sobhe-no.ir
826
شنبه، ۰۲ آذر ۱۳۹۸
15
گزارش

داور «عصر جدید» در جشنواره «نردبان» از ویژگی‌های نسل جدید گفت

رشد اپلیکیشن‌های داخلی در شرایط اختلال‌های اینترنتی را بررسی کردیم

راه‌های سرگرمی باز می‌شوند

این روزها که دسترسی به اینترنت به شبکه‌ها و سایت‌های داخلی محدود شده، بازار اپلیکیشن‌های موبایلی ایرانی هم داغ‌تر شده است. از طرف دیگر، مردم هم با رضایت با بدون آن، سرها را از پیام‌رسان‌ها و گفت‌وگوهای طولانی در فضای مجازی درآورده‌اند و به دنبال راه‌های جدید سرگرمی می‌گردند. سری به آمار نصب‌های فعال اپلیکیشن‌های سرگرمی در تنها منبع قابل استناد فعلی یعنی «کافه بازار» زدیم تا ببینیم در مقایسه با سایر برنامه‌های خدمت‌رسانی، تا چه اندازه در جذب مخاطب موفق بوده‌اند.

صبح نو

رشد اپلیکیشن‌های داخلی در شرایط اختلال‌های اینترنتی را بررسی کردیم

راه‌های سرگرمی باز می‌شوند

این روزها که دسترسی به اینترنت به شبکه‌ها و سایت‌های داخلی محدود شده، بازار اپلیکیشن‌های موبایلی ایرانی هم داغ‌تر شده است. از طرف دیگر، مردم هم با رضایت با بدون آن، سرها را از پیام‌رسان‌ها و گفت‌وگوهای طولانی در فضای مجازی درآورده‌اند و به دنبال راه‌های جدید سرگرمی می‌گردند. سری به آمار نصب‌های فعال اپلیکیشن‌های سرگرمی در تنها منبع قابل استناد فعلی یعنی «کافه بازار» زدیم تا ببینیم در مقایسه با سایر برنامه‌های خدمت‌رسانی، تا چه اندازه در جذب مخاطب موفق بوده‌اند.

این نکته را باید همین ابتدا روشن کنیم که برای پیدا‌کردن آمار استفاده از هر کدام از برنامه‌های خدمت‌رسانی یا سرگرمی یا ارتباطی در دنیای موبایلی، البته سر زدن به یک کافه‌بازار یا حتی بازارهای اندرویدی کافی نیست. بسیاری از کاربران تلفن‌های همراه هوشمند، کاربران سیستم عامل اندروید نیستند و از IOS یا ویندوزفون استفاده می‌کنند و در نتیجه توسعه‌دهندگان برنامه‌های موبایلی معمولا محتوای خود را با هر نوع سیستم‌عاملی هماهنگ و مناسب‌سازی می‌کنند. به علاوه همه کاربران یک برنامه‌ را لزوما از کافه‌بازار تهیه نمی‌کنند و پلی‌استور به‌عنوان مهم‌ترین رقیب خارجی و برخی دیگر از رقبای داخلی هم می‌توانند منابعی برای دانلود یا به‌روزرسانی برنامه‌ها نظیر مایکت  توسط کاربران باشند. از سوی دیگر برخی از کاربران هم ترجیح می‌دهند که برنامه‌ها را مستقیما از سایت‌های سازندگان آن‌ها دانلود کنند و کاری به کار بازارهای برنامه‌های موبایلی نداشته باشند. با تمام این‌ها اما کافه‌بازار به‌عنوان پرمخاطب‌ترین اپ‌استور ایرانی می‌تواند منبعی مناسب برای درک میزان اقبال کاربران ایرانی به برنامه‌ها باشد.
صرفا برای اینکه مبنای مقایسه در اینجا کمی روشن‌تر باشد، بهتر است بدانید که آمار نصب فعال اپلیکیشن «کافه‌بازار» در خود این برنامه‌، 37 میلیون است. در کنار آن، برنامه‌های پرکاربردی نظیر گوگل، با 36 میلیون نصب فعال و همچنین گوگل‌مپ با 35 میلیون نصب فعال از پرمخاطب‌ترین برنامه‌هایی هستند که در کافه‌بازار مورد توجه قرار گرفته‌اند. پس از آن‌ها برنامه‌های کاربردی مثل ایرانسل‌من و همراه‌من که به کاربران دو اپراتور مهم و اصلی موبایلی کشور خدمات شارژ تلفن، بسته‌های اینترنتی و... را ارائه می‌دهند، هر کدام به ترتیب با 9 و 6 میلیون نصب فعال از جمله پرکاربردترین اپلیکیشن‌ها در کافه‌بازار هستند.

