765
چهارشنبه، ۲۳ مرداد ۱۳۹۸
11

نکته

مصطفی وثوق‌کیادبیر گروه فرهنگ

به بهانه اهدای جایزه «ومکس» به کیهان کلهر، نگاهی به کارنامه او انداختیم

مزه موسیقی ایران روی زبان شنوایی جهان

«برای کلهر، کمانچه صدای اوست. هنگامی که می‌نوازد انگار زبانی کامل ایجاد می‌کند که با سراسر مردم جهان از گذشته دور تا آینده ارتباط برقرار می‌کند. کیهان کلهر در طول زندگی حرفه‌ای خود با بهترین نوازندگان جای‌جای ایران همکاری کرده و موسیقی اقوام کردستان و خراسان را مورد مطالعه قرار داده است و با موزیسین‌های سایر فرهنگ‌ها نیز با زبان موسیقی دیالوگ داشته است؛ از جمله شجاعت حسین‌خان از هند، یویوما و گروه بین‌المللی جاده ابریشم، اردال ارزنجان از ترکیه، تریو هلندی رامبرانت، تومانی دیاباته از مالی، گروه بروکلین رایدر و کوارتت کرونوس؛ از این رو به همه این صداها اجازه می‌دهد تا صدای او را فراگیر کنند.» این بخشی از خبر اهدای جایزه «ومکس» به کیهان کلهر است که حدود یک هفته قبل در سایت این رویداد جهانی در حوزه موسیقی منتشر شد؛ خبری که زمزمه‌های جهانی شدن موسیقی سنتی ایرانی، حتی بیش از افتخار کسب جایزه برای دریافت‌کننده آن، از فواصل سفید کلماتش شنیده می‌شود.

صبح نو

نکته

مصطفی وثوق‌کیادبیر گروه فرهنگ

از عید قربان تا عید غدیر را دهه امامت و ولایت نام‌گذاری کرده‌اند. قربان یکی از بزرگ‌ترین اعیاد مسلمانان و غدیر هم بزرگ‌ترین عید شیعیان است که تکلیف ولایت را مشخص می‌کند. تقریبا در ایام سال سراغ نداریم که صداوسیما در طول سال، میان دو عید بزرگ قرار بگیرد و از این نظر موقعیت منحصربه‌فردی برای ایجاد شادی و شعف در مردم ایجاد می‌شود. بااین‌حال، به‌نظر می‌رسد برنامه‌سازان رسانه ملی از فرمولی ثابت برای تمامی اعیاد استفاده می‌کنند و هیچ فرقی بین مناسبت‌ها نمی‌گذارند. اینان در مناسبت‌های ملی همان‌گونه برنامه می‌سازند که در مناسبت‌های مذهبی و برایشان مخاطب هم خیلی فرقی نمی‌کند. این مسأله چند سال است که در صداوسیما تکرار می‌شود و البته در خارج صداوسیما هم همین است. گویا اشل شادی در مناسبت‌های ملی و مذهبی هنوز برای برنامه‌سازان تعریف نشده است و آنان بنا به سلیقه خود از یک مداح یا خواننده، چند بازیگر احتمالا موجه و یک سخنران مذهبی دعوت می‌کنند. البته، برنامه‌هایی که در پارک‌ها برگزار می‌شود، کمی بازتر عمل می‌کند و احتمالا با دعوت از چند کمدین، مقداری شوخی هم اضافه می‌کنند؛ اما درنهایت فرمول همان است؛ رویه‌ای که باعث می‌شود مخاطب دیگر منتظر برنامه در اعیاد یا مناسبت‌های ملی و مذهی نباشد و این مسأله درنهایت به‌ضرر رسانه است.
 
 

captcha
شماره‌های پیشین