sobhe-no.ir
773
چهارشنبه، ۰۶ شهریور ۱۳۹۸
11
نکته

 اگر همه مثل آقای کتاب بودند...

مصطفی وثوق‌کیادبیر حوزه فرهنگ

بررسی رقابت میان سفارتخانه‌ها برای نقش‌آفرینی در زیست‌بوم فرهنگ و هنر ایران

بیایید لااقل یکی از رقبا باشیم

چند سالی است که سفرای برخی کشورهای اروپایی در ایران، شخصا و علنا و بدون تشریفات، فعالیت‌های فرهنگی نظیر تبریک اعیاد ملی همچون نوروز، فعالیت به زبان فارسی در شبکه‌های اجتماعی پرمخاطب، گشت‌وگذار در موزه‌ها و اماکن فرهنگی و هنری، گردشگری در شهرهای مختلف ایران و از این قبیل کارها را دنبال می‌کنند. فعال‌ترین آن‌ها را می‌توان سفارت انگلستان، آلمان، ایتالیا، سوئیس و البته فرانسه دانست. این مسأله برخلاف روحیه اجنبی‌ستیزی مسبوق به سابقه در میان ایرانیان از یک طرف به ضرورت‌ها و اقتضائات ناشی از برقراری روابط دوجانبه میان دولت‌ها باز می‌گردد و از سوی دیگر گذشته از اهداف عمومی و همسو میان این کشورها، نوعی رقابت میان آنان برای تسخیر زیست‌بوم فرهنگی ایران را در راستای سایر اهداف سیاسی و اقتصادی آنان می‌رساند.

صبح نو

نکته

 اگر همه مثل آقای کتاب بودند...

مصطفی وثوق‌کیادبیر حوزه فرهنگ

 امروز خبر رسید ۱۵ هزار نسخه از کتاب «آب هرگز نمی‌میرد» نوشته حمید حسام‌محور در دومین دوره پویش «کتاب قهرمان» در کمتر از یک‌ماه به فروش رفت.  نکته مهم این است که قیمت کتاب پیش از پویش 60 هزار تومان بوده و هم‌اکنون در جریان این پویش به قیمت 28 هزار تومان به فروش می‌رسد؛ اتفاقی که نقطه عطفی در تاریخ نشر ایران است، از آن رو که برای رسیدن کتاب به دست مخاطب، ناشر و نویسنده از منفعت مادی خود گذشته‌اند تا منفعتی بزرگ‌تر نصیب جامعه شود. در کتاب خاطرات حاج‌علی یزدان‌خواه (آقای کتاب) می‌خواندیم که این کتابفروش وقتی صبح‌ها سود مکفی را به دست می‌آورد، عصرها اجناسش را ارزان‌تر به فروش می‌رساند که این هم این روزها در کمتر کاسبی می‌توان یافت اما علی یزدان‌خواه این کار را کرد تا الگویی برای شهر خودش در کاشان شود. اقبال مردم به پویش‌های کتابخوانی نشان می‌دهد اگر کتاب با شیوه درست و قیمت مناسب به دست مردم برسد، مردم به آن اقبال نشان می‌دهند؛ فقط اگر ناشر و نویسنده بعد از سود کافی از سود بالاتر به سود مردم بگذرند.
 

captcha
شماره‌های پیشین