777
سه شنبه، ۱۲ شهریور ۱۳۹۸
12

خبر

مدیررادیومعارف‌درباره‌برنامه‌های «رادیومحرم»با«صبح‌نو» به‌گفت‌وگونشست

نوای‌یاحسین(ع) ‌برموج ‌اف.ام

با آغاز ماه محرم، «رادیومحرم» هم کارش را شروع کرده است. این رادیو مانند سال‌های گذشته تا ماه صفر فعالیت خواهد داشت و سپس آنتن را به «رادیواربعین» خواهد سپرد.

صبح نو

مدیررادیومعارف‌درباره‌برنامه‌های «رادیومحرم»با«صبح‌نو» به‌گفت‌وگونشست

نوای‌یاحسین(ع) ‌برموج ‌اف.ام

با آغاز ماه محرم، «رادیومحرم» هم کارش را شروع کرده است. این رادیو مانند سال‌های گذشته تا ماه صفر فعالیت خواهد داشت و سپس آنتن را به «رادیواربعین» خواهد سپرد.


برخلاف تصور برخی از مردم، با وجود رسانه‌های متعدد جدید، رادیو همچنان مخاطب سنتی خودش را دارد. این مخاطب گاهی به‌طور حرفه‌ای و در برخی موارد به واسطه استفاده از خودرو یا نظایر آن شنونده برنامه‌های رادیویی می‌شود. یکی از کارکردهای اصلی برنامه‌سازی در رسانه، توجه به ایام روز است. این ‌روزها در ماه محرم به سر می‌بریم. طبیعتاً غالب جامعه همگام با این ایام ترجیح می‌دهند صداهایی آشنا با محرم را بشنوند تا حال خوب معنوی را در طول روز با خود همراه داشته باشند. رادیو هم چند سالی است که به‌طور ویژه در محرم و صفر با راه‌اندازی رادیومحرم و رادیواربعین سعی کرده برای مخاطبان تولید محتوا کند. این دو رادیو تا به امروز موفق بوده‌ و مخاطبان زیادی را با خود همراه کرده‌‌اند. شعار امسال رادیو محرم «حسینیه‌ای به وسعت دل‌ها»ست. پخش مداحی، روضه‌خوانی، سخنرانی مذهبی و... از برنامه‌های مختلف این شبکه رادیویی خواهد بود. رادیومحرم ذیل رادیومعارف فعالیت می‌کند. برای آشنایی بیشتر با برنامه‌ها و فعالیت‌های این رادیوی پرمخاطب با آقای «مسعود کاویانی»، مدیر رادیومعارف گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

رادیومحرم در سیستم کاری رادیومعارف چه تعریفی دارد؟
رادیو معارف شبکه‌ای سراسری و دائمی است؛ اما رادیومحرم مثل رادیوانقلاب و رادیواربعین از انواع رادیوهای مناسبتی است. این رادیوها درواقع فصلی و مناسبتی است. رادیومحرم در پاسخ به نیاز مخاطبینی که دغدغه استفاده از مداحی‌ها، مراثی و سخنرانی‌های خوب را دارند، ایجاد شد. سعی داریم الگوی صحیحی از عزاداری با رویکرد شور، شعور، حماسه و معرفت حسینی را برای مردم ارائه دهیم. 
بخش عمده برنامه‌های رادیومحرم چیست؟
بخش عمده برنامه‌ها مختص پخش مداحی و روضه‌خوانی است. ترویج مقتل‌خوانی و روضه‌خوانی مستند از منابع معتبر یکی دیگر از اهداف ما در رادیومحرم است. تقویت و ترویج اشعار و مداحی‌های فاخر را همیشه مدنظر داریم. البته افزایش جامعه مخاطبان رادیو هم یکی از مسائلی است که به آن توجه داریم. 

این رادیو تا چه زمانی فعال خواهد بود؟
رادیومحرم از شب اول محرم روی موج اف. ام ردیف ۹۵.۵ مگاهرتز به روی آنتن رفته و تا پایان ماه محرم هم ادامه خواهد داشت. سپس آنتن رادیومحرم تحویل رادیواربعین می‌شود. پایان کار رادیومحرم، آغازفعالیت رادیواربعین است. این رادیو را مخاطبان علاوه‌بر موج اف. ام ردیف ۹۵.۵ مگاهرتز می‌توانند از طریق گیرنده‌های دیجیتال تلویزیون و رادیونما پیگیری کنند. همچنین رادیومحرم را می‌شود از طریق اپلیکیشن ایران‌صدا روی گوشی‌های هوشمند در هرجا با کیفیت بالا دریافت کرد. 

