sobhe-no.ir
821
شنبه، ۲۵ آبان ۱۳۹۸
6
نکته

سیر تحول یک رفتار نابخردانه

عارف چراغیخبرنگار گروه زندگی /

«صبح‌نو» وضعیت مدارس ایرانی خارج از کشور را بررسی می‌کند

آموزشی گران به سبک قدیمی

گزارش مهدیه‌سادات شاهمرادی /با وجود پیشرفت‌های لحظه به لحظه تکنولوژی در دنیا، مدارس خارج از کشور در ایران همانند نیم قرن پیش سیاست‌گذاری و اداره می‌شود. هر ساله چند صد نفر از معلمان از طریق آزمون و گزینش و با حقوق ارزی، برای تدریس در مدارس ایرانی خارج از کشور اعزام می‌شوند. براساس آخرین آمارهای منتشرشده، در حال حاضر ۱۱ هزار مدرسه در ۴۶ کشور جهان مشغول به فعالیت هستند و بالغ بر ۱۴ هزار دانش‌آموز در حال تحصیل داریم. این درحالی است که می‌توان با روش‌های نوین آموزش از راه دور، در هزینه‌های آموزشی صرفه‌جویی کرد.

صبح نو

«صبح‌نو» وضعیت مدارس ایرانی خارج از کشور را بررسی می‌کند

آموزشی گران به سبک قدیمی

گزارش مهدیه‌سادات شاهمرادی /با وجود پیشرفت‌های لحظه به لحظه تکنولوژی در دنیا، مدارس خارج از کشور در ایران همانند نیم قرن پیش سیاست‌گذاری و اداره می‌شود. هر ساله چند صد نفر از معلمان از طریق آزمون و گزینش و با حقوق ارزی، برای تدریس در مدارس ایرانی خارج از کشور اعزام می‌شوند. براساس آخرین آمارهای منتشرشده، در حال حاضر ۱۱ هزار مدرسه در ۴۶ کشور جهان مشغول به فعالیت هستند و بالغ بر ۱۴ هزار دانش‌آموز در حال تحصیل داریم. این درحالی است که می‌توان با روش‌های نوین آموزش از راه دور، در هزینه‌های آموزشی صرفه‌جویی کرد.


مدارس ایرانی خارج از کشور هرچند وقت یک‌بار خبرساز می‌شود. گاهی حاشیه‌ها مربوط به نحوه انتخاب معلمان اعزامی است و گاهی گسترش یا تعطیلی برخی از این مدارس. 
اوایل امسال بود که بخشنامه‌ای داخلی مربوط به وزارت آموزش و پرورش، در فضای مجازی دست به دست شده و باعث اعتراض عده‌ای از فرهنگیان شد؛ بخشنامه‌ای مبنی بر بازگشت بخشی از نیروهای شاغل در مدارس جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور تا پایان خرداد سال جاری که انتشار آن در فضای مجازی، خارج از چارچوب اداری بود و به نظر می‌رسید این بخشنامه منافع برخی افراد را به خطر انداخته بود. بنا بر توضیح مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور مشمولان بخشنامه حدود 150 نفر از نیروهای اعزامی را شامل می‌شد که در پایان سال دوم یا بیشتر ماموریت خود بودند و ضرورتاً باید در پایان شهریور سال جاری به کشور بازمی‌گشتند در حالی که همان زمان نیروهای شاغل در مدارس خارج از کشور قریب به 700 نفر بودند. براساس توضیح این مرکز، ارسال بخشنامه بازگشت مأموران از سه ماه زودتر به‌منظور رفاه حال ایشان و به‌منظور اطلاع‌رسانی لازم به مالکان برای تخلیه منازل مسکونی بود چرا که به دلیل محدودیت بودجه‌ای و ارزی مدارس خارج از کشور در سال 1397 و همچنین عدم پرداخت بخشی از حق مسکن مربوط به سال 95، بازگشت برخی از نیروها از آخر خرداد 97 موجب صرفه‌جویی ارزی به میزان 5/2 میلیون یورو می‌شد که قرار بود به پرداخت معوقات ارزی سال 97 نیروها اختصاص یابد.

