sobhe-no.ir
824
سه شنبه، ۲۸ آبان ۱۳۹۸
10
گزارش

وزیر بهداشت: آموزش علوم پزشکی در کشور جامعه‌محور نیست

گزارش «صبح‌نو» درباره تفاهم صورت گرفته برای تبلیغ گردشگری ایران را بخوانید

گردشگران بی‌توجه به ایران‌هراسی

ایران سرزمینی با تنوع قومیتی و خرده فرهنگ‌ها و اقلیم‌ها و سرمایه‌های فرهنگی و تاریخی است که هر کشوری در دنیا آرزو دارد بخشی از این سرمایه‌ها را داشته باشد. سرمایه‌های متنوع فرهنگی و تاریخی که در گوشه‌و‌کنار این سرزمین پهناور وجود دارد میراثی گران‌بها هستند که هر کدام می‌توانند هزاران گردشگر را در طول سال جذب خود کرده و در نهایت منجر به درآمدزایی برای کشور شود. این مسأله در سال‌های گذشته مورد تاکید کارشناسان قرار گرفته و البته برنامه‌ریزی‌هایی برای جذب بیشتر گردشگران به کشور انجام شده است.

صبح نو

گزارش «صبح‌نو» درباره تفاهم صورت گرفته برای تبلیغ گردشگری ایران را بخوانید

گردشگران بی‌توجه به ایران‌هراسی

ایران سرزمینی با تنوع قومیتی و خرده فرهنگ‌ها و اقلیم‌ها و سرمایه‌های فرهنگی و تاریخی است که هر کشوری در دنیا آرزو دارد بخشی از این سرمایه‌ها را داشته باشد. سرمایه‌های متنوع فرهنگی و تاریخی که در گوشه‌و‌کنار این سرزمین پهناور وجود دارد میراثی گران‌بها هستند که هر کدام می‌توانند هزاران گردشگر را در طول سال جذب خود کرده و در نهایت منجر به درآمدزایی برای کشور شود. این مسأله در سال‌های گذشته مورد تاکید کارشناسان قرار گرفته و البته برنامه‌ریزی‌هایی برای جذب بیشتر گردشگران به کشور انجام شده است.

دشمنان تلاش می‌کنند با استفاده از ابزار رسانه‌ای که در اختیار دارند ایران هراسی را در دل جهانیان جا بیاندازند. در سوی مقابل ما برای تبلیغ میراث فرهنگی ایران و تنوع تاریخی و قومی موجود در کشور تقریباً هیچ تبلیغی در رسانه‌های معتبر جهان نداریم. این ضعف تبلیغاتی سال‌هاست که از سوی کارشناسان و فعالان عرصه گردشگری مطرح می‌شود. با این وجود رشد گردشگری کشور و افزایش ورود گردشگران خارجی به ایران در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که می‌توان با برنامه‌ریزی دقیق‌تر تعداد بیشتری از گردشگران را جذب کرد. معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درباره بی‌اثر شدن پروژه ایران هراسی از سوی دشمنان، گفته است: میزان ورود گردشگر خارجی به کشور در هفت ماه امسال نسبت به مدت مشابه افزایش داشته است. آقای ولی تیموری در مراسم توزیع ۹۰‌هزار اقلام تبلیغاتی و گردشگری به ۳۰‌کشور دنیا، اظهار داشت: در طول سال گذشته باوجود همه مسائل و سیاه‌نمایی‌ها 5/52درصد افزایش گردشگری ورودی را نسبت به سال گذشته داشته‌ایم و در هفت ماه نخست امسال نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل، بیش از ۲۴‌درصد افزایش گردشگر در داخل کشور داشته‌ایم و این در حالی بود که از نظر بودجه و اعتبارات هم ضعف‌هایی داشته‌ایم.
معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی ناشناخته بودن ایران در ابعاد بین‌المللی را بزرگ‌ترین چالش گردشگری کشور دانسته و تأیید کرده است که: در ۲۰‌سال گذشته که در حوزه گردشگری فعالیت می‌کنم و در این حوزه تخصص دارم، چالش اصلی صنعت گردشگری ما در ابعاد بین‌المللی، ناشناخته بودن کشور است و جدیداً هم ایران‌هراسی به این پروژه افزوده شده است و دشمنان‌مان راجع به کشور سیاه‌نمایی می‌کنند. تیموری اضافه کرد: هم‌اکنون در ابعاد بین‌المللی، بزرگ‌ترین چالش گردشگری ایران، مقابله با ایران‌هراسی باید باشد و در این خصوص وزارت امور خارجه برنامه‌هایی را در دست اجرا دارد و از ظرفیت‌های وزارت فرهنگ و ارتباطات هم در این خصوص غافل نخواهیم شد.
معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری 
و صنایع‌دستی کشور، در بخش دیگری از سخنانش گفت: در حال حاضر بسته‌های تبلیغاتی و دیپلماسی گردشگری آماده شده است که به کشورهای مختلف برای آشنایی بیشتر با ایران ارسال خواهد شد و در این خصوص وزارت خارجه نیز همکاری‌های لازم را با وزارت گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی داشته است. وی افزود: با سازمان فرهنگ و ارتباطات هم توانسته‌ایم تفاهم‌نامه‌ای داشته باشیم تا در این خصوص اقدامات مشترکی انجام شود و تاکید ویژه‌ای به حوزه اطلاع‌رسانی و بازاریابی گردشگری ایرانی ‌-‌ اسلامی داشته‌ایم.
تیموری اضافه کرد:‌ از سال گذشته استراتژی بازاریابی‌های گردشگری را تدوین کرده‌ایم و بازار هدف کوتاه‌مدت، میان‌مدت و درازمدت نیز در نظر گرفته شده است و می‌توانیم روزهای گردشگری در سطح کشور داشته باشیم. همچنین بر اساس این برنامه‌ریزی می‌دانیم اهداف کوتاه مدتمان در کدام کشورها اعمال می‌شود و در دیگر کشورهای مورد نظرمان چه استراتژی باید پیاده‌سازی کنیم.

