sobhe-no.ir
824
سه شنبه، ۲۸ آبان ۱۳۹۸
2
نکته

سبک‌مغزهای فرانسوی!

پیشنهادهایی برای جایگزینی درآمدهای نفتی که دولت آن‌ها را نشنید

سخنگوی دولت: روحانی خود را فدای مردم کرد

هرچند سخنگوی دولت معقتد است که رییس‌جمهوری با اجرای طرح اصلاح مدیریت سوخت خود را فدای مردم کرده است اما باید بدانند اول دولت بود که مردم را فدای اهداف انتخاباتی خود کرد و طرح اصلاح نرخ سوخت را سال‌ها به تعویق انداخت.

صبح نو

پیشنهادهایی برای جایگزینی درآمدهای نفتی که دولت آن‌ها را نشنید

سخنگوی دولت: روحانی خود را فدای مردم کرد

هرچند سخنگوی دولت معقتد است که رییس‌جمهوری با اجرای طرح اصلاح مدیریت سوخت خود را فدای مردم کرده است اما باید بدانند اول دولت بود که مردم را فدای اهداف انتخاباتی خود کرد و طرح اصلاح نرخ سوخت را سال‌ها به تعویق انداخت.

  این روزها فضای کشور ناشی از اجرای طرح اصلاح مدیریت مصرف سوخت متشنج است و کارشناسان علت اصلی آن را اجرای بد این طرح توسط دولت و عدم اقناع افکار عمومی می‌دانند. از مقدمات ضروری اجرای یک طرح ملی، اقناع افکار عمومی و اجماع نخبگانی است و تا ابعاد این طرح برای جامعه و مردم تبیین شود. طبعاً اگر نمایندگان، نخبگان، صاحب‌نظران و عموم مردم در جریان چنین طرحی قرار می‌گرفتند و ضرورت آن برای آنان تبیین می‌شد، آنقدر با واکنش‌های منفی روبه‌رو نمی‌شد.
بنابراین جدای ازآنکه عده‌ای اغتشاشگر و آشوب‌طلب بر اوضاع اقتصادی کشور حاکم شدند و می‌خواهند از اعتراضات به حق مردم بهره‌برداری سیاسی کنند، دولت را می‌توان مقصر اصلی فضای کنونی کشور معرفی کرد.

رییس‌جمهوری خود را فدای مردم کرد!
روز گذشته علی ربیعی، سخنگوی دولت درباره اجرای این طرح گفت: دولت به خوبی واقف بود که در این شرایط دست زدن به اصلاح ساختاری و قیمت طبعاتی برای محبوبیت و مقبولیت خواهد داشت. به نظر من رییس‌جمهوری خود را فدای مصالح کلان کشور و مردم کرد.
وی گفت: دولت با شجاعت تمام تصمیم گرفت تا بخشی از اصلاح قیمت بنزین را با هماهنگی و رایزنی که با سران قوا، بخش‌ها و کارشناسان مختلف صورت داد انتخاب کند و همانگونه که اعلام کردم تمام درآمد ناشی از این هم برای تقویت و حمایت از طبقات متوسط به پایین هزینه خواهد شد.
سخنگوی دولت درحالی سخن از فداکاری رییس‌جمهوری می‌گوید که طبق قانون دولت پیش از این باید قیمت حامل‌های انرژی را اصلاح می‌کرد اما متأسفانه دولت با چشمداشت به انتخابات و ترس از اینکه این اقدام در رأی‌آوری مجدد روحانی تأثیر داشته باشد این مسأله را به تعویق انداخت. درحالیکه از نیمه‌های دولت یازدهم تورم کمتری داشتیم و قدرت خرید بالا بود دولت می‌توانست این طرح را با حاشیه‌های کمتری اجرا کند اما به‌دلیل منفعت‌های انتخاباتی اجرای آن‌را به بدترین زمان موکول کرده است.

