770
یکشنبه، ۰۳ شهریور ۱۳۹۸
11
نکته

درباره دغدغه‌های فرهنگی رهبر انقلاب

مصطفی وثوق‌کیادبیر گروه فرهنگ

گزارشی از اولین اجرای نخستین بازی محیطی واقعيت افزوده در ایران

کمک‌ به سیل‌زدگان روی پل طبیعت

«سيل كه آمد، شهر كوچك پر از قصه ما را به هم ريخت. تكه‌هاي گمشده‌ شهر را از صندوق‌هاي پنهان‌شده پيدا كنيد و دوباره قصه‌هاي شهر ما را بسازید.» این جملات کوتاه متن دعوت‌نامه «کنج‌کاو» نخستین بازی محیطي واقعيت افزوده(AR) کشور بود كه توسط موسسه تبیان و سازمان تبلیغات اسلامی و همچنین منطقه گردشگری عباس‌آباد،‌ در بوستان آب‌و‌آتش تهران برگزار شد. به ظاهر همه چيز ساده مي‌آمد اما اصلا اين‌طور نبود. سه ساعت تلاش و جست‌وجوي در محيط دو‌ونيم هكتاري بوستان آب و آتش و مسيري كه فقط نيمي از آن پيموده شد. آن‌طور كه مجريان اين طرح گفتند و از داستان بازي هم برمي‌آيد، هدف حمایت از دانش‌آموزان مناطق سیل‌زده کشور است. سيل نوروز امسال به 771 مدرسه در استان‌هاي خوزستان، لرستان و گلستان آسيب زد.

صبح نو

گزارشی از اولین اجرای نخستین بازی محیطی واقعيت افزوده در ایران

کمک‌ به سیل‌زدگان روی پل طبیعت

«سيل كه آمد، شهر كوچك پر از قصه ما را به هم ريخت. تكه‌هاي گمشده‌ شهر را از صندوق‌هاي پنهان‌شده پيدا كنيد و دوباره قصه‌هاي شهر ما را بسازید.» این جملات کوتاه متن دعوت‌نامه «کنج‌کاو» نخستین بازی محیطي واقعيت افزوده(AR) کشور بود كه توسط موسسه تبیان و سازمان تبلیغات اسلامی و همچنین منطقه گردشگری عباس‌آباد،‌ در بوستان آب‌و‌آتش تهران برگزار شد. به ظاهر همه چيز ساده مي‌آمد اما اصلا اين‌طور نبود. سه ساعت تلاش و جست‌وجوي در محيط دو‌ونيم هكتاري بوستان آب و آتش و مسيري كه فقط نيمي از آن پيموده شد. آن‌طور كه مجريان اين طرح گفتند و از داستان بازي هم برمي‌آيد، هدف حمایت از دانش‌آموزان مناطق سیل‌زده کشور است. سيل نوروز امسال به 771 مدرسه در استان‌هاي خوزستان، لرستان و گلستان آسيب زد.

حالا اینجا در بوستان آب‌و‌آتش، جوانان و نوجوانان تهرانی از 30‌مرداد تا اول شهریور با روشی جدید به کمک دانش‌آموزان مناطق سیل‌زده آمدند: بازی کن، هدیه بساز، جایزه ببر. در همان ابتدای ورودی‌های بوستان آب‌وآتش کیوسک‌های راهنمای «کنج‌کاو» وجود دارد که در آن مربیان بازی را برای علاقه‌مندان این‌طور توضیح می‌دهند: ما قرار است معماهای داخل بازی را حل کنیم و صندوق‌های پنهان‌شده توی پارک را پیدا کنیم. برای بازکردن صندوق‌ها باید ابتدا تصاویر سیل که جاهای مختلف پارک نصب شده‌اند را پیدا و آن‌ها را اسکن کنیم. داخل این صندوق‌ها کارت هدیه‌های مختلفی هست که می‌توانیم با آن‌ها برای دانش‌آموزان مناطق سیل‌زده هدیه بسازیم. در آخر هم قطعه‌های قصه‌های بازی را مرتب می‌کنیم و از بین کسانی که بازی را تا آخر انجام داده‌اند، قرعه‌کشی می‌کنیم. نصب بازی از طریق اسکن کیو-آر-کد روی بروشورهای راهنما انجام می‌شود اما کسانی که می‌خواهند سریع‌تر بازی را شروع کنند، از مربی‌ها می‌خواهند تا از طریق حافظه جانبی بازی را روی تلفن همراه آن‌ها نصب کنند. مربیان همان ابتدا چند توصیه ضروری برای بازیکن‌ها دارند: برای اجزای بازی به یک گوشی هوشمند اندروید که 120 مگابایت حافظه خالی، دوربین و شارژ داشته باشد نیاز داریم. یادمان باشد استفاده از دوربین گوشی در بازی، باتری زیادی مصرف می‌کند و بهتر است فقط وقتی به آن نیاز داریم، روشنش کنیم.

