742
شنبه، ۲۲ تیر ۱۳۹۸
13
گفت‌وگوی «صبح‌نو» با حجت‌الاسلام تجریشی درباره دوره آموزشی «اسلام ناب» که با محوریت مکتب امام درحال برگزاری است

دانشجوی انقلابی وسط میدان عملیات

چهارمین دوره اردوی معرفتی، تشکیلاتی «اسلام ناب» با حضور بیش از 1100 دانشجو و طلبه ایرانی و خارجی و تدریس اساتید برجسته فکری و فرهنگی انقلاب اسلامی و با محوریت اندیشه‌های امام و رهبری از 18 تیر تا یک مرداد در اردوگاه سیدالشهدای آبعلی در حال برگزاری است. با حجت‌الاسلام محمدمهدی تجریشی درباره سابقه این دوره آموزشی و اهداف و تمایزات آن با سایر دوره‌های مشابه گفت‌وگو کرده‌ایم.

حجت‌الاسلام احمد مروی:

اصول آستان قدس درمقایسه‌ با گذشته عوض نمی‌شود

صبح نو

گفت‌وگوی «صبح‌نو» با حجت‌الاسلام تجریشی درباره دوره آموزشی «اسلام ناب» که با محوریت مکتب امام درحال برگزاری است

دانشجوی انقلابی وسط میدان عملیات

چهارمین دوره اردوی معرفتی، تشکیلاتی «اسلام ناب» با حضور بیش از 1100 دانشجو و طلبه ایرانی و خارجی و تدریس اساتید برجسته فکری و فرهنگی انقلاب اسلامی و با محوریت اندیشه‌های امام و رهبری از 18 تیر تا یک مرداد در اردوگاه سیدالشهدای آبعلی در حال برگزاری است. با حجت‌الاسلام محمدمهدی تجریشی درباره سابقه این دوره آموزشی و اهداف و تمایزات آن با سایر دوره‌های مشابه گفت‌وگو کرده‌ایم.