گران کردن بنزین، جبران کاهش فروش نفت!
از سویی دیگر رییس‌جمهوری در جلسه هیات دولت یکشنبه یکی از دلایل اجرای طرح افزایش نزخ بنزین را کم شدن درآمدهای نفتی کشور عنوان کرده و گفته است: «برای این کار ۳‌راه بیشتر نداریم. یا باید مالیات مردم را افزایش دهیم و از محل آن پرداختی را انجام دهیم، یا باید نفت بیشتری صادر کنیم و از پول نفت برای این امور استفاده کنیم و یا از یارانه‌ها مقداری بکاهیم و آن مقداری که حاصل می‌شود، در اختیار خود مردم قرار بگیرد. مردم ما آگاه هستند که فروش نفت ما با محدودیت‌هایی مواجه است اگر هم مواجه نبود، پول نفت برای این‌گونه مصارف خیلی مناسب نیست. در زمانی از سال‌هایی مثل سال‌۹۰، ۱۱۰‌میلیارد دلار در یک‌سال درآمد نفتی داشتیم و حالا با آن شرایط خیلی متفاوت است، مالیات را هم نمی‌توان زیاد افزایش داد. شرایط اقتصادی جامعه شرایطی است که می‌شود یک مالیات متعادلی از مردم دریافت کرد.»

نامه‌هایی که باز نشد
این اظهارات رییس‌جمهوری درحالی است که بعد از خروج آمریکا از برجام راهکارهای فنی زیادی از سوی کارشناسان و مرکز پژوهش‌ها برای تصفیر نفت در بودجه و راه‌های جایگزین برای درآمدهای نفتی به دولت پیشنهاد شد؛ از نامه اقتصاددان‌ها گرفته تا برخی از چهره‌های مشهور مانند قالیباف و توکلی به دولت اما متاسفانه اراده‌ای برای عملیاتی کردن این راهکارها وجود نداشت و ترجیح دادید آسان‌ترین راه را انتخاب کنید.

هشدارهای رهبری درباره رونق تولید
اگر دولت همتی برای اجرای این راه‌حل‌ها داشت و فضای کسب‌وکار را بهبود می‌بخشید با رونق تولید می‌توانست مالیات بیشتری اخذ و وابستگی کمتری به نفت داشته باشد. همچنانکه کلیدواژه اصلی بیانات و توصیه‌های رهبرانقلاب در سا‌ل‌های اخیر رونق تولید بود به‌طوریکه امسال را سال رونق تولید نام‌گذاری کردند و از ابتدای سال در سخنرانی‌ها، دیدار گروه‌های مختلف مردمی و همچنین دیدار مسوولان و کارگزاران نظام بارها بر جلوگیری از واردات بی‌رویه تاکید و «رونق تولید» را شاه‌کلید برون‌رفت از مشکلات کشور عنوان کردند.
امروز یکی از مشکلات کشور نیز وجود بنگاه‌های مشکل‌دار و چالش‌های پیش روی کارخانه‌های قدیمی کشور است که بارها رهبری در این خصوص نیز به مسوولان هشدار دادند و بسیاری از این بنگاه‌ها با تأمین مواد اولیه و حمایت‌های دولت می‌توانند به چرخه تولید برگردند و علاوه بر تأمین تولید داخل، محصولات خود را صادر کنند اما متاسفانه سوءمدیریت در ادوار مختلف باعث بروز مشکل در چرخه تولید برخی کارخانه‌ها و شرکت‌های قدیمی کشور شده است که راه‌حل آن نیز توجه به توصیه‌های رهبری در حوزه حمایت از تولید است.
علاوه بر رفع مشکلات تولید و رونق کسب‌و‌کار، دولت راه‌های دیگری برای جبران درآمدهای نفتی دارد که بارها از سوی کارشناسان ارائه و پیشنهاد شده است. برهمین اساس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با ارائه «طرح بتن» با انتشار گزارشی درباره اداره کشور بدون نفت، با تأکید بر اینکه مؤثرترین راه مقابله با تحریم‌های نفتی اداره ارادی کشور بدون نفت است، اعلام کرد: حتی درصورت صفرشدن صادرات نفت، امکان مدیریت تراز پرداخت‌ها و بازار ارز با ایجاد اصلاحاتی وجود دارد.