و یک نکته ضروری‌تر: امکان دارد اطراف همین جایی که ایستاده‌ایم
 صندوق‌های مختلفی پنهان شده باشد، پس اول همه معماها را به دقت بخوانیم که مجبور نشویم برای پیدا کردن یک صندوق به جای قبلی برگردیم.
حالا بچه‌ها با هر سن و سال، از جوانان گرفته که عمدتاً تنها هستند یا نهایتاً تیم دونفره تشکیل داده‌اند تا نوجوانان که بیشتر همراه پدرو مادر خود در این بازی شرکت کرده‌اند، برای تجربه کردن یک ماجراجویی هدفمند و حل معمای بازی برای کمک به یک هموطن دیگر، درگیرِ یک سناریوی جذاب می‌شوند.
نخستین صندوق با اسکن جلد بروشور باز می‌شود؛ اما سوالی که بعد از باز شدن هر صندوق طرح می‌شود این است: حالا صندوق بعدی را از کجا باید پیدا کنم؟ به نظر آسان می‌آمد اما این‌جور نبود! کلی نقشه و معما که بازیکن را می‌برد به عمق یک داستان واقعی. بعضی معماها صوتی هستند و باید آن‌ها را گوش داد و برخی را باید با خواندن یک ضرب‌المثل و حتی یک بیت شعر پیدا کرد. صندوق جایی آن‌طرف پارک روی پل ابریشم، شاید هم پشت عقیق بزرگ آبی روی نگین نقره‌ای باشد. شاید هم جایی که صدای جیغ و خنده کودکان به آسمان رفته، زیر بال یک کبوتر پنهان شده. راستی این هم آدرس یکی از صندوق‌ها: همت بلند دار که مردان روزگار/ از همت بلند به جایی رسیده‌اند.
البته جای نگرانی هم نبود و زمانی که یک بازیکن بیش از حد در معمایی گیر می‌کرد، مربیان بازی به آن‌ها کمک می‌کردند، چون همان‌گونه که صادق رحمانی یکی از مربیان «کنج‌کاو» می‌گفت: فراموش نکنیم که ما داریم بازی می‌کنیم، پس در حل معماها اصلاً نیازی به فشار و زور نیست. مواردی هم دیده شد که خود بازیکن‌ها، وقتی جای صندوقی را کشف می‌کردند، آن را به بازیکنان دیگری که در آن اطراف مشغول جست‌وجو بودند، لو می‌دادند تا دیگران را هم در لذت کشف خود سهیم کنند. لبخند رضایت و کلمات بازیکن «کنج‌کاو» به رقیبی که نتیجه جست‌وجوی خود را در اختیار او قرار می‌داد، دیدنی بود.
سها رحمانی یکی از نوجوانان شرکت‌کننده در این بازی می‌گفت: «من که از بازی خیلی لذت بردم. این بازی کسانی که حل معما و ماجراجویی را دوست دارند،
 سر حال میاره؛ اما به نظرم به تنهایی بازی کردن شانس تمام کردن بازی رو کم میکنه، بهتره که آدم با دوستان یا خانواده، یک تیم تشکیل بده. هر چقدر هم بیشتر با تیم‌مون هماهنگ باشیم، بازی سریع‌تر پیش میره.»
مطهر فاطمی پسر بچه‌ای 12 ساله است که به همراه پدر و مادر و خواهر کوچک‌ترش در این بازی شرکت کرده است. او می‌گوید: «تجربه خوب و پرهیجانی بود اما
