770
یکشنبه، ۰۳ شهریور ۱۳۹۸
2
با حکمی از سوی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب

حجت‌الاسلام رمضانی؛ دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) شد

مسعود اخوان‌فرد، کارشناس حقوق بین‌الملل در گفت‌وگو با «صبح‌نو» از لزوم دریافت خسارت برای نفتکش تازه از توقیف درآمده ایرانی گفت

توقیف «آدریان» تعرض به تمامیت ارضی بود

در آستانه سالروز تأسیس نهاد شورای نگهبان، رهبر انقلاب در احکامی، سه فقیه از میان مجموع 6 فقیه این شورا را منصوب کردند. پیش‌ازاین، رییس قوه ‌قضاییه آقایان محمد دهقان، علی غلامی، هادی طحان‌نظیف، محمدحسن صادقی‌مقدم و یکی از قضات کشور را به‌عنوان نامزدهای حقوقدان شورای نگهبان به نمایندگان مجلس معرفی کردند. شورای نگهبان نهادی به‌غایت مهم در کل ساختار نظام جمهوری اسلامی است که وظیفه حراست از شرع و قانون را به‌عهده دارد.

صبح نو

مسعود اخوان‌فرد، کارشناس حقوق بین‌الملل در گفت‌وگو با «صبح‌نو» از لزوم دریافت خسارت برای نفتکش تازه از توقیف درآمده ایرانی گفت

توقیف «آدریان» تعرض به تمامیت ارضی بود

در آستانه سالروز تأسیس نهاد شورای نگهبان، رهبر انقلاب در احکامی، سه فقیه از میان مجموع 6 فقیه این شورا را منصوب کردند. پیش‌ازاین، رییس قوه ‌قضاییه آقایان محمد دهقان، علی غلامی، هادی طحان‌نظیف، محمدحسن صادقی‌مقدم و یکی از قضات کشور را به‌عنوان نامزدهای حقوقدان شورای نگهبان به نمایندگان مجلس معرفی کردند. شورای نگهبان نهادی به‌غایت مهم در کل ساختار نظام جمهوری اسلامی است که وظیفه حراست از شرع و قانون را به‌عهده دارد.

پس از اعلام خبر آزادی ابرنفتکش «آدریان دریا» یا همان «گریس1» از سوی دولت محلی جبل‌الطارق، حالا نوبت رسیدگی به سرنوشت نفتکش انگلیسیِ بازداشت‌شده در تنگه هرمز رسیده است. با اینکه مقام وزارت خارجه کشورمان هفته گذشته از پیگیری تخلفات «استنا ایمپرو» در کشورمان سخن گفت، انگلیسی‌ها برای تسریع در کار خود، دست‌به‌دامان کشورهایی مانند روسیه و هند شده‌اند. 

دست‌به‌دامان روسیه و هند 
روز گذشته، اخباری منتشر شد مبنی‌بر اینکه انگلیسی‌ها برای آزادی تانکر نفتی خود، با رییس‌جمهوری روسیه و نخست‌وزیر هند نامه‌نگاری کرده‌اند. بر‌اساس این اخبار، اریک هانل، مدیرعامل شرکت «استنا بالک»، مالک نفتکش انگلیسی «استنا ایمپرو» که 28تیر به‌درخواست سازمان بنادر و کشتی‌رانی کشورمان و با عاملیت سپاه پاسداران در تنگه هرمز توقیف شد، در اظهاراتی اعلام کرد نامه‌ای به ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه و نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، نوشته و از آن‌ها برای آزادی این کشتی کمک خواسته است. به‌گفته هانل، رییس‌جمهوری روسیه و نخست‌وزیر هند هنوز جوابی به این نامه‌نگاری‌ها نداده‌اند. در‌عین‌حال، هانل درباره برخی گزارش‌های منتشرشده مبنی‌بر اینکه در چند روز آینده نفتکش انگلیسی آزاد خواهد شد، به‌صورت محتاطانه ابراز خوش‌بینی کرد؛ اما گفته است با شرکت متبوعش مستقیما در جریان هیچ خبری در این باره قرار نگرفته است. 

