sobhe-no.ir
789
سه شنبه، ۰۲ مهر ۱۳۹۸
15
گزارش تحلیلی صبح نو از اکران‌تابستانی‌سینمای‌ایران

خرماپزان‌بافیلم‌های خسته‌‌کننده

در تقویم سالانه سینمایی، پس از ایام نوروز، فصل تابستان دومین دوره اکرانی است که سینماگران به آن علاقه‌مندند. به‌دلیل تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها، معمولا از فیلم‌های در حال اکران در این فصل استقبال بیشتری می‌شود؛ ازاین‌رو، بسیاری از صاحبان آثار تلاش می‌کنند به اکران تابستان برسند.

خبر

صبح نو

گزارش تحلیلی صبح نو از اکران‌تابستانی‌سینمای‌ایران

خرماپزان‌بافیلم‌های خسته‌‌کننده

در تقویم سالانه سینمایی، پس از ایام نوروز، فصل تابستان دومین دوره اکرانی است که سینماگران به آن علاقه‌مندند. به‌دلیل تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها، معمولا از فیلم‌های در حال اکران در این فصل استقبال بیشتری می‌شود؛ ازاین‌رو، بسیاری از صاحبان آثار تلاش می‌کنند به اکران تابستان برسند.

همان‌طورکه به‌طورسنتی ماه‌های دی و بهمن اصطلاحا فصل «مرده اکران» شناخته می‌شود که در آن فیلم‌سوزی رخ می‌دهد‌، تابستان هم یکی از مقاطع پرطرفدار سال برای اکران حساب می‌شود. اگر به سامانه فروش سینمای ایران مراجعه کنید که در آن میزان فروش فیلم‌ها به تفکیک سال و ماه اشاره می‌شود، متوجه خواهید شد معمولا فروش سینمای ایران در سه‌ماهه فصل تابستان رونق خوبی دارد. حالا باتوجه‌به پایان این فصل، می‌خواهیم وضعیت اکران در تابستان۱۳۹۸ را به‌لحاظ کمّی و کیفی بررسی کنیم. این نکته اهمیت زیادی دارد که جدا از مسأله میزان فروش فیلم‌ها، آیا ارزش کیفی فیلم‌ها توانسته رضایت مخاطبان را جلب کند؟ درادامه این گزارش، اکران تابستان را از ابعاد مختلف تحلیل خواهیم کرد.

تحلیل‌فروش‌سه‌ماهه
ابتدا بد نیست صرفا به میزان فروش اشاره کنیم. البته باید این نکته را قبل از هرچیز یادآور شویم که آمار کلی فروش صرفا در محدوده سه‌ماهه تابستان است؛ اما در آمار جزئی‌تر، فیلم‌هایی را نیز لحاظ کرده‌ایم که از میانه خرداد وارد چرخه اکران شده‌اند. طبق اعلام پنل سینماشهر، میزان فروش کلی سه‌ماهه تابستان حدود 65میلیارد تومان بوده است. نکته درخورتوجه در بررسی سه‌ماهه این گزارش، روند نزولی فروش است؛ یعنی در تیرماه حدود 29میلیارد تومان، مرداد حدود 23میلیارد تومان و شهریور حدود 11میلیارد تومان فروش داشته است. دلیل این روند نزولی را در دو نکته مهم می‌توان تحلیل کرد: ۱. ماه محرم در اواخر تابستان است که تأثیر چشمگیری بر حضور مردم در سینماها می‌گذارد؛ ۲. کیفیت و فضای فیلم‌های اکران است که هرچه از تیرماه به‌سمت پایان تابستان حرکت کردیم، فیلم‌هایی که وارد چرخه اکران شدند، به‌لحاظ کیفی ارزش کمتری داشتند. البته این نکته هم چشم‌پوشی‌کردنی نیست که با همه این مسائل، فروش سه‌ماهه تابستان امسال درمقایسه‌با مدت مشابه در دو سال گذشته صعودی بوده است. شاید یکی از دلایل مهم آن افزایش نرخ بلیت باشد؛ اما به‌هرحال در مقایسه ریالی، فروش امسال درمقایسه‌با دو سال قبل افزایش یافته است؛ هرچند ماجرای میزان و تعداد مخاطبان متفاوت است.

