742
شنبه، ۲۲ تیر ۱۳۹۸
4
«تهاتر نفت دربرابر اجرا» در هفته جاری عملیاتی می‌شود

راهکار جدید ایران برای فروش نفت

افزایش تحرکات غیرقانونی بازیگران خارجی منطقه امنیت بزرگ‌ترین آبراهه نفتی را تحت‌تأثیر قرار داده است

دلهره انگلیسی از تنگه ایرانی

تنگه هرمز مهم‌ترین و بزرگ‌ترین آبراه و گذرگاه نفتی در جهان است که این روزها به‌واسطه اقدامات غیرقانونی و تحریک‌آمیز بازیگران خارجی آن، ازجمله آمریکا و انگلیس، امنیتش تحت‌تأثیر قرار گرفته است. ایران برقراری امنیت در این آبراهه را وظیفه خود می‌داند؛ اما تأکید کرده است: «ما قصد بستن تنگه هرمز را نداریم؛ مگر اینکه اقدامات دشمنان به‌جایی برسد که مجبور شویم و چاره‌ای جز این وجود نداشته باشد».

رویارویی چین و آمریکا بر سر نفت ایران

صبح نو

افزایش تحرکات غیرقانونی بازیگران خارجی منطقه امنیت بزرگ‌ترین آبراهه نفتی را تحت‌تأثیر قرار داده است

دلهره انگلیسی از تنگه ایرانی

تنگه هرمز مهم‌ترین و بزرگ‌ترین آبراه و گذرگاه نفتی در جهان است که این روزها به‌واسطه اقدامات غیرقانونی و تحریک‌آمیز بازیگران خارجی آن، ازجمله آمریکا و انگلیس، امنیتش تحت‌تأثیر قرار گرفته است. ایران برقراری امنیت در این آبراهه را وظیفه خود می‌داند؛ اما تأکید کرده است: «ما قصد بستن تنگه هرمز را نداریم؛ مگر اینکه اقدامات دشمنان به‌جایی برسد که مجبور شویم و چاره‌ای جز این وجود نداشته باشد».

راهزنی دریایی انگلیس
چند روزی می شود که نیروی دریایی انگلیس در اقدامی غیرقانونی یک فروند نفتکش حامل نفت ایران را در آب‌های بین‌المللی نزدیک جبل‌الطارق توقیف کرده است. دولت محلی جبل‌الطارق ادعا کرده است شواهد مستدلی در دست دارد که این نفتکش حامل محموله‌ای به مقصد پالایشگاه بانیاس در سوریه بوده است. سوریه مورد تحریم اتحادیه اروپاست و این توقیف به بهانه همین تحریم‌ها انجام شده است.
این ادعا در حالی است که آقای عباس عراقچی، معاون وزیر امورخارجه کشورمان گفت: نفتکش حامل نفت ایران بوده و سوپرتانکر است و از تنگه جبل‌الطارق اعزام شده است. دولت انگلیس مدعی شده است مقصد نفتکش سوریه بوده؛ اما این‌طور نبوده است و از آبراه‌های بین‌المللی عبور می‌کرده و هیچ قانونی به انگلیس  اجازه نمی‌دهد که این راهزنی دریایی را صورت دهد.
براساس اطلاعات به‌دست‌آمده از سایت‌های بین‌المللی، این کشتی در آب‌های آزاد بین‌المللی به‌سر می‌برده و به‌صورت مشخص از مسیر تردد معمول سوپرتانکرهای کل جهان عبور می‌کرده است. نکته درخورتأمل آنجاست این کشتی به‌دلیل اینکه سوپرتانکر بزرگی بوده است، نمی‌توانسته از کانال سوئز عبور کند و این مسیر برای سوپرتانکرهایی ترددپذیر نیست که بیش از دومیلیون بشکه یا فرآورده نفتی حمل می‌کنند.

تحریم‌های فراسرزمینی
قوانین اروپا فراسرزمینی نیست و قوانینی که اتحادیه اروپا آن ‌را وضع می‌کند، تنها شامل اعضای خود این اتحادیه می شود. همچنان‌که برخی تحلیلگران و مقام‌های پیشین اروپایی منطق اروپا درزمینه توقیف این نفتکش را رد کرده‌اند. ازجمله کارل بیلت، نخست‌وزیر و وزیر خارجه سابق سوئد، در واکنش به توقیف نفتکش حامل نفت ایران در تنگه جبل‌الطارق نوشت: منطق توقیف نفتکشی که عازم سوریه بود، مرا قانع نمی‌کند. آن‌ها به تحریم‌های اتحادیه اروپا ارجاع می‌دهند؛ اما ایران عضو اتحادیه اروپا نیست و اروپا اصولا نمی‌تواند تحریم‌های خود را به دیگران تحمیل کند. این دقیقا همان کاری است که آمریکا انجام می‌دهد.

