sobhe-no.ir
820
چهارشنبه، ۲۲ آبان ۱۳۹۸
10
یادداشت

وارونگی هوای شهروندان و بدهکاری همیشگی

سید‌محمد مهدی‌غمامی عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق ع

راهکار شهردار تهران در مواجهه با آلودگی هوا که نفس شهروندان را به شماره انداخته است

اگر باد بوزد ...

چشم‌ها می‌سوزد، سینه‌ها تنگ است و نفس خس‌خس می‌کند. این وضعیت هموطنانی است که در تهران و دیگر کلان‌شهرهای مبتلا به آلودگی هوا زندگی می‌کنند. ماجرای زندگی در شهرهای خاکستری داستان تکراری و هرساله ساکنان شهرهایی است که به دلیل کمبود وسایل حمل‌ونقل عمومی ترجیح می‌دهند با خودروی شخصی گوشه و کنار شهرشان را گز کنند.

صبح نو

راهکار شهردار تهران در مواجهه با آلودگی هوا که نفس شهروندان را به شماره انداخته است

اگر باد بوزد ...

چشم‌ها می‌سوزد، سینه‌ها تنگ است و نفس خس‌خس می‌کند. این وضعیت هموطنانی است که در تهران و دیگر کلان‌شهرهای مبتلا به آلودگی هوا زندگی می‌کنند. ماجرای زندگی در شهرهای خاکستری داستان تکراری و هرساله ساکنان شهرهایی است که به دلیل کمبود وسایل حمل‌ونقل عمومی ترجیح می‌دهند با خودروی شخصی گوشه و کنار شهرشان را گز کنند.

10 روز است که شاخص میانگین کیفیت هوای تهران در محدوده ناسالم قرار گرفته و گروه‌های حساس در معرض آسیب‌های مرتبط با آلودگی هوا قرار دارند. البته برخی محدوده‌های مرکزی شهر شاخص‌های بالاتری را هم تجربه کرده و حتی به مرحله هوای ناسالم برای تمام گروه‌ها نیز رسیده‌اند. آلودگی هوا موجب شده است که بعد از اعلام تصمیمات کمیته اضطرار آلودگی هوا درباره تعطیلی زنگ ورزش در مدارس یا ممنوعیت ورود کامیون‌ها به شهر در تمام شبانه‌روز، امروز مهدکودک‌ها، پیش‌دبستانی‌ها و دبستانی‌ها تعطیل باشند. براساس تصمیم کارگروه کاهش آلودگی هوای استان تهران، باتوجه به افزایش غلظت آلاینده‌ها؛ مهدکودک‌ها، پیش‌دبستانی‌ها و مدارس ابتدایی شهر تهران به غیر‌از شمیرانات و پردیس و مهدهای کودک، پیش‌دبستانی و مدارس ابتدایی شهرستان‌های ری، پیشوا، ورامین، قرچک و پاکدشت امروز در دو نوبت صبح و عصر تعطیل است. اما با وجود تمام معضلات، راه رفع این معضل بزرگ پایتخت و شهرها چیست؟ راهکارهای بسیاری چون توسعه حمل‌و‌نقل عمومی، افزایش استاندارد خودروها، افزایش کیفیت سوخت مصرفی شامل بنزین و گازوئیل یا معاینه فنی دقیق خودروها و موتورسیکلت‌ها از سوی کارشناسان و متخصصان امر مطرح می‌شود. این در حالی است که در تمام سال‌های اخیر مردم نیز به‌خوبی متوجه شده‌اند که مسوولان کاری انجام نداده و به عبارت دیگر دست روی دست می‌گذارند.

وعده‌های تکراری
مدیریت هوا در شهرهای کشور برعهده باد و باران است. این واقعیتی است که از دردی بزرگ حکایت می‌کند که بارها به آن پرداخته شده است. آقای پیروز حناچی، شهردار تهران که خود روزگاری معاون وزیر راه و شهرسازی بوده و البته در کسوت یک استاد دانشگاه سال‌ها تدریس کرده، روز گذشته به این واقعیت اعتراف کرد. وی دیروز این مساله را اعلام کرد و با اشاره به وضعیت هوا که در آستانه هشدار قرار دارد، اظهار کرد: این فقط به تهران محدود نمی‌شود و در شهرهای اطراف هم وضعیت حادتر است و پدیده وارونگی هوا(دما) را شاهد هستیم که البته با این پدیده در پاییز و زمستان سال‌های گذشته نیز روبه‌رو بوده‌ایم. حناچی در ادامه درباره راه رفع این مشکل هم گفت: اگر باد بوزد، اوضاع خوب می‌شود.
شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود در مورد طرح‌های موقتی آلودگی هوا به مسوولیت نهادهای دیگر هم اشاره کرده و گفته است: در این بخش فقط شهرداری تصمیم‌گیرنده نیست و شورایی در استانداری فعال است که همه نظرات در آنجا مطرح می‌شود و تصمیمات در این شورا بر اساس خرد جمعی 
گرفته می‌شود.
شهردار تهران اگرچه درباره مسوولیت دیگر نهادها در زمینه آلودگی هوا سخن گفته است اما مرور فعالیت‌های رسانه‌ای اصلاح‌طلبان در این زمینه موارد دیگری را به یاد می‌آورد. در سال‌های گذشته و زمانی که هوای تهران به دلیل پدیده وارونگی دما آلوده می‌شد، اصلاح‌طلبان مدیریت جهادی شهرداری تهران را آماج حملات خود قرار می‌دادند و انواع مطالبات اجتماعی مردم درباره تقویت ناوگان اتوبوسرانی و متروی تهران را مطرح می‌کردند. البته این امر نیز مطالبه بسیار درست و بجایی بود اما نکته اینجاست که در پس این مطالبه نهاد و مسوولان دولتی قرار داشتند. اگرچه نمی‌توان با پدیده وارونگی دما و آلودگی بعد از آن به صورت جدی مقابله کرد اما حتما سختگیری در تولید خودروهای استاندارد، افزایش کیفیت سوخت مصرفی، تقویت ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی با اتوبوس‌های نو و استاندارد، افزایش واگن‌ها و ظرفیت مسافرپذیری، به‌کارگیری تاکسی‌های برقی و هیبریدی یا حداقل نوسازی آنها اقداماتی است که به‌طور مشخص مسوولان دولتی باید به آنها رسیدگی کنند.
البته آقای حناچی که در کسوت شهردار تهران در دوره مدیریت خود از سوی هیات دولت در جلسات پذیرفته می‌شود درباره نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی موضوعات کلی را مطرح کرده و گفته است: این موضوع در دستور کار قرار دارد و اقدامات اولیه برای ورود ۶۵۰ واگن جدید تامین اعتبار شده و تامین اتوبوس نیز در کمیسیون زیربنایی دولت در حال پیگیری است. واگن‌های مورد اشاره وی از پاییز سال 96 و زمانی که آقای محمدعلی نجفی شهردار تهران بود، بارها مطرح شده اما به نتیجه نرسیده است. درباره اتوبوس‌های نو هم همین‌طور است و تاکنون شهروندان شاهد اتفاقی در این عرصه نبوده‌اند.

