اواخر اردیبهشت بود که سخنگوی قوهقضائیه خبر از نهاییشدن حکم یک ایرانی دورگه به نام «ارس امیری» خبر داد. طبق گفته آقای اسماعیلی عمده فعالیتهای این خانم مربوط به نفوذ در بخشهای فرهنگی و هنری تحت پوشش شورای فرهنگی بریتانیا بوده است. جالب اینجاست که در آخرین روزهای مرداد نامهای از سوی هنرمندان در حمایت از این خانم صادر شد؛ این هنرمندان در بخش تئاتر و سینما فعال بودند که یکی از نقاط فعالیت ارس امیری هم در حوزه تئاتر بوده است. در این گزارش ما از خانم ارس امیری عبور خواهیم کرد و گزارشی از یک نفوذ سازمانیافته در بخش تئاتر ارائه خواهیم داد.
1- ارس امیری در سیوششمین دوره جشنواره تئاتر فجر توسط یکی از مسوولان این جشنواره که در بخش بینالملل هم فعالیت داشت وارد دبیرخانه جشنواره شد. دبیر آن دوره از جشنواره فرهاد مهندسپور بود که حواشیای چون اجرای نمایش موهن روز عقیم را در کارنامه دارد. در همین دوره هم بود که یک نمایش فرانسوی بهصورت مونولوگ علیه اسلام و فرامین نورانی آن اجرا شد بهنحوی که بازیگر این نمایش اسلام را دین تروریستها میخواند. جالبتر اینکه در این دوره تعداد نمایشهای فرانسوی که اجرا میشد بهشدت زیاد شده بود.
2-خرداد امسال و در ماه رمضان حجتالاسلام علیرضا سلیمی، نماینده مردم محلات در مجلس از دستگیری دو دیپلمات انگلیسی و هلندی در یک پارتی شبانه که جمعی از بازیگران سینما و تئاتر هم حضور داشتند، خبر داد و از تسامح درباره این مساله آن هم در ماه رمضان انتقاد کرد. این نماینده مجلس به خبرگزاری فارس گفت: «وزارت ارشاد هم باید در مورد حضور این بازیگران سینما و تئاتر که در ماه رمضان در یک پارتی شبانه مشروبخوری کرده و در مجالس فسق و فجور حضور دارند، پاسخگو باشد.» هر چند کسی دیگر این ماجرا را پیگیری نکرد اما پیگیریهای «صبحنو» نشان میدهد که میزبان این مهمانی یکی از اهالی تئاتر بوده است و بسیاری از بازیگران مشهور سینما، تئاتر و تلویزیون در آن حضور داشتند که بعضاً از روی دیوار متواری شدند. با این حال میزبان این پارتی شبانه بعد از چند روز توسط نهادهای امنیتی دستگیر و تا مدتها از وی خبری نبود. جالبتر اینکه قرار بود یک نمایش در همان روزها برگزار شود اما بهدلیل دستگیری کارگردان مورد نظر اجرای آن متوقف و دلیل آن هم مشغله کاری عنوان شد.
3-خانه هنرمندان ایران سال گذشته بعد از برگزاری جشنواره تئاتر فجر اقدام به برگزاری دورههای حرفهای تهیهکنندگی تئاتر کرد. این دوره را موسسه توسعه هنرهای معاصر با همکاری اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پایهریزی کرده بود. هدف این دوره توسعه و تربیت تهیهکنندگان حرفهای در حوزه تئاتر و مدیران آموزشدیده برای گروههای تئاتر ایران بود. نکته مهم این بود که این دوره با هماهنگ و پشتیبانی بخش فرهنگی سفارت آلمان در ایران برگزار میشد. کسانی میتوانستند در این دوره حاضر شوند که بهصورت حرفهای در تئاتر فعال بودند و شهریه این دوره که در دوران ماقبل برپایی تبلیغ خوبی هم برای آن شد، مبلغ ناچیز یک میلیون تومان بود که تازه تخفیف 500هزار تومانی هم برای شرکتکنندگان قائل شده بودند؛ فیالمثل مسئول تئاتر شهر و مسئول گیشه یکی از تماشاخانههای مهم تهران و رابطهای استانی تئاتر در این دورهها ثبتنام کرده بودند. پایان دوره هم شرکتکنندگان برگزیده برای همکاری با کمپانیها و تولیدکنندگان تئاتر اروپا مانند برلین آنسامبل، شابونه و کمرشپیله بورسیه میشدند تا برای یک دوره با عنوان دستیار تهیهکننده در یکی از پروژههای کمپانیهای تئاتر اروپا فعالیت کنند؛ اما سرنوشت این دوره چه شد؟ درحالیکه نیمه شهریور 1397 مراسم افتتاحیه این دوره در خانه هنرمندان با حضور مسوولان وزارت ارشاد برگزار شد، ناگهان برگزاری این دوره از اساس و بدون هیچگونه توضیحی از سوی یک نهاد امنیتی منتفی شد. جالب اینجاست که برگزارکننده این دوره همان کسی است که چند ماه بعد مهمانی شبانه با حضور دیپلماتهای خارجی در منزلش برپا کرده بود. نگارنده این مطلب از اهالی تئاتر شنیده است که اساتید خارجی این دوره عموماً متخصص در امور جنگ نرم بوده و محتوایی که قرار بوده در این دورههای ارائه شود، کمترین ارتباطی با مباحث حوزه تئاتر نداشته است.
4-حالا با این همه مقدمات و مسائلی که ذکر شد، بدانید که حلقه وصل این مسائل یک کارگردان تئاتر است که این روزها در یکی از تماشاخانههای مهم تهران اجرایی را روی صحنه برده است. جالب اینجاست که در معرفی نمایش نام یک بازیگر هلندی مقیم تهران بهعنوان مشاور کارگردان به چشم میخورد که چندسالی است در ایران با یک گروه خاص تئاتر همکاری میکند و نمایشهایی را نیز به روی صحنه برده است. هر چند نفس حضور یک بازیگر و کارگردان غربی در هنر ایران امر مذمومی نیست اما ماجرا آنجا جدی میشود که ردپای اتفاقات عجیبی که در بالا شرح داده شد به این کارگردان میرسد. تهیهکننده این اثر هم با اینکه خودش را سرمایهگذار و تهیهکننده تئاتر معرفی کرده اما معدود آثاری را بهعنوان تهیهکننده اجرا کرده که یکی از آنها در زمان اجرا بهدلیل محتوای همجنسگرایانه جنجالی شد و تقریباً اسمی از این تهیهکننده در سایر تئاترها نیست؛ البته در صفحه شخصی این فرد معرفی تعداد زیادی نمایش و فیلم مجوز دارد که احتمالاً وی در آنها سرمایهگذاری کرده است.