اپلیکیشن‌های خرید و فروش در صدر!
با این حال شاید تعجب کنید که پیش از آن‌ها برخی برنامه‌های مبتنی بر خرید مانند دیوار، 17 میلیون کاربر دارند. دیجی‌کالا نیز با چهار میلیون نصب فعال در کنار این برنامه، نشان می‌دهد که بازار خرید و فروش کالا از طریق موبایل همچنان گرم است. همچنین آمار نصب‌های فعال در کافه‌بازار نشان می‌دهد که برنامه باد صبا نیز با 9 میلیون نصب فعال، در میان پرمخاطب‌ترین برنامه‌های موبایلی قرار دارد.

رقابت تنگاتنگ برای جابه‌جا‌کردن مردم
این روزها اما با قطع‌شدن دسترسی کاربران ایرانی به برخی اپلیکیشن‌های خدمات‌رسانی در حوزه رفت‌وآمد مثل ویز و گوگل‌مپ، کاربران به دنبال بهترین جایگزین‌های ایرانی آن‌ها گشته‌اند و البته سازندگان و توسعه‌دهندگان هم از این فرصت برای تبلیغات بیشتر استفاده کرده‌اند. دو برنامه بلد و نشان، هر کدام با جذب دو میلیون کاربر، مهم‌ترین برنامه‌های مسیریاب ایرانی هستند که تا پیش از اختلالات اخیر نیز فعال بودند اما این روزها، رشد بیشتری داشته‌اند و البته رقابت تنگاتنگی را هم می‌گذرانند؛ درست مشابه همین اتفاق برای دو برنامه اصلی حمل‌و‌نقل شهری یعنی اسنپ و تپسی افتاده است. هر دوی این برنامه‌ها با ارسال‌ پیامک‌های متعدد به کاربران خود و اطلاع‌رسانی درباره اینکه همچنان در دسترس و فعال هستند، این روزها تلاش داشتند تا کاربران خود را حفظ کرده و حتی رشد دهند. آمار کافه‌بازار هم می‌گوید که اسنپ با هفت میلیون نصب فعال و تپسی با سه میلیون نصب فعال، در صدر این‌دست اپلیکیشن‌ها قرار دارند.

رقابت داغ شبکه‌های ارتباطی و اجتماعی
بیشتر از همه برنامه‌ها البته شاید بازار پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی داغ شده باشد. بی‌تردید اینستاگرام و توییتر و تلگرام و واتس‌آپ، از مهم‌ترین این‌دست برنامه‌ها بودند که باوجود محدودیت‌های دسترسی برای بعضی از آن‌ها، تا پیش از این مورد توجه کاربران قرار داشتند. آمار 23 میلیون نصب فعال برای اینستاگرام و 26 میلیون برای واتس‌اپ، نشان‌دهنده قدرت این‌دست برنامه‌های مبتنی بر شبکه‌های ارتباطی است.  اما حالا نزدیکا و لنزور وارد گود رقابت با اینستاگرام شده‌اند؛ همان‌طور که بله، سروش و ایتا با تلگرام و واتس‌آپ پنجه در پنجه انداخته‌اند. طبق آمار موجود در کافه‌بازار، نزدیکا 200هزار نصب فعال و سه پیام‌رسان بله و سروش و ایتا هر کدام با یک میلیون نصب فعال، در این عرصه مشغول فعالیت هستند.

