734
دوشنبه، ۱۰ تیر ۱۳۹۸
7
«صبح‌نو» از مراسم امضای تفاهمنامه برای تولید واگن مترو با حضور جمع کثیری از مسوولان دولتی و شهری گزارش می‌دهد

اختراع دوباره چرخ

دیروز تفاهمنامه‌ای میان چند ارگان دولتی، خصوصی و شهری درزمینه افزایش قطارهای متروی تهران منعقد شد که به‌نظر می‌رسید تکرار راه‌های رفته است. افزایش توان تولید واگن‌های قطار شهری موضوعی است که در سال‌های اخیر، بارها رسانه‌ای شده؛ اما تاکنون، فقط ‌34درصد از محصولات صنعت واگن‌سازی داخلی است.

تمرکز پزشکان متخصص در تهران

ایران با کمبود پزشک مواجه است

صبح نو

«صبح‌نو» از مراسم امضای تفاهمنامه برای تولید واگن مترو با حضور جمع کثیری از مسوولان دولتی و شهری گزارش می‌دهد

اختراع دوباره چرخ

دیروز تفاهمنامه‌ای میان چند ارگان دولتی، خصوصی و شهری درزمینه افزایش قطارهای متروی تهران منعقد شد که به‌نظر می‌رسید تکرار راه‌های رفته است. افزایش توان تولید واگن‌های قطار شهری موضوعی است که در سال‌های اخیر، بارها رسانه‌ای شده؛ اما تاکنون، فقط ‌34درصد از محصولات صنعت واگن‌سازی داخلی است.

روز گذشته در معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری مراسمی برگزار شد تا قرارداد ساخت یک رام قطار مترو برای استفاده در خطوط مترو میان شهردار تهران، مدیر جهاد دانشگاهی، رییس صندوق نوآوری و شکوفایی و دو شرکت فعال درزمینه واگن‌سازی منعقد شود. براساس این قرارداد، مقرر شد معاونت علمی ریاست‌جمهوری در مدت ۱۸ ماه یک رام قطار بسازد و آن را پس از آزمایش‌‌های استاندارد، به شهرداری تهران تحویل دهد. همچنین در بخشی از این قرارداد، مشارکت در توسعه محصول طراحی و ساخت یک رام قطار مترو شامل لوکوموتیو، واگن‌ها، ریل، ایستگاه و سایر متعلقات برای خطوط متروی تهران و نیز تولید انبوه ۴۲۰ دستگاه واگن مترو شامل قطار پیش‌نمونه فاز یک با استفاده از ظرفیت‌های موجود در داخل کشور و همکاری طراح معتبر بین‌المللی ذکر شده است.
در این مراسم پیروز حناچی، شهردار تهران، دغدغه‌های گوناگونی در حوزه ریلی شهری مطرح کرد. او گفت: خطوط متروی تهران در حالت دو دقیقه برای بهره‌برداری طراحی شده؛ اما الان این کار در چهار دقیقه انجام می‌شود و ما با حالت طراحی‌شده فاصله داریم و این به‌دلیل کمبود واگن و رام قطار است. برگزاری این مراسم برای انعقاد قرارداد در روز گذشته سوالات بسیاری در ذهن شهروندان ایجاد کرد؛ چراکه آنچه در این نشست عنوان شد، همان حرف‌های چند سال پیش مدیران سابق شهرداری بود. 

واگن‌ها کجا تولید می‌شوند؟
چند سال قبل با تجهیز کارخانه واگن‌سازی تهران در جنوب تهران و محله صالح‌آباد، اعلام شد این مجموعه واگن‌سازی با ظرفیت سه نوبت کاری می‌تواند نیازهای حمل‌ونقل ریلی تهران را پس از چند سال برطرف کند. حالا باید پرسید واگن‌های این تفاهمنامه جدید در کجا تولید می‌شوند؟ 
آقای علی امام، مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه، در حاشیه مراسم انعقاد تفاهمنامه و در گفت‌و‌گوی اختصاصی با «صبح‌نو» در پاسخ به این پرسش می‌گوید: در شبکه متروی تهران، حدود 1400 دستگاه واگن وجود دارد که از این میزان، نزدیک به 1200 واگن را شرکت واگن‌سازی تهران ساخته که سهام مدیریتی آن مربوط به شرکت متروی تهران است و احتمالا از این به‌بعد نیز، همین شرکت متولی ساخت واگن‌های متروی پایتخت خواهد بود. به‌گفته امام، این شرکت ظرفیت ساخت واگن در سه نوبت کاری را دارد؛ اما متأسفانه درحال‌حاضر، فقط با 20درصد ظرفیتش کار می‌کند؛ زیرا فعالیت کامل آن منوط به این است که قراردادهای جدیدی با این شرکت منعقد شوند تا آن‌ها بتوانند نوبت دوم یا حتی سوم خود را راه‌اندازی کنند.

