739
دوشنبه، ۱۷ تیر ۱۳۹۸
10
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت:

تغییر رفتار فردی واجتماعی و مدیریت منابع و هزینه‌ها ضروری است

«صبح‌نو» معضلات اماکن اقامتی بی‌مجوز را بررسی می‌کند

به‌دنبال خانه ایمن در سفر

حکایت خانه‌های مهمانپذیر بدون مجوز، حکایت دیروز و امروز نیست، سال‌هاست که بسیاری از ساکنان مناطق مسافرپذیر کشور در ایام تعطیلات در خانه خود را به روی مسافران می‌گشایند و خانه‌شان به نوعی تبدیل به مسافرخانه یا زائرسرا می‌شود اما هنگام حادثه نه مسافر ایمن است و نه صاحبخانه.

زائرپذیرهای شخصی چگونه مجوز بگیرند؟

صبح نو

«صبح‌نو» معضلات اماکن اقامتی بی‌مجوز را بررسی می‌کند

به‌دنبال خانه ایمن در سفر

حکایت خانه‌های مهمانپذیر بدون مجوز، حکایت دیروز و امروز نیست، سال‌هاست که بسیاری از ساکنان مناطق مسافرپذیر کشور در ایام تعطیلات در خانه خود را به روی مسافران می‌گشایند و خانه‌شان به نوعی تبدیل به مسافرخانه یا زائرسرا می‌شود اما هنگام حادثه نه مسافر ایمن است و نه صاحبخانه.

هرچند خانواده‌های بسیاری تمایل دارند به خاطر سفرهای دسته‌جمعی یا کاهش هزینه‌های سفر در این خانه‌ها اقامت کنند اما این اقامت‌ها کم‌خطر هم نیست و ممکن است با وقوع کوچک‌ترین حادثه‌ای، اثرات جبران ناپذیری را برای مسافران یا صاحبخانه به بار آورد. 
روز گذشته آقای یوسف بیدخوری، سرپرست معاونت گردشگری خراسان‌رضوی آمار قابل تاملی از مراکز غیرمجاز اسکان زائران داد و گفت: با توجه به اهمیت موضوع اقامت زائران و مسافران در مشهد، نظارت و بازرسی اماکن شخصی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، به صورت جدی و با قوت ادامه دارد. او با اعلام اینکه ۸۰ منزل شخصی در مشهد که خودسرانه، بدون کسب مجوز و رعایت استانداردهای لازم اقدام به پذیرش زائر و مسافر می‌کردند، پلمب شده است. او ادامه داد: این تعداد منزل در ۱۵روز گذشته شناسایی و پلمب شده‌اند. به گفته بیدخوری، هم‌اکنون بیش از 
چهار هزار منزل شخصی زائرپذیر در کلان‌شهر مشهد وجود دارد که مجوز ندارند و در تابستان امسال فقط برای ۶۵۰‌ خانه‌مسافر در مشهد مجوز موقت فعالیت به منظور پذیرش و اقامت زائران صادر شده است.
این سخنان درحالی مطرح می‌شود که متاسفانه بسیاری از زائران و مسافران اطلاعی از غیرمجاز بودن فعالیت منازل شخصی در پذیرش زائر و مسافر ندارند؛ بنابراین اطلاع‌رسانی به آن‌ها درخصوص ضرورت توجه به مجوز فعالیت مراکز اقامتی بسیار مهم است؛ موضوعی که رییس سازمان گردشگری نیز بر آن تاکید می‌کند.
آقای ولی تیموری، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در گفت‌و‌گوی اختصاصی با «صبح‌نو» می‌گوید: از قدیم در مبادی ورودی شهرهای زیارتی و سیاحتی مانند مشهد و شهرهای شمالی ایران، افرادی می‌ایستادند تا شما را برای اقامت به خانه‌های محلی دعوت کنند و با مقایسه قیمت‌های اجاره خانه‌هایشان با قیمت هتل‌های گرانقیمت بازارگرمی می‌کردند. این شیوه هنوز هم مرسوم است. او می‌افزاید: معمولاً بین مردم از این شیوه استقبال می‌شود زیرا احساس مردم این است که مراکز اقامتی مانند هتل‌های ما گران هستند و از سوی دیگر مراکزی به آن شکل ارزان‌تر است. این نوع نگرش ریشه‌های مختلفی دارد اما دلیل عمده آن به علت کم‌کاری همکاران ما در بخش خصوصی است؛ زیرا آن‌ها اطلاع‌رسانی فراگیر ندارند و قیمت‌ها را شفاف اعلام نمی‌کنند، همین امر باعث شده تا افراد واسطه بتوانند مسافران را اغفال کنند.
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی تصریح می‌کند: ما انواع مسافرخانه‌ها و هتل‌های درجه‌بندی‌شده داریم که قیمت‌ها و خدمات‌شان متنوع است اما کسانی که می‌خواهند مسافران را از رفتن به این مراکز رسمی منع کنند و آن‌ها را به سمت خانه‌های شخصی بکشانند، رقم گران‌ترین هتل‌های پنج ستاره را اعلام می‌کنند و در برابرش قیمت ارزان خانه‌های مسکونی را یادآور می‌شوند. درحالی‌که قیمت بسیاری از مهمانپذیرهای رسمی و هتل‌های دو یا سه ستاره در سطح کشور و به‌ویژه در شهرهایی مانند مشهد به مراتب ارزان‌تر از قیمت خانه‌های مسکونی مسافر‌پذیر و بدون مجوز است؛ بنابراین یک بخش از معضلات ما این است که بخش خصوصی به صورت شفاف قیمت‌های خود را در اختیار مردم نگذاشته و اطلاع‌رسانی درستی نداشته است؛ همین امر باعث شده تا مردم به جای آنکه به مهمان‌سرا یا هتلی بروند که هم ارزان است و همه امکانات اقامتی و امنیتی را داراست، تصمیم بگیرند در خانه‌ای اقامت کنند که هیچ‌گونه مجوزی ندارد.

