sobhe-no.ir
773
چهارشنبه، ۰۶ شهریور ۱۳۹۸
7
معاون وزیر آموزش‌و‌پرورش موانع پیش‌روی تعلیم و تربیت را برشمرده است

پنج‌خان توسعه

ساختار آموزش‌و‌پرورش در کشور ما مجموعه‌ای بسیار مهم است که تربیت و پرورش نسل‌های آتی کشور را بر عهده دارد. این نهاد باید با کمترین مشکلات مواجه باشد تا بتواند با تمرکز و توان بالا به امور محوله برسد اما در مقابل با مشکلات متعددی مواجه است که کار را مشکل می‌کند. کمبود بودجه برای پرداخت حقوق معلمان و مدارس فرسوده و قدیمی از روشن‌ترین این مشکلات به حساب می‌آیند؛ اما معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش‌و‌پرورش نکات بیشتری را در این‌باره مطرح کرده است.

زوج‌های جوان «باهم تا بهشت» می‌روند

صبح نو

معاون وزیر آموزش‌و‌پرورش موانع پیش‌روی تعلیم و تربیت را برشمرده است

پنج‌خان توسعه

ساختار آموزش‌و‌پرورش در کشور ما مجموعه‌ای بسیار مهم است که تربیت و پرورش نسل‌های آتی کشور را بر عهده دارد. این نهاد باید با کمترین مشکلات مواجه باشد تا بتواند با تمرکز و توان بالا به امور محوله برسد اما در مقابل با مشکلات متعددی مواجه است که کار را مشکل می‌کند. کمبود بودجه برای پرداخت حقوق معلمان و مدارس فرسوده و قدیمی از روشن‌ترین این مشکلات به حساب می‌آیند؛ اما معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش‌و‌پرورش نکات بیشتری را در این‌باره مطرح کرده است.


آقای علی الهیار ترکمن، معاون وزیر آموزش‌و‌پرورش است. اگرچه این وزارتخانه این روزها با سرپرست اداره می‌شود و رییس‌جمهوری محسن حاجی‌میرزایی را به‌عنوان فرد پیشنهادی برای تصدی وزارت معرفی کرده است اما مشکلات بسیاری سر راه وزیر بعدی است. آن‌طور که معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش‌و‌پرورش گفته، پنج محور گفتمان توسعه موانع پیش‌روی آموزش‌و‌‌پرورش در کشور هستند.
نخستین نکته از نگاه این مقام مسوول در وزارت آموزش‌و‌‌پرورش بار زیاد برنامه‌های درسی است. به گفته الهیار ترکمن ۱۲ هزار و ۹۰۰ ساعت آموزش‌های اجباری ۱۲ساله به دانش‌آموزان داده می‌شود. این رقم در بسیاری کشورهای دنیا زیر ۸۰۰۰ ساعت است. همچنین در کشورهای دیگر ساعاتی را به مهارت‌آموزی اختصاص می‌دهند.
اما دومین مورد به ساختار نظام آموزشی بازمی‌گردد. ساختار نظام آموزشی در کشور پراکنده و کوچک‌مقیاس است. ۷۶۰ منطقه آموزشی وجود دارد که ۴۰ درصد آنها زیر ۵۰۰۰ نفر دانش‌آموز دارند و می‌تواند اندازه جمعیت یک مدرسه بزرگ باشد. طبیعتاً وقتی ساختار پراکنده و کوچک‌مقیاس است، ساختار بوروکراتیک سنگین می‌شود و موازی‌کاری و عملکرد جزیره‌ای باعث می‌شود کارهای تحولی نتواند زمینه بروز پیدا کند.

ساختار نامتوازن نیروی انسانی
از نگاه معاون وزیر آموزش‌و‌‌پرورش مورد سوم به ساختار توزیع نیروی انسانی بازمی‌گردد؛ ساختار نیروی انسانی در استان‌ها کاملاً نامتوازن و نامتقارن است. در استانی نسبت دانش‌آموز به معلم پنج به یک است، در استان دیگری ۴۳ به یک و در حاشیه برخی شهرها به نسبت ۵۲ به یک هم می‌رسد. این ساختار نامتقارن مفید نیست و موجب می‌شود که تمام اعتبارات و هزینه‌ها صرف حقوق شود. وی با بیان اینکه محور چهارم به بهره‌وری به‌کارگیری منابع در آموزش‌و‌‌پرورش برمی‌گردد، گفت: ساختارها و فرایندها، نوع برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری‌های ما به‌نحوی شده که بهره‌وری به‌کارگیری منابع به شدت افت کرده و خوشبینانه حدود ۵۰ درصد است؛ به این معنی که اگر قرار باشد یک واحد فعالیت انجام دهیم که هزار تومان هزینه داشته باشد در شرایط فعلی برای ما ۱۵۰۰ تومان تمام می‌شود. در نتیجه هم کسری بودجه حادث می‌شود و هم تأخیر در پرداخت‌ها و شکل‌گیری منابع مورد نیاز را به‌دنبال دارد. معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش‌و‌‌پرورش در ادامه به پنجمین محور گفتمان توسعه اشاره کرده و گفته است: وابستگی بیش از حد به منابع بودجه عمومی نیز محور پنجم است. سهمی از تولید ناخالص داخلی و مشارکت با بخش غیردولتی نداریم. روش‌های نوین تأمین مالی و اقتصاد در دنیا و همین‌طور کشور ما بسیار رشد کرده است؛ اما نظام آموزش‌و‌‌پرورش هنوز حاضر نیست همپای این تغییرات از این روش‌های نوین تأمین مالی به شکل موثری با حفظ اصول بهره ببرد و الگویی را پیاده‌سازی کند که از همه ظرفیت‌ها استفاده کند.
معاون وزیر آموزش‌و‌‌پرورش با تشریح پنج مورد یادشده آن‌ها را موانع توسعه و شکل‌گیری فرایند توسعه در آموزش‌و‌پرورش می‌داند؛ نکاتی که تاکید می‌کند تا برطرف نشوند، توسعه شکل نمی‌گیرد. الهیار ترکمن در آستانه برگزاری جلسه رأی اعتماد به وزیر جدید آموزش‌و‌پرورش که سه‌شنبه هفته آینده برگزار خواهد شد درباره شیوه رأی دادن به وزرا هم انتقاد کرد و گفت: وزیری را با رأی بالای اعتماد منصوب می‌کنند ولی از سوی دیگر وی را به استیضاح می‌کشانند. مشکل ما فقط در کسری بودجه و کاهش ظاهری منابع نیست بلکه همین علت‌های ریشه‌ای هستند که تا حل نشود نمی‌توانیم به مسائل جدیدتری بپردازیم.