فعالیت با حداقل ظرفیت
دو سال قبل در خبرها آمده بود از تمام ظرفیت‌های کارخانه واگن‌سازی تهران بهره‌برداری می‌شود. حال سوال این است که چه اتفاقی باعث شده اکنون فقط از 20درصد ظرفیت کارخانه استفاده و قرارداد جدیدی با سایر شرکت‌ها بسته شود؟ علی امام در پاسخ به این پرسش به «صبح‌نو» می‌گوید: یکی از قراردادهایی که وجود داشت، قرارداد 455 دستگاه واگن قطار بود که بخش زیادی از آن در دوران مدیریت شهردار پیشین تهران تحویل داده شد و بخش باقیمانده آن نیز در زمان مدیریت فعلی از سال 96 تا 97 تحویل داده و قرارداد بسته شد. به‌جز این قرارداد، تنها یک قرارداد ماند که شامل 70 واگن آلومینیومی بود که هم‌اکنون در حال تکمیل است؛ ولی ظرفیت کارخانه واگن‌سازی تهران بسیار بیشتر از این حجم تولیدات است.
این مقام مسوول در شهرداری تهران تصریح می‌کند: براساس تفاهمنامه‌ منعقدشده با معاونت علمی و فناوری رییس‌جمهوری، قرار شد سهم داخلی‌سازی از 34درصد به 85درصد برسد و قرار نیست این میزان را فقط شرکت واگن‌سازی تهران تولید کند. بنابراین، مقرر شد سایر مجموعه‌های توانمند واگن‌ساز مانند جهاد دانشگاهی و مپنا مشارکت کنند که در سال‌های اخیر، در تولید واگن‌سازی ملی فعال بوده‌اند. به‌جز این شرکت‌ها، مجموعه‌های دیگری نیز فعال خواهند شد تا بتوانیم از ظرفیت‌های آن‌ها نیز استفاده کنیم.
مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه در حالی این اظهارات را مطرح کرده که تاکنون چندین دوره نمایشگاه تجهیزات و قطعات موردنیاز متروی کشور که در داخل بومی‌سازی شده‌اند، در دوره پیشین مدیریت شهری تهران برگزار و در همان نمایشگاه‌ها اعلام شد حدود 60درصد از تجهیزات موردنیاز برای ساخت هر دستگاه واگن را تولیدکنندگان داخلی می‌سازند.

واردات به‌نفع اقتصاد ملی است
خودکفایی کامل و ملی‌شدن صنایع موردنیاز در هر کشوری آرزویی است که در برخی محصولات ایرانی محقق شده؛ اما در مسیر تولید کامل تعدادی از صنایع ملی، راه زیادی در پیش داریم. در سا‌ل‌های قبل، بارها عنوان شده بود شرکت‌های داخلی فقط بخشی از قطعات موردنیاز واگن‌ها را تولید می‌کنند و تعدادی از محصولات نیز به‌صورت کامل وارد می‌شوند. علی امام با اشاره به اینکه فقط 34درصد از محصولات صنعت واگن‌سازی داخلی است، می‌گوید: در تفاهمنامه روز گذشته، تصمیم گرفتیم میزان تولید داخلی را افزایش دهیم. او قدم اول برای نیل به این هدف را طراحی مهندسی عنوان کرد و گفت: در این حوزه، ظرفیت‌های بسیار خوبی وجود دارد. وقتی طراحی مهندسی انجام شد، از شرکت‌های صنعتی که در ساخت بخش‌های مختلف واگن‌ها می‌توانند فعال باشند، استفاده خواهد شد که داخلی‌سازی به‌میزان 85درصد برسد. مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه تصریح می‌کند: هیچ واگن‌سازی در دنیا تمام قطعات موردنیازش را به‌تنهایی تولید نمی‌کند؛ چون این روش، اقتصادی نیست؛ به‌همین‌دلیل، ما نیز با وجود ظرفیت‌های مهندسی غنی‌مان، بخشی از نیازهایمان در این صنعت را وارد می‌کنیم؛ زیرا تولید همه قطعات در شرایط فعلی توجیه اقتصادی ندارد. هم‌اکنون، ایران ظرفیت مهندسی برای طراحی کامل واگن‌های مترو وجود دارد. مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه همچنین وعده داد با افزایش واگن‌های مترو و تکمیل زیرساخت‌ها، چهار خط جدید مترو به خطوط ریلی قطارهای درون‌شهری پایتخت اضافه و تهران به‌زودی صاحب  ۱۱ خط مترو خواهد شد.

captcha
شماره‌های پیشین