sobhe-no.ir
742
شنبه، ۲۲ تیر ۱۳۹۸
7
«صبح‌نو» از ششمین جشنواره فناوری اطلاعات گزارش می‌دهد

راه دشوار موفقیت در استارت‌آپ‌ها

جوان امروز مانند جوانان دیروز دغدغه‌مند است اما خواسته‌هایش متفاوت. این روزها جوانان در تلاش‌اند تا هم راهی بیابند که شهر و خانه‌شان هوشمندتر شود و هم به‌دنبال توسعه فردی و اشتغال‌زایی منحصر به فرد برای خود و فرزندان آینده‌شان هستند؛ موضوعی که در همایش‌هایی چون ششمین جشنواره فناوری اطلاعات از ابعاد گوناگون به چالش کشیده می‌شود.

سرنوشت یک تالاب در لرستان

گوری که برای «گوری بلمک» کنده‌اند

صبح نو

«صبح‌نو» از ششمین جشنواره فناوری اطلاعات گزارش می‌دهد

راه دشوار موفقیت در استارت‌آپ‌ها

جوان امروز مانند جوانان دیروز دغدغه‌مند است اما خواسته‌هایش متفاوت. این روزها جوانان در تلاش‌اند تا هم راهی بیابند که شهر و خانه‌شان هوشمندتر شود و هم به‌دنبال توسعه فردی و اشتغال‌زایی منحصر به فرد برای خود و فرزندان آینده‌شان هستند؛ موضوعی که در همایش‌هایی چون ششمین جشنواره فناوری اطلاعات از ابعاد گوناگون به چالش کشیده می‌شود.

بازار استارت‌آپ‌ها و کارگاه‌های کارآفرینی چند سالی است که داغ شده، اگرچه در دهه‌های قبل جوانان کشور برای استخدام در ادارات دولتی سر و دست می‌شکستند اما حالا با اشباع شدن مراکز دولتی و ورشکستگی بسیاری از شرکت‌های خصوصی، وسوسه کارآفرینی و داشتن کسب‌وکار مستقل در بین نوجوانان و جوانان رواج بیشتری یافته و بسیاری به‌دنبال آن هستند تا بتوانند در حوزه‌های موردعلاقه خود و یا در رشته‌ای که در آن تحصیل‌کرده‌اند صاحب کسب‌وکار و برندی اختصاصی شده و طی چند سال درآمد چشمگیری را به دست آورند اما آیا رسیدن به این هدف کاری آسان است و آیا همه آن‌ها به آرزوی خود خواهند رسید؟ و از همه مهم‌تر آنکه آیا همه باید کارآفرین شوند و کسب‌وکار و برندی فردی برای خود دست‌وپا کنند؟ این سؤالات و ده‌ها پرسش دیگر دغدغه‌هایی است که بسیاری از نخبگان و جوانان با آن دست‌به‌گریبان‌اند و برخی از آن‌ها در ششمین جشنواره فناوری اطلاعات دانشگاه صنعتی شریف که روز پنجشنبه در دانشگاه شریف برگزار شد، توسط کارآفرینان حوزه آی‌تی پاسخ داده شد.

ایده متوسط در راه موفقیت
در ششمین جشنواره فناوری اطلاعات (IT Weekend6)که با هدف گفت‌و‌گو، معرفی و شناساندن ایده‌های بکر و خلاق برای ایجاد اشتغال و انتقال دانش و تجربیات 20 تیرماه 98 در سالن جابرابن حیان دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، آقای سجاد بنابی، نایب رییس هیات مدیره شرکت ارتباطات با این پرسش که یک فرد چگونه می‌توان آینده خود را بسازد، سخنرانی خود را آغاز کرد. او که رتبه یک کنکور سراسری سال 79 و فارغ‌التحصیل دانشگاه شریف است راه موفقیت در کسب‌وکار و زندگی را شناخت و طبقه‌بندی اهداف عنوان کرد و گفت: ما آنی هستیم که خودمان می‌سازیم. بسیاری افراد اولویت‌هایی در ذهن دارند اما در عمل به هیچ عنوان به سلسله مراتب خواسته‌های خود اهمیت نمی‌دهند، پس در این مسیر باید به دور از قضاوت دیگران با تلاش و پشتکار حرکت کنیم. او همچنین مهم‌ترین عامل موفقیت یک کسب‌وکار را تیم دانست و افزود: اگر یک نفر ایده خوب دارد به معنای موفقیت او نخواهد بود. یک تیم خوب می‌تواند یک ایده متوسط را به موفقیت برساند اما یک تیم متوسط می‌تواند یک ایده خوب را زمین بزند. در ادامه همایش، آقای محمد فرجود، مدیر عامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران، در خصوص اثرات مثبت شهر هوشمند بر زندگی شهروندان سخنرانی کرد و شهر هوشمند را شهری دانست که بر مبنای داده مدیریت شود. او همچنین از 60 کاربرد شهر هوشمند در هشت دامنه مهم زندگی سخن گفت. به اعتقاد او اگر شهری مانند تهران هوشمند شود در حوزه‌های امنیت، سلامت، حمل و نقل، انرژی، آب، دفع زباله، توسعه اقتصادی و مسکن و همچنین اجتماع و مشارکت عمومی پیشرفت خواهد کرد. او با تاکید براینکه رویکرد اخیر مسوولان شهری در دنیا توجه شهر هوشمند به‌عنوان شهری ریسک‌پذیر است، افزود: اثرات شهر هوشمند متنوع است و حدود 10 تا 30 درصد بر کیفیت زندگی شهروندان تأثیر می‌گذارد. 

