sobhe-no.ir
821
شنبه، ۲۵ آبان ۱۳۹۸
10
گزارش

با وزش باد و کمک تغییرات جوی هوای تهران به شرایط سالم بازگشت

وقتی ضعف مدیریت در فوتبال باعث ناکامی بزرگ تیم ملی می‌شود

سقوط با مربی پروازی

گزارش امیر محب ملکی / تیم ملی فوتبال ایران دور رفت از مرحله دوم انتخابی جام‌جهانی‌2022 قطر و جام ملت‌های‌2023 چین را با شکستی تلخ برابر عراق به پایان رساند تا کارش برای صعود مستقیم به مرحله بعدی این رقابت‌ها، به اما و اگر کشیده شود. شاگردان مارک ویلموتس که در فاصله زمانی یک ماه (از 23‌مهر تا 23‌آبان) دو باخت متوالی مقابل بحرین و عراق را تجربه کردند، حالا با قرار گرفتن در رتبه سوم گروه‌C این مسابقات، برای رسیدن به مرحله انتخابی جام‌جهانی، کار بسیار سختی را در دور برگشت این رقابت‌ها پیش‌رو خواهند داشت.

صبح نو

گزارش

با وزش باد و کمک تغییرات جوی هوای تهران به شرایط سالم بازگشت

آلودگی هوای تهران نه با تدبیر و اقدام مسوولان بلکه همان‌طور که شهردار تهران گفته بود با وزش باد به شرایط سالم رسید. این اتفاق مبارک ظهر دیروز و بعد از 10‌روز هوای ناسالم که شهروندان تهرانی تنفس کردند، روی داد.
صبح دیروز اعلام شد که شاخص 24‌ساعت قبل از آن در تهران روی عدد‌134 قرار دارد که شرایط ناسالمی برای گروه‌های حساس است. البته در تمام روزهای گذشته غیر از گروه‌های حساس، دیگر اقشار جامعه هم تبعات آلودگی هوای تهران از جمله سردرد، تنگی نفس، گلودرد، سوزش چشم، پرخاش‌گری و مواردی از این دست را تجربه کرده بودند. با این وجود بر اساس پیش‌بینی‌هایی که صورت گرفته بود از ظهر دیروز هوا تکانی خورد و بادی وزید تا از حجم آلودگی هوای تهران کاسته شود. آن‌طور که ساعت‌17 دیروز سامانه برخط شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اعلام کرد شاخص کیفیت هوا به عدد‌53 رسید که خبری خوش بعد از خبر گرانی بنزین برای مردم بود.
تهران و برخی دیگر از کلان‌شهرهای کشور در طول هفته گذشته هوای ناسالم داشتند. تهران از ابتدای سال ‌37‌روز هوای ناسالم را به خود دیده است. به عبارت دیگر پایتخت از ابتدای سال 25روز هوای پاک، 177‌روز هوای سالم، 36‌روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و یک روز هوای ناسالم برای همه افراد داشته است. این در حالی است که در مدت مشابه سال پیش تهران 14‌روز هوای پاک، 197‌روز هوای سالم و 28‌روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس داشت. برخی کارشناسان اجرای طرح جدید ترافیک علت افزایش روزهای آلوده در پایتخت اعلام کرده‌اند ولی مدیران شهری این مسأله را رد و پایداری هوا و نوزیدن باد را علت مشکل می‌دانند.
اما نکته مهم و مغفول در عرصه آلودگی هوا، مربوط به ضعف حمل‌و‌نقل عمومی در تهران و دیگر شهرهاست. دولت‌ها حاضرند سالانه چندین میلیارد دلار خسارت بابت آلودگی هوا را بپردازند اما تأمین اعتبار و پرداخت بودجه حمل‌و‌نقل عمومی برای شهرها که از قضا قانون مصوب مجلس است را امری دشوار و سخت می‌دانند. این در حالی است که 
بر اساس قانون مصوب مجلس دولت موظف است سالانه معادل 4‌هزار میلیارد تومان برای توسعه ناوگان حمل‌و‌نقل درون شهری هزینه کند. از سوی دیگر مروری بر اقدامات صورت گرفته در این عرصه نشان می‌دهد که حداقل در تهران وضعیت بسیار نگران‌کننده است. بیش از نیمی از اتوبوس‌های تهران فرسوده هستند و نیمی دیگر هم در آستانه آلایندگی قرار گرفته‌اند. این در حالی است که شرکت‌های داخلی در کشور داریم که می‌توانند اتوبوس‌های شهری مورد نیاز کشور را تأمین کنند. همچنین شبکه متروی تهران هم برای کاهش تراکم مسافر در واگن‌ها و نیز کاهش سرفاصله حرکت قطارها احتیاج به حدود دو هزار واگن جدید دارد. البته در کلان‌شهرهای دیگر کشور هم وضعیت بهتر از تهران نیست. برای کاهش این مشکل هم شرکت واگن‌سازی تهران در جنوب تهران وجود دارد که از ظرفیت‌های بالایی برخوردار است اما از آن حمایتی نمی‌شود.
عامل دیگر در افزایش آلودگی هوای تهران تردد خودروهای شخصی است، در تهران حدود سه میلیون خودروی سواری و حدود همین مقدار هم موتورسیکلت تردد دارد. در کنار این‌ها خودروهای دیزلی فرسوده شامل انواع کامیون، کامیونت، وانت‌های باری و غیره را در نظر بگیرید. همه این‌ها متهمان شناخته شده‌ای هستند که مسوولان به سادگی از کنار آن‌ها عبور می‌کنند. دولت تصمیم گرفته است با افزایش قیمت بنزین مصرف روزانه 100‌میلیون لیتر بنزین را کاهش دهد این در حالی است که بهتر است به جای این کار کیفیت خودروها را افزایش دهند تا مصرف سوخت کاهش یابد. راهکار دیگر هم حذف گمرکی برای واردات خودروهای هیبریدی و برقی و حتی خودروهای با کیفیت و کم مصرف خارجی است که مقدار مصرف آن‌ها بسیار کمتر از خودروهای وطنی است. در چنین شرایطی شاید خودروسازان داخلی کمی به خود بیایند تا کیفیت موتورهای به‌کارگرفته شده در خودروهای تولیدی خود را ارتقا بخشند. اگر آنچه که در بالا گفته شد روی دهد می‌توان امیدوار بود که هم آسمان شهرها آبی بماند و هم مصرف سوخت در کشور کاهش یابد.

captcha
شماره‌های پیشین