sobhe-no.ir
828
دوشنبه، ۰۴ آذر ۱۳۹۸
10
مشکل شماره‌گیری کد‌#۶۳۶۹* برطرف شد

محرومان بازمانده از بسته حمایتی معیشتی

رییس شورای شهر تهران مدعی کاهش ترافیک بعد از گرانی بنزین شد

خرسندی هاشمی

10‌روز از افزایش قیمت بنزین در کشور می‌گذرد. تصمیمی که موجب شد تا به‌دنبال آن اعتراضات و نگرانی مردم از بابت افزایش نرخی کالاها و گرانی دوباره از سوی برخی اراذل و اوباش به اغتشاش کشیده شود و روزهای سختی برای مردم به‌وجود آورد. اتفاقات پس از گرانی بنزین موجب شد تا رفت‌و‌آمد در شهرهای بزرگ و به‌ویژه تهران از بابت تردد خودروها تسهیل شود. رییس شورای شهر تهران هم دیروز گرانی بنزین را عامل کاهش ترافیک در تهران اعلام کرد.

صبح نو

رییس شورای شهر تهران مدعی کاهش ترافیک بعد از گرانی بنزین شد

خرسندی هاشمی

10‌روز از افزایش قیمت بنزین در کشور می‌گذرد. تصمیمی که موجب شد تا به‌دنبال آن اعتراضات و نگرانی مردم از بابت افزایش نرخی کالاها و گرانی دوباره از سوی برخی اراذل و اوباش به اغتشاش کشیده شود و روزهای سختی برای مردم به‌وجود آورد. اتفاقات پس از گرانی بنزین موجب شد تا رفت‌و‌آمد در شهرهای بزرگ و به‌ویژه تهران از بابت تردد خودروها تسهیل شود. رییس شورای شهر تهران هم دیروز گرانی بنزین را عامل کاهش ترافیک در تهران اعلام کرد.

 ترافیک و آلودگی هوا دو شاخصه مهم تهران در نظر ایرانیان و حتی گردشگرانی است که به پایتخت می‌آیند. این ترافیک در ایام مختلف سال و با توجه به مواردی چون سال تحصیلی و شرایط جوی دچار تغییرات عمده‌ای می‌شود اما در هر صورت وجود دارد. حالا آقای محسن هاشمی‌ اعلام کرده است که گران شدن قیمت بنزین کاهش ترافیک را به‌دنبال داشته است. هاشمی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه با افزایش نرخ بنزین ترافیک در تهران چگونه رقم خورده، گفت: افزایش نرخ بنزین ورود خودروهای اقماری و اطراف تهران را به پایتخت کاهش داده و ترافیک صبح کمتر شده، البته از ساعت 9‌صبح به بعد هم کاهش ترافیک برای همه محسوس است.
اگر چه این اظهار نظر رییس شورای شهر تهران مصداق علمی ندارد، چون ابزار رسمی و دقیق برای سنجش مقدار ترافیک تهران وجود ندارد اما از سوی شهروندان هم تجربه شده است. مشاهدات شهروندان تهرانی درهفته گذشته نشان داد که ترافیک تا حدودی کاهش یافته است. البته سوال اینجاست که آیا این کاهش ترافیک تنها مربوط به گران شدن بنزین است؟ این در حالی است که ترافیک از ابتدای هفته جاری که قیمت بنزین به مرور برای مردم عادی شده است؛ دوباره به حالت قبلی باز گشته است. این اتفاق ضمن اینکه مثل سابق موجب افزایش آلودگی هوا و ترافیک خواهد شد، موجب افزایش دوباره مصرف بنزین و بی‌اثرشدن برنامه‌ریزی دولت برای کاهش مصرف بنزین از یکسو و صادرات آن از سوی دیگر خواهد شد.
محسن هاشمی در ادامه سخنان خود درباره وضعیت ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی نیز به تشریح حال ناخوش اتوبوسرانی و متروی تهران پرداخت و گفته است: بر اساس مصوبه‌ای که در سال‌96 از دولت گرفتیم هزار واگن قطار مترو باید برای پایتخت خریداری شود که البته به‌دلیل مشکلات تحریمی و فاینانسی این موضوع صورت نگرفته است. وی همچنین تاکید کرده است که: حمل‌و‌نقل عمومی جزو اولویت‌های نخست شهرداری تهران است و تاکنون پیگیری‌های زیادی انجام گرفته است. هاشمی افزود: خوشبختانه دو مصوبه در سال‌97 و 96 از دولت اخذ کردیم و در شورای اقتصاد تصویب شده است. رییس شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: بر اساس مصوبه سال‌97 نیز شورای اقتصاد باید برای تأمین 19‌هزار اتوبوس برای ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی کلانشهرها اقدام کند که پنج ‌هزار مورد آن مربوط به تهران است و شهرداری به شدت پیگیر
 آن است.
هاشمی با تاکید بر اینکه بیش از 20‌هزار میلیارد تومان از دولت جهت توسعه حمل‌و‌نقل عمومی درخواست کرده‌ایم، گفت: متاسفانه به‌دلیل ناهماهنگی‌ها در وزارت صمت،کشور، راه، بانک مرکزی، سازمان برنامه‌و‌بودجه و صندوق ذخیره ارزی، برنامه‌ها اجرایی نشده است. وی گفت: این موضوع را از معاون اول رییس‌جمهوری آقای جهانگیری خواسته‌ایم ولی باید توجه داشت تاکنون سابقه نداشته از دولت چنین مصوبات موفقی داشته باشیم.