برخلاف تصور برخی از مردم، گستره مخاطبان رادیو خصوصا به‌واسطه استفاده در خودرو، قابل توجه است. چه برنامه‌ریزی‌ای داشته‌اید که بتوانید رضایت نسبی این مخاطبان گسترده با سلایق مختلف را به‌دست آورید؟
اصل اولیه این است که ما یک الگوی صحیح عزاداری را ارائه کنیم. گزینه بعدی ترویج مداحی و مراثی معیار است. به هرحال برخی انحرافات و بدعت‌ها در این زمینه وجود دارد که البته از قدیم هم بوده است و مختص به امروز نیست. برای مثال برخی سبک‌های عزاداری وجود دارد که در شأن این جلسات و اهل‌بیت؟ع؟ نیست. یکی از وظایف مهم رادیومحرم این است که مداحی‌های معیار را براساس رهنمودهای بزرگان پخش کند. 

آیا با این اقتضائات امکان پخش برنامه‌های متنوع را دارید؟
در رادیومحرم امسال سعی کرده‌ایم هم در سبک‌های متفاوت و هم در عزاداری‌های شهرهای مختلف کشور نگاه ویژه‌ای داشته باشیم. تعداد مداحانی که از آن‌ها برنامه پخش می‌کنیم را هم گسترش داده‌ایم. امسال از 30مداح و روضه‌خوان بهره برده‌ایم. این صداها، سبک‌ها و روش‌های مختلف، تنوع خوبی را ایجاد می‌کند؛ البته همان‌طور که قبلاً گفتم به ارائه یک عزاداری سالم هم متعهدیم. 

برای بخش‌های مختلف مثل سخنرانی و مداحی، باکس مشخص زمانی دارید؟
سخنرانی به معنای پخش یک جلسه یک یا 20 دقیقه‌ای نداریم؛ اما از آنجایی که رویکردمان شور و شعور حسینی در کنار هم است و البته اولویت پخش ما، مداحی است، سعی کرده‌ایم در بخش شعور حسینی از سخنرانی‌های کوتاه استفاده کنیم. در لابه‌لای مداحی‌ها، سخنرانی‌های دودقیقه‌ای از خطیبان معروف پخش می‌کنیم. مقتل‌خوانی و روضه‌خوانی‌های صحیح و از منابع مستند را خواهیم داشت. با این بخش‌ها به بحث معرفت‌زایی توجه داشته‌ایم. 

جمع‌آوری محتوا و داده مورد نظر شما با توجه به تنوع سبک‌ها و شهرهایی که گفتید کار سختی است؛ این مشکل را چطور حل کردید؟
باور کنید به‌گزافه نیست که پس از پایان کار رادیومحرم در سال قبل، تولید و جمع‌آوری محتوا برای پخش امسال را شروع کردیم. یکی از جاهایی که حس کردیم کار بیشتری می‌طلبد همین تنوع و گستردگی کار است. توجه ما به تنوع حتی فراتر از کشورمان بود و امسال سعی کردیم به عزاداری برخی کشورهای دیگر مثل هند، پاکستان و اروپا بپردازیم؛ این بخش محرم و ملل نام دارد. در کشور خودمان بحمدالله قومیت‌های متعددی داریم که سعی کردیم از تمام آن‌ها هم استفاده کنیم. 

در ارتباط با مخاطبان چه مواردی را متوجه شدید که امسال آن را اعمال کردید؟
تا سال قبل بخش‌های مختلف رادیومحرم صرفاً تولیدی بود. امسال برای تعامل بیشتر با مخاطبان، دو بخش زنده راه‌اندازی کردیم. در یک بخش از ساعت 12تا14 و در بخش دوم از ساعت18تا20 به صورت زنده رادیومحرم را اجرا و پخش کرده، پیامک‌ها و ارتباطات مردمی را بررسی می‌کنیم و آن‌ها را در حد توان اعمال می‌کنیم. ما هنوز تبلیغ زیادی نکرده‌ایم اما خداراشکر مردم خودشان پیگیر این رادیو هستند. از لحظه شروع پخش برنامه‌های رادیومحرم پیامک‌های متعددی به دست ما رسید. 

دغدغه‌های اصلی مخاطبان رادیومحرم چیست؟
درواقع دو دغدغه اساسی وجود دارد. اولین مورد پوشش رادیو است. با توجه به امکانات فنی، رادیومحرم الان بیشتر در مراکز استان‌ها فعال است. گیرنده رادیویی ما تقریباً بیشتر در مراکز استان فعال است. در همین مراکز استان‌ها هم شنونده‌ها نسبت به وضعیت کیفی صدا کمی انتقاد دارند؛ پس بحث عمده، مساله فنی است. مورد بعدی که پارسال آن را رصد کردیم توجه به تنوع و به‌روزبودن مداحی‌هاست. مخاطبان دوست دارند مداحی‌های جدید که کمتر شنیده شده را پخش کنیم.

captcha
شماره‌های پیشین