741
چهارشنبه، ۱۹ تیر ۱۳۹۸
15
در روزهای منتهی به فاجعه گوهرشاد نگاهی به دو کتاب سعید تشکری درباره این واقعه کرده‌ایم

گوهرشاد، نظاره‌گر فاجعه گوهرشاد

دهه دوم تیرماه در حافظه جمعی ایرانیان یادآور یک واقعه است، آن‌هم واقعه ای تلخ که در یکی از محبوب‌ترین اماکن متبرکه ایرانیان رخ داده است. قرار است با شما در این صفحه از واقعه گوهرشاد صحبت کنیم؛ اتفاقی که در روزهای ۲۰ و ۲۱ تیر ماه ۱۳۱۴ شمسی در مسجد گوهرشاد مشهد رخ داد و مردم بی‌دفاعی که برای اعتراض به قانون ضداسلام شاه تحصن کرده بودند، به خاک و خون کشیده شدند. اینجا البته ما قرار نیست مستقیم برویم سروقت توضیح واقعه، بلکه قرار است از دو اثر هنری مکتوب که یکی از آن‌ها تازه و داغ است، صحبت کنیم. کتاب‌هایی که دست شمارا می‌گیرد و می‌برد مشهد و مسجد گوهر شاد و اتفاقات و ماجراها را بر شما عیان می‌کند. ابتدا برویم سراغ کتاب «اوسنه گوهرشاد» که تازه منتشر شده و بعد هم سرکی می کشیم به کتاب «پاریس پاریس». هر دو این کتاب‌ها هم نوشته سعید تشکری است که خود ساکن مشهد است.

خبر

قهرمانان حقیقی گوهرشاد 

صبح نو

قهرمانان حقیقی گوهرشاد 

محمدتقی بهلول: در میان روایت‌های ذکرشده عموماً نام شیخ بهلول به‌عنوان محرک اصلی مسجد گوهرشاد ذکر می‌شود که مسأله درستی هم هست. شیخ محمدتقی بهلول هنگام ماجرای گوهرشاد روحانی جوانی بوده است. او وقتی خبر تحصن مردم مشهد را می‌شنود، عازم این شهر می‌شود اما به‌دلیل سابقه سیاسی‌اش توسط ماموران در یکی از حجره‌های حرم امام رضا ؟ع؟ زندانی می‌شود. تحرک وی برای اعلام خبر بازداشت در نهایت باعث می‌شود مردم وی را آزاد کنند. وی در همان شب در مسجد گوهرشاد خطبه‌های آتشین علیه حکومت رضاشاه ایراد کرد. شیخ بهلول در نهایت پس از کشتار مردم  توسط رژیم پهلوی به صورت مخفیانه از ایران گریخت و مدتی در افغانستان ساکن بود.

 سید‌حسین طباطبایی‌قمی: وی هنگام صادر شدن فرمان کشف حجاب از جمله علمای تراز اول مشهد بود که به مخالفت با اقدامات رضاشاه پرداخت. بعد از بالاگرفتن ماجرا و تجمع علما در منزل آیت‌الله یونس‌اردبیلی، در نهایت تصمیم گرفته شد نماینده‌ای جهت مذاکره با رضاپهلوی به تهران بروند که آیت‌الله سید‌حسین طباطبایی‌قمی برای این منظور انتخاب شد. عزیمت وی به تهران در نهایت موجب بازداشت وی در شهرری شد. خبر بازداشت آیت‌الله طباطبایی‌قمی موجب خشم مردم مشهد و تحصن آنان در حرم مطهر امام رضا؟ع؟ شد. می‌توان گفت حضور داوطلبانه وی که منجر به بازداشت ایشاد در ری شد از عوامل خشم مردم و در نهایت کشتار آنان در مسجد گوهر شاد بود.

captcha
شماره‌های پیشین