بازداشت برای تخلف‌های دریایی
آقای سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امورخارجه کشورمان، هفته گذشته در نشست خبری، در پاسخ به پرسشی درباره سرنوشت نفتکش انگلیسی، با بیان اینکه توقیف این نفتکش ارتباط خاصی با توقیف همتای ایرانی‌اش در جبل‌الطارق نداشته، تصریح کرد: «نفتکش انگلیسی توقیف‌شده در ایران چندین تخلف دریایی دارد. این تخلفات در حال رسیدگی است و باید درباره وضعیت این کشتی منتظر حکم دادگاه بود». 
تخلفاتی که موسوی به آن‌ها اشاره کرده، ناظر بر مواردی است که در همان روز توقیف نفتکش انگلیسی، سازمان بنادر و کشتیرانی و سپس، برخی افراد ذی‌صلاح در سپاه پاسداران مطرح کردند. آقای عفیفی‌پور، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، همان زمان با اشاره به دریافت گزارش‌هایی مبنی‌بر حادثه‌آفرینی نفتکش انگلیسی استنا ایمپرو اظهار کرد: بنابر این گزارش‌ها، از نیروهای نظامی درخواست کردیم این نفتکش را به‌سمت لنگرگاه بندرعباس هدایت کنند تا بررسی‌های لازم انجام شود. روابط‌عمومی نیروی دریایی سپاه پاسداران نیز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «نفتکش انگلیسی هنگام عبور از تنگه هرمز به‌دلیل رعایت‌نکردن قوانین و مقررات بین‌المللی دریایی طبق درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، به‌دست یگان شناوری منطقه یکم نیروی دریایی سپاه توقیف شد». علاوه‌براین، منبع مطلعی جزئیات بیشتری از دلیل توقیف نفتکش مزبور ارائه کرد. بنابر گفته این فرد، کشتی انگلیسی دستگاه موقعیت‌یاب خود را برخلاف قوانین و مقررات دریانوردی، خاموش کرده بود و برخلاف رویه جاری، به‌جای حرکت در مسیر ورودی خلیج‌فارس در تنگه هرمز، از مسیر خروجی در جنوب در حال ورود بود که احتمال ایجاد حادثه و تصادف با کشتی‌ها را افزایش می‌داد. 

آزادی در گرو دریافت خسارت
آزادی نفتکش انگلیسی در ازای دریافت خسارت بابت توقیف غیرقانونی «آدریان» در جبل‌الطارق، پیشنهادی است که برخی چهره‌ها مطرح کرده‌اند. آقای حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در اظهاراتی با اشاره به لزوم دریافت خسارت، درباره ضعف نهادهای کشورمان در‌این‌زمینه گفت: «حتما باید درخواست خسارت کنیم. اگر نتوانیم درقبال نفتکش آدریان که به ناحق توقیف شده بود، خسارت بگیریم، ممکن است در آینده کشورهای دیگر نیز این خطا را علیه ما تکرار کنند». او در‌عین‌حال افزود: «ملاحظات سیاسی دیپلماتیک ایران و انگلیس نباید مانع پیگرد حقوقی جبران خسارت جمهوری اسلامی ایران شود».
لزوم دریافت خسارت از انگلیسی‌ها بابت راهزنی دریایی رخ‌داده درباره «آدریان دریا» موضوعی بود که پیش از فلاحت‌پیشه، سیدابراهیم رئیسی، رییس دستگاه قضا، نیز بر آن تأکید کرده بود. رئیسی دراین‌باره گفته بود: «این میزان از توقیف، صرفا با آزادسازی جبران نمی‌شود؛ بلکه باید با پیگیری‌های حقوقی، خسارت دریافت شود تا درس عبرتی باشد برای همه کسانی که برخلاف موازین بین‌المللی اقدام می‌کنند». برای بررسی دقیق‌تر ابعاد خسارات واردشده به ایران در ماجرای بازداشت غیرقانونی آدریان، به‌سراغ آقای مسعود اخوان‌فرد کارشناس حقوق بین‌الملل رفته‌ایم. 