ایران تلافی نکرد
بعد از این راهزنی دریایی انگلیس، همه نگاه‌ها به نفتکش این کشور در خلیج‌فارس بود که آیا ایران به تلافی آن را توقیف خواهد کرد یا نه. برهمین‌اساس، شایعاتی درباره تلاش ایران برای توقیف یک فروند نفتکش انگلیسی در خلیج‌فارس در رسانه‌ها منتشر شد. در واکنش به این شایعه، روابط‌عمومی منطقه پنجم نیروی دریایی سپاه ایران روز پنجشنبه ادعای منابع آمریکایی مبنی بر تلاش شناورهای نیروی دریایی سپاه برای توقیف نفتکش انگلیسی در خلیج‌فارس را تکذیب کرد.
گشت‌های شناورهای نیروی دریایی سپاه در خلیج‌فارس طبق روش‌های جاری و مأموریت‌های ابلاغی برقرار و با هوشمندی، دقت و صلابت در حال انجام است و در 24 ساعت اخیر نیز، هیچ مواجهه‌ای با شناورهای بیگانه ازجمله شناورهای انگلیسی نشده است. دکتر محمدجواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران، هم ادعای انگلیسی‌ها درباره تلاش تهران برای توقیف نفتکش آن‌ها در خلیج‌فارس را رد کرد و گفت: «ظاهرا نفتکش بریتانیایی عبور کرده است. آنچه خودشان مطرح کردند و ادعاهایی که مطرح می‌شود، برای ایجاد تنش است و این ادعاها هیچ ارزشی ندارد».
کنستانتین کساچف، رییس کمیته امور بین‌الملل پارلمان روسیه، درباره این شایعات در یادداشتی در صفحه شخصی‌اش در فیس‌بوک تأکید کرد که این اتفاق سوالات زیادی به‌وجود آورده است: «اول از همه اینکه چرا قایق‌ها باید به کسی یورش ببرند که با کشتی جنگی اسکورت می‌شود و به موشک‌های ضدکشتی و سلاح‌های ضدهوایی 30میلی‌متری مجهز است؟» این سناتور ارشد روس درادامه، «توقیف غیرقانونی» نفتکش ایرانی را «به‌سخره‌گرفتن آشکار قوانین بین‌المللی و خرد جمعی» خواند و گفت تحریم‌های اتحادیه اروپا، تنها برای اروپا موضوعیت دارد و ابزاری نیست که در جامعه بین‌المللی و سازمان ملل متحد به‌رسمیت شناخته شده باشد. از‌‌این‌رو، توقیف کشتی‌ها بر این قاعده و اساس، مسأله‌ای برای تمام جامعه بین‌المللی است.

