار مضاعفی نیاوریم؛ فقط یک جایزه آن که یک خودروی ایرانی است، حمایت‌کننده مالی دارد؛ در بحث اطلاع‌رسانی، ما جنبه خبری و آگهی را ترکیب کردیم و به بهانه یک رویدادی که در کشور در حال برگزاری است، به تبلیغات آن اشاره می‌کنیم. به رویکردهای آموزشی در شبکه توجه شده مانند برنامه « وقت کار » که خیلی مورد استقبال قرار گرفته و سه روز در هفته پخش می‌شود که این برنامه به مردم آموزش می‌دهد که اگر پول و ثروت اندکی دارند، چگونه و در چه کارهایی سرمایه‌گذاری کنند تا موفق شوند. توسط کارشناسان این حوزه، مشکلات و موانع پیش روی فعالیت‌های شغلی مردم را پاسخ می‌دهیم؛ کارآفرینان موفق را برای مردم معرفی می‌کنیم، اگر کسانی مهارت دارند ولی پول ندارند، مورد مشورت قرار می‌گیرند تا راهکار مناسبی جهت درآمدزایی پیدا کنند؛ همه این موارد در «وقت کار» به مردم پیشنهاد می‌شود. در برنامه‌ای دیگر به معرفی نشان‌های تجاری موفق می‌پردازیم که استاندارهای ایران و جهان را رعایت کرده‌اند و هریک از آن‌ها را حدود 35‌بار در شبکه به صورت رایگان، معرفی می‌کنیم و بعد از این تعداد، در صورت نیاز برای معرفی بیشتر، با آن‌ها قرارداد مالی بسته می‌شود؛ این هزینه هم البته بسیار متفاوت و اندک از هزینه‌های معمول بازرگانی صدا‌و‌سیماست. مثلاً اگر بابت تبلیغ کالا در شبکه‌ای دیگر 3‌میلیون تومان بگیرند، در «ایران کالا» ما حدود 20‌هزارتومان دریافت می‌کنیم.

مدل شناسایی این نشان‌های موفق تجاری چگونه بوده؟ با معرفی اصناف یا مراجعه خودشان بوده است؟
ما براساس کارگروهی تخصصی برندها و نشان‌های تجاری فعال کشور را براساس استانداردها و تعاریف وزارت صمت و رفاه شناسایی کرده‌ایم؛ طبق آن مشخص شد که این نشان‌ها چه تعداد نیرو را مشغول به‌کارکرده‌اند. همچنین بنابر تعریفی که از بنگاه‌های کوچک و متوسط دارند طی مشورتی که با اصناف داشتیم به لیستی شامل 5هزار نشان برتر و فعال رسیدیم که برای آن‌ها در طول سال تعهد پخش داریم.

باشگاهی به اسم «ایران نشان» در دست راه‌اندازی دارید. درباره آن کمی توضیح می‌دهید.
 بعد از نشست رهبری با تولید‌کنندگان ایرانی، قرار شد از فرماندهان اقتصادی تقدیر و آن‌ها را معرفی کنیم. بخش دیگر آن مربوط به کسانی است که نسل‌های متمادی نشان ایرانی را حفظ کردند و سعی کردند جایگاه نشان ایرانی را در مقابل برند خارجی حفظ کنند و نگذاشتند این نشان از بین برود. پدران این‌ها این نشان را به‌وجود آوردند و فرزندان نسل‌به‌نسل آن را حفظ کردند. تقدیر از مهم‌ترین آن‌ها و از اهداف دیگر این باشگاه است. کسانی که در نگه داشتن یک نشان تجاری حلال سال‌ها فعال بودند و در حال حاضر در قید حیات نیستند نیز مورد تقدیر ما قرار می‌گیرند. البته همه این معرفی‌ها و شناسایی‌ها با مشورت بزرگان و فعالان صنوف مختلف صورت می‌گیرد.

