sobhe-no.ir
827
یکشنبه، ۰۳ آذر ۱۳۹۸
10
ضعف دولت در نوسازی اتوبوسرانی شهرها

چشم‌انتظاری هشت ساله برای خرید اتوبوس

گزارش «صبح‌نو» درباره وضعیت سرمربی تیم ملی فوتبال ایران و اقدامات مسوولان فدراسیون را بخوانید

به‌دنبال مربی از بلژیک تا کرواسی

فوتبال ایران حال و روز خوشی ندارد. فدراسیون در انتخاب سرمربی برای تیم ملی فوتبال کشور موفق عمل نکرده و حالا این امر موجب شده است تا حضور تیم ایران در رقابت‌های جام‌جهانی‌2022 قطر به اما و اگر کشیده شود. باخت‌های ایران به بحرین و عراق که دو رقیب سنتی و سرسخت برای کشورمان به حساب می‌آیند امیدهای بسیاری از علاقه‌مندان را ناامید کرده است. این نکته را هم در نظر بگیرید که تیم ملی ایران بعد از سال‌ها صدرنشینی در آسیا این جایگاه را از دست داد.

صبح نو

ضعف دولت در نوسازی اتوبوسرانی شهرها

چشم‌انتظاری هشت ساله برای خرید اتوبوس

توسعه اتوبوسرانی شهرها بعد از افزایش نرخ بنزین از اصلی‌ترین مطالبات مردم است چراکه به‌طور حتم مردم به سمت استفاده از ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی روی می‌آورند. اما نکته مهم این است که دولت در زمینه رسیدگی به حمل‌و‌نقل عمومی کمترین توجهی به این مسأله نداشته و ندارد.
مدیرعامل اتحادیه اتوبوسرانی کشور در گفت‌و‌گویی که با فارس داشته گفته است: در هشت سال گذشته یک اتوبوس هم خریداری نشده است و دولت هزار میلیارد تومان بدهی به اتحادیه دارد. آقای محسن مسلم‌خانی با بیان اینکه 21‌درصد از مسافرت‌ها با اتوبوس انجام می‌شود، افزود: براساس برنامه توسعه باید 40‌درصد حمل‌و‌نقل شهری را ناوگان اتوبوسرانی برعهده بگیرد که تاکنون این اتفاق نیفتاده است. در سال جاری سهم ما 21‌درصد حمل‌و‌نقل شهری است و هنوز با 40‌درصد فاصله زیادی داریم و دلیل آنکه به وضعیت مطلوب نرسیده‌ایم این است که اتوبوسی برای ورود به ناوگان نداریم.
وی درباره نیاز شهرهای کشور به اتوبوس نیز گفت: وضعیت مطلوب ما برای اتوبوس موجود 35‌هزار دستگاه است ولی در حال حاضر 20‌هزار و 500‌دستگاه اتوبوس در سراسر کشور خدمات ارائه می‌دهند که تعدادی از این اتوبوس‌ها نیز فعال و سالم نیست و حدود 15‌هزار دستگاه اتوبوس نیز نیاز به بازسازی دارد؛ چراکه میانگین عمر استفاده از اتوبوس‌ها نیز بالاست. به گفته مدیرعامل اتحادیه اتوبوسرانی کشور در همه شهرها، اتوبوس باید حداکثر 10‌سال عمر کرده باشد، ولی اتوبوس‌های فعلی در حال حاضر بیش از 10‌سال عمر کرده‌اند و هنوز هم در حال ارائه خدمات هستند؛ همین موضوع یعنی بخشی از آلودگی هوای تهران و دیگر کلانشهرها.
مسلم‌خانی در ادامه سخنان خود درباره افزایش 40‌درصدی تقاضای سفر با اتوبوس بعد از گرانی بنزین اظهار داشت: مردمی که با وسیله شخصی رفت‌و‌آمد می‌کردند، 
در حال حاضر به سمت اتوبوس آمده‌اند و اگر بخواهیم براساس این برنامه پیش برویم، فاصله زمانی استفاده از اتوبوس‌ها طولانی‌تر می‌شود؛‌ چراکه به تعداد مطلوب اتوبوس نداریم و نمی‌توانیم خدمات‌رسانی خوبی داشته باشیم. افزایش فاصله ورود اتوبوس به ایستگاه نیز باعث طولانی شدن صف‌ها برای استفاده از این حمل‌و‌نقل عمومی می‌شود که مسائل و مشکلات ترافیکی را در شهرها به‌وجود آورده است. وی با اشاره به قانون 82.5‌درصدی تأمین هزینه خرید اتوبوس از سوی دولت تاکید کرد: از سال‌89 تاکنون اتوبوسی به این شکل خریداری نشده است. در سال‌89 دولت 3000‌دستگاه به همین شیوه خریداری کرد و براساس تبصره ماده‌13 حدود 12‌هزار دستگاه اتوبوس تا پایان آن سال خریداری و به ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی اضافه شد. به گفته مدیرعامل اتحادیه اتوبوسرانی کشور از سال‌90 تاکنون حتی یک دستگاه اتوبوس هم خریداری نشده است و آن موقع که دولت اتوبوس را می‌خرید، قیمت آن 140‌میلیون تومان بود ولی الان به یک میلیارد و 700 تا 800‌میلیون تومان رسیده است. به عبارتی برای خرید اتوبوس باید 15‌برابر قیمت سال‌89 پول پرداخت کرد.
این مقام مسوول در بخش دیگر صحبت‌هایش به هزینه بازسازی اتوبوس‌ها اشاره کرد و گفت: در حال حاضر هر اتوبوس 50 تا 100‌میلیون تومان هزینه نوسازی و بازسازی دارد که حتی شهرداری‌ها هم قادر به پرداخت این مبلغ نیستند و این موضوع؛ ناوگان اتوبوسرانی را دچار مشکل کرده است و قطعاً تا دو سال آینده اگر اقدامی صورت نگیرد دچار بحران خواهیم شد. مسلم‌خانی درباره ظرفیت‌های موجود برای تولید اتوبوس هم گفته است: 14‌شرکت داخلی اتوبوس‌سازی در کشور داریم که توانمندی خوبی نیز در این زمینه داشتند و بخشی از قطعات اتوبوس نیز در داخل کشور تولید می‌شود. این شرکت‌ها و کارخانجات تولید اتوبوس ظرفیت‌های خوبی دارند ولی به‌دلیل اینکه در چند سال اخیر سفارش ساخت نگرفته‌اند، تعدیل نیرو داشتند و کارخانه‌های خودروساز هم اعلام کردند که هر اتوبوسی که تولید می‌شود، حداقل هفت نفر اشتغال مستقیم خواهد داشت و اگر این کارخانجات سفارش داشته باشند هم در حوزه اشتغال اتفاق خوبی می‌افتد و هم حوزه ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی نو خواهد شد.

captcha
شماره‌های پیشین