بررسی‌تفکیک‌شده
در این بخش، به‌سراغ فروش فیلم‌های تابستان می‌رویم. نخستین فیلم در این فهرست، «شبی که ماه کامل شد» به کارگردانی خانم نرگس آبیار است. این فیلم با 15 هفته اکران، به فروش بیش از 18میلیارد تومان دست یافته است. فیلم بعدی «سرخ‌پوست» اثر آقای نیما جاویدی است که آن هم با 15 هفته نمایش، به فروش بیش از 14میلیارد تومانی رسیده است. فیلم سوم این جدول، «ما همه باهم هستیم» به کارگردانی آقای کمال تبریزی است. فیلم تبریزی نیز با 15 هفته اکران، به 10میلیارد تومان فروش رسیده است. «ایکس‌لارج» ساخته آقای محسن توکلی دیگر فیلم حاضر در این فهرست است که با 12 هفته اکران، به فروش 6میلیارد تومانی دست پیدا کرده است. آقای جواد رضویان در نخستین تجربه فیلم‌سازی‌اش، «زهرمار» را ساخت که در طول
 13 هفته اکران، 6میلیارد تومان فروخته است. خانم آزیتا موگویی نیز «ایده اصلی» را تولید کرده که با 6 هفته اکران، تاکنون سه‌میلیارد تومان فروش داشته است. «قصرشیرین» به کارگردانی آقای رضا میرکریمی در هشت هفته اکران، تنها سه‌میلیارد تومان فروخته است. آقای محسن تنابنده با «قسم» و پس از هشت هفته، به فروش بیش از دومیلیارد‌تومانی فروش رسیده است. «نیوکاسل» فیلم آقای محسن قصابیان نیز با 9 هفته اکران، دومیلیارد تومان فروخته است. رتبه بعدی جدول به فیلم آقای حسین قناعت، یعنی «تپلی و من» تعلق دارد که در حوزه کودک است. این فیلم با هشت‌ هفته اکران حدود یک‌و‌نیم‌میلیارد تومان فروخته است. رتبه آخر جدول با هشت هفته اکران به فیلم «سرکوب» اثر آقای رضا گوران تعلق دارد. 
یکی از چند فیلم پرسروصدای امسال، «ما همه باهم هستیم» به کارگردانی کمال تبریزی و تهیه‌کنندگی آقای رضا میرکریمی است. نخستین نکته‌ای که در زمان تولید این فیلم برای رسانه‌ها درخورتوجه بود، ترکیب بازیگرانش بود. تعداد زیادی از ستاره‌های گران‌قیمت سینمای ایران مثل آقایان محمدرضا گلزار و مهران مدیری و خانم لیلا حاتمی و... در این فیلم حضور داشتند. اهل‌فن می‌دانند حضور این تعداد ستاره برای یک پروژه چه هزینه‌هایی دربر دارد. اگر در سیر منطقی صنعتی در سینما به ماجرا نگاه کنیم، طبیعتا این هزینه سنگین باید به پروژه و صاحبانش بازگردد. در اخبار از حضور نامی حاشیه‌ساز به‌عنوان سرمایه‌گذار فیلم اسم برده شد. همه منتظر بودند این فیلم فروشی عجیب‌و‌غریب داشته باشد تا هزینه‌های ساختش بازگردد؛ اما فیلم تبریزی فقط با رقم 10میلیارد تومان، احتمالا در بازگشت سرمایه خودش هم با مشکل مواجه شود.

رضا گوران در تئاتر فردی شناخته‌شده است و جوایز زیادی هم در کارنامه‌اش دارد. گوران در نخستین تجربه سینمایی‌اش سراغ فیلمی زنانه و با فضایی شبه‌روشن‌فکری رفته است. در «سرکوب» با فیلمی تک‌لوکیشنی طرفیم که کارگردان می‌خواهد از آن به‌عنوان شخصیت استفاده کند؛ اما همین اصرار زیاد برای پرداخت به خانه پدری شخصیت‌ها باعث شده شخصیت‌های قصه عقیم بمانند. چند خواهر، مادری آلزایمری، خدمت‌کاری مشکوک و نام پدر و برادری که مدام تکرار می‌شود. با خانواده‌ای طرفیم که هم آن‌ها که در قصه حضور فیزیکی ندارند و هم آن‌هایی که هستند، همه افسرده و شکست‌خورده‌اند. دوربین روی دست و معلق فیلم‌ساز شاید تکنیکی بوده باشد که راه دیگری جز آن نبوده؛ اما در جاهایی برای مخاطب آزاردهنده می‌شود. فیلم سراسر نمادزده گوران در قعر جدول فروش قرار گرفته است.

شاید مهم‌ترین اتفاق اکران تابستان مربوط به «شبی که ماه کامل شد» نرگس آبیار باشد. آبیار بعد از «نفس» که موفقیت زیادی به‌دست نیاورد، بدون سروصدای زیاد سراغ سوژه‌ای خاص رفت که در حالت عادی برای کارگردان زن، سخت به‌نظر می‌رسد. آبیار با ایده آقای مرتضی اصفهانی، سراغ ساخت فیلمی با موضوع اقدامات گروهک عبدالمالک ریگی با محوریت زندگی شخصی برادرش رفت. «شبی که ماه کامل شد» در جشنواره فجر اخیر توانست بیشتر جوایز اصلی را درو کند و رضایت بیشتر مخاطبان را هم به‌دست آورد. فیلم جدید نرگس آبیار با آنکه از بازیگران پول‌ساز زیادی بهره نمی‌برد، توانست با کمک تبلیغاتی ارگان‌های مختلف در طول 15 هفته اکران، به فروش بیش از 18میلیارد تومان برسد؛ رقمی که فیلم آبیار را در رده چهارم جدول فروش سال قرار داد.
«قصرشیرین» رضا میرکریمی در جشنواره فیلم فجر با استقبال نسبتا خوبی مواجه شد و چند سیمرغ هم کسب کرد. البته فضای این فیلم و ترکیب بازیگرانش به‌گونه‌ای است که از همان ابتدا توقع فروش زیادی برای سینمادوستان ایجاد نمی‌کرد؛ اما اینکه یکی از فیلم‌های موفق جشنواره در اکران عمومی و پس از گذشت هشت هفته، به‌سختی به فروش سه‌میلیاردی دست پیدا کند، برای میرکریمی، سینمای ایران و مخاطبان ایرانی اتفاق خوبی نیست. فروش نسبتا کم «قصرشیرین» را باید درکنار فروش ناموفق «ما همه باهم هستیم»، دومین شکست تجاری برای میرکریمی دانست. دبیر جشنواره جهانی فجر که در این سال‌ها در فیلم‌سازی آن‌قدرها هم پرکار نبوده، در آخرین تلاشش توانست نظر مثبت منتقدان را به‌دست آورد؛ اما انگار در جلب نظر مخاطبان آن‌طور که بایدوشاید موفق نبوده است.

captcha
شماره‌های پیشین