sobhe-no.ir
772
سه شنبه، ۰۵ شهریور ۱۳۹۸
10

جشن افتتاحِ افتتاح‌شده‌ها

«صبح‌نو» از دومین جلسه دادگاه گروه جهانبانی گزارش می‌دهد

از واردات گوشت تا وام‌های بدون وثیقه

روز گذشته دومین جلسه رسیدگی به اتهامات برخی دیگر از متهمان بانک سرمایه به‌نام گروه جهانبانی در شعبه سوم دادگاه ویژه رسیدگی به جرایم اخلالگران و مفسدان اقتصادی به ریاست قاضی مسعودی‌مقام و به‌صورت علنی برگزار شد. نماینده دادستانی در همین جلسه به مدیران بانکی هشدار داد به افراد فاقد صلاحیت تسهیلات ندهند و از کیسه ملت نبخشند.

صبح نو

جشن افتتاحِ افتتاح‌شده‌ها

روز گذشته 8.5 کیلومتر از بخش شرقی خط 7 مترو تهران رسماً افتتاح شد؛ خطی که دو سال قبل توسط آقای محمدباقر قالیباف، شهردار وقت تهران افتتاح شد اما به بهانه نبود تهویه مناسب در ایستگاه‌ها، بهره‌برداری از این ایستگاه به مدت حدود دو سال متوقف شد. دیروز آقای پیروز حناچی، شهردار تهران در حالی این خط را برای بار دوم افتتاح کرد که به گفته حاضران در مراسم افتتاحیه، شرایط تهویه مناسب نبود. در این مراسم حناچی به مردم تهران وعده داد که هر ماه یک ایستگاه مترو در پایتخت افتتاح می‌کند و دولت نیز حمایت‌های لازم را در این زمینه داشته است؛ قولی که در سال 95 قالیباف نیز به مردم داده بود و البته بدون کمک دولت آن را انجام داد.
حناچی همچنین در مراسم دیروز عنوان کرد که برای خط 6 در شرایط بحرانی و تحریم موفق شدیم اقدامات زیادی را انجام دهیم و تجهیزات را بدون خرید مستقیم خارجی تأمین کنیم. افتتاح بخش‌های مختلف بخش 7 نیز با موفقیت حاصل شد و نقش مشاوران داخلی در این زمینه حائز اهمیت بود. او با بیان اینکه در توسعه حمل‌ونقل عمومی در شرایط مساعدی با دولت قرار داریم، گفت: این در حالی است که دولت ماهانه 50 هزار میلیارد تومان یارانه نقدی به مردم می‌دهد و شرایط سخت اقتصادی دارد، با این حال موردی نبوده که نیاز به حمایت داشته باشیم و دولت پای کار نیاید.
شهردار تهران با اعلام اینکه به زودی ایستگاه‌های جدید خط 6 و 7 را افتتاح می‌کنیم، گفت: موضوع حمل‌ونقل عمومی مساله‌ای حاکمیتی است و شهرداری در حل آن تنها نخواهد بود و امیدواریم گره اتوبوس‌های تهران و واگن‌های باقیمانده را بتوانیم حل کنیم. وی با بیان اینکه در دهه اخیر رشد جمعیت مناطق 22گانه تهران، 2.5 درصد بود اما در شهرهای اقماری شاهد رشد 17 درصدی جمعیت هستیم که این بحران درست در خارج از حریم شهر تهران رخ داده است، گفت: اتصال قطار شهری بین کلان‌شهرها و اقمار جزء سیاست‌های اصلی است که به‌دنبال اتصال مترو به پرند، هشتگرد، اسلامشهر و... هستیم و این مهم در دستور کار قرار دارد.
حناچی گفت: امروز رنکینگ مترو تهران در میان متروهای دنیا در رتبه 15 قرار دارد و هم در شاخص طول مسیر و هم در مورد جابه‌جایی مسافر، مترو تهران در جایگاه 15 دنیا قرار دارد. از سوی دیگر روز گذشته رییس شورای شهر تهران نیز با اشاره به اینکه با راه‌اندازی هر خط مترو می‌توانیم برای 10 هزار نفر اشتغال ایجاد کنیم، گفت: درخواست شورای شهر ادامه روند ساخت مترو در پایتخت است.
این جمله آقای محسن هاشمی نیز مانند اظهارات شهردار تهران آشنا بود. اوایل سال 96 بود که آقای مازیار حسینی، معاون وقت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در افتتاح خط ۷ متروی تهران اعلام کرد که هر خط مترو به‌طول 20 کیلومتر وقتی ساخته و به بهره‌برداری می‌رسد چیزی حدود 16 هزار شغل مستقیم و 160 شغل غیرمستقیم ایجاد کرده و هر 20 کیلومتر خط مترو در طول 30 تا 35 سال عمر بهره‌برداری خود حدود 180 فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می‌کند.
حالا هاشمی نیز ضمن وعده اشتغال گفته است که ما باید تلاش کنیم سرعت متروسازی را بالا ببریم چرا که چین کشوری فقیر با سرانه زیر هزار دلار به این موفقیت دست یافته و ما سرانه بین دو هزار تا پنج هزار دلار داریم، پس می‌توانیم این اقدامات را انجام دهیم. به گفته وی برای تهران 12 خط مترو، 460 کیلومتر مترو و 256ایستگاه در نظر گرفته شده و باید روند توسعه مترو ادامه یابد تا به این دستاورد برسیم. هاشمی تاکید کرده که از محل تبصره 18 می‌توان برای اشتغال و تولید اقدام کرد و از این تبصره، دولت برای مترو، پول پرداخت می‌کند. از طرفی هر خط مترو می‌تواند سبب اشتغال 10هزار نفر شود.
 

captcha
شماره‌های پیشین