راه‌های تصفیر نفت
طرح «بتن»، «استحکام» درمقابل نوسان‌ها یا شوک‌های نفتی را به مشخصه اصلی ساختار بودجه کشور تبدیل و درعین‌حال، منابع نفتی را برای استفاده نسل‌های آتی و توسعه کشور معطوف به تنوع اقتصادی و پایداری تراز پرداخت‌ها و سالم‌سازی تجارت حفظ و صرف خواهد کرد.
در حالی رییس‌جمهوری از افزایش مالیات به‌عنوان فشار بر مردم تعبیر می‌کند که افزایش درآمدهای مالیاتی به معنای گرفتن مالیات بیشتر از مردم نیست، بلکه می‌توان با تعریف پایه‌های جدید مالیاتی، جلوگیری از فرارهای مالیاتی و حذف برخی معافیت‌های مالیاتی بخش بزرگی از این کاهش منابع نفتی را جبران کرد. امروز دولتمردان ما می‌دانند که با حذف برخی از معافیت‌های مالیاتی که الان بی‌وجه هستند و با تعریف پایه‌های جدید مالیاتی، می‌توانیم منابع جدید درآمدی در بودجه تعریف کنیم. یک سؤال اساسی وجود دارد که چرا مالیات بر مجموع درآمد اشخاص عملیاتی نمی‌شود و چرا هر فرد موظف نیست که کارنامه مالیاتی خود را در پایان هر سال مالی عرضه کند. و چرا عده‌ای که ذی‌نفع هستند مانع انجام این تصمیمات درست می‌شوند.
امروز بسیاری از صادرکنندگان انرژی ارزان را به یک محصول تبدیل می‌کنند و با کمترین دانش فنی صادر می‌کنند اما مشمول معافیت‌هایی هستند. مهم‌تر از ایجاد پایه‌های جدید مالیاتی، جلوگیری از فرارهای مالیاتی است. یک سؤال اساسی وجود دارد که چرا مالیات بر مجموع درآمد اشخاص عملیاتی نمی‌شود و چرا هر فرد موظف نیست که کارنامه مالیاتی خود را در پایان هر سال مالی عرضه کند.
با راه‌اندازی همین سازوکار می‌توانیم جلوی بسیاری از فرارهای مالیاتی را بگیریم.البته شاید نتوانیم در ابتدا همه ۱۵۰‌هزار میلیارد تومان درآمد نفت را با مالیات به دست آوریم، اما مهم این است که در این راه قدم برداریم و به مردم این پیام را بدهیم که دولت به فکر آن‌هاست و سیاست‌گذاری‌هایش به نفع مردم است.
اگر دولت همتی برای اجرای این راه‌حل‌ها داشته باشد و فضای کسب‌وکار را بهبود ببخشد با رونق تولید می‌توان مالیات بیشتری اخذ کرد و وابستگی کمتری به نفت داشت. نکته مهمی که در بحث مالیات وجود دارد این است که اگر دولت بخواهد از مردم مالیات بگیرد، باید اداره کشور را با خواست عامه مردم پیش‌ببرد و نمی‌تواند سیاست‌گذاری‌هایش به نفع اقلیت یک درصدی باشد و همین موضوع، مانع مهمی در راه پیگیری سیاست‌های صحیح در کشور شده است. بنابراین دیگر احتیاج به تصمیم‌های خلع‌الساعه و بدون هماهنگی و توضیح به افکار عمومی ندارد.

captcha
شماره‌های پیشین