sobhe-no.ir
803
دوشنبه، ۲۲ مهر ۱۳۹۸
7
گزارش

هشدار برای مسوولان ستاد بحران و سازمان راهداری کشور

ناوگان زمینگیر راهداری ،جاده‌ها را تهدید می‌کند

«صبح‌نو» از علل وقوع سیل زودهنگام در گیلان گزارش می‌دهد

هجوم سیلاب با چند قطره باران

عارف چراغیوقوع سیلاب‌ در گیلان این استان را در حالت فوق العاده قرار داده است. با وجود اینکه این استان، استانی بارا‌ن‌خیز است، وقوع بحران با نزول نخستین باران پاییزی امری عجیب است. دکتر هدایت فهمی، معاون دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و آبفای وزارت نیرو، به «صبح‌نو» می‌گوید: «‌تغییر اقلیم و ساخت‌و‌سازهای غیرمجاز در مسیر رودخانه‌ها ازجمله علل وقوع این سیلاب است»

صبح نو

گزارش

هشدار برای مسوولان ستاد بحران و سازمان راهداری کشور

ناوگان زمینگیر راهداری ،جاده‌ها را تهدید می‌کند

تعمیر موتور هر بلدوزر حدود ۵۰۰میلیون تومان هزینه دارد و در‌عین‌حال، خرید همین بلدوزر به‌دلیل عوارض گمرکی گران، افزایش نرخ ارز و ایجاد محدودیت خرید به‌دلیل تحریم‌ها ممکن نیست. از ابتدای آبان امسال، عملیات راهداری زمستانی در سراسر کشور آغاز خواهد شد؛ اما نه‌تنها بر تعداد ماشین‌آلات راهداری اضافه نشده‌؛ بلکه هزینه گران تعمیرات ماشین‌آلات بر تعداد ناوگان زمینگیر اضافه کرده است. سازمان راهداری به رؤسای اداره‌های راهداری یک ماه فرصت داده تا ماشین‌آلات راهداری را تعمیر و بازسازی و امکانات موردنیاز راهدارخانه‌ها را تجهیز کنند و هماهنگی‌ها و اقدامات لازم را انجام دهند.
هرساله استان‌ها در فصل سرما از کمبود ماشین‌آلات راهداری گلایه می‌کنند و برف‌گیر‌بودن بسیاری از جاده‌های ارتباطی غرب و شمال‌غربی کشور راهداری زمستانی را حداقل در ۶ استان با سختی مواجه می‌کند. اگرچه تحریم‌ها یکی از دلایل اصلی جاماندن سازمان راهداری از برنامه نوسازی ناوگان و ماشین‌آلات برف‌روبی است، حقوق گمرکی زیاد به‌عنوان مشکل داخلی و نه بین‌المللی واردات ماشین‌آلات را به کاری سخت و پرهزینه در ایران تبدیل کرده است.
اکنون این امکان وجود دارد که از کشورهایی چون ژاپن و چند کشور آسیایی دیگر این ماشین‌آلات خریده شود؛ با‌این‌حال، تعرفه ۹۰درصدی روی واردات ماشین‌آلات سنگین، نوسازی را به برنامه‌ای غیرممکن تبدیل کرده است. سرپرست معاونت راه‌های روستایی و فرعی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای قبل‌تر به «ایرنا» گفته بود: برای سازمان راهداری خرید و نوسازی ماشین‌آلات به‌صرفه‌تر است؛ اما نه با شرایط فعلی که به پرداخت حقوق گمرکی بسیار زیادی مجبور هستیم. وی گفته بود: اگر بخواهیم ماشین‌آلات خریده‌شده را مستقیم وارد کنیم، با حقوق گمرکی دوبرابر قیمت در‌می‌آید؛ بنابراین، توان خرید را نداریم.
آقای اکبری خبر داده بود با تعرفه فعلی، ورود ۱۰ واحد ماشین‌آلات سنگین راهداری معادل ۲۰ واحد درمی‌آید. وی خواستار آن بود واردات ماشین‌آلات سنگین راهداری بدون پرداخت حقوق گمرکی انجام شود؛ چراکه در‌این‌صورت سازمان راهداری می‌تواند برنامه نوسازی ماشین‌آلات را اجرایی کند. سازمان راهداری به‌دنبال آن است ازطریق راهکارهای نو مشکل خرید و واردات قطعات ماشین‌آلات موجود را حل کند؛ اما قطعا تا حل راهکار جدید، زمستان امسال نیز راهدارخانه‌ها در بیشتر از ۶ استان سردسیر از کمبود ناوگان نو و احتمالا جوان راهداری گلایه خواهند کرد. متوسط عمر ماشین‌آلات راهداری کشور ۲۵ سال است و برنامه سازمان راهداری این است که با خرید تجهیزات جدید این میزان را به ۱۵ سال کاهش دهد.
به‌گفته مدیركل تجهیز ماشین‌آلات و راهدارخانه‌های سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای، عمر ناوگان ماشین‌آلات راهداری 25 سال است كه 15 سال از استانداردهای جهانی فاصله دارد. آقای علی ناوی تعداد ماشین‌آلات راهداری را 7‌هزار دستگاه در كشور اعلام و خاطرنشان كرد: در دو سال گذشته، سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای توانسته دوهزار دستگاه انواع ماشین‌آلات راهداری سنگین بخرد و جایگزین ماشین‌آلات فرسوده كند. وی همچنین اذعان كرد: تمامی ماشین‌آلات فرسوده‌ای كه برای آن‌ها جایگزین ارسال شده، ازطریق مزایده به فروش گذاشته شده است. ناوی همچنین گفت: 80 دستگاه از پیشرفته‌ترین برف‌خورهای روز دنیا خریده و در جاده‌های برف‌گیر كشور مستقر شده كه می‌تواند در هر ساعت، 3‌هزار تن برف را از جاده‌ها به خارج از محورهای مواصلاتی پرتاب كند.
مدیركل تجهیز ماشین‌آلات و راهدارخانه‌های سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای كشور افزود: امسال با تصویب 5‌هزار میلیارد ریال اعتباری كه ستاد بحران كشور اختصاص داده، امیدواریم بتوانیم 800 دستگاه دیگر از انواع ماشین‌آلات راهداری بخریم. وی درباره راهدارخانه‌های موجود كشور نیز گفت: هم‌اكنون، 650 راهدارخانه در كشور موجود است كه از این تعداد 140 راهدارخانه نیاز به بهسازی و نوسازی دارد كه با اولویت مناطق سردسیر در حال انجام است. ناوی گفت: در هر 100 كیلومتر به‌طورمتوسط یك راهدارخانه در كشور باید باشد كه این فاصله در مناطق كوهستانی 50 كیلومتر است.
گفتنی است در حالی ناوگان زمینی کشور با مشکل روبه‌روست که این روزها کارخانه هپکو در استان اراک به‌دلیل نداشتن سفارش دستگاه‌های اجرایی برای ماشین‌آلات راه‌سازی با حداقل ظرفیت در حال تولید است و به‌دلیل مشکلات مدیریتی حتی نمی‌تواند حقوق عقب‌افتاده کارگران را بپردازد. این در حالی است که دولت می‌تواند با سفارش خودروهای موردنیاز، ضمن رفع بخشی از مشکل این شرکت، خودروهای موردنیاز برای راهداری را نیز تأمین کند.

captcha
شماره‌های پیشین