 اردوی اسلام ناب ابتدا از چه زمانی و با چه هدف و انگیزه‌ای آغاز شد؟
اردوی اسلام ناب نخستین‌بار در سال 95 آغاز شد. در واقع تیمی که از سال 85-86 با محوریت حجت‌الاسلام آقای فلاح و سپس با واگذار کردن آن به حجت‌الاسلام آقای قمی برای فعالیت در دانشگاه‌ها و جریان دانشجویی کلاس‌هایی با نام حلقه‌های رشد و با هدف تربیت دانشجوی انقلابی و آشنایی با معارف انقلاب اسلامی برگزار می‌کردند، ابتدا در سال 90 منجر به تشکیل هسته اولیه تیم شریف به صورت یک پایگاه و نهاد رسمی برای فعالیت در همان دانشگاه شد. بعدها در سال 96 تیم حوزه دانشجویی شریف با فعالیت‌های گسترده‌تری تأسیس شد که در واقع هدف، ایجاد تغییرات واقعی در فضای کشور به وسیله انتقال گفتمان اصیل انقلاب به نیروی انسانی حوزه و دانشگاه به‌عنوان مبدأ تحولات و نیروی جریان‌ساز کشور بود. نخستین دوره در اردوگاه بسیج دانش‌آموزی اقدسیه برگزار شد. سال اول 
صد نفر شرکت‌کننده داشت.
ارتباط‌هایی با دانشگاه‌های مختلف شکل گرفت. سال 96 اردوی دوم در مسجد پیامبر اعظم اردوگاه شهید محلاتی برگزار شد. اردو
 150 آقا و حدود 40 نفر خانم شرکت‌کننده داشت. 
محتوای اردو در این دوره قوام پیدا کرد. در این سال توانستیم بعد از دوره با تشکل‌های دانشجویی در دانشگاه‌های اصلی کشور ارتباط بگیریم و این ارتباط در طول سال حفظ شود و هدف ما که نصب نرم‌افزار مکتب امام روی دانشجویان بود، بهتر محقق شد. دوره سوم اسلام ناب هم پارسال با حضور 600 نفر از کل کشور برگزار شد. این تعداد شرکت‌کننده با تبلیغات شبکه‌ای حاصل شده است. ما یک ثبت نام آزاد داریم و یک ثبت نام تشکلی. امسال ثبت نام تشکلی امسال از خواهران 600 نفر و از برادران 1600 نفر بود. ثبت نام آزاد خواهران 1500 نفر و برادران 800 نفر بود که ما حدود یک‌چهارم این جمعیت را اینجا پذیرفتیم.
 انگیزه معرفتی اردو چه بود؟
در یک خط می‌توان گفت: دانشجویی که دغدغه‌مند است و به امام و انقلاب و آقا علاقه‌مند است و می‌خواهد کاری کند اما چارچوب فکری و نرم‌افزارش امام و آقا نیست، به این دانشجو این چارچوب را بدهیم. 
 دوره‌های مختلفی در کشور برای دانشجویان برگزار می‌شود؛ تمایز دوره‌های شما با این دوره‌ها چیست؟
اولین تمایز محتوایی، محوریت دوره اندیشه‌های امام و آقاست. در دوره‌های دیگر محوریت یا با اندیشه‌های شهید مطهری است یا با آقای مصباح یا شهید بهشتی یا امام موسی صدر و... دومین تمایز این است که متون اصلی دینی مطالعه می‌شود. محتوای ما دو بخش دارد: یکی اندیشه‌های امام و آقا و دیگری قرآن و نهج‌البلاغه. ما هر روز یک یا دو ساعت قرآن و نهج‌البلاغه داریم. از نظر فرم یک تفاوت دیگر اردوی اسلام ناب «میدان» یا «تشکیلات» است. دوره‌های دانشجویی موفقی که در کشور داریم سه تاست: طرح ولایت، اسلام ناب و میقات. بقیه دوره‌ها کشوری نیست؛ البته طرح‌های تخصصی را داریم اما دوره‌های عمومی کشوری همین‌هاست. طرح ولایت کاملاً معرفتی است. میقات یک اردوی عملیاتی است که ضمن آن بحث‌های معرفتی هم می‌شود. اردوی اسلام ناب، معرفتی، تشکیلاتی است. مخاطب ما تشکل‌ها هستند. میدان هم به این معناست که ما صرفاً نمی‌خواهیم اندیشه امام و آقا را منتقل کنیم و دانشجویان بروند. کاری که ما می‌کنیم این است که دانشجو بتواند با توجه به این مباحث برای سال آینده دانشگاه و شهر و کشورش برنامه‌ریزی کند. یکسری کارگاه‌ها در این زمینه می‌گذاریم یا مثلاً برنامه‌هایی فرهنگی مثل دعوت از مسوولان و تمرین مطالبه‌گری برای دانشجویان داریم.
 یک سؤال این است که امام و به‌ویژه رهبری هم در فضای نظری و هم در فضای عملی از دانشجویان انتظار دارند که خط‌شکنی و نوآوری کنند. حالا ما در چنین دوره‌هایی همان حرف‌های امام و رهبری را تکرار می‌کنیم و حتی ممکن است در حالت اغراق‌شده‌ای این حرف‌ها ابزار تکفیر دیگران باشد. نظر شما درباره این انگاره چیست؟