لزوم حفظ حرمت  آموزش‌و‌‌پرورش
معلمان در چند ماه اخیر به‌دلیل نوسانات اقتصادی با مشکلات بیشتری نیز مواجه شده‌اند. همین امر موجب شده تاکنون در چندین نوبت دست به تحصن یا اعتراض بزنند؛ نکته‌ای که متاسفانه از سوی برخی رسانه‌های معاند نیز با استقبال مواجه شد. الهیار ترکمن با ابراز گلایه از این شیوه اعتراض برخی معلمان گفت: تصمیمات اصلی و حل مسائل آموزش‌و‌‌پرورش باید پشت میزهای سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری مدیریتی انجام شود، نه کف خیابان. حرمت آموزش‌و‌‌پرورش را همه ما باید نگه داریم؛ چه آن‌هایی که ذی‌نفع هستند و تصور می‌کنند با تجمع می‌توانند مسأله‌شان را حل کنند و چه کنشگران و فعالان فرهنگی در فضای مجازی که از این حرکات استقبال و به این تجمعات دامن می‌زنند. کف خیابان هیچ تصمیمی نمی‌شود گرفت؛ البته نکته جالب آنجاست که معمولاً وقتی با نمایندگان این گروه‌ها صحبت و آن‌ها را در جریان محدودیت‌ها و پیگیری‌های انجام‌شده قرار می‌دهیم، قانع می‌شوند.
آقای علی الهیار ترکمن درباره مشکلات معیشتی معلمان و اصلاح شیوه‌های پرداخت نیز گفته است: در سال‌۹۶ تاخیرهای یک‌ساله در پرداخت برخی اقلام و موارد داشتیم که به معلمان فشار وارد می‌کرد؛ این فواصل را کاهش دادیم و اکنون تأخیر در پرداخت‌های ما به کمتر از پنج ماه رسیده است اما برای ما مطلوب نیست. باید کاری کنیم که مطالبات به‌روز شوند. بند «ک» تبصره ۱۲ قانون برنامه بودجه سال ۹۸ یکی از دستاوردهای آموزش‌و‌‌پرورش است. اگر پیشنهادهای بودجه ۹۷ و ۹۸ را بررسی کنید، درمی‌یابید یکی از تبصره‌های پیشنهادی ما این بود که تمام مواردی که ماهیت حقوق دارند، ماهانه پرداخت شوند. وی در ادامه افزود: از مهرماه امسال این مورد عملیاتی می‌شود و پرداخت‌ها به چهار گروه حق‌التدریسی‌های آزاد و شاغل، معلمان خرید خدمت و سربازمعلم‌ها در آموزش‌و‌پرورش به صورت منظم و ماهانه انجام خواهد شد زیرا ماهیت حقوق دارند.

افزایش حقوق بیش از ۱۰۰‌هزار معلم تمام‌وقت
معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت  آموزش‌و‌‌پرورش به طراحی و تدوین طرح معلم تمام‌وقت هم اشاره کرد و گفت: درست است که طرح معلمان تمام‌وقت منتقدان زیادی دارد ولی تاکنون ۱۰۵ هزار درخواست برای ورود معلمان به طرح تمام‌وقت ثبت شده است. کار بزرگی که انجام شد این بود که آیتم جدیدی به حکم حقوقی معلمان تحت‌عنوان «فوق‌العاده ویژه» اضافه کردیم. آیتم‌ها طبق فصل ۱۰ قانون مدیریت خدمات کشوری مشخص می‌شود و تعریف آیتم جدید کار سختی است. در این طرح هر معلم اگر به صورت داوطلبانه 6ساعت به ساعت موظفی‌اش بیفزاید، حدود ۵۷۰‌هزار تومان به حکمش اضافه می‌شود و به جای ۹ ماه، ۱۲ ماه سال به صورت منظم دریافتی دارد. این طرح برای معلمان دوره متوسطه است. الهیار ادامه داد: کار مشخص دیگری برای معلمان ابتدایی در نظر داریم که هنوز چکش‌کاری نشده و نیازمند کار بیشتر است. وی با اشاره به تأمین اعتبار ۳۹۰۰‌میلیارد تومان بابت پاداش پایان خدمت فرهنگیان سال ۹۶ و ۴۳۰۰ میلیارد تومان بابت پاداش پایان خدمت فرهنگیان در سال ۹۷ گفت: البته این دستاوردها مقطعی و موردی هستند که از وظایف ذاتی ماست، ولی اصل قضیه و نقطه ثقل عملکرد ما، شکل‌گیری گفتمان توسعه در این مدت بوده است.
 

captcha
شماره‌های پیشین