افزایش 10 برابری بیمه نفتکش‌ها
هرچند ایران تاکنون تصمیم نگرفته تلافی کند، همین تنش‌هایی که در این مدت آمریکا و انگلیس شروع‌کننده‌اش بوده‌اند، بیمه نفتکش‌ها در تنگه هرمز را 10 برابر کرده است. تأثیر حوادث رخ‌داده در آب‌های نزدیک تنگه هرمز بر قیمت نفت حتی از تأثیر تصمیم اوپک برای تمدید کاهش عرضه تا سال ۲۰۲۰ نیز بیشتر بوده است. پس از این حوادث، شرکت‌های بیمه هزینه بیمه نفتکش‌ها را افزایش داده و تاکنون کاهش درخورتوجهی نداده‌اند.
به‌نقل از CNBC، مدیرعامل یکی از شرکت‌های نفتی در مصاحبه‌ای اعلام کرد: «از زمان حمله به نفتکش‌ها در نزدیکی تنگه هرمز، هزینه بیمه نفتکش‌هایی که از این تنگه عبور می‌کنند، ۱۰ برابر شده است. این مسأله می‌تواند به افزایش قیمت نفت در بازار جهانی منجر شود. دلیل این افزایش عوامل بنیادی نیست؛ بلکه قیمت بیمه نفتکش‌ها خواهد بود.» نخستین حلقه زنجیر تشکیل تحریم‌ها در آب‌های نزدیک تنگه هرمز، حمله به چهار فروند نفتکش در ساحل بندر الفجیره امارات بازمی‌گردد که در ماه می اتفاق افتاد. دو هفته پس از آن، به دو فروند نفتکش دیگر نیز در آب‌های دریای عمان و نزدیک تنگه هرمز حمله شد و حلقه پایانی این زنجیر نیز ساقط‌شدن پهپاد جاسوسی متجاوز آمریکایی در نزدیکی تنگه هرمز است. به‌طورکلی پس از این حوادث، افزایش قیمت نفت در بازار جهانی را شاهد بودیم.
پائولو دآمیکو، دبیر انجمن بین‌المللی دارندگان نفتکش می‌گوید:‌ «ما شاهد آن هستیم که افراد با تمام ملیت‌ها و کشتی‌ها با پرچم همه کشورها از این آبراه عبور می‌کنند. اگر آب‌های این منطقه ناامن شود، چرخه تأمین کل کشورهای غربی به‌خطر می‌افتد». تنگه هرمز مهم‌ترین و بزرگ‌ترین آبراه و گذرگاه نفتی در جهان است و روزانه ۳۰درصد از نفت موردنیاز جهان از این تنگه عبور می‌کند. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد روزانه حدود ۲۰میلیون بشکه نفت از تنگه هرمز به‌سمت بازارهای جهانی روانه می‌شود و تلاش کشورهایی نظیر عربستان و امارات برای ساخت خط لوله با هدف دورزدن تنگه هرمز تقریبا بی‌نتیجه بوده است؛ چراکه با وجود اینکه عربستان خط لوله شرق به غرب خود را تا دریای سرخ کشیده و امارات نیز از ابوظبی به فجیره خط لوله ساخته است، این خطوط لوله نمی‌تواند جای خالی تنگه هرمز را برای دو کشور پر کند. بنابراین، هرگونه تحریک ایران برای بستن تنگه هرمز اقتصاد جهانی را تحت‌تأثیر قرار خواهد داد. هرچند ایران خود را مسوول تأمین امنیت تنگه هرمز می‌داند، سرلشکر باقری، رییس ستاد کل نیروهای مسلح، این اتمام‌حجت را نیز کرده است: «ما قصد بستن تنگه هرمز را نداریم؛ مگر اینکه اقدامات دشمنان به‌جایی برسد که مجبور شویم و چاره‌ای جز این وجود نداشته باشد».
حال با وجود آنکه انگلیس نفتکش خود را با اسکورت نظامی از تنگه هرمز خارج کرد، یکی از منابع امنیتی در دولت انگلیس گفته است که لندن قصد ندارد تمام کشتی‌های تجاری با پرچم این کشور را هنگام عبور از تنگه هرمز و خلیج‌فارس اسکورت کند؛ زیرا این کار باعث افزایش تنش‌ها با تهران می شود. این اظهارات انگلیسی‌ها بعد از آن است که در پی تحولات اخیر گفته شد دولت انگلیس سطح امنیتی کشتی‌های تجاری خود در آب‌های نزدیک به ایران را به سطح سه یعنی «بحرانی» (بالاترین سطح امنیتی دریایی در بریتانیا) افزایش داده است.
افزون‌براین، مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت این کشور به‌واسطه متحدانش از ایران خواسته تنش‌ها را کاهش دهد. آمریکا در حالی خواستار کاهش تنش ایران شده است که خود بعد از خروج از برجام در راستای سیاستی موسوم به «فشار حداکثری»، به اقداماتی تحریک‌آمیز مانند قراردادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های به‌اصطلاح تروریستی، اعزام یک ناوگروه، چند بمب‌افکن بی-۵۲ و چند جنگنده اف-۲۲ به منطقه روی آورده است. 
در تازه‌ترین اقدام تحریک‌آمیز، بامداد ۳۰خرداد یک فروند پهپاد جاسوسی آمریکا وارد حریم سرزمینی جمهوری اسلامی شد که در منطقه روبه‌روی کوه مبارک، هدف آتش پدافند نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قرار گرفت و سرنگون شد. حال باید منتظر ماند و دید رفتارهای نسجیده آمریکا و متحدانش تحولات منطقه را به چه سمتی هدایت می‌کند؛ تحولاتی که نه‌تنها کشورهای منطقه، بلکه کل جهان را تحت‌تأثیر خود قرار خواهد داد.

captcha
شماره‌های پیشین