آگاهی‌بخشی؛ لازمه توسعه گردشگری
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور بر این باور است که ما باید رفته‌رفته فرهنگ سفر را بپذیریم و در مسیر تسهیل و امنیت آن تلاش کنیم. تیموری در ادامه تاکید می‌کند: با آنکه بسیار از مردم خواسته‌ایم که در مکان‌های غیرمجاز اسکان نکنند و با تورهای غیر مجاز سفر نکنند، باز هم در این مراکز اقامت می‌کنند. اگر مردم بدانند که وقتی در مراکز مجوزدار اتفاقی بیفتد، می‌توانند پیگیری کنند، قطعاً این مکان‌ها را ترجیح می‌دهند.
او با اشاره به اینکه مهم‌ترین کاری که می‌توان انجام داد، فرهنگ‌سازی است، می‌افزاید: این فرهنگ‌سازی هم باید در میان مراکز اقامتی انجام شود و هم در میان مردم. بسیاری از صاحبان مراکز اقامتی گمان می‌کنند همین که مجوز را گرفتند برای فعالیت‌شان کفایت می‌کند و مردم به سمت آن‌ها می‌آیند درحالی که این‌گونه نیست و باید یک گام پیش بروند و شروع به معرفی اقامتگاه خود و قیمت‌ها و خدمات‌شان در سطح گسترده بکنند. به اعتقاد وی، رسانه‌ها نیز می‌توانند کمک کنند تا مردم انتخاب بهتری داشته باشند.
چه کسی امنیت اقامتگاه را تضمین می‌کند؟
در سفر پیش از هرچیزی امنیت سفر مطرح است، وقتی از امنیت صحبت می‌کنیم فقط مربوط به خشونت و جنگ و بحران نیست بلکه بحث سلامت و ایمنی و استانداردهای لازم برای سکونت مطرح است.  تیموری در باره این مساله هم به خبرنگار «صبح‌نو» می‌گوید: گاه ممکن است در مکان اقامتی یا حین سفر اتفاقی رخ دهد که نیاز به پیگیری باشد اما ما به‌عنوان نهاد نظارتی زمانی می‌توانیم موضوع را پیگیری کنیم که آن اقامتگاه تحت نظارت مجموعه ما باشد و از صاحب آن تعهدی داشته باشیم و برایش شرح کاری موظفی مشخص کرده باشیم ولی وقتی هیچ‌گونه مجوزی از ما نداشته باشد ما هم نمی‌توانیم در این‌گونه مسائل ورود پیدا کنیم و از حقوق مسافر یا 
صاحب ملک دفاع کنیم. معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی می‌گوید: طرح «خانه مسافر» و مجوز دادن به خانه‌های بوم‌گردی، راهکار ما برای ساماندهی به خانه‌های محلی و تسهیل بوم‌گردی بود که مورد نقد بخش خصوصی هم قرار گرفت اما وقتی دیدیم اقبال مردم به این خانه‌ها بالاست، ریسک این کار را پذیرفتیم و شروع به صدور مجوز برای خانه‌های بوم‌گردی کردیم تا اگر اتفاقی افتاد، پاسخگو باشد. او تصریح می‌کند: طرح ساماندهی مسافرخانه‌ها را با جدیت دنبال می‌کنیم تا بتوانیم نظارت مستمر بر شیوه خدمات‌رسانی این خانه‌ها داشته باشیم. بر طبق قانون اگر خانه‌ای مجوز گردشگری نداشته باشد و به صورت غیرمجاز کار کند، امکان ورود ناظران وجود ندارد اما اگر مجوز دریافت کنند، دستگاه‌های نظارتی امکان ورود به این مکان‌ها و نظارت را دارند و اگر مشکلی برای مسافر یا صاحب ملک رخ دهد، می‌توانند به صورت قانونی پیگیر پرونده باشند.

captcha
شماره‌های پیشین