بهانه‌های تکراری
در تشدید آلودگی هوا نباید از ترافیک سنگین این روزهای تهران غافل شد؛ ترافیکی که در روزهای اخیر صدای پلیس را هم درآورده است به نحوی که سردار حسین رحیمی، فرمانده پلیس تهران از هشدارهای چندباره در این‌باره خبر داد و خواستار ورود مسوولان قضایی به ماجرای ترافیک تهران شد. این اظهار نظر فرمانده پلیس تهران البته روز گذشته واکنش شهردار تهران را هم به همراه داشت. پیروز حناچی درباره نظرات پلیس درخصوص طرح ترافیک و طرح کنترل آلودگی هوا گفت: اینکه گفته می‌شود نظرات پلیس گرفته نمی‌شود، صحت ندارد و اتفاقا در شورای ترافیک موضوعات مختلف مطرح می‌شود و پلیس حضور دارد و باید به جای تصمیمات سلیقه‌ای به سمت اجرای قانون برویم.
یکی دیگر از مشکلات ترافیکی شهر تهران که منجر به افزایش آلودگی هوا می‌شود، نمایشگاه بین‌المللی تهران در محل بزرگراه چمران است؛ معضلی که سال‌هاست گریبان تهران را گرفته و البته همچنان هم ادامه دارد چراکه به نظر می‌رسد منافع اقتصادی برخی تاجران و افراد بر سلامت روان و زندگی شهروندان ارجحیت دارد. مدیریت جهادی شهر تهران برای رفع این معضل مجموعه نمایشگاهی شهرآفتاب را در جنوب تهران ساخته است که امکانات ویژه‌ای دارد اما به نظر می‌رسد برخی افراد حوصله سفر درون‌شهری تا جنوب تهران را ندارند. پیروز حناچی درباره برگزاری نمایشگاه‌های پرمخاطب که یکی از گلایه‌های پلیس بوده هم گفته است: این روزها که نمایشگاه پرمخاطب نداریم اما در شورای ترافیک درباره این موضوع بحث شده و قرار است لیست نمایشگاه‌ها تا پایان اسفندماه ارائه شود تا چنانچه نمایشگاه پرمخاطبی بود، تمهیدات لازم برای انتقال آن به شهر آفتاب انجام شود.
معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران هم که در دو سال اخیر با اجرای طرح جدید ترافیکی در تهران حسابی مورد توجه رسانه‌ها بوده است، دیروز درباره اظهار نظر فرمانده پلیس تهران برای ورود قوه قضاییه به مساله ترافیک تهران سخن گفت. آقای محسن پورسیدآقایی در این‌باره گفت: از ورود قوه قضاییه در خصوص ترافیک استقبال می‌کنیم. بخشی از آلودگی هوای تهران به دلیل نداشتن کد جریمه برخی دوربین‌هاست. معاون شهردار تهران همچنین در واکنش به منتقدان طرح جدید ترافیک‌ گفت: دوستان اگر طرح‌های فعلی را قبول ندارند، طرح‌های بهتری ارائه کنند و منتظر این طرح‌ها می‌مانیم. وی همچنین درباره اینکه طرح‌های ترافیکی موفق به کنترل آلودگی هوا در سال گذشته شده‌اند، از اینکه چرا از 10 روز قبل آلودگی هوا نفس مردم را به تنگ آورده است، چیزی نگفت.
اما پایان سخن آنکه به نظر می‌رسد تا زمان وزش باد و بارش باران شهروندان باید خود دست به کار شده و اقدامات پیشگیرانه را انجام دهند. در نتیجه توصیه می‌کنیم این روزها از هرگونه فعالیتی که منجر به افزایش آلودگی هوا می‌شود، خودداری کنید. تا حد امکان هم از خروج غیر‌ضروری از منزل و تردد بی‌مورد در معابر شهری خودداری شود. از نگهداری کودکان در منزل هم غافل نشوید چراکه هوای آلوده سرعت ابتلا به آسم را در کودکان افزایش می‌دهد.

captcha
شماره‌های پیشین