جذابیت فیلم و کتاب برای اپلیکیشن‌ها
از اینجا به بعد می‌خواهیم وارد برنامه‌های سرگرمی شویم. سرگرمی البته به خودی خود، دسته‌بندی‌های مختلفی دارد و از آن ‌میان آن‌ها که مبتنی بر ویدئو و فیلم هستند ظاهرا بیش از سایرین مورد توجه مخاطبان قرار داشته‌اند. تلوبیون، برنامه‌ای برای پخش زنده و آرشیو برنامه‌های تلویزیون است که با پنج میلیون نصب فعال در صدر این دسته برنامه‌ها قرار دارد. پس از آن، اپلیکیشن آپارات با سه میلیون نصب فعال و اپلیکیشن فیلیمو با یک میلیون نصب فعال، جایگاه دوم و سوم را به خود اختصاص داده‌اند.
شاید شما برنامه‌های کتابخوان را در دسته سرگرمی‌ها نگذارید اما اقبال کاربران به این دست برنامه‌ها در این روزها نشان می‌دهد که اگر سر مردم در فضای مجازی، کمی خلوت‌تر باشد، احتمال اینکه کتاب در میان انتخاب‌هایشان قرار بگیرد، بالاتر می‌رود. فیدیبو و طاقچه از جمله پراقبال‌ترین بسترها برای خرید و دانلود و مطالعه کتاب هستند که به جز سایت، از طریق اپلیکیشن‌های موبایلی هم در دسترس هستند. آمار فیدیبو البته در کافه‌بازار در دسترس نیست اما طاقچه با آمار 200هزار نصب فعال نشان می‌دهد که کتاب می‌تواند زمینه خوبی برای سرگرمی برای مردم باشد.

رشد اقبال به بازی‌های موبایلی
با این همه، بازی‌های موبایلی نه‌تنها برای کودکان بلکه برای بزرگسالان هم جذاب هستند و آمارهای بالایی از نصب را هم به خود اختصاص داده‌اند. برخی از بازی‌های محبوب خارجی نظیر کلش آو کلنز در کافه‌بازار آمار دانلودی به اندازه دو میلیون نصب فعال دارند. این درحالی است که بازی آمیرزا هم که این روزها بسیار محبوب است، دو میلیون نصب فعال دارد. کلش رویال نیز یک میلیون نصب فعال دارد و با این آمار در کنار بازی دیگری نظیر swipe brick breaker قرار می‌گیرد. البته بازی‌های ایرانی و خارجی ماشین‌سواری هم جزء دسته محبوب بازی‌ها هستند که از میان آن‌ها می‌توان به کلاچ و گشت پلیس با 200هزار نصب فعال اشاره کرد. بازی‌های فرار مثل temple run 2 هم با 500 هزار نصب فعال از جمله دیگر بازی‌های جذاب برای کاربران ایرانی بوده‌اند. در مجموع به نظر می‌رسد که مردم به‌طور طبیعی بهترین راه‌ها را برای سازگاری با شرایط و کاهش تنش‌های ناشی از آن انتخاب می‌کنند و بنابراین وجود بسترهای مناسب می‌تواند در برخی برهه‌ها، بر افزایش یا کاهش اقبال مردم به این حوزه‌ها تاثیر بگذارد. البته پایدار‌بودن اقبال کاربران ایرانی به اپلیکیشن‌های داخلی مساله‌ای است که در گرو کیفیت خدمت‌رسانی آن‌ها و البته سیاست‌های حمایتی و تبلیغات قرار دارد و باید دید که با عبور از شرایط موقت، این عوامل پایدارکننده تا چه اندازه به حیات خود ادامه خواهند داد.

captcha
شماره‌های پیشین