تعامل با 62‌نهاد فرهنگی
معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری 
و صنایع‌دستی کشور اظهار داشت: وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با ۶۲‌دستگاه و نهاد فرهنگی فعالیت می‌کند و باید به صورتی یکپارچه مراکز گردشگری ایران به دنیا شناخته شود. رایزن‌های فرهنگی که در کشورهای مختلف حضور دارند نیز می‌توانند به حوزه گردشگری کشور کمک کنند و در این خصوص تعامل و هم‌فکری لازم صورت گرفته است. تیموری افزود: باید در هر کشور براساس رویکردهای اطلاع‌رسانی و فضای مجازی آن وارد عمل شویم و اطلاع‌رسانی لازم را در حوزه گردشگری داشته باشیم. وی یادآور شد: در حال حاضر وضعیت گردشگری کشور رو به رونق است و در بعد داخلی هم بزرگ‌ترین معضل ما اطلاع‌رسانی در نقاط مختلف کشور است و تمامی سفرهای ما به چند نقطه خاص متمرکز شده و بخشی از کشور هنوز نتوانسته علی‌رغم تمام پتانسیل‌ها گردشگران داخلی را متمرکز کند.
تیموری خاطرنشان کرد: در حال حاضر می‌توانیم به این اجماع برسیم که گردشگری یک مزیت بالقوه در کشور است و می‌تواند بعضی از مسائل فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی کشور را برطرف کند و درآمدهای آن نیز به جیب اقشار خاصی نمی‌رود بلکه به صورت مویرگی به اقشار مختلف جامعه پرداخت می‌شود، و توسعه گردشگری قطعاً در افزایش اشتغال هم تاثیرگذار است.
معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری 
و صنایع دستی کشور اظهار داشت: از سال گذشته تغییراتی در حوزه نحوه اطلاع‌رسانی داشتیم و به سمت فضای مجازی برای تبلیغ آثار گردشگری پیش رفته‌ایم و فیلم‌های 
چند دقیقه‌ای کوتاه آماده کرده‌ایم تا معرف فضاهای گردشگری کشور باشد.

رایزن‌های فرهنگی در ۶۰‌کشور دنیا
آقای سیدمحمد‌حسین هاشمی، معاون علمی و فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات هم در دیدار با معاون وزارت میراث فرهنگی و گردشگری کشور گفت: سازمان فرهنگ به‌عنوان دستگاه متولی فرهنگ بین‌المللی در بیش از ۶۰‌کشور حضور فرهنگی مؤثر دارد و نماینده فرهنگی نظام جمهوری اسلامی در این کشورهاست. وی خاطرنشان کرد: ضعف‌هایی در حوزه گردشگری وجود دارد که باید به آن پرداخته شود و نسبت به رفع آن اقدامات موثری صورت بگیرد.
معاون علمی و فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات با اشاره به اینکه به گردشگری در کشور کمتر توجه شده است، گفت: با تحول مثبتی که در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اتفاق افتاده، قطعاً در حوزه گردشگری همان‌طور که گزارش شد، رشد داشته‌ایم و ما نیز در برنامه‌هایی که داشته‌ایم مصوب شده که میهمانان خارجی را به صورت گروهی و تور به ایران اعزام کنیم. گروه‌های بسیاری نیز به ایران آمدند و تا یک هفته در ایران ماندند و انعکاس مثبتی نیز هنگام بازگشت به کشورشان داشتند.
هاشمی بیان داشت: در حوزه بین‌المللی بزرگ‌ترین رویکرد ما باید در حوزه گردشگری باشد و امروز پاسخ ما به تمام کاستی‌ها، فعال شدن حوزه گردشگری و همه رایزنان فرهنگی بخشی از فعالیت و بودجه خود را معطوف به گردشگری می‌کنند.

تدوین سند برای توسعه گردشگری
در ادامه این جلسه سیدرضا هاشمی، رییس اداره دیپلماسی گردشگری و اقتصاد سلامت وزارت امور خارجه نیز گفت: در وزارت امور خارجه بخش‌های فعالی در حوزه گردشگری داریم و مسوولیت امور گردشگری برعهده دیپلماسی عمومی بوده است و این اداره با همکاری ادارات کل داخلی وزارت خارجه توانسته است اقداماتی را در راستای شناخته‌شدن ظرفیت‌های گردشگری ایران انجام دهد. وی ادامه داد: صنعت گردشگری بعد از صنعت خودرو و نفت مطرح می‌شود و ما در حال حاضر رتبه‌۴۶ دنیا را در حوزه گردشگری داریم و باید تلاش کنیم جزو ۱۰‌مقصد دنیا برای گردشگری باشیم. در حال حاضر سند توسعه گردشگری آماده شده و امیدواریم که ایران یکی از سرآمدهای گردشگری دنیا شود.

captcha
شماره‌های پیشین