اولاً مدل تعامل عمده استادان ما این‌گونه نیست. به همین دلیل ما قرآن و نهج‌البلاغه هم گذاشتیم که فضا برای گفت‌وگو باز باشد. ثانیاً اینکه دوره ما 10روز است و شما چطور می‌توانید در این 10روز فرد را کاملاً به امام و آقا آشنا کنید که آن‌ها با این ابزار دیگران را تکفیر کنند؟ اتفاقی که در چنین اردویی می‌افتد این است که ما بعداً در ارتباط‌های دیگر میوه اردو را برداشت می‌کنیم. دانشجو در این فضا احساس می‌کند که یک حرف‌های جدی وجود دارد که می‌توان از آن دریچه به جهان نگاه کرد. الان اکثر کادر اجرایی اردو همان کسانی هستند که در دوره‌های قبل مخاطب اردو بودند. این‌ها قرارداد مالی هم ندارند. تمام تلاش ما این است که افرادی که ما به تشکل‌ها مرتبط می‌کنیم، در نقش آخوند تشکل عمل نکنند که هر حرفی زد دیگران گوش کنند. تمام تلاش این است که آدم‌های تشکل را تقویت کنیم. رابط ما با تشکل‌ها باید کمک کند که خود دانشجویان برنامه بریزند.
 بحث دیگر اینکه شما دانشجو را از محیط فرهنگی روزمره جدا می‌کنید و به او محتوای ویژه می‌دهید.
نظر من این است که آدم‌ها در دنیای روزمره محصور هستند و مغزشان در حال شست‌وشو شدن است. این‌قدر سرگرم چک کردن کانال و اینستاگرام و کارهای روزمره هستند که متوجه نیستند فکر نمی‌کنند و چیزهای بسیار مهم و حیاتی وجود دارد. ما اینجا فضاهای مختلف داریم. مهمانان مختلفی از چهره‌های فرهنگی و سیاسی می‌آیند. از کشورهای دیگر دانشجو می‌آید. طلبه در کنار دانشجو قرار می‌گیرد. ضمناً ما دسترسی دانشجو را به رسانه‌ها و اینترنت قطع نکردیم. در واقع این اردو فرصتی برای تأمل است که دانشجو و طلبه فارغ از فضای روزمره به اصل برگردد. دغدغه ما این است که دانشجویان را با آدم‌های جبهه فرهنگی انقلاب آشنا کنیم.
 محور این دوره تقابل اسلام ناب و اسلام آمریکایی است. آیا این مساله یکی از مسائل در عرض سایر مسائل انقلاب مانند تمدن اسلامی و علوم انسانی اسلامی است؟
اسلام ناب همه مساله است. «أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَاجْتَنِبُوا الطَّاغُوتَ» است. حس می‌کنیم تمام مشکل ندانستن و نفهمیدن این مساله است؛ راهبردی که امام بعد از اتمام جنگ گذاشت این بود که تا حق و باطل هست، مبارزه هست. مبارزه جدید یک بسیج جدید می‌طلبد: بسیج دانشجو و طلبه. کارش هم تبیین اسلام ناب و اسلام آمریکایی برای مردم. طرح ما برای آینده هم اردوی «اسلام ناب‌های تخصصی» مانند اسلام ناب هنر و رسانه است. من علوم انسانی اسلامی را هم در همین فضای اسلام ناب و اسلام آمریکایی می‌بینم.
 درباره دوره‌ای که مخصوص طلبه‌ها و دانشجویان خارجی است هم بفرمایید که به چه شکل است؟
اردوی طلبگی پارسال شروع شد. در اردوی طلبه‌ها طرح درس متفاوت است. آنچه در این دوره هدف گرفته‌ایم، اصل «قیام‌لله» است. طلبه ما بعضاً نفهمیده است که فرق امام و دیگران در طلبگی این نبود که فقه و اصولش طور دیگری بود یا مثلاً فلسفه خوانده بود. امام تفاوتش در قیام‌لله بود. باید طلبه را با ابعاد هویتی طلبه عصر انقلاب آشنا کنیم. فضای حوزه بیشتر از دانشگاه رخوت‌آلود است. اردوی بین‌الملل هم با حضور 50 نفر برگزار می‌شود. از کشورهای عراق و سوریه و یمن. دوره‌هایی برای کشورهای دیگر برگزار می‌شود اما محتوا عمدتاً ولایت فقیه و اثبات خدا و آموزش مهارت است. اما حس جهان اسلامی و مکتب امامی کمتر وجود دارد. از طرفی ما خود شرکت‌کننده را در اردو مداخله می‌دهیم و نگاه از بالا به پایین وجود ندارد و این برای شرکت‌کنندگان جذاب است. 
 

captcha
شماره‌های پیشین