sobhe-no.ir
828
دوشنبه، ۰۴ آذر ۱۳۹۸
9
نگاهی به وضعیت توسعه قطار زیرزمینی در چند شهر بزرگ كشور

مترو؛ نسخه درد ترافیك كلانشهرها

رفت‌و‌آمد در كلانشهرها به‌دلیل ازدحام بیش از حد جمعیت با مشكلات زیادی همراه است و ساكنان چنین شهرهایی با پدیده اعصاب خردكن و نگران‌كننده ترافیك، هر روز دست‌و‌پنجه نرم می‌كنند. بارش برف پاییزی در شنبه هفته پیش، بزرگراه‌ها و خیابان‌های پایتخت را قفل كرد؛ هرچند بی‌تدبیری مدیران شهری در این ماجرا نقش اساسی داشت اما به‌‌هرحال ترافیك در تهران محدود به آن شنبه و برخی ساعات شبانه‌روز نمی‌شود، گره‌های ترافیكی زیادی در شهر دیده می‌شود. با این حال همان روز نفس‌گیر، كسانی كه خود را به مترو رساندند، توانستند تا حد زیادی از این مهلكه جان سالم بدر ببرند. مترو در تهران توانسته در مسیرهایی كه خطوط شبكه زیرزمینی قرار گرفته‌اند، نجات‌بخش شهروندان باشد. هرچند با بدعهدی دولت و عدم تمكین از قانون شرایطی فراهم نمی‌شود تا قطارهای بیشتری در شبكه مترو فعالیت كنند اما همین هم كه هست غنیمت بوده و حالا تصور تهران بدون مترو بسیاردشوار به نظر می‌رسد. مترو به دیگر كلانشهرهای كشور هم رسیده و در برخی از شهرهای دیگر شرایط ساخت و راه‌اندازی آن درحال انجام است. پدیده‌ای كه با گران شدن بنزین و افزایش آلودگی هوا شاید دردسترس‌ترین راه‌حل باشد. اما باوجود همه مزایای مترو، نبودن بودجه كافی موجب شده این روند كند پیش برود تا انتظارات به اندازه كافی برآورده نشود. اگر مترو در كلانشهری مثل تهران زودتر توسعه می‌یافت و به حاشیه‌های شهر می‌رسید، در این گرانی بنزین می‌توانست آبی بر آتش اعتراض مردم، به‌خصوص حاشیه‌نشین‌ها شود اما حتی از خطی كه به فرودگاه امام خمینی و پرند می‌رسد باوجود چندسالی كه از ساخت آن می‌گذرد بی‌توجهی می‌شود. در گزارش امروز مروری داریم بر همه خطوط مترو در كلانشهرهای ایران.

شماره‌های پیشین