در شبکه «ایران کالا» برنامه‌ها و راهکارهای خاصی جهت اشتغال‌زایی و درآمدزایی تولیدکنندگان پیش‌بینی شده است یا صرفا به نشان دادن فعالیت‌های این تولیدکنندگان بسنده کرده‌اید؟
البته که یکی از وظایف ما ایجاد اشتغال‌زایی برای آن‌هاست. تولیدکنندگان در «ایران کالا» با معرفی نشان تجاری خود، مهارت‌ها و بودجه‌ای که برای این کار در نظر گرفته‌اند، از کارشناسان ما مشورت‌های لازم را می‌گیرند تا در بهترین مکان‌ها، بهترین سرمایه‌گذاری را انجام دهند و به تبع آن به درآمد و شغل مناسبی برسند.

اخیراً در نشست خبری خود اعلام کرده بودید که قصد راه‌اندازی فروش مستقیم کالا و خرید آنلاین را دارید. در این خصوص بیشتر صحبت می‌کنید.
در دنیا یک فروش مستقیم یا فروش تلویزیونی وجود دارد. در کشورهای دیگر، تلویزیون‌ها برخلاف ما کسب درآمد دارند. ما قصد داریم به‌عنوان تلویزیون، از این ظرفیت رسانه‌ای استفاده کنیم و واسطه‌ای بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان کشور شویم با این اطمینان که کالاهایی معرفی می‌کنیم که استانداردهای لازم را کسب کرده‌اند. ما این کمک را به مصرف‌کننده می‌کنیم که کالاهای برتر را ببیند و در همان لحظه در صورت تمایل خریداری کند و از آن طرف به تولیدکننده کمک می‌کنیم که کالاهای خود را معرفی کند، ویژگی‌هایش را برای مصرف‌کننده توضیح دهد و بیننده را متقاعد کند تا کالای او را خریداری کند. در واقع تولیدکننده می‌تواند تلویزیون را تبدیل به یک فروشگاه بزرگ با خریداران کشوری کند و از این ظرفیت بزرگ رسانه‌ای برای معرفی کالاهای خود بیشترین استفاده را ببرد که این خود یک امتیاز بزرگی برای تولیدکنندگان ایرانی است. ضمن اینکه مصرف‌کننده نیز این اطمینان را می‌کند و همان وقتی را که برای خرید در بازار می‌خواهد صرف کند، پای تلویزیون می‌گذارد و خریداری می‌کند.
 
از دیدار رهبری با تولیدکنندگان نکته خاصی مدنظرتان هست؟
همان‌طور که خود مقام معظم رهبری فرمودند، این دیدار تکریم تولیدکنندگان بود. و اینکه تولیدکننده هم بداند که حمایت نظام و رهبری از کالاهای ایرانی فقط در حرف نیست و کاملاً جدی است. خروجی این نشست هم این مسأله بود که تولیدکنندگان ایرانی هم باید در این مبارزه و میدان عمل با رقبای خارجی تلاش مضاعف کنند و بر کیفیت کالاهای خود بیفزایند تا رضایت بیشتر مصرف‌کنندگان را در پی داشته باشند.
این نکته را نیز اضافه کنم که شبکه «ایران کالا» برای سهم تولید کالاهای ایرانی در خارج از کشور هم، اقداماتی دارد به این صورت که صادرات کالاهای ایرانی را دیدبانی کرده و به تولیدکننده می‌گوید که کالای مورد نظر چه رقبایی دارد، چه استقبالی از آن شده و چه نواقصی دارد. این درواقع یک کار فرارسانه‌ای است که خبرنگاران ما این کار را رصد می‌کنند و تمام گزارشات لازم را به تولید‌کننده ایرانی جهت بالابردن کیفیت کالای خود گزارش می‌دهند. در اقدامی دیگر و اخیراً بنا بر فرموده رهبری و مسوولان کشور که کالاها در تغییرات قیمتی بنزین، نباید گران شوند، دنبال این بودیم که نقش نظارتی رسانه را افزایش دهیم و با ماموران تعذیرات و به صورت زنده و بدون هماهنگی قبلی از بازار سرکشی‌های لازم را انجام می‌دهیم.

captcha
شماره‌های پیشین