sobhe-no.ir
824
سه شنبه، ۲۸ آبان ۱۳۹۸
6
نکته

کارناوال مرگ

عارف چراغیخبرنگار گروه زندگی

گزارش «صبح‌نو» درباره نگرانی مردم از افزایش کرایه‌ها و درخواست‌های تاکسیرانان را بخوانید

تفاهم کرایه‌ای به جای درگیری

افزایش نرخ بنزین که از دقایق اولیه روز جمعه آغاز شده، این نگرانی را به‌وجود آورد که نرخ کرایه‌ها و قیمت اجناس دیگر هم دوباره با گرانی مواجه شود. البته در مقابل نیز مسوولان دولتی و دست‌اندرکاران تنظیم بازار تلاش کرده‌اند تا به مردم این اطمینان را بدهند که کالاها با گرانی مواجه نخواهند شد. این در حالی است که اصنافی مانند تاکسیرانان نگران معیشت و درآمد خود هستند. مردم هم نگران افزایش هزینه رفت‌و‌آمد خود.

صبح نو

گزارش «صبح‌نو» درباره نگرانی مردم از افزایش کرایه‌ها و درخواست‌های تاکسیرانان را بخوانید

تفاهم کرایه‌ای به جای درگیری

افزایش نرخ بنزین که از دقایق اولیه روز جمعه آغاز شده، این نگرانی را به‌وجود آورد که نرخ کرایه‌ها و قیمت اجناس دیگر هم دوباره با گرانی مواجه شود. البته در مقابل نیز مسوولان دولتی و دست‌اندرکاران تنظیم بازار تلاش کرده‌اند تا به مردم این اطمینان را بدهند که کالاها با گرانی مواجه نخواهند شد. این در حالی است که اصنافی مانند تاکسیرانان نگران معیشت و درآمد خود هستند. مردم هم نگران افزایش هزینه رفت‌و‌آمد خود.


مسأله کرایه‌ تاکسی‌های خطی، گردشی و نیز اینترنتی در دو روز اخیر بسیار مورد توجه مردم بوده است. همچنین با اختلالات به‌وجود آمده تعداد درخواست‌های تاکسی‌های اینترنتی با کاهش مواجه بوده است. همین امر موجب شده است تا مسافران تاکسی‌های عادی در شهر اضافه شوند. این را یکی از رانندگان تاکسی می‌گوید. فرشاد در گفت‌و‌گو با خبرنگار «صبح‌نو» می‌گوید: در این چند روزه که اینترنت مختل شده مسافران ما بیشتر شده است. البته همه مسافران هم درباره کرایه تاکسی صحبت می‌کنند. وی درباره مقدار افزایش کرایه‌ها می‌گوید: هنوز سهمیه ما در کارت‌ها مشخص نیست که چند لیتر است. دستگاه قیمت را برای ما 1500‌تومان نشان می‌دهد اما مقدار کلی و باقیمانده سهمیه روی کارت مشخص نیست. مسأله دیگر هم اینکه بالاخره این سهمیه ما تمام می‌شود و باید با قیمت آزاد بنزین بخریم. این نکته را هم فراموش نکنید که قبل از این هم ما درباره نرخ کرایه‌ها گلایه داشتیم. حالا اوضاع بدتر هم شده است. آقای الوندی هم مسافر یک تاکسی در ایستگاه تاکسی‌های پل سیدخندان است. وی درباره افزایش کرایه‌ها می‌گوید: ،بله، برخی تاکسی‌ها کرایه بیشتری می‌گیرند. برچسب را هم از روی شیشه‌ها برداشته‌اند. الوندی درباره اینکه آیا این تخلفات را گزارش داده یا نه می‌گوید: چه گزارشی؟ ما همه می‌دانیم که هزینه‌ها، بالا خواهد رفت. نکته دیگر هم اینکه آن راننده تاکسی هم یکی مثل ماست و باید خودش لوازم خودرو و معیشتش را تأمین کند. نکته دیگر هم اینکه به کجا شکایت کنم؟ راننده کرایه بیشتر می‌خواهد. من که نمی‌توانم وسط خیابان با او دست به یقه شوم. شکایت هم بخواهم بکنم بعد از پرداخت کرایه است. من می‌پردازم و می‌روم. راننده هم بیشتر کرایه می‌گیرد و می‌رود. در این شلوغی زندگی دیگر چه کسی به فکر شکایت است؟

