sobhe-no.ir
827
یکشنبه، ۰۳ آذر ۱۳۹۸
13
گزارش

محمدرضا عابدی‌شاهرودی در نشست نقد و بررسی کتاب «باد یمانی»: داستان‌های بزرگ هنوز نوشته نشده‌اند

نشست علمی با موضوع (امکان سنجی اصول فقه «فقه حکومتی») با ارائه حجت‌الاسلام ابوالقاسم مقیمی‌حاجی

فقه حکومتی، رویکردی ناظر براجرا و تدبیر جامعه

نشست علمی با موضوع (امکان سنجی اصول فقه «فقه حکومتی») با ارائه حجت‌الاسلام ابوالقاسم مقیمی‌حاجی، رییس پژوهشکده دانشنامه‌نگاری دینی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در مدرسه علمیه امام کاظم؟ع؟ برگزار شود.

صبح نو

گزارش

محمدرضا عابدی‌شاهرودی در نشست نقد و بررسی کتاب «باد یمانی»: داستان‌های بزرگ هنوز نوشته نشده‌اند

 نشست نقد و بررسی کتاب «باد یمانی»، مجموعه داستان‌های کوتاه در ارتباط با کرامات و معجزات امام حسن عسکری؟ع؟ در قالب سلسله نشست‌های تبلیغی‌-‌ترویجی «در پناه کلمات» با حضور محمدرضا عابدی‌شاهرودی، نویسنده این اثر، احسان رضایی، نویسنده و منتقد ادبی و مصطفی وثوق‌کیا، روزنامه‌نگار در فروشگاه کتاب و محصولات فرهنگی به‌نشر در تهران برگزار شد.
احسان رضایی، نویسنده و منتقد ادبی در این جلسه با بیان اینکه از حیث نگارش رمان دینی نمونه‌های موفق زیادی در کشور نداریم، اظهار کرد: سرمایه‌گذاری به‌نشر برای چاپ این اثر جای تقدیر دارد.وی با بیان اینکه امام حسن عسکری؟ع؟ در زمان حیات خویش مظلوم بودند و با وجود حصر خانگی در برهه سختی امامت کردند، افزود: شاهد هستیم نویسندگانی که در ارتباط با زندگی ائمه معصومین؟ع؟ می‌نویسند، گاهی به‌صورت گزینشی به‌سراغ تنها چند نفر از اهل بیت؟ع؟ می‌روند که در بین عموم شناخته‌شده‌تر هستند. لذا نگارش و نفس پرداختن به زندگی و کرامات امام حسن عسکری ؟ع؟ از اهمیت بیشتری برخوردار است و جای دست‌مریزاد دارد. در این اثر، داستان‌ها در دسته کرامات، معجزات و داستان‌های شگفت طبقه‌بندی می‌شود و روایاتی که از عناصر شگفتی برخوردار است برای نگارش انتخاب شده است. جنس کار، جنس بازنویسی است و بعضاً وارد بازآفرینی نشده‌اند و نویسنده بین داستان مدرن و حکایت‌نویسی مردد است. در این داستان‌ها از طرفی با راوی روبه‌رو هستیم که در روایت‌ها دخالت می‌کند و نویسنده علاقه‌مند به راوی مدرن در کار است اما شیوه شخصیت‌پردازی و فضاسازی همچنان سنتی است و در جایی با تحول روحی مواجه هستیم، در حالی‌که اگر بخواهیم به‌سمت داستان‌نویسی مدرن برویم جای کار برای پرورش داستان بسیار زیاد است. در این کتاب ویژگی‌های داستان‌نویسی پیش از مشروطه را همچنان دنبال می‌کنیم و در بخش‌هایی از داستان‌ها به‌سادگی از اهمیت فضای دراماتیک عبور شده است؛ به‌نظرم مخاطب مشخصی هم برای این‌کار انتخاب نشده لذا اگر نویسنده به‌دنبال مخاطب مشخصی باشد، می‌توانست سمت‌و‌سوی نقطه ثقل روایت‌ها را تغییر دهد. وقتی می‌خواهیم اثری در حوزه بازآفرینی تاریخ داشته باشیم در واقع می‌خواهیم در دل آن، فضای زمانه یک روایتی با لحن مد نظر نویسنده را بازگو کنیم. اما نکته‌ای که در رمان‌های تاریخی اتفاق می‌افتد، معمولاً کاری که ارائه می‌کنیم تاریخی نیست و اگر اسم‌های خاص متن را حذف کنیم به‌نظر می‌آید نوشته در زمان اکنون یا زمانی نامشخص اتفاق افتاده است.