پارک آب و آتش خیلی بزرگ است و ما برای پیدا کردن صندوق‌ها باید مسافت زیادی را طی می‌کردیم. البته خوشحالم که این تلاش ما به نفع دانش‌آموزان خوزستانی و لرستانی تمام شد. به هر حال من خودم یک دانش‌آموزم و ممکن است حوادثی مثل زلزله و سیل برای هر کسی اتفاق بیفتد، پس چه خوب است که در این‌جور مواقع آدم‌ها به همدیگر کمک کنند.»
 پدر مطهر فاطمی که کنار او ایستاده می‌گوید: «اینجا هم فال بود و هم تماشا؛ هم یک روز خوب را به همراه خانواده تفریح کردیم و هم در آخر احساس می‌کنیم روزی که گذراندیم بی‌فایده نبود بلکه با امتیازاتی که در بازی به‌دست آوردیم، توانستیم کمک‌هایی برای سیل‌زده‌ها جمع‌آوری کنیم. او یک پیشنهاد هم می‌دهد: چه خوب است که این بازی‌ها فقط هنگام وقوع حوادث نباشد و به‌طور دوره‌ای برای حل بقیه مشکلات هم از این طریق استفاده کنیم. مثلاً همین موسسه برگزارکننده بازی، چه اشکالی دارد که این بازی را در تمام طول سال برگزار کند و هر بار نفع آن را به ساختن مدرسه، پرورشگاه، لوله‌کشی آب به مناطقی که آب ندارند یا رفع محرومیت در یک شهرستان محروم اختصاص دهد.»
حسین حق‌پناه مجری این طرح درباره این بازی می‌گوید: جایی که صندوق 20 پنهان شده محل جمع‌آوری هدیه‌هایی است که شما پیدا کردید، پس بهتر است آخرین جایی که می‌روید، محل پنهان شدن صندوق 20 باشد. بالای کوله‌پشتی داخل بازی می‌توانید هدیه‌هایی که برای دوستان سیل‌زده‌ات جمع کردی را ببینید. راهنمای اول بازی را به دقت نگاه کنید، خیلی نکات مهم برای ساختن قصه‌ها در این راهنمایی گفته شده است. بعد از اینکه صندوق‌ها را پیدا کردید تا آخر روز یکشنبه (3 شهریور) فرصت دارید که به فایل‌های صوتی گوش کنید و قصه‌ها را مرتب کرده و در نقشه داخل بازی بچسبانید و بعد کد را به ما ارسال کنید و منتظر بمانید تا در روز دوشنبه، 4 شهریور نتایج نهایی بازی اعلام شود. جوایز نفیس ما مثل نیستند؛ ساعت هوشمند، ربع سکه و... هستند.
نوروز سال 1398، در گلستان، لرستان و خوزستان؛ «سیل که آمد، از هر خانه‌ای چیزی با خود برد؛ قاب‌عکس‌های روی طاقچه، رادیوی قدیمی گوشه اتاق که 40 سال همراه پدر بود،‌ قوری و سماوری که هر روز صبح با صدای قل‌قل آن بیدار می‌شدیم، آن قالی که دو سال تمام پای دار دختر دم بخت خانواده برای آن شعر خواند تا گره به گره قد بکشد، صندوقچه پر 
رمز و راز مادر، عروسک‌های موطلایی دختر که 30 سال همبازی دختران قد و نیم‌قد همسایه بودند، کاسه و بشقاب‌های قدیمی مادربزرگ و صدها قصه و خاطره که آب همراه خود برد. چه کسی تکه‌های گمشده خاطره‌ها را پیدا می‌کند و دوباره قصه‌های این شهر را از نو می‌نویسد. آیا تو می‌توانی؟»
 

captcha
شماره‌های پیشین