مسافران بیشتر شدند
رئیس شورای شهر تهران ادعا کرده در طول هفته گذشته ترافیک تهران کم شده است. علت این مسأله می‌توانست گران شدن بنزین یا حتی ناآرامی‌های شهری باشد که موجب شد تا برخی از خودروهای خود استفاده نکنند. البته از دیروز که مردم تقریباً با قیمت بنزین کنار آمده و نیز وضعیت هم آرام‌تر از روزهای قبل شده است، باز هم ترافیک تهران افزایش داشته است. اما در این زمینه باید منتظر آمار رسمی از مبادی حمل‌و‌نقل عمومی همانند مترو یا اتوبوسرانی بود.
مدیرعامل شرکت تاکسیرانی شهر تهران هم با 
رییس شورای شهر تهران هم عقیده است. آقای علیرضا قنادان با بیان اینکه افزایش نرخ بنزین سبب کاهش ترافیک شده است،‌ گفت: مسافران تاکسی در پایتخت بیشتر شده است. قنادان البته تاکید کرد: هر چند که از افزایش تعداد مسافران آمار دقیقی نداریم ولی شواهد عینی نشان می‌دهد که تعداد مسافران تاکسی‌ها نسبت به قبل از افزایش نرخ بنزین بیشتر شده است وی افزود: البته شرایط کشور و پایتخت در هفته گذشته طبیعی نبود و بارش برف، آشوب‌های خیابانی و تعطیلی مدارس مانع از این شد که آمار دقیقی در زمینه افزایش تعداد مسافران تاکسی داشته باشیم، ولی آنچه مسلم است این بوده که پس از افزایش نرخ بنزین ترافیک کاهش پیدا کرده و این مسأله، افزایش سرعت حرکت تاکسی‌ها در معابر را به همراه 
داشته است.
به گفته مدیرعامل شرکت تاکسیرانی شهر تهران 
«هر چند که در حال حاضر قضاوت در مورد آمار دقیق مسافران تاکسی زود است ولی افزایش سرعت حرکت تاکسی‌ها در معابر سبب می‌شود که رانندگان تاکسی بتوانند ساعات بیشتری را سرویس‌دهی کنند و بین 10 تا 40‌درصد سرعت حرکت تاکسی‌ها در معابر و خیابان‌ها بیشتر شده است که این مسأله به نفع رانندگان تاکسی است چرا که سرویس‌دهی آن‌ها را بیشتر می‌کند.»

دولت کجاست؟
اگر  بعد از سنجش‌های علمی هم مشخص شود که ترافیک تهران کاهش داشته است این مسأله می‌تواند یک هشدار برای مسوولان دولت و شهرداری باشد. چراکه دولت و بعد شهرداری‌ها وظیفه اصلی توسعه و تجهیز ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی را بر عهده دارند. این در حالی است که بر اساس اخبار منتشر شده از سوی مقامات مسوول، وضعیت ناوگان اتوبوسرانی در شهرها به هیچ وجه مناسب نیست. در مترو هم وضع به همین منوال است چراکه شبکه متروی تهران به‌طور محسوسی با کمبود واگن مواجه است. این امر باعث می‌شود تا سرفاصله حرکت قطارها افزایش یافته و نیز تعداد مسافران هم با افزایش چشمگیری 
مواجه شود. 
نکته تأسف برانگیز ماجرا هم اینجاست که با وجود توان داخلی برای تولید انواع اتوبوس‌های درون شهری در کشور اما اراده‌ای دیده نمی‌شود. همچنین کارخانه‌هایی هستند که توانایی تولید واگن‌های مترو را دارند. برای چرخیدن چرخ این کارخانه‌ها نیز اشاره دولت لازم است تا همانطور که چند سال قبل برای خرید 100هزار دستگاه خودروی سواری به مردم وام خرید داده شد، برای توسعه ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی هم اقدامی عاجل و اجرایی انجام دهد. در این صورت است که می‌توان به صورت جدی ادعا کرد ترافیک کاهش یافته چراکه مردم به وسایل مطمئن حمل‌و‌نقل عمومی برای سفرهای درون شهری خود دسترسی دارند.

captcha
شماره‌های پیشین