به صرفه نیست
تهران بیش از 75‌هزار تاکسیران دارد. به این تعداد باید تاکسی‌های اینترنتی و نیز مسافرکش‌های شخصی را هم اضافه کنید. این تعداد خودرو که شاید به 100‌هزار دستگاه برسند بار بزرگی از حمل‌و‌نقل عمومی شهر را بر عهده دارند. اگرچه بسیاری از تاکسی‌های تهران خودروهای دوگانه‌سوز هستند اما به‌دلیل موقعیت جغرافیایی تهران و شیبی که در شهر وجود دارد رانندگان تاکسی در مسیرهایی که سربالایی حرکت می‌کنند خودرو را در حالت بنزین سوز قرار می‌دهند تا توان لازم برای حرکت با مسافران وجود داشته باشد. اما درباره سهمیه‌بندی تاکسی‌ها بد نیست این را بدانید که برای تاکسی‌های شهری براساس تک‌سوخت یا دوگانه‌سوز به ترتیب 400‌و‌250لیتر سهمیه در نظر گرفته شده است. این سهمیه از زمان اعلام با انتقادات تاکسیرانان و نیز سازمان تاکسیرانی و غیره مواجه شد. آقای حسنی، مرد میانسالی که تاکسی پژوی زردرنگش را در مقابل جایگاه سوخت خیابان شریعتی، پایین‌تر از پل صدر توقف کرده تا بتواند ظرف 4لیتری خود را بنزین پر بکند به خبرنگار «صبح‌نو» می‌گوید: صف بنزین را که می‌بینید؟ چند روز است همین وضعیت است. برای همین امروز با این دبه بنزین خریده‌ام. جایگاه‌های‌CNG هم بهتر از اینجا نیست. خیلی از خودروهای شخصی دوگانه‌سوز که فقط بنزین استفاده می‌کردند حالا سراغ گاز آمده‌اند. او درباره سهمیه بنزین در نظر گرفته شده به مسائلی اشاره می‌کند که مشابه مشکلات دیگر تاکسیرانان است. حسنی همچنین در ادامه تاکید می‌کند: با کرایه‌های مصوب و نرخی که برای بنزین اعلام کرده‌اند شرایط کار کردن برای ما سخت شده است. من برای کار کردن هم به شمال تهران می‌آیم چون مردم اینجا با افزایش کرایه به‌دلیل گرانی بنزین راحت‌تر کنار می‌آیند تا مناطق مرکزی و جنوب شهر. اگر با این وضعیت بخواهم در مناطق پایین‌تر کار کنم که هر روز باید چندین نوبت با مردم درگیر شویم. وی در ادامه می‌گوید: فکر نکنید ما سهمیه خوبی داریم. یادتان هست روز شنبه چه ترافیکی در تهران درست شد؟ چند ساعت در ترافیک بودیم و ماشین روشن بود. همین یعنی مصرف بی‌فایده سوخت که درآمدی برای ما ندارد. ضمن اینکه گاهی اوقات هم مسافر نیست و ما باید با ماشین خالی یا یک تا دو مسافر در رفت‌و‌آمد باشیم. جوان دیگری هم که خودرا مظاهر معرفی می‌کند و تاکسی سبز دارد می‌گوید: یکی از همکاران هست که با تاکسی خود راننده یک سازمان دولتی شده و تردد زیادی در شهر ندارد. برای او همین 250‌لیتر هم خیلی زیاد است. از سوی دیگر من صبح‌ها به‌عنوان سرویس مدرسه هم کار می‌کنم که قرارداد شخصی داشته و دیگر نمی‌توان رقم آن را اضافه کرد. با این قیمت بنزین هم دیگر صرف نمی‌کند که راننده سرویس باشم اما چاره‌ای نیست چون قرارداد داریم.

سهمیه را افزایش می‌دهیم
اینکه وضعیت تاکسیرانان در روزهای آینده به چه شکل خواهد بود و چه امکاناتی برای آن‌ها درنظر گرفته می‌شود سوال مهمی است. آقای علیرضا قنادان، رییس سازمان تاکسیرانی شهر تهران در این‌باره به تسنیم گفته است: در راستای حمایت از تاکسیران‌ها با استاندار و معاون عمرانی وزیر کشور نیز رایزنی‌هایی داشتیم و آن‌ها قول‌هایی دادند تا بتوانیم برخی چالش‌های رانندگان را برطرف کنیم. او درباره افزایش نرخ کرایه‌ها توسط برخی تاکسیران‌ها، هم اظهار داشت: باز هم از رانندگان درخواست داریم نسبت به افزایش خودسرانه کرایه‌ها اقدام نکنند اما لازم است بدانند، علاوه بر اینکه چنین درخواستی از آن‌ها داریم، پیگیر رسیدگی به مشکلات‌شان نیز هستیم. وی ادامه داد: در همین راستا با پیگیری‌هایی که انجام دادیم، سهمیه سوخت تاکسی‌های دوگانه‌سوز از 200‌لیتر به 250‌لیتر افزایش یافت و از ابتدای آذر برایشان شارژ خواهد شد.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران تصریح کرد: همچنین از آنجایی که سهمیه خودروهای ون کافی نبود با پیگیری‌هایی که انجام دادیم سهمیه آن‌ها نیز به 600‌لیتر افزایش یافت. در سرویس مدارس نیز والدین با مشکل مواجه شده بودند که در این راستا برای خودروهای تک سوز 80‌لیتر و برای خودروهای دوگانه سوز 120‌لیتر تخصیص داده شد، البته این رقم به سرویس‌هایی اختصاص داده می‌شود که در سامانه سازمان تاکسیرانی ثبت‌نام کنند و برایشان برچسب صادر شود.

captcha
شماره‌های پیشین