sobhe-no.ir
766
شنبه، ۲۶ مرداد ۱۳۹۸
12

خبر

گفت‌وگوی «صبح‌نو» با کارگردان نمایش «شبی که گوزن‌ها در آتش سوختند»

غفلت از ظرفیت‌های دراماتیک یک فاجعه

اتفاقی چون فاجعه آتش‌سوزی سینما رکس، بی‌شک می‌تواند دست‌مایه تولید آثار هنری و نمایشی بسیاری قرار گیرد اما در طول این سال‌ها، کمتر هنرمندانی پیدا شده‌اند که به آن بپردازند. در این بازار کساد اما داستانی که حتی در حاشیه این واقعه هم روایت شود، می‌تواند در جلب مخاطب تاثیرگذار باشد؛ داستانی شبیه آنچه در نمایشنامه محمدرضا آریان‌فر با عنوان «شبی که گوزن‌ها در آتش سوختند» روایت می‌شود و حالا نخستین اجرای آن توسط فرید یوسف‌پور در تماشاخانه مهر حوزه هنری، روزهای پایانی خود را می‌گذراند. درباره این موضوع مهجور، با کارگردان این اثر گفت‌وگو کردیم.

صبح نو

خبر

انتقاداز 
شخصیت‌های کارتونی غربی
رییس هیأت داوران هفتمین جشنواره تئاتر کودک جهان عرب نسبت به استفاده از زبان عامیانه با عبارت‌های رکیک و نامناسب کودکان و همچنین استفاده از شخصیت‌های کارتونی غربی توسط گروه‌های حاضر در جشنواره انتقاد کرد. به گزارش فارس، مراسم اختتامیه هفتمین جشنواره تئاتر کودک جهان عرب با حضور کامل «العبدالجلیل» دبیر کل جدید شورای ملی فرهنگ و هنر و ادب کویت و نماینده سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و جمع کثیری از هنرمندان و دست‌اندرکاران امور فرهنگی کویت برگزار شد. در این جشنواره نمایندگانی از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، نمایشنامه‌های کودکان را اجرا کردند و از «عبدالناصر الزایر» پیشکسوت تئاتر کودکان کویت تکریم و تجلیل به عمل آمد. کمیته ارزشیابی جشنواره هم در پایان ۱۰‌روز برگزاری آن توصیه کرد تئاتر کودک دست‌کم گرفته نشود، همچنین این کمیته از گروه‌های شرکت‌کننده خواست ضمن دوری از رفتارهای خشنوت‌آمیز در نمایش‌ها، در ارتقای دیالوگ‌های عربی و تصحیح اصطلاحات این زبان و تلفظ صحیح آن‌ها بکوشند. هیأت داوران متشکل از سکینه مراد، استاد دانشگاه کویت، «بنت الهدی المسعدی» از تونس، «احمد نبیل احمد» از مصر و «ابراهیم عسیری» از عربستان سعودی بود. در پایان مراسم ضمن معرفی گروه‌های هنری برتر، «سکینه مراد»، رییس هیأت داوران به نقد و بررسی مشکلات تئاتر کودک در جهان عرب پرداخت. وی گفت: از مهم‌ترین چالش‌های فراروی تئاتر کودک نداشتن متن و نمایشنامه متناسب با گروه‌های سنی کودکان، استفاده از زبان عامیانه با عبارت‌های رکیک و نامناسب و پرهیز از به‌کاربردن زبان عربی فصیح، استفاده از شخصیت‌های کارتونی غربی، بی‌توجهی محتوایی به پیام‌های اخلاقی و تربیتی و تمرکز برجنبه سرگرمی و صحنه‌های خنده‌آور به منظور جلب مخاطب است. وی افزود : تئاتر کودک می‌تواند در پرورش شخصیت نسل آینده نقش مؤثری داشته باشد و به همین دلیل باید با برپایی همایش‌ها و کارگاه‌ها، تأسیس بانک نمایشنامه‌های کودک و حمایت از کارگردانان تئاتر کودک و پرهیز از نمایشنامه‌هایی که دارای جنبه تجاری و تبلیغاتی دارند، در راستای تحقق اهداف گام برداشت. بر پایه این خبر، کویت در کنار مصر و سوریه از پیشگامان و فعالان هنر تئاتر در سطح جهان عرب با پیشینه بیش از نیم قرن به شمار می‌آید و تنها کشور شورای همکاری خلیج فارس است که در این هنر آثار فنی قابل توجهی ارائه کرده است، هرچند در سال‌های اخیر شاهد افت فعالیت‌های هنری‌اش هستیم.

تک‌آهنگ‌ها به صرفه‌ترند
یک ناشر موسیقی گفت: ممکن است هنرمند موسیقی با انتشار آلبوم آن‌قدری که باید در ذهن مخاطب نماند؛ چراکه او سالی یک بار آلبومی را منتشر کرده و شاید تا مدتی طولانی کار دیگری از او به انتشار نرسد. ولی زمانی که هنرمند تک‌آهنگ بیشتری را طی سال منتشر کند مدت زمانی بیشتری جزو هنرمندان مطرح زمان خود خواهد بود. محسن رجب‌پور، تهیه‌کننده موسیقی و مدیر شرکت فرهنگی هنری ترانه شرقی در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: موضوع گرایش هنرمندان موسیقی به تک ترک یک امر جهانی است و تنها مختص به ایران نیست. چند سالی است در دنیا بنابر دلایلی همانند حضور اینترنت و افزایش سرعت انتقال اطلاعات به‌خصوص به واسطه حضور فضای مجازی، صرف زمان کمتر برای گوش دادن به آلبوم‌های موسیقی توسط مردم و ... هنرمندان را سمت تولید تک‌آهنگ برده است. از طرفی هنرمند باید برای تولید آلبوم یک سال زمان بگذارد تا ۱۰‌ترک آن را یک‌جا منتشر کند؛ درواقع هنرمند با این کار تنها یک بار آلبوم خود را منتشر می‌کند ولی با انتشار تک ترک می‌تواند یک آلبوم ۱۰ ترکی را ۱۰ بار منتشر کند و هر بار در ذهن مردم بماند. او ادامه داد: در حالتی که هنرمند یک آلبوم منتشر می‌کرد از مجموعه کارهای او تنها یک یا دو اثر در بین مردم دست به دست و شنیده می‌شد و بقیه آثار لابه‌لای دیگر قطعات گم می‌شد. درواقع در موسیقی‌هایی که دارای روزمرگی بیشتر هستند، مخاطب تنها به‌دنبال این است که سه قطعه مورد نظر و هماهنگ با سلیقه خود را گوش کند.

captcha
شماره‌های پیشین