 کاربست‌های خارق‌العاده هوش معنایی 
در بخش دیگری از همایش آقای کامبیز بدیع، مشاور عالی رییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، به بیان کارکردها و سامانه‌های برخاسته از انواع هوش پرداخت و در مورد هوش معنایی(گذشته، حال و آینده) سخنرانی کرد. او به کاربست‌های خارق‌العاده هوش معنایی در زندگی انسان معاصر اشاره کرد و سامانه هوشمند خلق آثار هنری، کارگردانی هوشمند، معماری هوشمند، متن‌کاو هوشمند، واگردان هوشمند متن و حقیقت‌یاب هوشمند را فقط بخشی از کارکردهای هوش معنایی برشمرد. سخنران بعدی همایش نیز روح‌الله رحمانی، مدیر مرکز نوآوری شرکت دیجی‌کالا بود که با مدرک دکترای هوش مصنوعی تا چند سال قبل در شرکت مایکروسافت آمریکا مشغول به کار بود و اکنون با هدف کارآفرینی در ایران، به وطن بازگشته بود. او در مورد شیوه کاری کارآفرینان موفق جهان در حوزه ‌آی‌تی و تجربیات کاری‌اش در مایکروسافت سخن گفت. در ادامه همایش آقای سیدعلیرضا فیض‌بخش، عضو هیات علمی دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف، از تجربه راه‌اندازی مرکز کارآفرینی شریف صحبت کرد. این مرکز به کمک دانشکده مدیریت و اقتصاد در اواخر سال 1379 در دانشگاه صنعتی شریف به عنوان اولین مرکز کارافرینی تأسیس شد.

پارادوکس‌های تکنولوژی
در ادامه این جشنواره که با حضور علاقه‌مندان به مباحث روز دنیای فناوری اطلاعات برگزار شد، تعداد دیگری از افراد سرشناس و موفق در این حوزه به منظور هم‌افزایی و انتقال تجربیات خود به ارائه سخنرانی پرداختند. آقای مرتضی رحیمی، مدیرعامل پیام‌رسان سروش پلاس از پارادوکس‌های تکنولوژی و دغدغه اخیر اندیشمندان و فلاسفه تکنولوژی سخن گفت. به اعتقاد او اکنون انسان در مواجهه با تکنولوژی‌های نوینی مانند اینستاگرام تبدیل به وسیله شده است. پس از او پویا پیرحسینلو، مدیر عامل شرکت ابرآروان به ارائه مطلبی باعنوان کبوتر دریایی دودی پرداخت و از دغدغه کارآفرینان در مواجهه با مهاجرت نخبگان و هم‌تیمی‌هایش سخن گفت. 
آقای علی دشتی، مدیرعامل مجموعه دفترشما هم به بیان تفاوت‌های دو شیوه خدمات‌دهی کسب‌وکارهای اینترنتی که به نام‌های بی‌تو‌بی  (B2B) و بی‌تو‌سی (B2C) پرداخت. بی‌توبی یکی از مدل‌های کسب‌وکار است که به آن مدل تجارت به تجارت یا تولیدکننده با تولیدکننده نیز گفته می‌شود. در مدل بی‌تو‌بی، تمرکز بر فروش محصولات و خدمات به شرکت‌های دیگر است و در سال‌های اخیر تمرکز بسیاری از صاحبان ایده و استارت‌آپ به راه‌اندازی چنین کسب‌وکارهایی معطوف شده و حجم معاملات نسبت به مدل بی تو‌سی که کسب‌و‌کاری میان تولیدکننده و مصرف‌کننده است، بیشتر است. 
به اعتقاد دشتی، هر یک از این دو شیوه مزایا و معایب خاص خود را دارند. کسب‌وکارهای بی‌تو‌بی مشتری‌های کمتری دارند اما زمان ماندگاری‌شان بیشتر است و با آنکه مشکل دریافت سرمایه دارند اما درآمدشان پایدارتر و ریسک‌شان پایین‌تر  است. درحالی که در مدل کسب‌و‌کار بی‌تو‌سی ریسک بیشتر و نوسان درآمدی و رشد سریع‌تر است و تعداد مشتریان آن‌ها مانند کسب‌وکارهای تاکسی اینترنتی‌ها بسیار بیشتر از مدل کسب‌وکار بی‌تو‌بی است. در بخش پایانی همایش نیز دو پنل تخصصی استارت‌آپ‌های موفق و نوپا برگزار شد که سخنرانان این بخش نمایندگانی از شرکت‌های نشر آواگیمز، اسمارت وای‌فای، نوبیتکس، دیالوگ، وینداد، نویسش، سبکتو، پادمید و بینا برند بودند. 
این جشنواره تنها برنامه‌ای نیست که با موضوع کارآفرینی برگزار می‌شود. در طول سال صدها همایش با موضع کارآفرینی در سطح کشور برگزار می‌شود و جوانان بسیاری با سودای راه‌اندازی کسب‌‌و‌کاری منحصر به فرد و پردرآمد، از شغل فعلی خود فاصله می‌گیرند و پس از مدتی با شکست روبه‌رو می‌شوند. آنچه مسلم است اینکه راه‌اندازی هر کسب‌وکاری توان و زمان بسیاری را می‌طلبد و قرار نیست که همه وارد عرصه کارآفرینی و راه‌اندازی استارت‌آپ شوند. شاید خودآفرینی و بالابردن توانایی‌های فردی در کنار داشتن شغلی مرسوم و عادی در بلندمدت هم شما را به اهداف فردی‌تان برساند، هم ارتقای مالی و شغلی را برایتان به ارمغان آورد.

captcha
شماره‌های پیشین