تعطیلی به دلیل کاهش جمعیت دانش‌آموزان
پس از حرف و حدیث‌های گوناگون بر سر بخشنامه مذکور، حالا روز گذشته بار دیگر موضوع تعطیلی ۹ مدرسه ایرانی خارج از کشور خبرساز شد. رییس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش درباره علت تعطیلی ۹ مدرسه ایرانی خارج از کشور اعلام کرد که مدرسه‌ای‌ به‌علت چالش‌های ارزی تعطیل نشده است.
آقای غلامرضا کریمی با تاکید بر وجود محدودیت‌های ارزی گفت: با عنایت به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر تداوم فعالیت مدارس خارج از کشور و دستور رییس‌جمهور در این‌باره، مدرسه‌ای‌ به‌علت چالش‌های ارزی تعطیل نشده، اگرچه محدودیت‌هایی در اعزام معلم به خارج وجود دارد. رییس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه تعدادی از مدارس ما به‌علت آنکه جمعیت دانش‌آموزی از حد استاندارد پایین‌تر آمده بود، ادامه فعالیت‌شان موضوعیتی نداشت.
کریمی افزود: از آنجا که تعداد کارگزاران نظام و اعزام‌شدگان به برخی کشورها به نسبت سال‌های قبل کمتر شده؛ بنابراین طبیعی است که از تعداد دانش‌آموزان هم کاسته شده باشد. به‌عنوان مثال در برخی کشورها مانند جمهوری چک، کره‌شمالی، آفریقای‌جنوبی، میلان ایتالیا و برخی شهرهای دیگر، همانند سال‌های گذشته مدرسه داشتیم ولی امسال به دلایلی که گفته شد مدارس یادشده به خودی خود بسته شدند. به گفته این مقام مسوول در وزارت آموزش و پرورش، در حال حاضر ۱۱ هزار مدرسه در ۴۶ کشور جهان مشغول به فعالیت هستند و بالغ بر ۱۴ هزار دانش‌آموز در حال تحصیل داریم.
نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که بیشتر دانش آموزان این مدارس را فرزندان کارمندان و کسانی که از سوی کشور مامور به خدمت در سایر کشورها هستند، تشکیل می‌دهند زیرا فرزندان کارگزاران نظام در خارج از کشور باید در مدارس ایرانی تحصیل کنند. این درحالی است که بسیاری از مهاجرانی که با علایق شخصی به کشور دیگری مهاجرت کرده یا برای اشتغال و تحصیل چندین سال در کشوری اقامت می‌کنند، ترجیح می‌دهند تا فرزندان‌شان در مدارس همان کشورها تحصیل کنند تا با زبان محاوره و فرهنگ آن کشور آشنا شوند. همین امر باعث شده که تعداد دانش‌آموزان در برخی از این مدارس بسیار کم باشد ولی سیاست‌های آموزش و پرورش براین پایه استوار است که این مدارس به فعالیت خود ادامه دهند.

مصرف ارزی مدارس خارج از کشور چقدر است؟
براساس آماری که کریمی در بهمن گذشته اعلام کرده است ۴٠میلیون یورو برای مدارس خارج از کشور در نظر گرفته شده بود که افزایش نرخ ارز چالش‌هایی را ایجاد کرد و قرار شد تا بودجه مرکز برای سال جاری از ١٧۴میلیارد تومان به ٢٠٧ میلیارد تومان افزایش یافته و ١۵ درصد رشد یابد.
راه‌اندازی مدارس خارج از کشور مربوط به چندین سال گذشته نیست؛ بنا بر گفته‌های رییس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش و پرورش، این مدارس از ١٣۴سال پیش شکل گرفت. ابتدا در مسکو، استانبول، عراق و بعد در کشور‌های جنوبی خلیج فارس مدرسه داشتیم. در سال ۵٧ تعداد مدارس خارج از کشور ٩مدرسه با حضور دو هزار دانش‌آموز بود که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تعداد مدارس افزایش پیدا کردند و هفت سرپرستی در نقاط مختلف جهان شکل گرفت و به تناسب تعداد دانش‌آموزان در کشور‌ها مدرسه داریم. تا سال گذشته ایران ١١۴ مدرسه در ٨۴ شهر و ۵۴کشور با حدود ١۴ هزار دانش‌آموز داشت و هرساله این مدارس به تناسب حضور کارگزاران نظام در برخی از کشور‌ها تاسیس یا لغو می‌شوند.

تغییر رویکردها، راه ماندگاری مدارس بین‌المللی
هرچند گسترش این مدارس می‌تواند منجر به گسترش فرهنگ اسلامی ایرانی شده و نیاز دانش‌آموزان خارج از کشور را تامین کند اما این شیوه هزینه‌کرد با شرایط امروز دنیا همخوانی ندارد. امروزه بسیاری از کشورها برای آموزش فرزندان‌شان در شهرها و کشورهای دور، بر گسترش آموزش مجازی تمرکز دارند. زمانی که زیرساخت‌های آموزش مجازی شکل بگیرد، اعزام بسیاری از معلمان به کشورهای دور و پرداخت هزینه ارزی برای ساخت، توسعه و تجهیز مدارس، اعزام معلمان و پرسنل اداری و سایر هزینه‌ها بی‌معنا خواهد بود. از سوی دیگر با گسترش آموزش مجازی می‌توان بهترین معلمان کشور را برای آموزش از راه دور جذب کرد و هر یک از معلمان می‌توانند به بهترین وجه دروس تخصصی مرتبط با خود را به دانش‌آموزان در اقصی نقاط دنیا آموزش دهند؛ ضمن آنکه این شیوه می‌تواند تعداد بیشتری از فرزندان ایرانی و همچنین دانش‌آموزان سایر کشورها را که علاقه‌مند به تحصیل در مدارس ایرانی هستند، جذب کند.

captcha
شماره‌های پیشین