در ادامه مصطفی وثوق‌کیا، روزنامه‌نگار با بیان اینکه به‌دلیل مسائلی که در حوزه رمان‌ها و داستان‌های دینی وجود دارد، بسیاری از نویسندگان برای نگارش در حوزه تاریخ انبیاء متحمل ریسک نمی‌شوند، اظهار کرد: در حوزه داستان و رمان کارهای اندکی برای امام حسن عسکری؟ع؟ صورت گرفته است لذا نگارش و پرداختن به زندگی امام یازدهم شیعیان جای تشکر و خوشحالی دارد و از این جهت اتفاق بسیار خوبی رقم خورده است.اینکه نویسنده با داستان‌های کوتاه کار را آغاز کرده است، یک نقطه قوت محسوب می‌شود، اما بحث زبان در یک کار فاخر دینی بسیار مهم است لذا زبان عامیانه به اثر لطمه می‌زند و انتظار داریم وضعیت اجتماعی امام در دوره خلافت عباسی را در کتاب مشاهده نماییم و شاید لازم بود نویسنده در این مورد تلاش بیشتری را صرف می‌کرد.وثوق‌کیا با ذکر نمونه‌ای از آثار تاریخی نوشته شده در چند سال اخیر تصریح کرد: آثار نویسندگانی همچون سعید تشکری از فضای تاریخی، تصویر خوبی را به مخاطب ارائه می‌کند.به گفته وی، کتاب‌های تاریخی که در حال حاضر منتشر می‌شود به فرم اهمیت خاصی نمی‌دهند و نویسندگان براساس روال خطی پیش می‌روند.وی در پایان با بیان اینکه نویسندگان از آزمون و خطا نترسند و درباره موضوعات مختلف بنویسند، گفت: همچنان که به آثار فاخر تاریخی نیاز داریم به داستان‌های عامه‌پسند مذهبی نیز احتیاج داریم و این فضا توسط ناشران نیز باید فراهم شود، همان‌گونه که انتشارات به‌نشر این فضا را فراهم کرده است، سایر ناشران نیز در این راه گام بردارند.
در پایان نشست، محمدرضا عابدی‌شاهرودی، نویسنده کتاب «باد یمانی» گفت: معتقدم هنوز داستان‌های بزرگ نوشته نشده‌اند و آنچه نوشته شده شبیه به یک لالایی پیش از خواب است. این نویسنده در ارتباط با رویکرد نگارشی 
«باد یمانی» اظهار کرد: سبک نگارشی که از آن استفاده می‌کنم، نام «شبه داستان» بر آن گذاشته‌ام لذا یک داستان، فیلمنامه یا حکایت به معنای سنتی نیست و مرز بین این‌ها را دوست دارم به همین دلیل به‌شدت از ساختارهای تصویری استفاده می‌کنم.وی با بیان اینکه در نوشته‌هایم همیشه به‌عنوان یک شخصیت حضور دارم و عمدتاً این‌کار را انجام می‌دهم گفت: در ارتباط با تاریخ اجتماعی دوره ائمه معصومین؟ع؟ به‌واسطه احادیث امامیه تقریباً تمام بخشی که لازم بوده به امروز منتقل شده است، از نظر من رویکرد معجزه و کرامات در این اثر از اهمیت بالاتری برخوردار بود و به آن پرداختم.در مورد انتخاب زبان، اعتقاد به «بد نویسی» دارم که سبکی از ادبیات شتاب‌زده است، انتخاب بازی‌های زبانی در این نوع نگارش‌ها لحظه‌ای است و در لحظه تصمیم‌گیری می‌شود که چه اتفاقی بیفتد و چه چیزهایی در اثر نمود پیدا کند. 
 

captcha
شماره‌های پیشین