خسارت به کشتی و کارکنان آن 
اخوان‌فرد با اشاره به خسارات تحمیلی به نفتکش توقیفی ایرانی در جبل‌الطارق گفت: «موضوعاتی ازقبیل توقیف غیرقانونی نفتکش جمهوری اسلامی ایران در تنگه جبل‌الطارق تابع ضوابط حقوق بین‌المللی است که باید به آن‌ها، به تفکیک توجه شود. نخستین موضوع معطوف به خود کشتی و صاحب آن است. این کشتی به‌دلیل توقف چندروزه و ممانعت از حرکت، دچار خسارت شده و این خسارت حتما قابل‌احصاء است و می‌توان برای این خسارت، ارزش‌گذاری مالی هم کرد». وی افزود: «نکته بعدی معطوف به کارکنان حاضر در کشتی بوده‌اند. این کارکنان از هر ملیتی که باشند، برای خود حق‌وحقوقی دارند و چون مرتبط با این کشتی بوده‌اند، عمدتا از کار بیکار شده‌اند که در نوع خسارتی است که به‌طور واضح و شفاف، قابل‌محاسبه و قابل‌طرح است». 

تعرض به کشتی، تعرض به تمامیت ارضی است 
اخوان‌فرد با اشاره به این قاعده حقوقی که تعرض به کشتی هر کشوری، تعرض به خاک سرزمینی آن کشور محسوب می‌شود، اظهار کرد: «هر کشتی برای خود پرچمی دارد و براساس آن پرچم، جزئی از خاک سرزمینی آن کشور محسوب می‌شود؛ بنابراین، هرگونه تعرض به آن کشتی، تعرض به تمامیت ارضی آن کشور است. از این نظر نیز، طبق قواعد بین‌المللی امکان پیگیری و طرح دعوا در محاکم بین‌المللی وجود دارد». 

وظیفه سه نهاد 
این حقوقدان با اشاره به لزوم طرح شکایت ایران به مراجع ذی‌صلاح حقوق بین‌الملل برای دریافت خسارات وارده به نفتکش آدریان، گفت: «اینکه آیا شکایت جمهوری اسلامی از مباشران یا عاملان توقیف نفتکش ایرانی به‌نتیجه برسد و بتوانیم خسارات مرتبط را دریافت کنیم، به دیپلماسی فعال خودمان بستگی دارد. در‌این‌زمینه، نهادهایی مانند سازمان بنادر و کشتیرانی، قوه ‌قضاییه و وزارت خارجه باید فارغ از موضوعات خطی و جناحی، به‌طور هم‌صدا اقدام کنند. 
وی درباره مراجع ذی‌صلاح در ایران برای طرح دعوا در مراجع بین‌المللی گفت: «به‌منظور طرح دعوا و شکایت، میزان در مراجع بین‌المللی وزارت خارجه است؛ اما مسوول اصلی طرح دعوا در ساختار نظام حقوقی ما، مرکز امور حقوقی و بین‌المللی ریاست‌جمهوری است که باید براساس وظایف مندرج در اساس‌نامه خود اقدام کند. در‌باره حقوق عامه چون مرتبط با قوه قضاییه است، پیشنهاد می‌شود امور بین‌الملل قوه ‌قضاییه، حضور خود را پررنگ‌تر کند. افزون‌براین، سازمان بنادر و کشتی‌رانی هم در‌این‌زمینه باید اقدامات مقتضی را انجام دهد». 

لااقل می‌توانیم افشاگری کنیم 
اخوان‌فرد گفت: به هر میزان بتوانیم دراین‌زمینه تلاش کنیم، احقاق حق ما را شفاف‌تر و تبلیغات استکبار جهانی علیه کشورمان را بی‌اثر خواهد کرد. حتی اگر خسارات مدنظر ما احصاء نشود، توانسته‌ایم با اقدامات خود، افشاگری کنیم و بازی دوسربردی برای خود تدارک ببینیم».

captcha
شماره‌های پیشین